Stark VARG

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vargen har väl alla möjligheter i världen att slå konventionella hojar på Red Bull straight rythm. Ett 20 sekunder långt lopp betyder att dom kan plocka bort celler på batteriet så att totalvikten landar exakt på reglementets minimivikt, och dom kan skruva upp effekten på motorn maximalt utan att motorn hinner bli överhettad på bara 20 sekunder.

Men det är ju och andra sidan inte riktig motocross utan bara ett publikjippo.

Men du kan vara säker på att elfordonsförespråkarna delar klippet som ett bevis på att elfordon är överlägsna, sedan när man påpekar räckviddsproblemen så delar dom klippet på han som körde en specialpreppad Tesla i 20km/h runt en damm i en park i hundra mil som bevis på att räckvidd inte är något problem.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag ser inte räckvidden som ett problem.... Ska man köra långt, väl ett annat fordon...

Ta alla typer av hojar så är de olika för olika ändamål... En banracing hoj är inge bra val å köra cross me... Visst går de att framföra den, men hur bra går de...
För att öka räckvidden så ändras även bensindrivna hojar... Dakar hoj är nästan en stor tank bara...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men du kan vara säker på att elfordonsförespråkarna delar klippet som ett bevis på att elfordon är överlägsna, sedan när man påpekar räckviddsproblemen så delar dom klippet på han som körde en specialpreppad Tesla i 20km/h runt en damm i en park i hundra mil som bevis på att räckvidd inte är något problem.
Ja, det är magiskt det där, dom väljer alltid en sak ur varje sammanhang, och sätter ihop det till en, per definition, omöjlig ny helhet. Apropå att glufsa i sig kakan och ha den kvar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ser inte räckvidden som ett problem.... Ska man köra långt, väl ett annat fordon...

Ta alla typer av hojar så är de olika för olika ändamål... En banracing hoj är inge bra val å köra cross me... Visst går de att framföra den, men hur bra går de...
För att öka räckvidden så ändras även bensindrivna hojar... Dakar hoj är nästan en stor tank bara...

Nej, absolut, räckvidden är inget problem om den bara är tillräcklig.
Man får ju göra ett depåstopp per varv på GGN, så det räcker ju om den klarar det med lite marginal (på en hoj med utbytbart batteri, man vill nog inte ladda)

På vargen räcker det ju om den klarar en tävling på den längsta och mest tungkörda banan man tänker köra på med lite marginal.

På en MotoE hoj räcker det ju om den klarar rätt antal varv på den längsta MotoGP banan med lite marginal.

Eller så konstaterar man att det bästa man kan åstadkomma motsvarar nästan en encylindrig Moto3 hoj på 250cc, fast har halva räckvidden.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, absolut, räckvidden är inget problem om den bara är tillräcklig.
Man får ju göra ett depåstopp per varv på GGN, så det räcker ju om den klarar det med lite marginal (på en hoj med utbytbart batteri, man vill nog inte ladda)
Med tanke på att elhojar redan idag spöar alla fossildrivna så har dom tid att ladda en timme per varv :mattias
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Klarar den crosstempo 35 min+2varv på Lommel så klarar den gissningsvis 2 varv på Gotland i endurotempo.

Det faktum att Alta behöver 2 batterier per varv på Gotland borde ge lite perspektiv på vad som krävs för att klara den värsta sortens GP-heat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Klarar den crosstempo 35 min+2varv på Lommel så klarar den gissningsvis 2 varv på Gotland i endurotempo.

Det faktum att Alta behöver 2 batterier per varv på Gotland borde ge lite perspektiv på vad som krävs för att klara den värsta sortens GP-heat.

Hade inte Alta i princip lika stort batteri som Vargen, fast lägre motoreffekt? :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
MotoE nuvarande generation är ingen bra jämförelse. Gör lite sökningar på det så hittar man nog info. Det är nästa generation Moto-E som blir intressant, när Ducatis kommer med sina hojar.
Det kommer vara talande för hur tekniken ligger just nu.

Amerikanska journalister sa att den Varg dom provkörde vägde 200kg.
Det är fortfarande en prototyp som ska förädlas så den ska bantas med bättre materialval och sånt antar jag.

Jag har varit lite skeptisk fram och tillbaka under vinter-vår-sommar. Just för att det inte funnits några faktiska provkörningar.
Nu är medias tester gjorda.
Snart kommer hojarna börja levereras och då får man se mer vad folk tycker och hur dom används.

Just nu så känner jag att jag kommer köpa min när fakturan kommer i sept/nov. Men det kan fortfarande ändras.

Men jag är nyfiken och vill verkligen att det ska gå bra för dom.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
MotoE nuvarande generation är ingen bra jämförelse. Gör lite sökningar på det så hittar man nog info. Det är nästa generation Moto-E som blir intressant, när Ducatis kommer med sina hojar.
Det kommer vara talande för hur tekniken ligger just nu.

Amerikanska journalister sa att den Varg dom provkörde vägde 200kg.
Det är fortfarande en prototyp som ska förädlas så den ska bantas med bättre materialval och sånt antar jag.

Jag har varit lite skeptisk fram och tillbaka under vinter-vår-sommar. Just för att det inte funnits några faktiska provkörningar.
Nu är medias tester gjorda.
Snart kommer hojarna börja levereras och då får man se mer vad folk tycker och hur dom används.

Just nu så känner jag att jag kommer köpa min när fakturan kommer i sept/nov. Men det kan fortfarande ändras.

Men jag är nyfiken och vill verkligen att det ska gå bra för dom.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Har svårt att tänka mig att den serieproducerade blir lättare än prototypen. Ofta använder man mer fancy grejer för en prototyp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har svårt att tänka mig att den serieproducerade blir lättare än prototypen. Ofta använder man mer fancy grejer för en prototyp.

Amerikanarna kanske glömde bort att omvandla från pounds, prototypen på provkörningen vägde enligt någon video jag har sett bara några kilo över dom utlovade 110kg.
Många upplevde den ju som lätt och smidig.

Den kanske inte hade dom ultralätta fotpinnarna...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej, absolut, räckvidden är inget problem om den bara är tillräcklig.
Man får ju göra ett depåstopp per varv på GGN, så det räcker ju om den klarar det med lite marginal (på en hoj med utbytbart batteri, man vill nog inte ladda)

På vargen räcker det ju om den klarar en tävling på den längsta och mest tungkörda banan man tänker köra på med lite marginal.

På en MotoE hoj räcker det ju om den klarar rätt antal varv på den längsta MotoGP banan med lite marginal.

Eller så konstaterar man att det bästa man kan åstadkomma motsvarar nästan en encylindrig Moto3 hoj på 250cc, fast har halva räckvidden.
Ser inte Vargen eller någon av andra el hojarna som någe man kör långlopp me, snarare sprint lopp å kortare då...
Så GGN å typ Kåsan eller liknande långlopp går bort..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Amerikanarna kanske glömde bort att omvandla från pounds, prototypen på provkörningen vägde enligt någon video jag har sett bara några kilo över dom utlovade 110kg.
Många upplevde den ju som lätt och smidig.

Den kanske inte hade dom ultralätta fotpinnarna...
Låter rimligare.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Låter rimligare.
Det kan vara så, men tittar man på filmerna så är det alltid två från Stark som lyfter av hojen.
En av journalisterna från USA försökte lyfta den på pallen och då kom personalen och sprang för att lyfta åt honom.
Han smyglyfte sen när han fick chansen och han sa att den var tung. Vilket dom var förvånade över eftersom den kändes så lätt att köra.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det kan vara så, men tittar man på filmerna så är det alltid två från Stark som lyfter av hojen.
En av journalisterna från USA försökte lyfta den på pallen och då kom personalen och sprang för att lyfta åt honom.
Han smyglyfte sen när han fick chansen och han sa att den var tung. Vilket dom var förvånade över eftersom den kändes så lätt att köra.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Jag tänker inte lägga över en timme på din poäng. Har du någon tidsangivelse för videon?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jamen det är ju klart att de förmodligen bygger ramen av bly. Ett 6kWh batteri väger ju MINST 100 kg bara det. Det har jag läst på internet…

Den stora anledningen till att batteriet inte är på mer än 6kWh är ju att den inte skall väga mer än en vanlig crosshoj, dvs väldigt lite. Får den väga 100kg till så är det ju bara att hinka i 20 kWh ytterligare…
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Frågan är också hur pass labila dessa batterier blir. Dom behöver vara mycket väl skyddade för att inte skadas, för att om det är litium-polymer batterier är dom mycket känsliga för över och/eller under laddning.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top