Abrakadabra
Sporthojsnörd
Tror jag hittade ett nytt problem igår.
Har bytt till nytt batteri och smartladdat det med en ctek.
Efter det bytte jag dämparen och fick dra om blinkers bak. Skarvarade på med högtalarkabel och krympslangade ihop dem så det blev fint under stänkan. Passade även på att städa upp tidigare ägares installationer bakom framlampan (skatbo) och strajpade dit allt snyggt och prydligt.
Jag kontrollerade allt med elen och alla lampor lyser som de ska.
När jag rullade ut på gatan och skulle starta så drog den runt ett par varv och startade till. Nästa gång på startknappen hände inte så mycket. Igen, och igen, en gång snurrade det till men inget mer hände. Sedan såg jag en liten rökpuff framför styret och såg att en svart kabel började smälta så fort jag häll inne startknappen. Hmmm.. Jag rullade in i garaget och plockade isär allt och började mäta på allt.
- Batt är bra
- kontakter ser okej ut och de har rätt motstånd.
- Lamporna fungerar
Eftersom det blev sent så testade jag inte att kicka igår men ska göra det idag när jag kommer hem. En kompis gissade på kolen (i ett sms). Om hon startar på kicken blir nog nästa steg att kolla startmotorn. Fungerar inte den (om det är kolen så gissar jag att de har blivit väldigt små och glidit ur sin plats och låst rotationen på något sätt) så vill jag köpa nya kol. Jag har gjort en liknande operation på en gammal SAAB 99á (eller om det var 900:an) och det gick bra. Gör man sånt här på MC eller behöver jag köpa ny startmotor (om det nu är det som är problemet)?
Det kan iosf vara reläet.
Det är korrosion på kontaktytorna men inte så att jag reagerade mer än att jag såg det. Jag har mätt och det är kontakt mellan kontakterna som sitter framför styrt och den vid relät (0.3 ohm).
Pinnarna på själva reläet har 0.3 och 3.4 så det verkar också bra.
Ett sätt att testa reläet (som jag inte har gjort ännu) är väl att lägga + och - direkt på pinnarna för att se så att det sluter?
Några andra ideer eller tankar kring detta?
Har bytt till nytt batteri och smartladdat det med en ctek.
Efter det bytte jag dämparen och fick dra om blinkers bak. Skarvarade på med högtalarkabel och krympslangade ihop dem så det blev fint under stänkan. Passade även på att städa upp tidigare ägares installationer bakom framlampan (skatbo) och strajpade dit allt snyggt och prydligt.
Jag kontrollerade allt med elen och alla lampor lyser som de ska.
När jag rullade ut på gatan och skulle starta så drog den runt ett par varv och startade till. Nästa gång på startknappen hände inte så mycket. Igen, och igen, en gång snurrade det till men inget mer hände. Sedan såg jag en liten rökpuff framför styret och såg att en svart kabel började smälta så fort jag häll inne startknappen. Hmmm.. Jag rullade in i garaget och plockade isär allt och började mäta på allt.
- Batt är bra
- kontakter ser okej ut och de har rätt motstånd.
- Lamporna fungerar
Eftersom det blev sent så testade jag inte att kicka igår men ska göra det idag när jag kommer hem. En kompis gissade på kolen (i ett sms). Om hon startar på kicken blir nog nästa steg att kolla startmotorn. Fungerar inte den (om det är kolen så gissar jag att de har blivit väldigt små och glidit ur sin plats och låst rotationen på något sätt) så vill jag köpa nya kol. Jag har gjort en liknande operation på en gammal SAAB 99á (eller om det var 900:an) och det gick bra. Gör man sånt här på MC eller behöver jag köpa ny startmotor (om det nu är det som är problemet)?
Det kan iosf vara reläet.
Det är korrosion på kontaktytorna men inte så att jag reagerade mer än att jag såg det. Jag har mätt och det är kontakt mellan kontakterna som sitter framför styrt och den vid relät (0.3 ohm).
Pinnarna på själva reläet har 0.3 och 3.4 så det verkar också bra.
Ett sätt att testa reläet (som jag inte har gjort ännu) är väl att lägga + och - direkt på pinnarna för att se så att det sluter?
Några andra ideer eller tankar kring detta?
Last edited: