Startproblem WR450F

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Tror jag hittade ett nytt problem igår.
Har bytt till nytt batteri och smartladdat det med en ctek.
Efter det bytte jag dämparen och fick dra om blinkers bak. Skarvarade på med högtalarkabel och krympslangade ihop dem så det blev fint under stänkan. Passade även på att städa upp tidigare ägares installationer bakom framlampan (skatbo) och strajpade dit allt snyggt och prydligt.
Jag kontrollerade allt med elen och alla lampor lyser som de ska.

När jag rullade ut på gatan och skulle starta så drog den runt ett par varv och startade till. Nästa gång på startknappen hände inte så mycket. Igen, och igen, en gång snurrade det till men inget mer hände. Sedan såg jag en liten rökpuff framför styret och såg att en svart kabel började smälta så fort jag häll inne startknappen. Hmmm.. Jag rullade in i garaget och plockade isär allt och började mäta på allt.
- Batt är bra
- kontakter ser okej ut och de har rätt motstånd.
- Lamporna fungerar

Eftersom det blev sent så testade jag inte att kicka igår men ska göra det idag när jag kommer hem. En kompis gissade på kolen (i ett sms). Om hon startar på kicken blir nog nästa steg att kolla startmotorn. Fungerar inte den (om det är kolen så gissar jag att de har blivit väldigt små och glidit ur sin plats och låst rotationen på något sätt) så vill jag köpa nya kol. Jag har gjort en liknande operation på en gammal SAAB 99á (eller om det var 900:an) och det gick bra. Gör man sånt här på MC eller behöver jag köpa ny startmotor (om det nu är det som är problemet)?

Det kan iosf vara reläet.
Det är korrosion på kontaktytorna men inte så att jag reagerade mer än att jag såg det. Jag har mätt och det är kontakt mellan kontakterna som sitter framför styrt och den vid relät (0.3 ohm).
Pinnarna på själva reläet har 0.3 och 3.4 så det verkar också bra.

Ett sätt att testa reläet (som jag inte har gjort ännu) är väl att lägga + och - direkt på pinnarna för att se så att det sluter?

Några andra ideer eller tankar kring detta?
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Många har läst men ingen har kommenterat ännu så jag uppdaterar med senaste nytt.

När jag kom hem så gjorde jag ett kortare test.
Kopplade in allt igen och klickade på startknappen några gånger. En del gånger svarade reläet och andra inte. Förmodligen dags för ett byte kanske?
Men när den väl fungerade så drog iaf relät till. Frågan är då om det är startknappen och/eller relät som behöver bytas?
Ska strax testa startknappen separat (genom att mäta på kontakten men ville testa en annan sak först.

När jag hörde klicket i relät så visste jag att den slog till och då drog motorn runt. Men det kändes tungt på något sätt. Som om batteriet vore slut. Sedan när motorn inte orkade runt längre så rökt det litr om det svarta lilla kabeln bakom styret igen (som jag skrev om tidigare).

Testade då istället att kicka och då startade hon. Inte på 1a och inte på 6e men efter ett tag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Startknappen är "primitiv". Ofta går de att ta isär och göra rent. En mer intressant fråga är varför en kabel smälter. Det tyder på jordfel eller kortslutning. Rulla eller kicka igång den så utesluter du tändningen och mekaniska problem. Att hitta elfel i ett system som andra har klippt i är sällan kul.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Startknappen är "primitiv". Ofta går de att ta isär och göra rent. En mer intressant fråga är varför en kabel smälter. Det tyder på jordfel eller kortslutning. Rulla eller kicka igång den så utesluter du tändningen och mekaniska problem. Att hitta elfel i ett system som andra har klippt i är sällan kul.
Plockat bort nästan allt på henne nu. Tar tanken i morgon (ska byta slangar samtidigt) och får felsöka mer. När jag försöker följa startknappens kablar (2) så tror jag de byter färg på vägen. Gammal eltejp som blivit kladdigt och skit. Svårt att testa om den fungerar på varje tryck.

Strömknappen ("nyckeln") fungerar iaf, det var ju skönt.

Ja, verkar vara kortis någonstan eller att startmotorn är svårroterad/trasig?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Vad händer om t ex kolen i startmotorn är slut, då roterar den väl inte alls?
kam en startmotorn ha skurit?
Får nog plocka bort den och testa separat (också).
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad händer om t ex kolen i startmotorn är slut, då roterar den väl inte alls?
kam en startmotorn ha skurit?
Får nog plocka bort den och testa separat (också).
Är kolen dåliga så tappar den effekt eller går inte runt alls. Ta loss den och kör den direkt mot batteriet så ser du snabbt om den funkar. Visst kan den skära, men till 99% säkerhet har det inte hänt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
På relät mäter jag 0.8 resp. 4.8 på de olika paren. Känns högt men det kanske är inom tolerans?
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Men en risk för att bli dumförkkarad nu men... Hur skulle det bli om jag testar en sån här bara för att utesluta den som sitter i?

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Startknappen är "primitiv". Ofta går de att ta isär och göra rent. En mer intressant fråga är varför en kabel smälter. Det tyder på jordfel eller kortslutning. Rulla eller kicka igång den så utesluter du tändningen och mekaniska problem. Att hitta elfel i ett system som andra har klippt i är sällan kul.
Blir allergisk av ordet ”jordfel”. Vad är ett jordfel, enligt dig? Vilken typ av jordfel som inte innebär kortslutning kan få kablar att brinna?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Så.... då var startmotorn ur men det känns överflödigt att testa den. Skruven satt så pass hårt att pluspolens fäste gick av. ?

Testade även reläet enl. videon ovan och det verkade klicka på som det ska.

Startknappen svarar inte alls..

Kommentarer?

Så nu blir det att klicka hem några nya fräscha prylar. Rekommenderas något speciellt ställe för detta?

20230524_185130.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så.... då var startmotorn ur men det känns överflödigt att testa den. Skruven satt så pass hårt att pluspolens fäste gick av. ?

Testade även reläet enl. videon ovan och det verkade klicka på som det ska.

Startknappen svarar inte alls..

Kommentarer?

Så nu blir det att klicka hem några nya fräscha prylar. Rekommenderas något speciellt ställe för detta?

View attachment 484550
Startmotorn ser ju ut precis som på Gammla R1
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Blir allergisk av ordet ”jordfel”. Vad är ett jordfel, enligt dig? Vilken typ av jordfel som inte innebär kortslutning kan få kablar att brinna?
Enligt mig används "jordfel" ofta när felströmmen inte går "stumt" direkt mellan plus och minus i ett likströmssystem.
Felströmmen går via någon annan komponent, eller genom något som ger ett övergångsmotstånd.
Kalla det för "högohmig kortslutning" kanske?
Men hur högohmig ska den vara innan det blir en kortslutning?
Nåja, jag har varit med om flera tillfällen när det inte är en "stum" kortslutning, och det ändå blir varmgång som ger kabelskador utan att säkringen går.
Anledningen till det är att säkringen inte är ett skydd mot överbelastning under lång tid, den ska skydda mot kortslutning.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skulle ni gissa att kortisen berodde på den rostiga anslutningen (det var överfullt under hatten) till startmotorn?
Det är möjligt.
Jag hittar mycket prylar på ebay.de till anständiga priser, nu är ju kronan svag så det påverkar ju negativt såklart.
Det finns ju firmor som leve p att reparera startmotorer och generatorer, kolla med någon sådan ifall polskruven finns lös.
Den brukar ju sitta uppstoppad i en gummi eller plastpackning och kan bytas om du bra tar isär startmotorn.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Enligt mig används "jordfel" ofta när felströmmen inte går "stumt" direkt mellan plus och minus i ett likströmssystem.
Felströmmen går via någon annan komponent, eller genom något som ger ett övergångsmotstånd.
Kalla det för "högohmig kortslutning" kanske?
Men hur högohmig ska den vara innan det blir en kortslutning?
Nåja, jag har varit med om flera tillfällen när det inte är en "stum" kortslutning, och det ändå blir varmgång som ger kabelskador utan att säkringen går.
Anledningen till det är att säkringen inte är ett skydd mot överbelastning under lång tid, den ska skydda mot kortslutning.
Låter som en ok beskrivning. Då fattar jag.

Anledningen till att jag blir grinig varje gång jag hör jordfel beror på att det är standardsvaret från de som inte kan något om el. Det spelar ingen roll vad problemet är, de svarar instinktivt att det måste vara någon typ av jordfel.

Det eller att ”en kallödning måste ha släppt”.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
När det blir så här på en kabel så kanske jag behöver felsöka mer och hitta fler "bränder" där kabelskyddet har gått sönder. Igår tog jag ur hela "enduro" kabelstammen och funderar på att inte sätta tillbaka den. Men jag vill ha framlampan och kanske då bakljuset?
Någon här som vet vad som krävs egentligen för att hojen ska kunna vara enduro reggad?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
I väntan på en ny startmotor så får jag motionera högern på kicken istället ?

..har fortsatt problem att starta fast på ett annat sätt nu. Får kicka ett par gånger och idag tills blev jag trött, Hahaha.
När hon väl går igång så låter det som ett smatterband. Hög tomgång som ibland varvas med låg. Jag ställer om tomgången ofta och får till den hyggligt ibland. Hon känns på något sätt lite obestämd.

Idag, efter 5 min på gatan utanför så började hon koka så jag stängde av och rullade in i garaget.

Förra ägaren har pillat i förgasaren och gjorde rent den i ultratvätt förra året. De bytte munstycke och annat. Tror de även shimsade om. Så jag misstänker att det här inte är första gången som det inträffar (startar dåligt och går orent. Jag köpte hojen av en polare och provkörde lite och då gick den okej men kanske inte bäst.

Jag har beställt luft/bränslesktuven. Tänkte nog börja där.
Har kollat hjälpstarten (spaken vid kopplingen) och på tomgång så går varvet upp när jag drar i den (ökar inluften), vilket borde indikera på att den inte går tunt?

Så, vart börjar jag?
Tidigare ägare sa att de bytte nål och munstycken, kanske blev det fel?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top