Kahobe
Guaranteed Carbon Free
Ska undvika att blanda in Kirchhoffs lagar i sammanhanget, men i alla batterier(ackar) finns en inneboende resistans.vad säger ni om att starta bilen med hjälp av motorcykeln?
ska motorcykeln vara igång? eller ska jag kanske ha motorcykeln igång och ihopkoplad med bilen ett tag och låta motorcykeln ladda bilen lite för att sedan koppla ifrån innan jag startar? eller kommer jag bara slita på generatorn på motorcykeln?
bilbatteriets spänning var när jag nyss mätte 11.51V
visst är 12V 12V men jag har hört många som har pajat både bilar och motorcyklar med startkablar.
eventuellt så kommer jag försöka rulla igång bilen men backen är kort och har minimal lutning. det blir både tungt att knuffa om jag inte får igång bilen och pinsamt om den då blir ståendes mitt i gatan.
Denna är högre ju mindre acken är, dvs högre i ett mc-batteri än ett bilbatteri.
Denna resistans gör att polspänningen på ett mc-batteri sackar betydligt mer vid startförsök med en bil-startmotor än en mc-dito.
Även om kompressionen ofta är högre på en mc än en bilmotor kan man nog lugnt gissa på att startströmmen är betydligt högre med en bilmotor (inte minst ber på interna friktionen) än en mc-motor.
(Jämför storleken på startmotorn..)
Dvs polspänningen sjunkar betydligt mer i mc-acken än i bil-acken under startförsök. Elektroniken i moderna fordon slår ofta ifrån om batterispänningen sjunker för lågt
Ok då, startförsök? Principerna för laddningens funktion är olika hos bl resp mc så det finns viss risk men bilar är vanl konstr för att tåla ett hjälpstartbatteri, men om en mc-ack funkar = orkar... mer tveksamt
Jag skulle lyfta minuskabeln på mc:n, men det är jag det... MC-generatorn energibidrag ser jag som minimalt jämfört med vad acken kan lämna..
Prova går alltid. (med jordkabeln urkopplad..)
OT:
Tvärtom? Starta mc från bilbatteri? Om bilmotorn står stilla är nog risken för skador minimal, bilbatteriet bilr endast en "förlängare" till mc-batteriet..Jag skulle inte ha bilmotorn igång vid hjälpstart av mc.. men det är ju jag det..
(Kan rita och berätta mer om så önskas..)