Startproblem yamaha fzr1000 -90

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Innan du börjar labba med tändspolarna så borde du kolla stiften. Det har hänt flera gånger att när jag startar upp hojen på våren så har motorn morphat till såväl en trippel som twin. En enkel urskruvning och borstning av stiften så spinner den på alla fyra igen. Även om hojen bara tänder till i några sekunder så borde du kunna känna på avgaskrökarna vilken cylinder som eventuellt inte tänder. De blir varma fort...

Skaffa nya stift och byt allt när du ändå håller på. Du vet ju inte hur gamla de är och nya stift skadar inte. Känn efter när du släpper dem om nått av stiften gängat upp sig och sitter löst. Det har jag också råkat ut för o den hojen var svårstartad i kubik... (Dra inte åt stiften tokhårt sen bara. Då drar du bara sönder gängorna.)

Vet om att stiften bara gått ca 15 mil. Men hojen har stått med dom sista 2 åren... Hojen köpte jag av en kolle som skulle ta kortet och övningsköra med den, med det blev inget körande...
Vet inte riktigt hur man tänkte när man köper en sån här hoj till att ta kortet på, känns som att göra en svår sak svårare.....:va
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Om den stått 2 år så skulle jag riva förgasarna, ganska övertygad om att ditt problem finns i dom..
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Oavsett miltal på stiften kan man med lätthet sura ner stiften efter ett antal upprepade tomgångskörningar. Stiften kan se fina ut och ha en bra gnista, men på grund av en nersurning tar gnistan en genväg genom porslinet istället när det blir kompresion.

Har grabben inte haft något körkort så har han med all säkerhet startat den hemma i garaget ett antal gånger för att höra på ljudet.... Vem har inte gjort det?

Nu har ju hojen bevisligen gått bra för ett kort tag sedan. Visst kan det vara förgasarna, det är också ett vanligt fel på dom där. Nålmunstyckena slits av nålen och blir ovala. Resulterar i aatt det går surt på låga varv. Men ska du ändå ta ner förgasarna och kolla dem och ta ur stiften, Demontera ventilkåpa och kolla ventilspelet. Som sagt... det är ett vanligt starproblemsfel på FZR, Ventilspel som gått ner till noll.
OM ventilspelet är förlitet så går hojen fortfarande bra när den väl startat, men svårt att få igång.

Har hojen gått ca 6000mil? Det är då problemen med ventilerna brukar komma.
 
Last edited:

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Oavsett miltal på stiften kan man med lätthet sura ner stiften efter ett antal upprepade tomgångskörningar. Stiften kan se fina ut och ha en bra gnista, men på grund av en nersurning tar gnistan en genväg genom porslinet istället när det blir kompresion.

Har grabben inte haft något körkort så har han med all säkerhet startat den hemma i garaget ett antal gånger för att höra på ljudet.... Vem har inte gjort det?

Nu har ju hojen bevisligen gått bra för ett kort tag sedan. Visst kan det vara förgasarna, det är också ett vanligt fel på dom där. Nålmunstyckena slits av nålen och blir ovala. Resulterar i aatt det går surt på låga varv. Men ska du ändå ta ner förgasarna och kolla dem och ta ur stiften, Demontera ventilkåpa och kolla ventilspelet. Som sagt... det är ett vanligt starproblemsfel på FZR, Ventilspel som gått ner till noll.
OM ventilspelet är förlitet så går hojen fortfarande bra när den väl startat, men svårt att få igång.

Har hojen gått ca 6000mil? Det är då problemen med ventilerna brukar komma.

Hojen har till och med 8500 på mätaren;)
Det som är lite finurligt är att innan killen innan köpte hojen så var den inne på motorbolaget i Linköping för en översyn. Och på den fakturan så står det att förgasarna blev rensade.. 5700 gick det kalaset på 2011 och hojen har gått ytterst lite efter den servisen.
När en riktig mcfirma gått igenom och servat så känns det som ventiljustering ska vara gjord samtidigt som dom rensade förgasarna till det priset? För annars var det bara filter oljor och översyn som jag kan läsa på fakturan..
Tyvärr så har ju motorbolaget slagit igen och fått nån ny bil och mc firma i dom lokalerna.. Men det kanske finns nån som jobbar kvar som jag kan luska reda på nått om...

Jo han har startat hojen en gång i veckan sa han till mej och det var aldrig problem att få igång hojen.. Full choke lite gas så var det inga problem enligt honom.. Men den stog ju i ett varmt garage där, och nu står hojen i ca 4-5 plusgrader....

Alla idéer och förslag vad det kan bara är så underbart välkomna. Jag lär mej massor med på kuppen :)
Ska ta och beställa en hyens (stavning??) verkstadshandbok så jag fattar lite mera sen tänkte jag :tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
En verkstadshandbok är alltid bra! Där står ju massa saker specificerade också, tex vilket spel du ska ha på ventilerna, flottörens höjd, blandskruvarnas justering, moment på skruvar och muttrar mm mm.

Jag skulle inte utgått från att om verkstaden har rengjort förgasarna åt förre ägaren så är de rena nu. Tvivla på att ventiljustering är gjord om det inte är specificerat. Jag tex köpte hoj med papper från verkstad att startproblem skulle vara åtgärdade, batteriet nytt, tanken tapetserad på insidan och regulatorn bytt. Visade sig att regulatorn var trasig, tanken dåligt gjord, batteriet nästan tomt på vätska i vissa celler och några kanaler i förgasaren helt igensatt med gammalt kristalliserat gägg. Så mycket betydde de papprena. Förutom verkstadsslarv kan ju förre ägaren skött hojen dåligt så att problemen är tillbaka.

Men återigen! Skruva ut stiften och kolla hur de ser ut! Svarta? Vita? Gyllenbruna? Prova starta, av med stiften igen, kolla hur de ser ut. Eller på med nya, provstarta, kolla hur stiften ser ut. Nästa steg, startgas. Vid det här laget borde du börja se lite symptom på hur du ska gå vidare. Gnista? Är batteriet verkligen friskt? Luftfiltret? Slangar torra eller spruckna? Allt det här är ju lätt kollat. Sen vidare med de mer tidkrävande sakerna som av med förgasarna och kolla och rengör, av med ventilkåpan och kolla och ställ in.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och rent generellt kan du ju försöka föreställa dig hela kedjan, där en dålig länk kan ge startproblem.
Huvudsakligen är det ju så att bensin blandad med rätt mängd luft trycks ihop i cylindern och tänds på. Bensin kommer från tanken som är avluftad och går via kranen och slangar och ev filter och bensinpump in i förgasaren där den blandas med luft som kommer från luftintagen via luftfiltret in i förgasaren. Beroende på varvtal och startsituation (choke) så är olika kanaler och munstycken och nålar och membran inblandade, såväl som flottörskålen och flottören. Är alla slangar, filter, packningar, rör, muntycken, o-ringar, nålar, membran och avluftningar hela, rena och håller tätt? Blandskruvarna rätt inställda? Sen via insugsventilerna sugs blandningen in i cylindrarna, och via utsläppsventilerna far det förbrända ut i avgasröret. Ventilerna måste alltså öppna och stänga lagom mycket vid rätt tidpunkt. I cylindern trycks blandningen ihop, har du kompression? Sen tänds det på, har du gnista?

Det är alltså massa grejor som kan bidra till ingen start, eller mycket svårstartad. Du kan göra en karta över förloppet beskrivet ovan så vet du vad som behövs kollas. Men den enklaste först! Stift och gnista, batteri, slangar och filter. Ett enkelt sätt att kolla förgasarna är ju också att tömma ut bensin från dränenringsröret och kolla om det kommer ut gägga.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Är det ett kallgarage den står i eller är det varmt? Min gamla cbr vägrade starta om det va kallt så jag fick sätta en värmefläkt som blåste varmluft på kylaren nån timme och då gick den igång fint o jag hade inga som helst problem på sommaren att starta den... Hojar är inte byggda för att starta i kyla "tror jag" =)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
En verkstadshandbok är alltid bra! Där står ju massa saker specificerade också, tex vilket spel du ska ha på ventilerna, flottörens höjd, blandskruvarnas justering, moment på skruvar och muttrar mm mm.

Varsågod här får du manualen

tryck på SERVICE DATA
FZR1000 1989 (3GM) Service Information .pdf (10Mb)

så är den där + lite annat smått och gott
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Har själv en 90:a som jag ägt sedan nästan ny, och här får du ett stalltips

Koppla startkablar mellan bil och mc (egentligen ska man koppla + till + och - till jord på det dåliga batteriet, men skit i det och koppla + till + och - till - just nu så får du lite bättre kräm och av erfarenhet så vet jag att du inte tar sönder något på fzr:en, har som sagt haft en i snart 25 år !!!!)

Full choke och inte pilla på gasen

kör startmotorn 10-15 sekunder - inte mer

Gör om proceduren 2-3 ggr

Stäng choken och kör 2 ggr med startmotorn

Full choke igen - så startar den


Tar för givet att du har NY fräsch soppa i systemet !!!!!!

När den sedan är igång så låter du den gå riktigt varm såklart

Själv står man ju och bråkar med detta varenda vår, och efter man väl fått igång den så startar den ju snällt och fint ända tills man ställer in den i garaget igen för vinterförvaring.


OBS - Får tillägga här så att det inte sker nåt missförstånd - Även om du tror att du har ett friskt batteri på hojen och tror att du kan skippa proceduren med startkablar till bilen så kommer inte hojen att starta, du behöver den extra knuffen (lita på mig)

Det är den extra boosten som "is the shit" och får hojen att starta.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hojen har till och med 8500 på mätaren;)
Det som är lite finurligt är att innan killen innan köpte hojen så var den inne på motorbolaget i Linköping för en översyn. Och på den fakturan så står det att förgasarna blev rensade.. 5700 gick det kalaset på 2011 och hojen har gått ytterst lite efter den servisen.
När en riktig mcfirma gått igenom och servat så känns det som ventiljustering ska vara gjord samtidigt som dom rensade förgasarna till det priset? För annars var det bara filter oljor och översyn som jag kan läsa på fakturan..

Senast vid 8500 mil borde ventiljustringen ha gjorts för andra gången. Du får dock inte en ventiljustering, rengöring av förgasare och allmän service inkl. oljor m.m. för den nätta summan 5700 kr. Den summan räcker knappt för att få ventilerna justerade.

Om jag förstått saken rätt så har hojen gått 15 mil sedan servicen 2011...? Är även soppan sen 2011? I.s.f. så BYT DEN. Bensin är färskvara och bör förbrännas inom ett halvår efter tankning.

När du skaffat verkstadsmanalen så kommer du att finna att den första punkten som står i listan över saker som bör göras inför vinterförvaring är att TÖMMA FÖRGASARNA. :fakta Står förgasarna med bensin i under vintern blir det avlagringar, och det leder framöver våren till trådar här i teknikforumet p.g.a. hojar som går som krattor.

Till hösten tar du bort tanken. Startar hojen och låter den gå tills den dör. (Den går i 5 min utan bensintank så det finns gott om soppa i systemet.) Fäst en slang på dräneringensskruvarna under förgasarna och skruva sedan upp dem. Därefter kommer det att rinna ut ytterligare flera matskedar bensin därur. Dra åt skruvarna igen(!). Klappa därefter hojen och tacka för sommarens äventyr. Tar du sen bara hand om batteriet under vintern så kommer det bara vara att hälla i FÄRSK bensin till våren så kommer hon att hosta igång på bara några sekunder. Lämnar du gammal sur soppa i förgasarna så kommer hon med all rätt att hämnas!
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Har själv en 90:a som jag ägt sedan nästan ny, och här får du ett stalltips

Koppla startkablar mellan bil och mc (egentligen ska man koppla + till + och - till jord på det dåliga batteriet, men skit i det och koppla + till + och - till - just nu så får du lite bättre kräm och av erfarenhet så vet jag att du inte tar sönder något på fzr:en, har som sagt haft en i snart 25 år !!!!)

Full choke och inte pilla på gasen

kör startmotorn 10-15 sekunder - inte mer

Gör om proceduren 2-3 ggr

Stäng choken och kör 2 ggr med startmotorn

Full choke igen - så startar den


Tar för givet att du har NY fräsch soppa i systemet !!!!!!

När den sedan är igång så låter du den gå riktigt varm såklart

Själv står man ju och bråkar med detta varenda vår, och efter man väl fått igång den så startar den ju snällt och fint ända tills man ställer in den i garaget igen för vinterförvaring.


OBS - Får tillägga här så att det inte sker nåt missförstånd - Även om du tror att du har ett friskt batteri på hojen och tror att du kan skippa proceduren med startkablar till bilen så kommer inte hojen att starta, du behöver den extra knuffen (lita på mig)

Det är den extra boosten som "is the shit" och får hojen att starta.


Det här lät som ett riktigt bra och enkelt dvs i min kunskapsnivå tips ;)
Bilbatteri är satt på laddning nu och på onsdag så ska ditt stalltips testas.
Fräsch soppa.. Hmm joja den är nog inte helt ny, men om inte det händer nått nu efter onsdagens test så blir att tömma tanken och rensa systemet enligt manualen som du så Underbart vänligt bifogade :)
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Senast vid 8500 mil borde ventiljustringen ha gjorts för andra gången. Du får dock inte en ventiljustering, rengöring av förgasare och allmän service inkl. oljor m.m. för den nätta summan 5700 kr. Den summan räcker knappt för att få ventilerna justerade.

Om jag förstått saken rätt så har hojen gått 15 mil sedan servicen 2011...? Är även soppan sen 2011? I.s.f. så BYT DEN. Bensin är färskvara och bör förbrännas inom ett halvår efter tankning.

När du skaffat verkstadsmanalen så kommer du att finna att den första punkten som står i listan över saker som bör göras inför vinterförvaring är att TÖMMA FÖRGASARNA. :fakta Står förgasarna med bensin i under vintern blir det avlagringar, och det leder framöver våren till trådar här i teknikforumet p.g.a. hojar som går som krattor.

Till hösten tar du bort tanken. Startar hojen och låter den gå tills den dör. (Den går i 5 min utan bensintank så det finns gott om soppa i systemet.) Fäst en slang på dräneringensskruvarna under förgasarna och skruva sedan upp dem. Därefter kommer det att rinna ut ytterligare flera matskedar bensin därur. Dra åt skruvarna igen(!). Klappa därefter hojen och tacka för sommarens äventyr. Tar du sen bara hand om batteriet under vintern så kommer det bara vara att hälla i FÄRSK bensin till våren så kommer hon att hosta igång på bara några sekunder. Lämnar du gammal sur soppa i förgasarna så kommer hon med all rätt att hämnas!


Jag lovar med heder och samvete att följa vinterförvaringsreglerna med hojen i min ägo.
Ventiljustering ska jag oxå kolla upp, men sedan har jag läst att insugsventilerna kan vara kass och då blir justeringen skit efter ett par hundra mil.. Ventilerna kanske lika bra att byta samtidigt som justering görs?
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Nu kan jag glatt meddela att jag fick igång hojen med hjälp av bilbatteriet :banana

Men jag har inte bytt bensin i tanken utan ska till helgen slanga ur den gamla och fylla på med fräsch, sedan ska jag även imorgon utan bilbatteri försöka få igång hojen, då kommer jag märka väldigt snabbt om batteriet är kass och jag ska införskaffa nytt..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag tänkte ge ett lite tips angående bensinen då jag själv råkat ut för att den blivit dålig vid flera tillfällen. Jag var hos vår lokala gräsklipparreparatör och såg då att de sålde sån här Aspen gräsklipparbensin 4t. Jag pratade lite med gubben där om det skulle passa till Mc men han plockade fram en annan grej. En liten tub på kanske 10 ml grön vätska som man häller i 5 liter vanlig bensin och sen blir den long-life, håller sig upp till 2år tydligen. Jag köpte ett par stycken för att prova. De sålde nåt liknande på mc-mässan när jag var där.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kul att man kunde hjälpa till !!!!

Gick den på alla fyra direkt ?

Sedan ett tips angående bensinen - Förmodligen kommer inte hojen kännas vital de första milen, men krångla inte med att slanga ur och slabba. Ut och kör istället, sväng först in på närmaste mack och fyll tanken till bredden. Sedan ut å åk kanske 6-7 mil (gärna på låg/lägre växel så det sörplar lite mer soppa). Efter 6-7 mil bör du få i 7-8 liter fräsch soppa om du låtit hojen gå på lite högre varv (gärna 98 oktan)

Det som är kvar i tanken gör inte så mycket skada. Om 20 mil har du splittrans ny soppa överallt i hojen ändå.
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Kul att man kunde hjälpa till !!!!

Gick den på alla fyra direkt ?

Sedan ett tips angående bensinen - Förmodligen kommer inte hojen kännas vital de första milen, men krångla inte med att slanga ur och slabba. Ut och kör istället, sväng först in på närmaste mack och fyll tanken till bredden. Sedan ut å åk kanske 6-7 mil (gärna på låg/lägre växel så det sörplar lite mer soppa). Efter 6-7 mil bör du få i 7-8 liter fräsch soppa om du låtit hojen gå på lite högre varv (gärna 98 oktan)

Det som är kvar i tanken gör inte så mycket skada. Om 20 mil har du splittrans ny soppa överallt i hojen ändå.

Ja det tog ett par försök innan den började tända, men det där med gasen... Jag var tvungen att ha full choke och halv gas för att få den att överleva på tredje försöket.. Fick hålla gasen på halv ett bra tag innan jag kunde släppa ner den på tomgång , fortfarande på full choke.. Efter ett par minuter på tomgången varvade den upp på grund av choken och då slog jag av den för att den skulle stå och puttra på tomgången själv i 10 min...
Det kändes inte riktigt som den tände på alla fyra direkt.. Men tillslut så..

Dagen efter så startade vi hojen utan bilbatteri och det var inga problem, tog ca 4 min innan den kunde stå själv på tomgång utan hjälp av choke och gas..

Om hojen inte hade haft körförbud så skulle jag direkt ut och köra, men först måste jag byta bakdäck (lite småsprickor i det) och ett nytt fick jag med när jag köpte hojen. Så det blir bara att puttra till nån mc mek och be honom byta för att sedan kunna åka och besikta för att kunna köra lagligt :banana

Tur att det inte är riktigt båge väder än... ;)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Alltså det här med att kallstarta en hoj en gång i veckan är döden för stiften:död
Låt hojen vara tills du kan ta ut den för att köra med!!
Råden ovan är goda, men bästa rådet är att låta bli hojen under vintern!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Alltså det här med att kallstarta en hoj en gång i veckan är döden för stiften:död
Låt hojen vara tills du kan ta ut den för att köra med!!
Råden ovan är goda, men bästa rådet är att låta bli hojen under vintern!

Helt rätt

Men här gällde problematiken att få igång en hoj som redan surat till sig i stiften efter ett otal startförsök - Och då jag själv äger en exakt likadan (nyligen nerskruvad - i molekyler :tungan och hopsatt igen till "nyskick" så delade jag bara av mig av lite kunskap)

Annars har du såklart helt rätt - Inte starta i onödan, låt stå med full tank och underhållsladda batteriet, lite förhöjt tryck i däcken och passa på att göra service och underhåll.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Trolig orsak för många startförsök , tändstiftena nedsurade av bensin
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jo han har startat hojen en gång i veckan sa han till mej och det var aldrig problem att få igång hojen.. Full choke lite gas så var det inga problem enligt honom.. Men den stog ju i ett varmt garage där, och nu står hojen i ca 4-5 plusgrader....

Typ inte så bra
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top