Startproblem WR450F

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Det är i första hand när accpumpen ska aktiveras som du ställer med justerskruven,men justerar du ut den(för)långt tappar du slaglängd också.
Har du förgasare med leak jet kan du prova mindre sådant för att få pumpen att ger mer bränsle också.
Tack, det var lite det jag var ute efter. Justerar man för långt ut (minskar slaglängden) så kan man tappa trycket.

Jag hittade två bra videoklipp som beskriver detta. Länkar dem nedan om någon annan är intresserad.

Jag har inte kommit till den nivån att jag kör så hårt och drar så snabbt i trotteln att det märks på samma sätt som om jag depåvarvar, sådär ultra-snabbt gaspåslag. Det är då det kan poppa. Det här är ju en 450 och inte en 80 kubikare.

Jag beskrev nog det här tidigare i tråden. Om jag varvar som vanligt så "bag:ar" den inte. Så det är inget jätteproblem när jag kör. Samtidigt vill man ju bemästra det hela och få den att gå "crisp". Får nog bli nästa gång som förgasaren är ur. Då ska jag kolla sprutet. 🫣

Intressant att båda mekanikerna säger emot varandra här nedan. En vill ha o-ring och den andra svär åt den.


 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
..väntar på oringen och membranet till acv:n. Kommer förhoppningsvis i veckan. Bra i gasen var trevlig att ha och göra med.



Nästa grej...

Nu på slutet, så varje gång jag har startat hojen så har det kommit ut lite vatten från hålet under vattenpumpen. Har inte vetat varför men dök på ett filmklipp där de beskrev det som att det var en packning som läckte.

Jag beställde den stora o-ringen till locket men insåg snart att det kan vara en annan packning som sitter på axeln. Vad är era erfarenheter av det här?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Nästa grej...

Nu på slutet, så varje gång jag har startat hojen så har det kommit ut lite vatten från hålet under vattenpumpen. Har inte vetat varför men dök på ett filmklipp där de beskrev det som att det var en packning som läckte.

Jag beställde den stora o-ringen till locket men insåg snart att det kan vara en annan packning som sitter på axeln. Vad är era erfarenheter av det här?
Skvallerhålet brukar indikera att pumpaxeln läcker.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Så var det dags för bytet av acv membran och oring.

Bra i gasen var både snabba på att skicka och billigare än oem. Dessutom ringde dem och kollade läget så att det var rätt delar som skulle skickas. Mycket trevliga och bra service.

Först, var det ett h-e att få bort den ena skruven. Tyvärr hade någon tidigare försökt skruva in/ut den med en ph, när det borde varit en JIS. Tråkigt och jag undrar såklart varför man inte byter skruven när den börjar bli sliten. Jag är noggrann vill för det mesta använda oem (med vissa undantag i framtiden för leveranstider) men i det här fallet finns det ju vanliga insex som skulle passa bra. Bättre en en sliten skruvskalle iaf. om det inte finns JIS-mejslar hemma.
db9f4c8994b0dae299b743a80bc120fe.jpg

Urrrk

Till en början var jag försiktig och började med en JIS mejsel. Det gick inte så bra. Testade flera andra mejslar men slant ännu värre. Till slut så blev det varmluftpistol och en stor polygrip. Först då släppte skruven och jag fick bort locket. Hua...

O-ringen såg ganska bra ut men membranet såg torrt och slitet ut. Det hade typ ärjat och satt till och med fast i förgasaren. När jag tog bort det och jämförde med mitt nya så var det stor skillnad på flexibiliteten i gummit.
58f940ee13b10b1a5f63b3dd79dcb925.jpg

Grisigt värre

9f65a246be97d4d49a7a02e6129d6993.jpg

Det grisiga skruven var den som fick lite värme/kärlek

06fca12338ee40e97683fb78a95cc406.jpg

Gammal och nya membranet

652772c06a6cc7e605bb7cd49b7bcff9.jpg

Rengjort och färdigt för montering


Jag fick vänta 4 veckor på mina två små skruvar som jag beställde från Yamaha. De fanns inte på hyllan (som vanligt) och inte heller i Europa-lagret så de fick skickas direkt från Japan. Kul grej men tråkigt att vänta. Här får jag nog överväga oem om det inte finns hemma i Europa. Det brukar ta en vecka därifrån och så passa länga kan jag hålla mig. Är det mer bråttom är så får jag nog leta efter en annan leverantör.

Det positiva med skruvarna var att de såg jättefina ut och passade såklart in perfekt.
b2a6de7b9f315315a8a7fc5f237f3b30.jpg

Nästan lite för fina

e397ae774ce4979db279ce4af75ed511.jpg
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jag har börjat snegla på styrlager och de till de lagren som sitter i svingen (och till bakdämparen). Inget glappar ännu men vill smörja upp dem innan något havererar (håller tummarna). Jag har litiumfett från biltema hemma som jag använder till de vanliga cyklarna.

Vad använder ni för fett till hjullagren på en hoj som skitas ner betydligt mer än så?
Bättre kvalitet.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Inget.Gummitätade hjullager och byter när det blir glappt.
Jag kanske var otydlig i min fråga. Jag menade bland annat nål-lagren som sitter i länkagearmen?

För hjulen så förstår jag nog hur du menar. Menar du något liknande som SKF säljer?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Något fett med bra vidhäftning som tål vatten så att man slipper ta isär och smörja så ofta.
Castrol pyroplex blue brukar jag använda.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Något fett med bra vidhäftning som tål vatten så att man slipper ta isär och smörja så ofta.
Castrol pyroplex blue brukar jag använda.
Jag var på Swedol i helgen och han som jobbade med oljorna hade koll. Han rek. den här för lager (länkage och sving).
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag var på Swedol i helgen och han som jobbade med oljorna hade koll. Han rek. den här för lager (länkage och sving).
Det där fettet funkar utmärkt för lager som rör sig lååångsaaamt (varför de kallar det för hjullagerfett, är däremot ett mysterium).
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
En del säger att man kan använda vilket fett som helst och andra påstår att viskositet har betydelse. Inte lätt att göra rätt.
För lager som roterar snabbt, vill man ha lågviskösa smörjmedel.
För lager som roterar långsamt, har viskositeten liten betydelse.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Det läcker vatten ut skvallerhålet under kylarpumpen och jag håller just nu på med att byta tätningsringarna på vattenpumpen och även lagret som sitter innanför. Samtidigt så tänkte jag byta tätningsringen på kicken.

Hur ska man generellt sätt tänka med de här oringarna/tätningarna. Den ena sidan är ju platt och den andra sidan har ett dike i sig. Ska man tänka att sidan med diket ska vara mot där vätskan är?

Så på vattenpumpen ska den platta sidan på båda vara in mot kåpan... den ena har diket ut där glukolen är och på den andra sidan ska diket vara mot lagret/motoroljan.. och på kickaxeln ska tätningen sitta med platta sidan utåt (så motorolja hålls inne).

Kan man tänka såhär generellt när det gäller den här typen av tätningar?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top