Starta eget? Enskild firma?

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Någon som vet vad som gäller med a-kassan? Vad jag förstått så förlorar man den så fort man startar eget? Jobbar i en osäker bransch och vill ha något att falla tillbaka på om man får kicken. Företaget i sig kommer inte ge mycket till vinst första året.

Vart kan man läsa mer om gemensam ekonomi - dvs att ens egna och företagets pengar är desamma?
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
RMT_Racing skrev:
2417220 Någon som vet vad som gäller med a-kassan? Vad jag förstått så förlorar man den så fort man startar eget? Jobbar i en osäker bransch och vill ha något att falla tillbaka på om man får kicken. Företaget i sig kommer inte ge mycket till vinst första året.

Vart kan man läsa mer om gemensam ekonomi - dvs att ens egna och företagets pengar är desamma?


Finns en länk i tråden om vad som gäller för a-kassa och firma.

Om man har EF eller HB så är företagets pengar dina pengar. Lite annorlunda när det är AB om jag har förstått saken rätt.

Suomalainen skrev:
2416641 Tjohoo... Nu blev jag jäkligt glad! :) Fast iof hade man blivit ännu gladare om företaget gett vinst redan första året...

Glöm inte att du får max tillbaka vad du har gått med förlust och om jag inte minns fel så är det max 100000:- eller 140000:- som är maxförlust som man kan få tillbaka. Har man mer så läggs det i en "pott" som man kan ta av sen när man får vinst så att man slipper skatta för så mycket.

Och så får man inte glömma momsen som du får tillbaka oavsätt förlust eller inte.

Så det är förlusten +moms som man får tillbaka.
Hoppas att du förstog min lite röriga förklaring :)
 
Last edited:

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Mitra skrev:
2417249 Finns en länk i tråden om vad som gäller för a-kassa och firma.

Om man har EF eller HB så är företagets pengar dina pengar. Lite annorlunda när det är AB om jag har förstått saken rätt.



Glöm inte att du får max tillbaka vad du har gått med förlust och om jag inte minns fel så är det max 100000:- eller 140000:- som är maxförlust som man kan få tillbaka. Har man mer så läggs det i en "pott" som man kan ta av sen när man får vinst så att man slipper skatta för så mycket.

Och så får man inte glömma momsen som du får tillbaka oavsätt förlust eller inte.

Så det är förlusten +moms som man får tillbaka.
Hoppas att du förstog min lite röriga förklaring :)

Jag blir inte klokare när jag läser det som står i länkarna. Så som jag ser det så får man endast a-kassa om man haft företaget i mindre än 12 mån? Är det här någon form av vänsterpolitik? Hur skall det kunna gynna småföretagandet i Sverige? Den där almanackan från facket är fan inte värd 5k/år när man läser detta..

Jag är skitskraj för att få kicken just nu.. sitter på fina lån och jag vägrar få en prick hos fogden om jag inte skulle gå runt pga arbetslöshet. Nytt jobb hittar man ju alltid men tiden därimellan blir nog inte lika kul.

Vill verkligen starta eget och har en idé som jag vet skulle fungera. Så småningom skulle det utan problem kunna leda till att jag måste anställa folk.

På ett sätt beundrar jag det svenska skattesystemet med alla dess kryphål - o andra sidan så hatar jag det av hela mitt hjärta..
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mitra skrev:
När man startar en ny firma så får man tillbaka förlusterna under de 5 första åren. Men inte mer än man har betalt in i skatt.
Alltså... Antingen har du missuppfattat något vitalt här eller så har reglerna för företagsbeskatning förändrats något alldeles oerhört sedan tidigare. Du menar att skattesystemet är så beskaffat numera att man är garanterad förlustfrihet under fem års tid, dvs att det är skattebetalarna som bär riskerna?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bingo skrev:
2418393 Alltså... Antingen har du missuppfattat något vitalt här eller så har reglerna för företagsbeskatning förändrats något alldeles oerhört sedan tidigare. Du menar att skattesystemet är så beskaffat numera att man är garanterad förlustfrihet under fem års tid, dvs att det är skattebetalarna som bär riskerna?

Jag tror att hon syftar på att du får kvitta förlusten på för den enskilda firman mot andra inkomster som t.ex. förvärvsarbete under de fem första åren.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Bingo skrev:
2418393 Alltså... Antingen har du missuppfattat något vitalt här eller så har reglerna för företagsbeskatning förändrats något alldeles oerhört sedan tidigare. Du menar att skattesystemet är så beskaffat numera att man är garanterad förlustfrihet under fem års tid, dvs att det är skattebetalarna som bär riskerna?

Inte skattebetalarna, utan du som skattebetalare... har du inte betalat in någon skatt så kan du heller inte få tillbaka något även om företaget går med förlust. Du kan alltså bara få tillbaka det du själv betalat in.

Hoppas hon har rätt att det är så, det skulle göra min vardag betydligt lättare just nu...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Suomalainen skrev:
Hoppas hon har rätt att det är så, det skulle göra min vardag betydligt lättare just nu...

Jag är anställd och har just startat en enskild näringsverksamhet vid sidan av. Näringsverksamheten beräknas gå med förlust i början. Kan jag kvitta underskott i näringsverksamheten mot mina anställningsinkomster?

Enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag har rätt att kvitta underskott av aktiv nystartad näringsverksamhet mot övriga förvärvsinkomster, t.ex. tjänsteinkomster, som ett allmänt avdrag. Näringsverksamheten måste för inkomståret 2006 ha påbörjats under 2002 eller senare.

Avdrag får göras under fem år och med högst 100 000 kronor per år. Om ett underskott överstiger 100 000 kronor får överskjutande del sparas och i stället utnyttjas mot framtida överskott i näringsverksamheten.

Om du någon gång under de senaste fem beskattningsåren före verksamhetens startår, direkt eller indirekt bedrivit en likartad verksamhet, får du inte kvitta underskott av den nystartade verksamheten mot övriga förvärvsinkomster.

Om du övertagit förvärvskällan från en närstående, får du göra avdrag bara om den närstående skulle haft rätt till avdrag om han fortsatt verksamheten. Om du har köpt förvärvskällan från förälder eller far-morförälder gäller vanliga regler för att dra av ett underskott av den nya verksamheten.

http://www.skatteverket.se/svarpava...nnafragorfaq/5.10010ec103545f243e8000619.html
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Suomalainen skrev:
2418417 Inte skattebetalarna, utan du som skattebetalare... har du inte betalat in någon skatt så kan du heller inte få tillbaka något även om företaget går med förlust. Du kan alltså bara få tillbaka det du själv betalat in.

Hoppas hon har rätt att det är så, det skulle göra min vardag betydligt lättare just nu...
Jag fattade inte att det var specifikt enskild firma hon menade eller att det var den privat inbetalade skatten som avsågs.

Men då stämmer det säkert i stora drag. Man tar upp underskottet i rörelsen i sin privata självdeklaration, vilket alltså sänker den beskattnigsbara inkomsten. En krona i förlust sänker din beskattningsbara inkomst med en krona. Har man tidigare dragit skatt enligt skattetabellerna så har man alltså betalat in mer skatt än man hade gjort om man tagit hänsyn till förlusten i rörelsen. Det är den mellanskillanden man får igen. Om jag minns det rätt.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Bingo skrev:
2418434 Jag fattade inte att det var specifikt enskild firma hon menade eller att det var den privat inbetalade skatten som avsågs.

Men då stämmer det säkert i stora drag. Man tar upp underskottet i rörelsen i sin privata självdeklaration, vilket alltså sänker den beskattnigsbara inkomsten. En krona i förlust sänker din beskattningsbara inkomst med en krona. Har man tidigare dragit skatt enligt skattetabellerna så har man alltså betalat in mer skatt än man hade gjort om man tagit hänsyn till förlusten i rörelsen. Det är den mellanskillanden man får igen. Om jag minns det rätt.

Hm, alltså om man kvittar en förlust på säg 100' så får man bara tillbaka en liten del av den (eftersom man bara sänker inkomsten med 100')? Då måste det vara bättre att "spara" förlusten tills företaget börjar gå plus, då behöver man inte skatta förrns företager ger vinst.

Eller? :va
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Suomalainen skrev:
2418485 Hm, alltså om man kvittar en förlust på säg 100' så får man bara tillbaka en liten del av den (eftersom man bara sänker inkomsten med 100')? Då måste det vara bättre att "spara" förlusten tills företaget börjar gå plus, då behöver man inte skatta förrns företager ger vinst.

Eller? :va
Ja, det stämmer. En krona i förlust ger inte en krona tillbaka, utan så mycket som sänknignen av den beskattningsbara inkomsten motsvarar.

Man kan inte spara förlusterna i en enskild firma. Den är inte juridiskt skild från dig eller din ekonomi och resultatet tas därför upp i din självdeklaration. När du väl börjar gå med vinst sänker du resultatet med sk bokslutsdispositioner (finns till för att sänka skatten på konstgjord väg när företaget går bra). Jag vet inte vilka de är för enskild firma men man har de senaste åren från myndighetshåll gjort mycket för att jämställa de olika bolagsformerna på detta området och det skall numera vara mer eller mindre egalt vilken bolagsform man har. I praktiken betyder det att du bara betalar skatt på ca 80% av vinsten.

Reservation för att jag inte är alls påläst om ensilda firmor.

Edit: om företaget går bra är bolagsskatten sällan ett problem.
 
Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Suomalainen skrev:
2418417 Inte skattebetalarna, utan du som skattebetalare... har du inte betalat in någon skatt så kan du heller inte få tillbaka något även om företaget går med förlust. Du kan alltså bara få tillbaka det du själv betalat in.

Hoppas hon har rätt att det är så, det skulle göra min vardag betydligt lättare just nu...

Tja jag har ialla fall fått tillbaka vad jag själv har betalat in i skatt minus fasta avgifter som man måste betala. Och jag har EF och har fått ta och sätta upp förluster som överskrider 100' som jag kan dra av sen när jag går med vinst.

Och jag har blivit granskad 4 gånger under 2 år av skatteverket och de har betalat tillbaka under dessa år rätt många tusen kr som jag har använt att skaffa nya saker till företaget.

Jag hade över 100' i förlust så de 100' sattes upp i deklarationen som: Punkt 10 = Underskott av aktiv näringsverksamhet som du får kvitta mot förvärvsinkomst.

Resten av underskottet skrevs upp som punkt 8/125 = underskott av aktiv näringsverksamhet enskild verksamhet.

Och jag har i alla fall fått förklarat för mig av både min "revisor" och skatterverket att det som står undet punkt 8 läggs ihop med nästa års förlust och sen när företaget går med vinst så "tar" man av förlusten och kvittar vinsten så att man betalar mindre i skatt.

Suomalainen skrev:
2418485 Hm, alltså om man kvittar en förlust på säg 100' så får man bara tillbaka en liten del av den (eftersom man bara sänker inkomsten med 100')? Då måste det vara bättre att "spara" förlusten tills företaget börjar gå plus, då behöver man inte skatta förrns företager ger vinst.

Eller? :va

Att man får tillbaka förlusten upp till ett visst belopp under de första 5 åren, var för att man skulle kunna ha mer pengar att investera i företaget så att man lättare kunde gå med vinst.

Hur man väljer att sätta upp det i sin deklaration är upp till var och en. Jag personligen har valt att få tillbaka pengarna så att jag kan köpa in lite dyrare saker till firman som jag inte annars hade haft råd att skaffa.
 
Last edited:

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Kort fråga - eftersom man drar förlusten från årsinkomsten - minskar man då den "årsinkomsten" som visas när någon gör en kreditupplysning? Tänkte mest att det blir en jäkla nackdel vid ev privatlån...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mitra skrev:
2418810 Tja jag har ialla fall fått tillbaka vad jag själv har betalat in i skatt minus fasta avgifter som man måste betala. Och jag har EF och har fått ta och sätta upp förluster som överskrider 100' som jag kan dra av sen när jag går med vinst.

Och jag har blivit granskad 4 gånger under 2 år av skatteverket och de har betalat tillbaka under dessa år rätt många tusen kr som jag har använt att skaffa nya saker till företaget.

Jag hade över 100' i förlust så de 100' sattes upp i deklarationen som: Punkt 10 = Underskott av aktiv näringsverksamhet som du får kvitta mot förvärvsinkomst.

Resten av underskottet skrevs upp som punkt 8/125 = underskott av aktiv näringsverksamhet enskild verksamhet.

Och jag har i alla fall fått förklarat för mig av både min "revisor" och skatterverket att det som står undet punkt 8 läggs ihop med nästa års förlust och sen när företaget går med vinst så "tar" man av förlusten och kvittar vinsten så att man betalar mindre i skatt.



Att man får tillbaka förlusten upp till ett visst belopp under de första 5 åren, var för att man skulle kunna ha mer pengar att investera i företaget så att man lättare kunde gå med vinst.

Hur man väljer att sätta upp det i sin deklaration är upp till var och en. Jag personligen har valt att få tillbaka pengarna så att jag kan köpa in lite dyrare saker till firman som jag inte annars hade haft råd att skaffa.
Ok, nu är jag med. Förlåt min nyfikenhet, men vad tusan har du för verksamhet som drar såna förluster och varför kör du den som enskild firma :confused:
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
RMT_Racing skrev:
2417220 Någon som vet vad som gäller med a-kassan? Vad jag förstått så förlorar man den så fort man startar eget? Jobbar i en osäker bransch och vill ha något att falla tillbaka på om man får kicken. Företaget i sig kommer inte ge mycket till vinst första året.

Vart kan man läsa mer om gemensam ekonomi - dvs att ens egna och företagets pengar är desamma?

Du kan inte stämpla och starta ett företag. Men om du inte stämplar så är det det här som gäller. Vet inte vad de räknar som längre tid. Men det är nog minst 1 år.

Företagare som blir arbetslös från deltidsanställning
Har du blivit arbetslös från en deltidsanställning och samtidigt bedrivit verksamhet i eget företag under längre tid, kan du kompenseras för den förlorade arbetstiden från deltidsanställningen och ändå ha den egna verksamheten kvar.

Det förutsätter att den egna verksamheten varit begränsad till högst 10 timmar per vecka i genomsnitt och att deltidsanställningen varit minst 17 timmar per vecka.

Inkomsten från företaget får inte heller ha överstigit 3 gånger högsta dagpenningen per vecka före skatt (för närvarande 2040 kr).
 

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Drar upp den här gamla tråden igen.

Om jag inte skulle starta en EF, då kan väl ett företag köpa annonsplats hos mig ändå? De betalar mig som privatperson helt enkelt?

Det blir väl lite krångligare för dom, och är säkerligen svårare att hitta annonsörer, men är bara nyfiken på hur det funkar?
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Linuus skrev:
2552762 Drar upp den här gamla tråden igen.

Om jag inte skulle starta en EF, då kan väl ett företag köpa annonsplats hos mig ändå? De betalar mig som privatperson helt enkelt?

Det blir väl lite krångligare för dom, och är säkerligen svårare att hitta annonsörer, men är bara nyfiken på hur det funkar?

Du får lov att tjäna 10000:- utan att ta upp det i din deklaration.
Men det är lättare att få företag att köpa en annonsplats om du har en firma och f-skattsedel.

RMT_Racing skrev:
2418829 Kort fråga - eftersom man drar förlusten från årsinkomsten - minskar man då den "årsinkomsten" som visas när någon gör en kreditupplysning? Tänkte mest att det blir en jäkla nackdel vid ev privatlån...


Precis som du skriver så är nackdelen att din "årsinkomst" minskar med beloppet de har betalat tillbaka.
Fördelen är ju att du slipper låna så mycket eftersom du har fått tillbaka en del pengar.

Men man får väga nackdelar mot föredelar
 
Last edited:

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Mitra skrev:
2552870 Du får lov att tjäna 10000:- utan att ta upp det i din deklaration.
Men det är lättare att få företag att köpa en annonsplats om du har en firma och f-skattsedel.

Men om de betalar mig som "privatperson" betalar inte de in skatt osv. då? Då borde jag väl få tjäna "hur mycket som helst" :) :confused:
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Linuus skrev:
2552900 Men om de betalar mig som "privatperson" betalar inte de in skatt osv. då? Då borde jag väl få tjäna "hur mycket som helst" :) :confused:

Nja det får man ju inte det heller. Utan att ta upp det i sin deklaration.




Men det beror kanske på om man ska bli minister i framtiden eller inte :hihi
 

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Mitra skrev:
2552915 Nja det får man ju inte det heller. Utan att ta upp det i sin deklaration.




Men det beror kanske på om man ska bli minister i framtiden eller inte :hihi
Okej, men om jag tar med det i deklarationen då?:confused:

Eller det kanske inte funkar så? :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top