Stark Varg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I Teslan trampar man gasen i botten och ljudlöst steker V8:an med exakt 9.18 sekunder och 247, 8 km/h i slutfart...om och om igen...
Sen lastar man familjen och fikabordet och åker hem igen...
Vänta bara tills dragracingmode innebär att bilen själv håller koll på lamporna och startar helt på egen hand. Då blir ju porrfilm utan ljud och bild roligare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att det skulle vara fullt möjligt att bygga en bana med så många tvära labyrinter att man skulle spöa hela MX eliten på en Voi elsparkcykel.
(tänk Arlandas kösystem med avspärrningsband)

Det betyder inte att en Voi är den ytters bästa MX cykeln, det betyder att man har anpassat tävlingen för att man vill att den ska vara det.

På samma sätt kan man anpassa tävlingar för att elmotorcyklar eller elbilar ska vinna.
Kalla dom tävlingarna något annat, med ett "E" i namnet, EMX till exempel.

Sen kan vi köra traditionella tävlingar där elmodellerna får vara med på samma villkor som alla andra alltid har kört efter, någon gång i framtiden är elmodellerna tillräckligt bra för att hamna på pallen där också.

Tex GGN eller Isle of man TT
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror att det skulle vara fullt möjligt att bygga en bana med så många tvära labyrinter att man skulle spöa hela MX eliten på en Voi elsparkcykel.
(tänk Arlandas kösystem med avspärrningsband)

Det betyder inte att en Voi är den ytters bästa MX cykeln, det betyder att man har anpassat tävlingen för att man vill att den ska vara det.

På samma sätt kan man anpassa tävlingar för att elmotorcyklar eller elbilar ska vinna.
Kalla dom tävlingarna något annat, med ett "E" i namnet, EMX till exempel.

Sen kan vi köra traditionella tävlingar där elmodellerna får vara med på samma villkor som alla andra alltid har kört efter, någon gång i framtiden är elmodellerna tillräckligt bra för att hamna på pallen där också.

Tex GGN eller Isle of man TT
Ja, det finns ju en anledning till att tävlingar för jollar, segelbåtar och motorbåtar ser helt annorlunda ut. Eller för den delen segelflyg och motorflyg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med 11 batteribyten så kan man slutföra ett Gotland Grandnational med 6 varv på en hedrande 71a plats.
Vilket även betyder att dom måste ha fått någon slags dispens för reglementet tillåter bara 1 depåstopp per varv.



Sen finns det ju en egen elklass också som inte kör samtidigt och där går det inte direkt snabbare för att uttrycka sig diplomatiskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med 11 batteribyten så kan man slutföra ett Gotland Grandnational med 6 varv på en hedrande 71a plats.
Vilket även betyder att dom måste ha fått någon slags dispens för reglementet tillåter bara 1 depåstopp per varv.

Sen finns det ju en egen elklass också som inte kör samtidigt och där går det inte direkt snabbare för att uttrycka sig diplomatiskt.

Är inte ett varv 2 mil?
Räckvidden är alltså då 1 mil?

Men 71 plats är ju ändå respektingivande, hade han burit reservatteriet med sig och bytt själv skulle det inte kräva dispans? fast då kanske han skulle ha lidit av vikten och inte klarat ett varv på två batterier?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dragracing handlar ju BARA om tid, och där vinner elbilen. Skulle dessutom tro att nämnda elbil även steker den specialpreppade V8-an när det gäller räckvidd...
Inte om man bara sätter in en större tank...och inte tar hänsyn till att motorn måste renoveras efter 3 mil... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är inte ett varv 2 mil?
Räckvidden är alltså då 1 mil?

Men 71 plats är ju ändå respektingivande, hade han burit reservatteriet med sig och bytt själv skulle det inte kräva dispans? fast då kanske han skulle ha lidit av vikten och inte klarat ett varv på två batterier?

22km verkar det vara nu.

Då skulle han väl hellre haft två batterier inkopplade och bytt bägge 2 batterierna i ordinarie depån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
22km verkar det vara nu.

Då skulle han väl hellre haft två batterier inkopplade och bytt bägge 2 batterierna i ordinarie depån.
Jo, ett dubbelt så stort batteripack eller två separata med en omkopplare att koppla emellan (om värmen är ett problem) när man har kommit ett halvt varv.

Nåja, nästa batterirevolution är ju som vanligt runt hörnet :hihi, snart dubblar vi vikt/effekt förhållandet igen med en helt ny batteri kemi, och då tar dom sig ett varv.

Då kanske dom kommer in på topp 40?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blocketsäljarna verkar inte backa på påståendena från reklamavdelningen än i alla fall:

  • 30 % mer toppeffekt än en 450cc
  • Android telefon som styrsystem
  • 1-2H laddtid
  • Bakbroms på styre eller fot
  • Kayaba fjädring för din vikt
  • Mer än 100 olika körprogram
  • Samma räckvidd som en bensincross
  • Hemleverans
"Förboka din Stark Varg hos oss redan nu för att säkerställa så tidig leverans som möjligt våren 2023."

September är väl inte direkt "våren"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Låter inte som någon rolig sport. Ställ flera likadana mot varandra och enda skillnaden blir reaktionstid vid start.
Blir det verkligen så.
Mig veterligen så är det ju så att på många dragracingtävlingar så kör man tidsmätningen med roll off. Dvs en ljusstråle och fotocell som bryts när bilen börjar rulla. Dvs du får samma tid även om du är lite sen i reaktionen eftersom klockan startar först när bilen börjar rulla.
Då blir det bara tillfälligheter som avgör om en bil råkar vinna med en hundradel eftersom dom så konsekvent kan accelerera fullt. Möjligen då att skick på däcken och förarens vikt spelar in.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Blir det verkligen så.
Mig veterligen så är det ju så att på många dragracingtävlingar så kör man tidsmätningen med roll off. Dvs en ljusstråle och fotocell som bryts när bilen börjar rulla. Dvs du får samma tid även om du är lite sen i reaktionen eftersom klockan startar först när bilen börjar rulla.
Då blir det bara tillfälligheter som avgör om en bil råkar vinna med en hundradel eftersom dom så konsekvent kan accelerera fullt. Möjligen då att skick på däcken och förarens vikt spelar in.
Det kanske är så. Jag trodde tiden gick från grönt ljus men jag kan ha fel. Är det som du skriver blir det ännu tråkigare.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det kanske är så. Jag trodde tiden gick från grönt ljus men jag kan ha fel. Är det som du skriver blir det ännu tråkigare.
Först i mål vinner. Så, om du kör fort men har såsig reaktionstid så kan du förlora mot en som har högre ET (tid) men kort reaktionstid.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Först i mål vinner. Så, om du kör fort men har såsig reaktionstid så kan du förlora mot en som har högre ET (tid) men kort reaktionstid.
Ok. Men hur använder dom ju fotocellen för att starta klockan efter "roll-off"? Det var ju lite liv om just det eftersom Tesla lyckades få sina tider för Plaid versionen just för att dom mätte med roll off vilket inte andra bilfabrikanter hade gjort och utan roll off så verkar det som att dom hade fått en tid som var ca 0,3 s långsammare (vilket fortfarande är ruskigt snabbt.)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inom dragracing har man tre fotoceller i starten, pre-stage, stage och start. Klockan startar när du bryter startcellens stråle, men man får inte flytta sig från läget där de två första strålarna är brutna innan det blir grönt.
Det händer ibland att framhjulen inte är kvar på marken när startcellens läge passeras och då startas klockan med bakhjulen. Det brukar synas på att man får en orimlig 60-fotstid.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Inom dragracing har man tre fotoceller i starten, pre-stage, stage och start. Klockan startar när du bryter startcellens stråle, men man får inte flytta sig från läget där de två första strålarna är brutna innan det blir grönt.
Det händer ibland att framhjulen inte är kvar på marken när startcellens läge passeras och då startas klockan med bakhjulen. Det brukar synas på att man får en orimlig 60-fotstid.

Då lärde man sig nått nytt.
Reaktionstiden inte är med i ekvationen alls egentligen då? Du får starta när det blir grönt men din tid startas inte förrän du bryter startcellens stråle, så det går att komma sist i mål men ändå ha en bättre tid?

Varför har man gjort så? Vill man plocka bort den mänskliga faktorn så mycket som möjligt så att det blir mer maskin mot maskin?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va har fotoceller i dragracing me Stark Varg å göra då??.? Är de för att båda är elektrika? .
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Då lärde man sig nått nytt.
Reaktionstiden inte är med i ekvationen alls egentligen då? Du får starta när det blir grönt men din tid startas inte förrän du bryter startcellens stråle, så det går att komma sist i mål men ändå ha en bättre tid?

Varför har man gjort så? Vill man plocka bort den mänskliga faktorn så mycket som möjligt så att det blir mer maskin mot maskin?
I eliminering är det definitivt en faktor då det är väldigt svårt att vara först till mållinjen om man sitter och sover när det blir grönt.
Kvalar gör du på tid däremot.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top