Stark VARG

Zeromannen

Guest
Gas reglaget har miljontals lägen så de gäller att använda den lagom...
Kört enduro i flera år på flera ktm 500 å 2017 hade möjlighet att aktivera traction control, men de va inget som funka för mig... Enklare å reglera me gas pådraget. .
Jag har provat Ktm;s elhoj för flera år sen å visst är de drag å de går å kontrollera de me gasen..
KTM´s freeride har 25hk/40Nm, så just den modellen kanske inte kräver så mycket anti spin eller känsla i gashandtaget. Stark Varg har 60/80hk och runt 170-180Nm i motorn.

Jag tänkte mest på en crossbana där man i princip använder gashandtaget som en on/off-knapp och jobbar mycket med kopplingen. Har man bara en växel och ett (sjujävla) vridmoment så blir det ju lite annorlunda körteknik. Jag vet inte hur man ska beskriva det bäst. Min Zero är hopplös på grus/gräs och andra lösa underlag, eller så kan jag inte behärska vridmomentet helt enkelt. Ger man gas succesivt så drar den fint tills bakhjulet tappar friktion och när det händer så ökar rotaionshastigheten väääldigt fort och bakhjulet åker sidledes om man inte är med extremt snabbt med högerhanden. En hoj med växellåda har ju begränsningen att bakhjulet inte kan snurra fortare än växeln man ligger på. Åker man på t.ex. trean på en grusväg och ger fullt så slirar det loss, men inte okontrollerat. Med en elhoj så blir ju fenomenet när det slirar som att man ger fullt med växellådshojen och kuggar upp ytterligare en/två växlar eftersom vridet är så kraftfullt.

Jag kan programmera vridmomentet med en app i telefonen men det hjälper ändå inte mot bakhjulets rotationshastighet när det väl släpper. Det var därför jag tänkte om Vargen hade nån form av traction control så man kunde ställa in max roatationsskillnad mellan fram/bakhjul.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
KTM E-ride går fruktansvärt bra i skogen, roligt att köra, lätt att köra, extremt enkelt att modulera gasen utan att det spinner. Visst, det är bara 24 hk och 40 Nm men den lämnar effekt med samma fart som man rullar på gasen. Rullar man mjukt så går den mjukt och man hör tydligt ljudet av nabbarna och hur de greppar marken. Vrider man hastigt på rullen så kastar den upp framhjulet i luften och sticker iväg. Jag tror att den Stark Varg bir hysteriskt rolig i skogen... :)
Jag tillbringande en bra stund med en E-ride i endurospåret för ett par år sen och enda jag önskade var längre batteritid, då hade jag på allvar kunnat tänka mig en elektrisk skogshoj.

Hittade en youtubefilm när en kille kör E-ride efter en 300:a i skogen och då ska man också veta att fjädringen på 300:an är ljusår bättre än på E-riden...


Här är en snubbe som tävlar i Megawatt 111 med en E-ride, tung sand men det går rätt bra trots den lilla effekten...inga problem att lyfta hjulet iallafall... :)

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det brukar oftast vara så att skepticismen kring just räckvidd på eldrivna grunkor är störst hos dem som inte provat själv. Och inget märkligt med det.

KTM-s lilla elhoj har funnits några år redan och har väl bara under den tiden fått sin batterikapacitet dubblerad om jag inte minns fel.

Enligt en ”snubbe på Facebook” som kanske också huserar härinne med erfarenheter av den hojen så är drifttiden snarare 50 min på maxläget i crossbana och klarar 3-4 timmars motionstur med endurokörning.

De som orkar 6-8 timmars endurokörning kan ju ha ett extra batteri att slänga in när man ändå behöver stanna och byta glasögon…
 

Zeromannen

Guest
Denna fick mig att skratta lite. Dom andra hör inte hans Zero FX så han får ropa ”hey” när han ska köra om :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det brukar oftast vara så att skepticismen kring just räckvidd på eldrivna grunkor är störst hos dem som inte provat själv. Och inget märkligt med det.

KTM-s lilla elhoj har funnits några år redan och har väl bara under den tiden fått sin batterikapacitet dubblerad om jag inte minns fel.

Enligt en ”snubbe på Facebook” som kanske också huserar härinne med erfarenheter av den hojen så är drifttiden snarare 50 min på maxläget i crossbana och klarar 3-4 timmars motionstur med endurokörning.

De som orkar 6-8 timmars endurokörning kan ju ha ett extra batteri att slänga in när man ändå behöver stanna och byta glasögon…
De gick från 2,6 till 3,9 kW vilket i praktiken ökade den typ av endurokörning vi gör från en timme till 1,5h. Eftersom en typisk tur är 2-2,5 maskintimmar så räcker det inte riktigt till för vår körning men det kanske passar andra? Elfordon är ju väldigt känsliga för omgivande väder och vind och hur man kör så det blir väldigt olika resultat för olika förare. En E-Ride med 4-5 kW hade varit perfekt som busmaskin, en Stark Varg blir förmodligen klockren som endurohoj... :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag blir alldeles till mig, eller snarare av mig, av namnet Stark Varg. Det låter som någon sorts fantasyfigur ur en fantasyuppsats skriven av en mellanstadieelev med medioker känsla. Gillar produkten, men skräms lite av vad jag tycker verkar vara lite hästhandlarmetoder med förskönad spec.
Nu ska jag hem och fundera på en konkurrent som ska kallas Arg Bisonoxe och spöa alla MotoGP-hojar genom att jag designar en ny ram som passar till mina batterier.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag blir alldeles till mig, eller snarare av mig, av namnet Stark Varg. Det låter som någon sorts fantasyfigur ur en fantasyuppsats skriven av en mellanstadieelev med medioker känsla. Gillar produkten, men skräms lite av vad jag tycker verkar vara lite hästhandlarmetoder med förskönad spec.
Nu ska jag hem och fundera på en konkurrent som ska kallas Arg Bisonoxe och spöa alla MotoGP-hojar genom att jag designar en ny ram som passar till mina batterier.
Jag har redan tjingat namnet Våt Bäver.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan inte få ut räckvidden genom att dela batterikapaciteten genom effekten. Det är en teoretisk siffra som möjligen går att uppnå vid oändlig acceleration typ lämna jordytan eller driva en halvplanande båt på full gas i motsjö.

Det är snarare genomsnittseffekt/timme som ger hur länge man kan köra med den.

Exempel från verkligheten: Min bil har en maxeffekt på ungefär 400 kW. Det är 75kWh batteri.
Det innebär alltså att jag inte kan köra mer än 10 minuter med min bil? Så är det naturligtvis inte, den går på bana ungefär lika långt som de flesta sportbilar.

På samma sätt är det med stor sannolikhet också med Stark Varg och liknande hojar, det handlar om sekunder man använder effekten, sedan regenereras en stor del tillbaka vid inbromsningarna.

Jag har lite svårt att förstå den enorma skepsis som möter elfordon i största allmänhet, även om jag ser att den förändras i takt med att lärandet och erfarenheterna sprids.

Öppet sinnelag, lärande och nyfikenhet, det är det som för oss framåt även som motorcyklister. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man kan inte få ut räckvidden genom att dela batterikapaciteten genom effekten. Det är en teoretisk siffra som möjligen går att uppnå vid oändlig acceleration typ lämna jordytan eller driva en halvplanande båt på full gas i motsjö.

Det är snarare genomsnittseffekt/timme som ger hur länge man kan köra med den.

Exempel från verkligheten: Min bil har en maxeffekt på ungefär 400 kW. Det är 75kWh batteri.
Det innebär alltså att jag inte kan köra mer än 10 minuter med min bil? Så är det naturligtvis inte, den går på bana ungefär lika långt som de flesta sportbilar.

På samma sätt är det med stor sannolikhet också med Stark Varg och liknande hojar, det handlar om sekunder man använder effekten, sedan regenereras en stor del tillbaka vid inbromsningarna.

Jag har lite svårt att förstå den enorma skepsis som möter elfordon i största allmänhet, även om jag ser att den förändras i takt med att lärandet och erfarenheterna sprids.

Öppet sinnelag, lärande och nyfikenhet, det är det som för oss framåt även som motorcyklister. :)
Jag är enormt positiv till elfordon i allmänhet, och ser det som en självklarhet för personbilar, finns bara fördelar i min värld. Visst innebär det att man just nu får göra avkall på räckvidden i någon mån (30-45 mil verkar vara rimlig räckvidd i min erfarenhet av elbilar) men inte så dramatiskt att det blir omöjligt. Med en stadig energidensitetsutveckling på sådär 5%/år så kommer detta bara bli bättre. På tioårssikt finns också batterikemi som lovar avsevärt högre densitet.

För motorcyklar är dock inte energidensiteten tillräckligt hög ännu för att få en användbar räckvidd. Jag menar nu inte att man ska ha 50 mil mellan laddningarna, men en 15-milsrunda i lugnt tempo är inte heller tillräckligt. Kanske om caféer och liknande börjar erbjuda laddstolpar.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan inte få ut räckvidden genom att dela batterikapaciteten genom effekten. Det är en teoretisk siffra som möjligen går att uppnå vid oändlig acceleration typ lämna jordytan eller driva en halvplanande båt på full gas i motsjö.

Det är snarare genomsnittseffekt/timme som ger hur länge man kan köra med den.

Exempel från verkligheten: Min bil har en maxeffekt på ungefär 400 kW. Det är 75kWh batteri.
Det innebär alltså att jag inte kan köra mer än 10 minuter med min bil? Så är det naturligtvis inte, den går på bana ungefär lika långt som de flesta sportbilar.

På samma sätt är det med stor sannolikhet också med Stark Varg och liknande hojar, det handlar om sekunder man använder effekten, sedan regenereras en stor del tillbaka vid inbromsningarna.

Jag har lite svårt att förstå den enorma skepsis som möter elfordon i största allmänhet, även om jag ser att den förändras i takt med att lärandet och erfarenheterna sprids.

Öppet sinnelag, lärande och nyfikenhet, det är det som för oss framåt även som motorcyklister. :)

Kan man ge mellangas vid nedväxling?

Nähäpp. :glömdet
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan ju säga att jag hade mina dubier innan jag själv provade, men den gaskontroll man kan få med eldrift är något helt annat än vad man har med förbränningsmotor… därför vore det riktigt kul att prova en modern elhoj också.

Även om det kan bli riktig riktigt dyrt när man inser att man måste ha en.
 

Zeromannen

Guest
Jag har aldrig läst/sett/hört från någon som KÖRT en elektrisk motorcykel uttala sig negativt om konceptet. Men tyvärr läser man mängder av negativa kommentarer från människor som inte ens sett en elektrisk motorcykel i verkligheten. Lite lustigt hur den mänskliga psykologin fungerar:va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag blir alldeles till mig, eller snarare av mig, av namnet Stark Varg. Det låter som någon sorts fantasyfigur ur en fantasyuppsats skriven av en mellanstadieelev med medioker känsla. Gillar produkten, men skräms lite av vad jag tycker verkar vara lite hästhandlarmetoder med förskönad spec.
Nu ska jag hem och fundera på en konkurrent som ska kallas Arg Bisonoxe och spöa alla MotoGP-hojar genom att jag designar en ny ram som passar till mina batterier.
Vredgad Visent för lite alliteration.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har aldrig läst/sett/hört från någon som KÖRT en elektrisk motorcykel uttala sig negativt om konceptet. Men tyvärr läser man mängder av negativa kommentarer från människor som inte ens sett en elektrisk motorcykel i verkligheten. Lite lustigt hur den mänskliga psykologin fungerar:va
Jag har kört elhoj och jag vill inte lägga pengar på det i dagsläget då förbränningsmotorn fortfarande är oslagbar om man räknar in kostnad och räckvidd.

Nu kan du inte dra det taffliga argumentet igen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har aldrig läst/sett/hört från någon som KÖRT en elektrisk motorcykel uttala sig negativt om konceptet. Men tyvärr läser man mängder av negativa kommentarer från människor som inte ens sett en elektrisk motorcykel i verkligheten. Lite lustigt hur den mänskliga psykologin fungerar:va
Jag har kört en elektrisk motorcykel och gillade inte konceptet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top