Startproblem Citroen Jumpy

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
De har de visst inte fått. De har bytt rem och en remspännare och läst felkoder. Det fanns ett gäng som de släkt tydligen, men fick inte prata med han som kollat. Biljäveln går fortarande inte igång. Ska de felsöka är det tidigast nästa vecka = ge mig en slägga så ska bilen dö.

Börjar väl mer tro på den där magnetventilen.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
De friskförklarade tydligen förpumpen iaf. Sen kan man ju tugga på startmotorn till dödagar, därför borde inte nyckeln vara problemet.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tänkte väl mest på det du tidigare skrev om att startmotorn inte skulle få gå särskilt länge med en nyckel som startspärren går in på. Men jag ska förstås prova med reservnyckeln.

Planerar nu för att bogsera hem och felsöka själv. sportbike, du som har blykoll, är det OBD2 uttag på jumpyn för att läsa felkoder? Sitter och kikar på att köpa någon enkel felkodsläsare, kommer säkert till användning även senare ju.
 
Last edited:

sportbike

Guest
Tänkte väl mest på det du tidigare skrev om att startmotorn inte skulle få gå särskilt länge med en nyckel som startspärren går in på. Men jag ska förstås prova med reservnyckeln.

Planerar nu för att bogsera hem och felsöka själv. sportbike, du som har blykoll, är det OBD2 uttag på jumpyn för att läsa felkoder? Sitter och kikar på att köpa någon enkel felkodsläsare, kommer säkert till användning även senare ju.
Skulle det nu vara så att det är immobilizern som spökar så kan du gnugga med startmotorn tills batteriet tar slut, men...... då borde det blinka en gul nyckelsymbol på instrumentbrädan.
Minns tyvärr inte om den har en sådan.

Ja, OBD2, sitter på vänster sida ovanför huvöppnaren.
 

sportbike

Guest
Tack för svaret! Har inte sett någon nyckelsymbol blinka, men ska som sagt prova reservnyckeln iaf.

Vad tror du om en sån här felkodsläsare?

http://www.24.se/felkodslasare-can-obdii--eobii-p-1360-c-227.aspx

Hade tänkt köpa en förr eller senare iaf, denna verkar tämligen vettig?

Säkert kanon, dessutom billigare än en enda felsökning hos random bilverkstad.
Läst nånstans att det finns både app och kabel för att använda sin iPhone som ett diagnosinstrument.

Ibland får man dessvärre beskedet att felkoden är "okänd" och då är det bra att ha kompisar som jobbar med just det märket som kan ge tips om vad som brukar falera.
Nu råkar jag ha det, så om du pm:ar regnumret på bilen så ska jag försöka få tag i min kontakt på Citroën.
 

sportbike

Guest
Ringde ändå och han sa följande:
Kolla så att multiremmen inte slagit hål i kamremskåpan, det har hänt att den då fått kamremmen att kugga över.
Den kan ju rulla på tills man stänger av motorn, när man sen ska starta så blir det ett rätt kraftigt ryck i grejerna som kan göra att den kuggar över.
Kolla kompet, dessa motorer har vipparmar som havererar när kolv och ventil träffar varandra.

Ett skott i mörkret, men det är vad jag har utan att se bilen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tackar så hemskt mycket för alla tips!

Har nu beställt felkodsläsaren jag länkade till ovan och ska bogsera hem bilen så får vi se om jag kan få liv i den.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tackar så hemskt mycket för alla tips!

Har nu beställt felkodsläsaren jag länkade till ovan och ska bogsera hem bilen så får vi se om jag kan få liv i den.

Vad hoppas du hitta, ifråga om felkoder, som inte verkstaden hittade?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det är mer att jag tycker det är onödigt att låta verkstan felsöka för 1000kr/h när de dessutom inte har tid förrän slutet av nästa vecka. Ska jag felsöka så underlättar en felkodsläsare tänkte jag. Hade ändå tänkt köpa en.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har nu bogserat hem aset och fått in det i garaget för felsökning. Naturligtvis var batteriet totalt urladdad när jag hämtade bilen på verkstan, fick inget gott intryck av dem.

Kopplade in felkodsläsaren, fick bara en kod på batterispänning vilket inte är så konstigt. Efter ha laddad batteriet en typ 15 timmar och kopplat på starthjälp försvann den felkoden.

Hittade knappen som man ska trycka på för att återställa efter krock, när jag tryckte på den hördes ett distinkt klick. Trodde jag löst gåtan här, men bilen vill fortfarande inte hoppa igång. Härnäst funderar jag på att plocka av magnetventilen och kolla om jag kan få den att gå. Några fler förslag?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Kan tillägga att kamremskåpan ser hel ut och att bilen tuggar på startmotorn men vill liksom inte tända. Verkstan påstod att förpumpen skulle vara hel, det borde de väl inte ljuga om.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Testa först återställningsknappen mer än en gång, med tändning på, utan tändning på bara för att säkerhetsställa att det inte är någon särskild procedur som krävs. Sedan om fjärrsändare för larm/startspärr lås/lås upp skrället. Slå på tändningen tills glödstiftslampan slocknat, slå av tändning och slå på tändningen direkt tills lampan slocknat igen och samma lika en gång till för att sedan starta bilen.

Alltid börja med de enklaste knepen.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Provat brute force tips. även reservnyckeln. Konstaaterat att diesel finns fram till magnetventilen. Inga avgaser kommer heller - ingen diesel kommer fram?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top