Stark VARG

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Eftersom moores law, eller rättare sagt dess principer kan appliceras på mycket som har med teknik och ekonomi att göra , batterier, solceller and so on :)

Nope. Moores lag handlar om mängen transistorer som får plats på ett chip, att det fördubblas ungefär vartannat år. ”Lagen” har för övrigt reviderats ett flertal gånger.

Att applicera den på försäljning har inget med saken att göra. Att försäljningen ökar exponentiellt mot övrig bilförsäljning stämmer dock såklart. All teknikutveckling, befolkningsmängd och försäljning ökar exponentiellt och har gjort så under flera tusen år. Till och med räntan på ett sparkonto ökar exponentiellt.

Hade dragit en parallell med energidensitet i batterier så är resonemanget mer begripligt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nope. Moores lag handlar om mängen transistorer som får plats på ett chip, att det fördubblas ungefär vartannat år. ”Lagen” har för övrigt reviderats ett flertal gånger.

Att applicera den på försäljning har inget med saken att göra. Att försäljningen ökar exponentiellt mot övrig bilförsäljning stämmer dock såklart. All teknikutveckling, befolkningsmängd och försäljning ökar exponentiellt och har gjort så under flera tusen år. Till och med räntan på ett sparkonto ökar exponentiellt.

Hade dragit en parallell med energidensitet i batterier så är resonemanget mer begripligt.

Suck...

Okej, vi byter till Wright Law istället, nöjd?
Wrights Law är ännu bättre än Moores Law för transistorer, åtminstone enligt t ex den här artikeln...

...men det kanske också är fel eftersom Wight INTE hade med transistorer att göra från första början. Kan det vara så att världen förändras och olika mönster (som både Wright och Moore fokuserade på) även kan användas till att förklara andra saker? Eller har experterna på IEEE också fel?

Så kan vi skita i semantiken nu och sluta peta med petimetergrejer och istället fokusera på utveckling och framtid för våra kära motorcyklar?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Suck...

Okej, vi byter till Wright Law istället, nöjd?
Wrights Law är ännu bättre än Moores Law för transistorer, åtminstone enligt t ex den här artikeln...

...men det kanske också är fel eftersom Wight INTE hade med transistorer att göra från första början. Kan det vara så att världen förändras och olika mönster (som både Wright och Moore fokuserade på) även kan användas till att förklara andra saker? Eller har experterna på IEEE också fel?

Så kan vi skita i semantiken nu och sluta peta med petimetergrejer och istället fokusera på utveckling och framtid för våra kära motorcyklar?
Suck…

Igen, så handlar det endast om teknikutveckling, inte försäljningssiffror. Det är två väsensskilda saker där försäljningssiffror handlar mer om psykologi och incitament.

För att förenkla för dig. Teknikutveckling, JA. Försäljningssiffror, NEJ.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Suck…

Igen, så handlar det endast om teknikutveckling, inte försäljningssiffror. Det är två väsensskilda saker där försäljningssiffror handlar mer om psykologi och incitament.

För att förenkla för dig. Teknikutveckling, JA. Försäljningssiffror, NEJ.
Ledsen men jag håller inte med. Det är väldigt typiskt att vi människor ska försöka att konkretisera saker genom att dela upp dem i olika "block" för att försöka förstå så komplicerade saker som t ex utveckling. I verkligheten så hänger allting ihop.
Om du tittar på Tony Sebas föreläsning så förklarar han det väldigt tydligt pedagogiskt att exempelvis ett hopp i utvecklingen kräver att många saker plötsligt händer.
Det är som när Boing fick uppdrag att bygga den första månlandaren 1959 och de visste att det krävdes att det uppfanns material och tekniker som helt enkelt inte fanns. De räknade bara kallt med att de skulle uppfinna dessa på vägen...sen hjälpte det att budgeten var obegränsad såklart... ;)

Teknikutvecklingen styrs av ekonomi, det är ganska självklart i min värld. Det kostar pengar och då måste man också ta hänsyn till ekonomi
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ledsen men jag håller inte med. Det är väldigt typiskt att vi människor ska försöka att konkretisera saker genom att dela upp dem i olika "block" för att försöka förstå så komplicerade saker som t ex utveckling. I verkligheten så hänger allting ihop.
Om du tittar på Tony Sebas föreläsning så förklarar han det väldigt tydligt pedagogiskt att exempelvis ett hopp i utvecklingen kräver att många saker plötsligt händer.
Det är som när Boing fick uppdrag att bygga den första månlandaren 1959 och de visste att det krävdes att det uppfanns material och tekniker som helt enkelt inte fanns. De räknade bara kallt med att de skulle uppfinna dessa på vägen...sen hjälpte det att budgeten var obegränsad såklart... ;)

Teknikutvecklingen styrs av ekonomi, det är ganska självklart i min värld. Det kostar pengar och då måste man också ta hänsyn till ekonomi
Det är klart att allt hänger ihop men igen. Du blandar ihop försäljningssiffror med teknisk utveckling.

Testa själv att applicera din tes på elbilsförsäljningen och se hur många år det tar innan det borde finnas 100 miljarder elbilar. Det är orimligt.

Du har blandat ihop begreppen och nu backar du inte. Varje gång du försöker förklara att Moores lag kan appliceras på försäljningssiffror så tar du upp nya exempel med teknikutveckling.

Igen. Teknikutveckling - JA. Försäljningssiffror - NEJ.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har försäljningssiffrorna starkt med teknikutvecklingen att göra, så jag håller med Niklas här. Det finns alltså ett indirekt samband även med försäljningen på en konkurrerande marknad vilket också syns om man tittar på försäljningssiffrorna under tex perioden 2018-2021.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu har försäljningssiffrorna starkt med teknikutvecklingen att göra, så jag håller med Niklas här. Det finns alltså ett indirekt samband även med försäljningen på en konkurrerande marknad vilket också syns om man tittar på försäljningssiffrorna under tex perioden 2018-2021.
Att det hänger samman håller jag såklart med om. Om du läser inlägget ovanför ditt så skriver jag precis det.

Det är inte samma som att applicera Moores lag på försäljningssiffror. Tycker du det är rimligt? I så fall får du gärna extrapolera elbilsförsäljningen tio år framåt och se vad du får för resultat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att det hänger samman håller jag såklart med om. Om du läser inlägget ovanför ditt så skriver jag precis det.

Det är inte samma som att applicera Moores lag på försäljningssiffror. Tycker du det är rimligt? I så fall får du gärna extrapolera elbilsförsäljningen tio år framåt och se vad du får för resultat.
Eller extrapolera dieselbilsförsäljningen tio år framåt... ;)

I förevarande fall handlar det om när tipping point uppnås.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Eller extrapolera dieselbilsförsäljningen tio år framåt... ;)

I förevarande fall handlar det om när tipping point uppnås.
Du undviker att svara. Tror du att Moores lag går att tillämpa på elbilsförsäljning? Har du provat att extrapolera? Det vore märkligt om vi i framtiden har tio gånger fler elbilar än människor, för att ett par år senare ha nästan 20 gånger fler bilar än människor.

Man kan naturligtvis extrapolera dieselbilsförsäljningen och den kurvan pekar kraftigt nedåt. Vad har det med Moores lag att göra?

Man kan extrapolera elbilsförsäljningen och se en kurva som pekar kraftigt uppåt. Det har inte heller med Moores lag att göra.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad i hela friden har transistortätheten med försäljning av elfordon att göra?
Ingenting men alldeles oavsett det så behöver man inte vara Einstein för att se att försäljningen av elfordon kommer öka markant de kommande åren. Runt 2025 när elfordonen troligen blir billigare än motsvarande fossilfordon lär det explodera fullständigt. Med tanke på Rysslands aktiviteter och påverkan på oljemarknaden så lär intresset även i närtid öka markant.

Gissar att det var detta som var Niklasinorrs poäng, även om det blev ett irrelevant sidospår om hur applicerbart Moores lag är.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Duktig förare såklart, men jäklar vad långt före han var i mål. Dessutom ser ju banan helt magisk ut. Jag som aldrig kört cross blir sugen!

Hojen är en Alta, och föraren skriver i en kommentar att han får ca 25-30 minuters körtid på det batteriet (som alltså är 5,8 kWh). Vargen har 6 kWh så känns rimligt att man får ungefär samma körtid på den om man kör i motsvarande tempo.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ingenting men alldeles oavsett det så behöver man inte vara Einstein för att se att försäljningen av elfordon kommer öka markant de kommande åren. Runt 2025 när elfordonen troligen blir billigare än motsvarande fossilfordon lär det explodera fullständigt. Med tanke på Rysslands aktiviteter och påverkan på oljemarknaden så lär intresset även i närtid öka markant.

Gissar att det var detta som var Niklasinorrs poäng, även om det blev ett irrelevant sidospår om hur applicerbart Moores lag är.
Äntligen någon som fattar mina tafatta försök att förklara vad jag tänker... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hade precis ett samtal med en crosskompis som är elingenjör och älskar elektricitet, batterier och elmotorer.

Han, kom lyckligt in på VARGEN.
Jag svarade att jo, men den har ju inte ens tillräcklig batterikapacitet för att en fet gubbe som jag ska hinna köra sig trött på crossbanan.
Han:- Vadå, 4 timmar!!! Det kör du ju aldrig upp på en träning.
Jag: - Glöm det, batteriet är på 6 kWh. Det kan du ju själv räkna ut vad det innebär. Ska batteriet räcka i en timme så kan du utnyttja 6kW i genomsnitt. Det mindre än en PW80 ger.

Sen var det slutsnackat om hur hur länge det batteriet skulle räcka och vi kom istället in på diskussioner om batteribyten i depån. :rofl
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hade precis ett samtal med en crosskompis som är elingenjör och älskar elektricitet, batterier och elmotorer.

Han, kom lyckligt in på VARGEN.
Jag svarade att jo, men den har ju inte ens tillräcklig batterikapacitet för att en fet gubbe som jag ska hinna köra sig trött på crossbanan.
Han:- Vadå, 4 timmar!!! Det kör du ju aldrig upp på en träning.
Jag: - Glöm det, batteriet är på 6 kWh. Det kan du ju själv räkna ut vad det innebär. Ska batteriet räcka i en timme så kan du utnyttja 6kW i genomsnitt. Det mindre än en PW80 ger.

Sen var det slutsnackat om hur hur länge det batteriet skulle räcka och vi kom istället in på diskussioner om batteribyten i depån. :rofl
Fyra timmar är med lAsTbAlAnSeRiNg aktiverat.
 

Zeromannen

Guest
Var många år sedan jag åkte motocross så jag minns inte exakt hur mycket soppa jag gjorde slut på under en träning (4x40min). Men som jämförelse i form av energiåtgång borde det inte vara nån vetenskap att räkna ut. Soppaåtgång/timme x verkningsgrad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top