Startproblem Citroen Jumpy

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Monterat isär vad jag tror är magnetventilen och slagit igång tändningen, tycker inte den rör sig som den ska.

När man slår på tändningen så rör den sig inte alls, när man slår av så skakar den till lite. Frågan är om det är själva magnetventilen som är dålig eller om det forfarande spärras på något vis?
 
Last edited:

sportbike

Guest
Några steg till:

1. Dras motorn runt?
2. Finns det bränsle i tanken, och är det rätt sort?
3. Är det under -5 grader ute?
4. Får glödstiften korrekt spänning, alltså batterispänning?
5. Har glödstiften rätt resistans, skall vara mellan 0,1 ohm och 1.0 ohm?
6. Kommer det bränsle med bra flöde från förpumpen eller bara svagt droppande?

Lite mer pyssel i vintermörkret :crash
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Några steg till:

1. Dras motorn runt?
2. Finns det bränsle i tanken, och är det rätt sort?
3. Är det under -5 grader ute?
4. Får glödstiften korrekt spänning, alltså batterispänning?
5. Har glödstiften rätt resistans, skall vara mellan 0,1 ohm och 1.0 ohm?
6. Kommer det bränsle med bra flöde från förpumpen eller bara svagt droppande?

Lite mer pyssel i vintermörkret :crash

1. Ja.
2. Jepp, 3/4 tank diesel.
3. Ja, men nu idag fick jag in den i garaget och felsökte, åtminstonde plusgrader.
4. Vi provade koppla till ett friskt batteri, felkod för låg batterispänning försvann. Eller menar du att man kan mäta detta med multimeter?
5. Multimeter här med?
6. Jodå, när magnetventilen var demonterad behövde man bara röra tändningen kort för att det skulle spruta diesel.

Tackar för all hjälp! Ska försöka jaga rätt på ny magnetventil på måndag...
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jahapp, startspärren var det inte. Remmen kuggat ca 6 kugg enligt Citroen-verkstad. Får se om det blir skroten eller något slags eget försök med biljäveln. Tydligen var remmen slapp, de misstänkte spännaren.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jahapp, startspärren var det inte. Remmen kuggat ca 6 kugg enligt Citroen-verkstad. Får se om det blir skroten eller något slags eget försök med biljäveln. Tydligen var remmen slapp, de misstänkte spännaren.
Har inte kolvar och ventiler hånglat allt för flitigt så är det väl "bara" att byta rem, spännare, ställa allt rätt, köra och vara glad? Ett första steg borde ju vara att ställa allt rätt nu, med gamla remmen, och göra ett kompprov. Är allt tätt, byt rem, annars kanske den har gjort sitt?
 

sportbike

Guest
Har inte kolvar och ventiler hånglat allt för flitigt så är det väl "bara" att byta rem, spännare, ställa allt rätt, köra och vara glad? Ett första steg borde ju vara att ställa allt rätt nu, med gamla remmen, och göra ett kompprov. Är allt tätt, byt rem, annars kanske den har gjort sitt?
Dessvärre blir det sallad direkt.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ajdå. Tänkte göra ungefär som Hoztic skrev. Det som är konstigt är att det gick bra att köra bilen ca 1,5 mil efter multiremmen gick av (som förmodligen fastnade på något vis och fick remmen att hoppa). Tycker jag borde märkt det mycket tydligare. Jag körde ju lugnt, mest för att dra så lite batteri som möjligt för att inte bli stående, men hade det blivit komplett sallad så tycker man motorn skulle ge upp?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ajdå. Tänkte göra ungefär som Hoztic skrev. Det som är konstigt är att det gick bra att köra bilen ca 1,5 mil efter multiremmen gick av (som förmodligen fastnade på något vis och fick remmen att hoppa). Tycker jag borde märkt det mycket tydligare. Jag körde ju lugnt, mest för att dra så lite batteri som möjligt för att inte bli stående, men hade det blivit komplett sallad så tycker man motorn skulle ge upp?

Det kan vara så att remmen låg på tills du stängde av och motorn gjorde bakryck.
 

sportbike

Guest
Det kan vara så att remmen låg på tills du stängde av och motorn gjorde bakryck.
X-akt.
6 kugg fel är definitivt en date mellan en tjock kolv och en spröd ventiltallrik.

Med dödlig utgång.

Lyft av ventilkåpan och kolla om du har enorma ventilspel.
 

Ruune

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Ljungskile
Hoj
Suzuki SV650N -99
Det brukar räcka att byta några vipparmar på dom motorerna när kamremmen kuggar, har för mig att dom kostar typ 300 kr st
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Den auktoriserade Citroenverkstaden hade visst fel. Vi bytte kamrem men fick fortfarande inte igång bilen. Lämnade därefter in den till en gammal erfaren Citroenmeck "i skogen" som snabbt hittade någon slags krysskil som ska hålla remmen på plats som hade gått sönder. Han tog fram en sån från sina gömmor, bytte och startade. Nu går bilen som innan :)

Tydligen var det krysskilens haveri som var min lycka. Hade den hållt hade ventilerna gått. "-Köp en lott" sa mecken.
 

sportbike

Guest
Den auktoriserade Citroenverkstaden hade visst fel. Vi bytte kamrem men fick fortfarande inte igång bilen. Lämnade därefter in den till en gammal erfaren Citroenmeck "i skogen" som snabbt hittade någon slags krysskil som ska hålla remmen på plats som hade gått sönder. Han tog fram en sån från sina gömmor, bytte och startade. Nu går bilen som innan :)

Tydligen var det krysskilens haveri som var min lycka. Hade den hållt hade ventilerna gått. "-Köp en lott" sa mecken.
Äntligen, som jag har legat sömnlös :tummenupp
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Japp, det tog sin lilla tid, men nu ska bilen jag köpte för att underlätta husbygget åter få jobba igen :)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top