Startproblem......Snälla hjälp mig!!!

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
Var nere och skulle starta min hoj nu efter vintern. Den VILL INTE!!! Det är en Honda CBR 929 -00. Är det någon som vet vart man kan spruta in lite startgas??? Hittar inte luftintaget!
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Duttis skrev:
Var nere och skulle starta min hoj nu efter vintern. Den VILL INTE!!! Det är en Honda CBR 929 -00. Är det någon som vet vart man kan spruta in lite startgas??? Hittar inte luftintaget!

testat att lyfta på tanken?
Är stiften nya/bra? Bateriet laddat?
 

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
Vastrix skrev:
testat att lyfta på tanken?
Är stiften nya/bra? Bateriet laddat?


Batteriet är nyladdat. Stiften har jag inte kollat. Är inte det ett dagsjobb att kolla stiften? jag funderade på att lyfta tanken men den ena skruven satt så jävla hårt. Men jag kanske ska försöka få loss den iaf.
 

nike83

snart NYdöd sporthojare
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Märsta (norra sthlm)
Hoj
ZXR750
beror på om man inte har några händer och måste skruva med tänderna så tar den en dag! tar kanske 15 min max på min hoj att ta bort tanken och alla grejer för att få upp stifterna!

har du vridit på soppakranen till reservtanken ( om du nu har en sådan) ???
 

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
nike83 skrev:
beror på om man inte har några händer och måste skruva med tänderna så tar den en dag! tar kanske 15 min max på min hoj att ta bort tanken och alla grejer för att få upp stifterna!

har du vridit på soppakranen till reservtanken ( om du nu har en sådan) ???


Grejen är det att jag har faktiskt bara en hand. jag har brutit ena armen. Ska ner och testa om en stund igen då!
 

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Duttis skrev:
Var nere och skulle starta min hoj nu efter vintern. Den VILL INTE!!! Det är en Honda CBR 929 -00. Är det någon som vet vart man kan spruta in lite startgas??? Hittar inte luftintaget!
Startmotorn drar runt eller är den helt död?
Börja med dom enklaste grejorna först, kolla om du har gnista och om det kommer fram nån bensin. För att kolla stiften så är det enklare att bara ta bort tändhatten och sätta i ett extra stift istället för att skruva ur nåt som sitter i motorn.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Kollat så soppapumpen går? (är ju insprutning på den)
Och att batteriet sitter ordentligt fast, du kan få väldigt konstigt beteende på hojen annars.
 

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
R1der skrev:
Startmotorn drar runt eller är den helt död?
Börja med dom enklaste grejorna först, kolla om du har gnista och om det kommer fram nån bensin. För att kolla stiften så är det enklare att bara ta bort tändhatten och sätta i ett extra stift istället för att skruva ur nåt som sitter i motorn.



Startmotorn går runt som den ska. Men den tänder inte liksom. Tänkte testa med startgas.....om det kan funka. Kanske kommer åt lättare med det om man tar bort tanken?
 

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
Deadmetal skrev:
Kollat så soppapumpen går? (är ju insprutning på den)
Och att batteriet sitter ordentligt fast, du kan få väldigt konstigt beteende på hojen annars.



Bensinpumpen går också!!! Vad kan man få för konstigt beteende om inte batteriet sitter fast? Det har väl inget att göra med att den inte startar?
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Duttis skrev:
Bensinpumpen går också!!! Vad kan man få för konstigt beteende om inte batteriet sitter fast? Det har väl inget att göra med att den inte startar?

Detta var ju iofs på en 02:a, men det är ju princip samma hoj.
Den ville inte heller starta, startmotorn och soppapumpen gick men inget hände, lossade batteriet och drog fast det igen ordentligt och hojen gick igång, långsökt problem men värt att testa.

Startade min 03:a igår, i med nyckeln, väntade tills soppapumpen surrat färdigt, ett tryck på startknappen och den var igång efter 6 månader i vila.
Har inte gjort något annat med den under vintern.
 

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
Deadmetal skrev:
Detta var ju iofs på en 02:a, men det är ju princip samma hoj.
Den ville inte heller starta, startmotorn och soppapumpen gick men inget hände, lossade batteriet och drog fast det igen ordentligt och hojen gick igång, långsökt problem men värt att testa.

Startade min 03:a igår, i med nyckeln, väntade tills soppapumpen surrat färdigt, ett tryck på startknappen och den var igång efter 6 månader i vila.
Har inte gjort något annat med den under vintern.


Jag hade en ZX7R innan och den startade också efter någon sekund bara. Men som du säger.....det kan vara värt ett försök att sätta dit batteriet ordentligt!
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Duttis skrev:
Jag hade en ZX7R innan och den startade också efter någon sekund bara. Men som du säger.....det kan vara värt ett försök att sätta dit batteriet ordentligt!

Har den stått hela vintern eller har du provat att starta den nån eller några gånger?

För är den inte riktigt varmkörd så stiften har kommit upp i arbetstemperatur så kan det bli att du får stoppa i nya stift eller ta ur dom gamla och värma upp dom med en gasolvärmare så du rensar dom på så sätt.
 

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
Deadmetal skrev:
Har den stått hela vintern eller har du provat att starta den nån eller några gånger?

För är den inte riktigt varmkörd så stiften har kommit upp i arbetstemperatur så kan det bli att du får stoppa i nya stift eller ta ur dom gamla och värma upp dom med en gasolvärmare så du rensar dom på så sätt.



Den har stått stilla hela vintern utan att jag gjort något med den. Jag skadades rätt allvarligt i vintras så jag har inte kunnat göra något med den.
Men den har stått i värme hela vintern. Runt 18-20 grader skulle jag tro.
 

janoshki-jonaz

Guest
kan la va gammal soppa oxo som inte 100%...bara va ja tror..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Duttis skrev:
Var nere och skulle starta min hoj nu efter vintern. Den VILL INTE!!! Det är en Honda CBR 929 -00. Är det någon som vet vart man kan spruta in lite startgas??? Hittar inte luftintaget!

Du verkar inte speciellt intresserad av att skruva själv så antingen ber du nån från SH komma och kika på hojen för ett flak öl eller så lämnar du in den till en handlare.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Duttis skrev:
Den har stått stilla hela vintern utan att jag gjort något med den. Jag skadades rätt allvarligt i vintras så jag har inte kunnat göra något med den.
Men den har stått i värme hela vintern. Runt 18-20 grader skulle jag tro.

Blir nog att försöka ta ur ett stift då och kolla gnistan om det inte funkar på annat sätt.

janoshki-jonaz skrev:
kan la va gammal soppa oxo som inte 100%...bara va ja tror..

Insprutarna är inte lika kräsna på det, inte min i alla fall.
Min gamla förgasar hoj var ett helt företag att få igång däremot.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Det är inte något löjligt med att stoppknappen är på eller så då?

Har man dragit hojen fram och tillbaka några gånger så kan man ha kommit åt den och sedan när man startar så tänder den inte... Eftersom jag aldrig rör den knappen i vanliga fall är det inte det första man tittar på heller... (själv har jag gjort ännu dummare saker :rolleyes: )
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
R1der skrev:
... För att kolla stiften så är det enklare att bara ta bort tändhatten och sätta i ett extra stift istället för att skruva ur nåt som sitter i motorn.
:va Nej. På det sättet ser du om tändsystemet ger hygglig gnist (men du ser inte om det ger tillräcklig gnista). Men du ser definitivt inte om stiften i motorn duger (ex vis om dom kortar till jord pga igenslaggning).



Det dom menar ovan med att batteriet "sitter fast" är om anslutningarna ger ordentlig kontakt eller inte. Men dom skriver tyvärr inte det. :)
Och eftersom din startmotor (största strömförbrukaren av alla) går runt som den ska så kan vi med största säkerhet bortse från dålig kontakt.

Det som Deadmetal beskriver, att startmotor + pump går men den trots detta inte startar förrän batteriet kopplats bort och tillbaks tyder på nåt annat fel, typ "databox inte fatta halvsju" eller liknande.
Är det ös i starten innan man kopplar loss batteriet så är det ös i starten även efter att man kopplat tillbaks. Återstår alltså andra fel i den situationen.


Som Anders säger, med ena handen i bagage så kanske ett flak öl till nån som kan/vill är en bättre lösning.
Varför ha igång knarren så länge du är gipsad? Ska du sälja?
 

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Småland
Hoj
Cbr 929 -00
Robban_C skrev:
:va Nej. På det sättet ser du om tändsystemet ger hygglig gnist (men du ser inte om det ger tillräcklig gnista). Men du ser definitivt inte om stiften i motorn duger (ex vis om dom kortar till jord pga igenslaggning).



Det dom menar ovan med att batteriet "sitter fast" är om anslutningarna ger ordentlig kontakt eller inte. Men dom skriver tyvärr inte det. :)
Och eftersom din startmotor (största strömförbrukaren av alla) går runt som den ska så kan vi med största säkerhet bortse från dålig kontakt.

Det som Deadmetal beskriver, att startmotor + pump går men den trots detta inte startar förrän batteriet kopplats bort och tillbaks tyder på nåt annat fel, typ "databox inte fatta halvsju" eller liknande.
Är det ös i starten innan man kopplar loss batteriet så är det ös i starten även efter att man kopplat tillbaks. Återstår alltså andra fel i den situationen.


Som Anders säger, med ena handen i bagage så kanske ett flak öl till nån som kan/vill är en bättre lösning.
Varför ha igång knarren så länge du är gipsad? Ska du sälja?


jag har en som ska kolla på den i em men om inte han löser det så hoppas jag det är någon som är villig att hjälpa mig. Jag bor i Tingsryd så jag hoppas det finns någon inärheten.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top