Alla bilar i den snabbaste Rally1-klassen använder samma typ av hybridystem, som levereras av företaget Compact Dynamics. Det består av en elmotor på 100 kW, alltså 136 hästkrafter, och ett batteri på 3,9 kWh som kan laddas under körning eller med en extern laddare. Hybridsystemet samarbetar med en 1,6-liters turbomotor som drivs av förnybart bränsle.
Hela hybridsystemet med motor-generator, kontrollenhet och batteri ryms i den här kompakta kolfiberlådan.
Total systemeffekt med full kraft från både bensin- och elmotorn är drygt 500 hästkrafter, men det finns regler för hur den extra elektriska kraften får användas. Under långa rallysträckor är effekten begränsad. Elmotorn gör mest nytta i starten, då
hybridsystemet kan användas i tio sekunder, samt under acceleration ut ur långsamma kurvor.
Hybridsystemet används också under transportsträckor och i serviceområdet.
Med fulladdat batteri kan bilarna köras omkring två mil på el i långsamt tempo. Under serviceuppehållen ska batterierna kunna laddas upp på en halvtimme.