ah17 skrev:Tror det har med hur mkt ström som en bilgenerator/regulator skickar till batteriet jämfört med en MC. En bilgenerator är cirka 3ggr kraftigare än en MC-dito.
Så det kan med andra ord gå en kraftig ström i startkabeln även när hojen är igång.
Eldstorm skrev:De är som flera andra skrivit inga problem med att ta starthjälp från ett bilbatteri, så länge inte bilmotorn är igång. (Då är ingen generator igång och skickar dåligt likriktad spänning över till mc:n som i sällsynta fall kan förstöra elektroniska komponenter). Vill man vara helt säker så kan man ta bort kabelanslutningarna på bilen också så riskerar man inte att skada ev. elektronik på bilen då mc:n går igång.
Det är bara att fylla på svavelsyra och ladda upp batteriet. Blyplattorna i batteriet påverkas inte alls så länge som batteriet är torrt. Är det fyllt med syra och står oladdat i ett par år så bildas blysulfat som lägger sig som en beläggning på blyplattorna. Oftast går även det bort genom att "boosta" batteriet.Zana skrev:bilbatteri...råkade hamna upp och ner bak i bagaget på bilen, så det tömdes på batterisyra... Det har nu stått så i typ 2 år i en garderob typ, tror ni det är fuckat eller kan man fylla på och ladda upp det?
Simp skrev:Om jag skriver att Påven har ett eget litet bögharem. Tror du då på mig?
PacMan skrev:Tror du överdriver risken lite faktiskt. Jag har startat min med kablar många många gånger utan problem. 12 Volt är 12 Volt, och om det går snett så är det antingen fel på hojen eller handhavandefel. Det är vad jag tror i alla fall.
Eldstorm skrev:Det är bara att fylla på svavelsyra och ladda upp batteriet. Blyplattorna i batteriet påverkas inte alls så länge som batteriet är torrt. Är det fyllt med syra och står oladdat i ett par år så bildas blysulfat som lägger sig som en beläggning på blyplattorna. Oftast går även det bort genom att "boosta" batteriet.
Simp skrev:Om jag skriver att Påven har ett eget litet bögharem. Tror du då på mig?
Batterisyra = svavelsyra (37%).Kawwa skrev:BATTERISYRA, inte nyttigt att förväxla med svavelsyra.
I och med att minuspolen på batteriet är jordad så kan man lika gärna ansluta den på någon jordad del på bilen/mc:n som på minuspolen. När man hjälpstartkopplar ett urladdat batteri kommer det att gå en relativt ström genom det och därigenom utvecklas knallgas som kan explodera om gnistor uppkommer. Man minskar risken för gnistbildning om kabelklämmorna inte ligger så nära varanda (som t.ex. på ett litet mc-batteri) i närheten av batteriet och därför är det att rekommendera att ansluta minushjälpstartkabeln på det urladdade objektet på en jordad del istället för direkt på batteripolen. (Den eventuella gnistan som kommer när minuskabeln ansluts kommer då inte i näheten av knallgasen vid batteriet). Men båda varianterna fungerar givetvis.Gula faran skrev:Det gick o starta min förra mc men jag kopplad + till + och - till -... ska man kanske inte eller ???
.. i tråden låter det som ena - ska vara någon helt annanstans..
Eldstorm skrev:I och med att minuspolen på batteriet är jordad så kan man lika gärna ansluta den på någon jordad del på bilen/mc:n som på minuspolen. När man hjälpstartkopplar ett urladdat batteri kommer det att gå en relativt ström genom det och därigenom utvecklas knallgas som kan explodera om gnistor uppkommer. Man minskar risken för gnistbildning om kabelklämmorna inte ligger så nära varanda (som t.ex. på ett litet mc-batteri) i närheten av batteriet och därför är det att rekommendera att ansluta minushjälpstartkabeln på det urladdade objektet på en jordad del istället för direkt på batteripolen. (Den eventuella gnistan som kommer när minuskabeln ansluts kommer då inte i näheten av knallgasen vid batteriet). Men båda varianterna fungerar givetvis.
Eldstorm skrev:Batterisyra = svavelsyra (37%).
Gula faran skrev:Tack ...alltid lär man sig något nytt
The_Plumber skrev:För att undvika gnistor ska ju kabeln förstfästas på den hojen som behöver batteri och sen på den som hjälper. För då finns det ju ingen el i kabeln.
Pastakungen skrev:Ha bilen avstängd, koppla bilbatteriets + till mc-batteriets +, bilbatteriets minus till ramen på mc:n. Som PacMan säger är det nog inget problem att koppla till minus på mc-batteriet. Kortslutningseffekten på ett blybatteri är ganska hög så gör inga dumheter bara! Men enklast är väl att rulla igång den?
Varan skrev:Har förskt både med Vardero och Kawa KL 650 Tengai på alla sätt men det blir bara ett svart streck i asfalten. Lägger man in en högre växel så finns inte den fart att uppbringa genom att springa igång den ej heller är man utrustad med nerförsbackar som är så långa att det går att få vettig fart på kolven/arna så att skiten smäller igång.
Nej fram för startkablar och avtängd bilmotor, det går ju också att få starthjälp av annan mc eller moppe. Bara det är 12 volt.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |