Zeromannen
Guest
KTM´s freeride har 25hk/40Nm, så just den modellen kanske inte kräver så mycket anti spin eller känsla i gashandtaget. Stark Varg har 60/80hk och runt 170-180Nm i motorn.Gas reglaget har miljontals lägen så de gäller att använda den lagom...
Kört enduro i flera år på flera ktm 500 å 2017 hade möjlighet att aktivera traction control, men de va inget som funka för mig... Enklare å reglera me gas pådraget. .
Jag har provat Ktm;s elhoj för flera år sen å visst är de drag å de går å kontrollera de me gasen..
Jag tänkte mest på en crossbana där man i princip använder gashandtaget som en on/off-knapp och jobbar mycket med kopplingen. Har man bara en växel och ett (sjujävla) vridmoment så blir det ju lite annorlunda körteknik. Jag vet inte hur man ska beskriva det bäst. Min Zero är hopplös på grus/gräs och andra lösa underlag, eller så kan jag inte behärska vridmomentet helt enkelt. Ger man gas succesivt så drar den fint tills bakhjulet tappar friktion och när det händer så ökar rotaionshastigheten väääldigt fort och bakhjulet åker sidledes om man inte är med extremt snabbt med högerhanden. En hoj med växellåda har ju begränsningen att bakhjulet inte kan snurra fortare än växeln man ligger på. Åker man på t.ex. trean på en grusväg och ger fullt så slirar det loss, men inte okontrollerat. Med en elhoj så blir ju fenomenet när det slirar som att man ger fullt med växellådshojen och kuggar upp ytterligare en/två växlar eftersom vridet är så kraftfullt.
Jag kan programmera vridmomentet med en app i telefonen men det hjälper ändå inte mot bakhjulets rotationshastighet när det väl släpper. Det var därför jag tänkte om Vargen hade nån form av traction control så man kunde ställa in max roatationsskillnad mellan fram/bakhjul.