Starta eget? Enskild firma?

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Tjena

Det är så att jag funderar på att starta en enskild firma (heter väl så? är lite trött :va )

Då måste jag ju skaffa F-Skatt och Moms-registrering. (Även FA om jag vill kunna jobba samtidigt?)

Men, hur går det till rent praktiskt sen? Ska sälja annonsplats på en hemsida.

Ex.
En annonsplats kostar 4000:- /mån. exkl. moms.

Betalar kunden mig då 5000:- och jag betalar in momsen till staten samtidigt som jag deklarerar i slutet på månaden?

Och måste jag betala arbetsgivaravgifter osv.? Hur mycket får man ut ungefär efter att alla avgifter o skatter är dragna? Vilka skatter och avgifter ska dras? :confused:

Någon som har stenkoll på detta?

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Tjena

Det är så att jag funderar på att starta en enskild firma (heter väl så? är lite trött :va )

Då måste jag ju skaffa F-Skatt och Moms-registrering. (Även FA om jag vill kunna jobba samtidigt?)

Korrekt. FA gäller om du vill ha ett "vanligt" jobb också.

Men, hur går det till rent praktiskt sen? Ska sälja annonsplats på en hemsida.

Ex.

Betalar kunden mig då 5000:- och jag betalar in momsen till staten samtidigt som jag deklarerar i slutet på månaden?

Det beror på om du valt att deklarera din moms varje månad eller i slutet av året.

Och måste jag betala arbetsgivaravgifter osv.? Hur mycket får man ut ungefär efter att alla avgifter o skatter är dragna? Vilka skatter och avgifter ska dras? :confused:

I enskild firma har ju ingen lön och gör därför enbart uttag från ditt konto. Eftersom jag aldrig tar ut pengar från mitt företag så vet jag inte hur det fungerar riktigt men däremot så har skatteverket en väldigt bra upplysning via sin telefon. Du hittar den på www.skatteverket.se . Har för mig att du kan räkna med att plocka ut 54% av dina intjänade pengar EFTER att du dragit av momsen.

Någon som har stenkoll på detta?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ett tips är att skatteverket har enkla kurser för dom som vill starta eget. Tror det är ett eller ett fåtal kurstillfällen bara. Tänkte själv gå en sådan men det har inte blivit av än så länge.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Gått på en sådan kurs för något år sedan. En sak jag minns är att man ska räkna med att betala 50-60% i skatt och arbetsgivaravgifter m.m.
Så du inte tänker att du ska komma undan med 31% som inkomsskatten annars är på..

Det bästa är om du går en sådan kurs. Eller om du köper en bok i ämnet.
Alltid bra att ha och titta på om man undrar om något särskilt.

Mrs. Laphroaig

Guest
Arbetsförmedlingen har en heldagskurs i att starta eget i både Linköping och Norrköping (brukar vara i Filmstaden) men misstänker starkt att du måste va arbetslös om du ska gå den

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Tackar för alla svar!
Ska se om jag kan hitta nån bok eller nåt :) Har nog tyvärr inte tid med nån kurs...

M.G.F skrev:
Ex.

Det beror på om du valt att deklarera din moms varje månad eller i slutet av året.

Det jag menade var ifall kunden betalar priset inkl. moms till mig och jag sköter inbetalningen av momsen. Sen om jag deklarerar årligen eller inte spelar mindre roll :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Linuus skrev:
2407901 Tackar för alla svar!
Ska se om jag kan hitta nån bok eller nåt :) Har nog tyvärr inte tid med nån kurs...

Det jag menade var ifall kunden betalar priset inkl. moms till mig och jag sköter inbetalningen av momsen. Sen om jag deklarerar årligen eller inte spelar mindre roll :)

Precis, kunden betalar alltid in momsen som du sedan betalar in till staten. Om du köper prylar för 10 000:- en månad och säljer för 10 000:- så kvittas momsen helt. Och när du köper prylar så betalar du alltid in momsen först och gör sedan avdrag i deklareringen och får sedan tillbaka eller åtminstone dra av från din inbetalda moms.
Kör månadsvis istället, då slipper du sitta och spara undan massa pengar till momsinbetalningen i slutet av året. Det känns lite säkrare, iaf för min egen del om man är lite slarvig att hålla koll på grejjerna :D
Och du behöver inte betala pengar för att registrera firman, bara om du ska registrera ditt namn eller nåt sånt men det kan ju vara skönt om du vill ha det för dig själv.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Linuus skrev:
2407901 Tackar för alla svar!

www.nutek.se
har väldigt mycket matnyttigt!
http://www.nutek.se/sb/d/476 :fakta Enskild firma!

korvgubbe skrev:
2407936 www.nutek.se
har väldigt mycket matnyttigt!
http://www.nutek.se/sb/d/476 :fakta Enskild firma!

På denna sida visar de ett räkneexempel på vad som skall betalas på en intäkt på 400.000kr

Enkelt sammanfattat kan 400 i intäkt minus 150 i kostnad ge 250 i vinst som ger ca 134 kvar efter att alla skatter och avgifter är betalda.

http://www.nutek.se/sb/d/476/a/1987

Last edited:

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Tack för svaren igen. Ska gå genom alla länkar så fort jag hinner.

Ang. Starta-Eget.se så är jag medlem där, men dom har typ världens sämsta forum :p Tycker jag i alla fall ;)

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
Stora fördelen med eget är ju alla prykar man kan köpa på företaget. Kamera, TV, möblerer, resor etc etc blir ju sjukt mycket 'billigare' om de betalas med företagspengar istf privata. Exempel på pryl som kostar 10 000 SEK:
10 000SEK - moms=
8 000SEK. Bort med arb. avg. & soc, dvs dela med 1,45 =
5 517SEK. Dra sedan av din skatt, låt oss räkna lågt med 33% =
3 697 SEK.

Dvs om du skulle plockat ut de 10 000 SEK som lön istället skulle du får kvar max 3 697SEK, men om du köper en pryl istället så får du en pryl till ett värde av 10 000 SEK.

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
En bra idé är att anlita en revisor. Om du tjänat mer än typ 20 000:- så är det värt varenda krona. Det dom drar i arvode är vad dom drar av till dig på 2 minuter. :D

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
M.G.F skrev:
2408900 En bra idé är att anlita en revisor. Om du tjänat mer än typ 20 000:- så är det värt varenda krona. Det dom drar i arvode är vad dom drar av till dig på 2 minuter. :D

Haha, ska ha det i åtanke :tummenupp

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Nursey skrev:
2409442 Bra tråd..jag håller på att starta eget jag med..behöver alla råd jag kan få.
N.Ollkoll
Vad kul syrran! :tummenupp
Vad blir det för bransch? Oll-ge-borrare i Nordsjön kanske? :D
:arsele
Kram

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Haha...ja det var ju en tanke.
Jag babblade en gång här om att jag ville ha en lite "oas" där jag tog hand om folk...well..det verkar som om det kommer att bli verklighet. Skall starta en firma inom specifika skönhetsbehandlingar (och piercing). Ni får la veta mer när det utvecklas. Men kurserna börjar i september och oktober.
Skall bli skitkul.:tuttar

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jag har enskildfirma och jag anlitade en revisor som hjälpte mig att starta upp firman på rätt sätt så att man inte fick fel från början.

Får man fel i deklarationen så är skatteverket på en med blåslampan direkt.

Och även om man har rätt så har ialla fall jag drabbats av helt otroliga frågor och fått skicka in alla möjliga papper för att kunna styrka att jag verkligen har det jag har. Då är det helt underbart att ha en revisor bakom sig som man kan lita på.

När man startar en ny firma så får man tillbaka förlusterna under de 5 första åren. Men inte mer än man har betalt in i skatt. Känns underbart att få tillbaka ex antal tusenlappar :D även om de går direkt in i företaget genom nya saker :rolleyes:

Sen när det gäller lön m.m så inom en enskildfirma så är det vinsten som är ägaren lön. Har man anställda så är det en annan sak.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring