Startar ej...för kallt??

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag har en FZR 1000 -90, som jag köpte i höstas, den har gått kanonbra och har varit lättstartad. Men nu under den kallare delen av året har jag inte fått igång den. Har laddat batteriet, och försöker starta den men jag kör slut på batteriet utan att den startar, den tänder inte till. Så här har jag försökt sedan november utan resultat. Det ända jag gjort är att jag bytt olja, tankat full tank,men körde den lite efter det utan problem. Mc står i ett kallgarage.
Var kan det vara för fel???

MVH/Dadde
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Dadde skrev:
Jag har en FZR 1000 -90, som jag köpte i höstas, den har gått kanonbra och har varit lättstartad. Men nu under den kallare delen av året har jag inte fått igång den. Har laddat batteriet, och försöker starta den men jag kör slut på batteriet utan att den startar, den tänder inte till. Så här har jag försökt sedan november utan resultat. Det ända jag gjort är att jag bytt olja, tankat full tank,men körde den lite efter det utan problem. Mc står i ett kallgarage.
Var kan det vara för fel???

MVH/Dadde

Ja had problem med min hoj...ta bort stiften o värm dem med en gasbrännare, blås rent dem o se om den går igång...Du kan även spruta i lite startspray och kör den sedan varm...
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Testa att ställa en kupevärmare under hojen någon timma så att motorn kommer upp i tempereatur?! Jag har inte testat det själv men jag vet att folket borta i Ryssland brukade elda under bilarna på vintern för att få igånd dom :brinnerup
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Alla sätt är bra utom de dåliga. Värmehållning medelst blåslampa är ju standard på många militära fordon, men är kanske inte att rekommendera på en inplastad sporthoj. :)

En story om vikten av att tänka efter före, är den välkända om hojåkaren på en vinterträff (Kristallrallyt?). Kallt som tusan var det, naturligtvis, neråt -25 och för att slippa startproblem hade killen efter en snilleblixt tappat ur den varma oljan ur hojen på kvällen. På morgonen värmde han upp oljan till lagom arbetstemperatur och hällde tillbaks den i motorn. Som givetvis sprack. :(
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
69:an skrev:
En story om vikten av att tänka efter före, är den välkända om hojåkaren på en vinterträff (Kristallrallyt?). Kallt som tusan var det, naturligtvis, neråt -25 och för att slippa startproblem hade killen efter en snilleblixt tappat ur den varma oljan ur hojen på kvällen. På morgonen värmde han upp oljan till lagom arbetstemperatur och hällde tillbaks den i motorn. Som givetvis sprack. :(

Usch å blä! Ibland ska man låta bli att va "smart" :huvet
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
hadde samma problem... prova skruva ur tändstiftet lägg i växel och gå en sväng med den med bensinkranen stängd så all gammal bensin dunstar ur cyllyndern.. sen elda som sagt rent tändstiftet... när jag gjorde så startade iaf min som en klocka igen..
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ställ, som en redan har skrivit, en kupevärmare för att få upp temperaturen.

Vi hade exakt samma problem med våran FZR 1000 -93 förra säsongen, den var otroligt svårstartad , byte bl :a tändstift. Det visade sig sedan att kompressionen var dålig (uppmätes till 5 och gick ett tag på bara en cylinder :huvet )


Ang kompressionen så är det i nödfall omborrning (sålde den därför biligt som ett renoveringsobjekt)

Hoppas verkligen att det inte är det som är felet på din motorcykel. :rofl
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det är ett ganska vanligt problem.. men beror det på kyla kan det även vara tjuvluft som orsakar det.. Haft problem med en tidigare hoj när det var kallt ute, på kvällen tex. var en packning till insugsplattan som läckte.
 

Clipside

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Ort
sverige
Hoj
KTM 640 SM -04, KTM 525 SX/SM -03
Ge henne lite eter å starta en brasa under motorn..
Funkar fin fint för kronan.. eller gjorde
:brinnerup
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
2fast4hjo skrev:
:fakta Man bör provstarta lite äldre motorcyklar då och då under vinterhalvåret, lättare att starta när säsongen börjar.

( Detta sa en vis person till mig, :Bugar Korn)
Jaha. Om man bara startar den ett par minuter gör det mer skada än nytta.

/A
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Tips

Töm förgasarna på all bensin genom bottenpluggarna i flottörhusen.
Sätt sedan på besninkranen igen och kör startmotorn tills den startar.
Så har jag fått göra ett antal ggr på lite äldre hojar, blir väl vatten in besninen i fuggarna antar jag. Prova, kostar 0:-




Dadde skrev:
Jag har en FZR 1000 -90, som jag köpte i höstas, den har gått kanonbra och har varit lättstartad. Men nu under den kallare delen av året har jag inte fått igång den. Har laddat batteriet, och försöker starta den men jag kör slut på batteriet utan att den startar, den tänder inte till. Så här har jag försökt sedan november utan resultat. Det ända jag gjort är att jag bytt olja, tankat full tank,men körde den lite efter det utan problem. Mc står i ett kallgarage.
Var kan det vara för fel???

MVH/Dadde
 

j-eke

Medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ktm 640
Hej hej!!
Precis som de flesta skriver så gäller det att få motorn varm.
Hade samma problem förra vintern. Men sedan när det blev lite varmare ute så gick det.
Sen lät jag den stå och gå upp i värme någon gång i veckan.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Jag hade samma problem också för ett tag sedan. Bytte tändstift och provade med startgas men inget funkade. Lyckades till slut putta igång den efter mycket om och men...
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Min polare har en FZR med samma problem. Tydligen så hade cyllarna rostat fast på nåt sätt i blocket. Tydligen så är det rätt vanligt eller nåt på just den modellen. Han fick borra om och byta topp. Hoppas för din skull att det inte är det som är problemet...

Ett tips som jag fick köra på min gamla suzuki 79:a som jag hade förut, är att bogsera igång den med bil. Efter varje vinter i kallgarage fick farsan bogsera runt mig i säkert tio minuter med växel i utan att den tände. Sen rätt vad det var så tände den och gick igång och startade problemfritt resten av säsongen... Kan vara värt att prova innan du eldar upp hojen i garaget :tummenupp
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
OM man bara startar till hojen ett par gånger (tex under vintern) utan att sticka ut och köra med den ordentligt kommer den att sura till och vägra starta... Bättre vänta! Att man skulle tjäna något (annat än lite ståpäls :hehe) på att starta den är rätt tveksamt dessutom. Om du startar hojen 1gång var annan vecka tex kommer slitaget pga att olje filmen försvunnit till sumpen vara mkt större än om den bara får stå och sedan startas upp ordentligt på våren när den får gå ordentligt. Dessutom har du väl redan tömt förgasarna väl :peta :hihi

Det främsta skjälet till att man värmer på tråget är väl inte att man ska få större smörjning utan att minska den inre friktionen (eg minska oljans viskositet) i motorn så att startmotorn ska orka dra runt motorn ordentligt (eftersom batteriets kapacitet går ner ordentligt när det blir kallt)

ha d!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
2fast4hjo skrev:
:fakta Man bör provstarta lite äldre motorcyklar då och då under vinterhalvåret, lättare att starta när säsongen börjar.

( Detta sa en vis person till mig, :Bugar Korn)
Nejnejnej, det är exakt så man INTE ska göra! Detta förfarande medför ökad kondens i avgassystemet som rostar/ärgar sönder mer. Det medför även ökad mängd slaggprodukter och bensin i oljan. Men framförallt medför det igenslaggade stift.
Som någon sade tidigare, värm rent stiften så hoppar knarren med stor säkerhet igång. Så här skrev Dadde: "Så här har jag försökt sedan november utan resultat". Av detta drar man alltså slutsatsen att stiften med största säkerhet är såå igenslaggade.

För övrigt gäller vad RacerX skrivit härovan.

Nu är våren här. Nu kommer alla "Hjälp den startar inte"-trådarna. Så skrev i en likadan tråd för ett dygn sen. Visst är det bra med sökfunktionen! :7peta
Håller ni på och garagegasar under vintern så kan ni stå där med startproblem på våren! :tummenupp Hojen ska stå och vila ut efter misshandeln förra sommaren!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
"Står motorcykeln varmt under vinterhalvåret så blir det inte kondens i ljuddämparna. Startar man inte så blir det oerhört mycket svårare att starta på våren, detta gäller motorcyklar som inte har insprutning." (citerat av sambon 2fast4some som för tillfället inte har tid att vara inloggad.)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top