Startar med startgas, sen dör den.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Min motor startar med startgas. Då ska väl tändning va ok.
Jag har undersökt tanken och inga problem med den. Har ändå monterat bort den och håller bara en tratt fyld med bensin i bensinslangen in i förgasaren.
Den startar bara med stargas men dör så fort startgasen är förbrukad.
Känns som att det måste vara något fel med förgasaren. Eller?
Har gjort rent förgasaren typ 5 gånger nogrant. Hjälper inte.
Vad kan va fel? Något med flotören eller? Har fastnat helt nu. Kan inte komma på vad som är paj/fel.
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Hat du kollat tändstiften? För det brukar sätta sig sot då och då så kan man rensa dom!Lycka till

Hat du kollat tändstiften? För det brukar sätta sig sot då och då så kan man rensa dom!Lycka till



Byt stiften så ska du se att den kommer bli pigg :tummenupp
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har varit ute och kollat tändstiftet och det funkar bra. Håller jag det mot motorblocket och kickar så gnistrar det fint och starkt.

Om jag torkar rent tändstiftet och kickar igång den med startgas och väntar 20 sekunder tills den dör och sen tar ut stiftet så är stiftet blött och svartgeggigt. Hur tolkar jag det?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har varit ute och kollat tändstiftet och det funkar bra. Håller jag det mot motorblocket och kickar så gnistrar det fint och starkt.

Om jag torkar rent tändstiftet och kickar igång den med startgas och väntar 20 sekunder tills den dör och sen tar ut stiftet så är stiftet blött och svartgeggigt. Hur tolkar jag det?

För mycket soppa, har du rört ngt på hojen eller har det uppstått 'bara sådär'?

/U
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag körde den varje dag. Sen stod den still i garaget i två veckor. Sen när jag skulle köra igen så funkar den inte. Jag har inte rört någonting.
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Jag har varit ute och kollat tändstiftet och det funkar bra. Håller jag det mot motorblocket och kickar så gnistrar det fint och starkt.

Om jag torkar rent tändstiftet och kickar igång den med startgas och väntar 20 sekunder tills den dör och sen tar ut stiftet så är stiftet blött och svartgeggigt. Hur tolkar jag det?

Vilken av dina hojar är det?

Låter som motorn är rejält sur. Vevhuset fullt med massa oförbränt bränsle därav geggan på stiftet efter du har kört på startgas.

Orsak kan vara en otät flottörnål så det rinner in bränsle i motorn utan att du kickar.

Bästa sättet att starta en rejält nersurad motor är med fullgas dvs fullt öppen trottel. ( gäller iaf 2 takt. )
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
2T ? 4T ?...Låter troligt med otät nålventil så vevhuset är fullt med soppa. Eller har du ngn form av automatchoke som hängt sig ? Mer info om moppen o motorn så vore det enklare att tipsa.....
 

Ozzy Osbourne

Bannad
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Sörberga
Hoj
90, Honda, CBR
Du har kondens i systemet. Töm ur förgasarkoppen. Häll i lite T-grönt i tanken och skaka om.
Samma fel som på YZ250
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Om den går fett borde den ju inte starta på startgas heller... du tillför ju mer bränsle. prova o blästra stiftet/en innan byte det får jag göra med mina skit ngk iridium.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
2T ? 4T ?...Låter troligt med otät nålventil så vevhuset är fullt med soppa. Eller har du ngn form av automatchoke som hängt sig ? Mer info om moppen o motorn så vore det enklare att tipsa.....

det en sån här china 4-takts moppe.
jag tror inte att jag har någon automatchoke på den. den är jävligt svårstartad så fort det är kallt.

hur ser man om en nålventil är otät?
jag kan meka det mesta men förgasare har jag ingen koll på. hatar dom.

Om den går fett borde den ju inte starta på startgas heller... du tillför ju mer bränsle. prova o blästra stiftet/en innan byte det får jag göra med mina skit ngk iridium.

jag skrubbade stiftet med stålborste så det var hur fint som helst. efter 20 sek på startgas så är det helt blött och då dör den.
 
Last edited:

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Prova med nytt stift. Även om du får gnista när du kolla med stiftet ute så e det inte säkert att det slår gnista när det blir kompresion.
Att den startar på startgas...startgas är ju tusan mkt mer lättantändligt än bensin så kanske du har en svag gnista som räcker då.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Nålventilens uppgift är ju att strypa bensintillförseln , när flottören markerar att det är fullt i flottörhuset. Är den otät , så rinner bensinen rakt igenom , fyller flottörhuset till bredden o när det är fullt så flödar den antingen över eller så rinner det ner i vevhuset.

Kolla denna sidan. Där finns mkt matnyttigt om förgasare o inställningar : http://www.braigasen.com/

Skruva loss nålventilen , slipa in den igen med lite ventilslippasta så den blir helt tät o sen gör en grundinställning på förgasaren. Hur du gör det finns på ovanstående sida......

EDIT : Hittade detta på braigasen :

Blött stift

... är nästan uteslutande ett tecken på fel i tändningskretsen. Även om tändstiftet kan ge gnista när du kollar så behöver inte detta betyda att det gör det när det kommer på plats. Bristfälliga tändningskomponenter kan leda till att gnistan blir för svag.
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
jag skrubbade stiftet med stålborste så det var hur fint som helst. efter 20 sek på startgas så är det helt blött och då dör den.

Skrubba går ej blästra eller kör med gasol så du får bort beläggning..
Har haft grymma problem med iridiumstiftena...
Ta bort blästra o låt cyllen stå o torka till över natten.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag varit ute och snokat lite mer.
Jag hade tratten med bensin kvar över natten kopplat till bensiningången till förgasaren och tratten var nu tom. All bensin hade runnit in i förgasaren och försvunnit. Det var ca 2dl bensin. Verkar som att bensinen rinner igenom förgasaren.
Jag tömde ut oljan och det var 0,85 liter olja i motorn. I manualen står det att "The full volume is 0,9 liter and the replace volume is 0,75" så att jag fick ut 0,85 känns väl rätt ok. Dock luktade oljan konstigt. Jag tömmer ju samma typ av olja från min cross varje helg så jag vet hur den ska lukta och denna luktade lite annorlunda. Ungefär som att det skulle va lite bensin i den.

Jag ska köpa ett nytt tändstift men jag tror att jag måste slipa in min nålventil. Var köper man ventilslipningspasta? Hur gör man för att slipa in den?
Har förgasaren inne i vardagsrummet nu.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Nu har jag varit ute och snokat lite mer.
Jag hade tratten med bensin kvar över natten kopplat till bensiningången till förgasaren och tratten var nu tom. All bensin hade runnit in i förgasaren och försvunnit. Det var ca 2dl bensin. Verkar som att bensinen rinner igenom förgasaren.
Jag tömde ut oljan och det var 0,85 liter olja i motorn. I manualen står det att "The full volume is 0,9 liter and the replace volume is 0,75" så att jag fick ut 0,85 känns väl rätt ok. Dock luktade oljan konstigt. Jag tömmer ju samma typ av olja från min cross varje helg så jag vet hur den ska lukta och denna luktade lite annorlunda. Ungefär som att det skulle va lite bensin i den.

Jag ska köpa ett nytt tändstift men jag tror att jag måste slipa in min nålventil. Var köper man ventilslipningspasta? Hur gör man för att slipa in den?
Har förgasaren inne i vardagsrummet nu.





hej!! startgas är ett mycket bra sätt att förstöra en motor!!!! bör användas mycket sparsamt, helst inte alls!!!!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hej!! startgas är ett mycket bra sätt att förstöra en motor!!!! bör användas mycket sparsamt, helst inte alls!!!!

Detta har jag aldrig hört förut. Varför är det dåligt?

Nu har jag handlat tändstift. Väntar bara på lite tips angående ventilpastan.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top