Captain Beyond skrev:
2411503 Haft egen firma (fritidsbasis, har en anställning som min huvudsakliga inkomst) sedan -91. Funderar lite över om den som skrev detta "Stora fördelen med eget är ju alla prykar man kan köpa på företaget. Kamera, TV, möblerer, resor etc etc blir ju sjukt mycket 'billigare' om de betalas med företagspengar istf privata." har egen firma? Om så vill jag gärna börja skatta hos samma skattemyndighet som han gör! I mitt län så kan man bara dra av kostnader man haft i verksamheten i företagsdeklarationen.......Kanske det beror på såna som han att alla tror att " waow, egen firma, f*n vad man tjänar pengar, typ åka till Thailand på firmans konto osv. osv " Klart som sjutton att vissa fuskar, och drar av saker i företaget som dom köpt för eget bruk, men det är ju de facto olagligt, och inget som är en " naturlig fördel" av att ha enskild firma. Kan vara värt att påpeka tydligen.
Sorry för sent svar!
Du får köpa vad som helst på din firma, bara du kan bevisa att du genom inköpet kan tjäna mer pengar på firman. Säg att du reggar en firma eftersom du är fotograf (hypotetiskt)... ja, givetvis kan du då dra av resor (fotoresor) och diverse annat (du behöver ju bakgrunder till dina fotograferingar). En förutsättning är ju att du drar in pengar till firman.
Att köpa en platt TV bör inte heller vara några problem, du behöver ju något att visa dina schyssta presentationer på för kunderna. Att däremot köpa 10st är problem.
Att resa är OK om du kan bevisa att du haft kundmöten där, gjort marknadsundersökning, deltagit i konferens eller liknande. Att göra en marknadsundersökning på playan i Thailand lär inte gå hem hos skattemyndigheten, men å andra sidan finns det resebyråer som är villiga att skriva ex.vis "resa Bryssel" på kvittot istället för den verkliga destinationen.
Om du hade startat upp Sporthoj2.com, och haft intäkter på den, så skulle du kunna åka på olika tävlingar runt om i världen (eftersom du skall skriva reportage därifrån, vilket ger fler besökare, vilket ger mer intäkter).
Det är såklart många gråzoner, men så länge det sker inom rimligheten gräns, och på ett snyggt sätt, så bör du inte drabbas av problem.
EDIT: Såg att jag svarade på en fråga som du aldrig egentligen ställde... Som du dessutom svarat själv på
Svar på din fråga: Ja, jag har eget bolag, dock ej EF utan AB.
EDIT2: Vill bara förtydliga att jag med prylar menar sådant som kan relateras till att höja intjäningsförmågan för bolaget.