Startproblem yzf 750r -93

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
G-L skrev:
2632404 OK; det där med säkerhetskontakterna är olika konstruerat på olika mc men de flesta ska ju känna av att endera friläget är i eller kopplingen indragen eller sidostödet uppe; någonstans i den kedjan kan man få rackel. Likaså kan det vara värt att knäppa fram o tillbaka på nödstoppet några gånger (om det inte är av den typ som bryter startmotorkretsen vid "off" för då lär det inta vara fel där).
Jag kom inte ihåg att det var bränslepump på din modell; du har säkert rätt om den.

Enkelt sätt att kolla att tändningen funkar (eftersom tändstiften satt så illa till): Ta ett löst stift som du vet att det funkar. Dra av kabelskon till någon av de yttre cylindrarna o sätt i det lösa stiftet. Jorda stiftet väl (annars kan du förstöra elektroniken) och kör startmotorn. Det ska vara feta blå gnistor.
Min känner av när friläget är i, så fort man lägger i en växel så dör den.
Så lägger min energi på att kolla tändstiften imorgon tror jag. Det känns som att det ligger nått där och lurar.

ladbol skrev:
2632594 Hände mig exakta samma sak 1 ggn efter tvätt, du måste se till att få bort vattnet från "tändstiftshålen" efter tvätt. Blås med tryckluft och luta hojen Hö/VÄ så mkt som du vågar och kör en bit. Ta bort vattnet, ta ur stiften tvätta med thinner och sen starta :tummenupp

Tvätta stiften med thinner menar du? Det är ju ett tag sedan jagt tvättade min så vattnet borde ju har torkat nu eller? Iofs om det har kommit ner på dem kanske det har blivit en belägning på dem, men då har jag ju vatten i motorn med...

Märkligt är det iallafall.... och inget vidare roligt:mad:

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Sådär nu har jag varit ute i garaget ett par timmar. Har provat med startgas i fuggarna, täppa igen luftfiltret & kopplade på batteriet från bilen.
Detta dock utan framgång. Värmde även tändspolarna ifall dessa hade fått in vatten (vet dock inte om det var tillräkligt lång tid, någon som har erfarenhet av detta?), dock utan någon framgång.
Det lät som att den var nära att tända när jag hade kopplat på bilbatteriet, men det ljudet försvann lika fort som det kom.

Har dock inte kollat tändtiften idag. Jag antar att jag borde det men min tändstiftsnyckel var värdelös.

Någon som har några fler ljusa idéer?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
BusenEdo skrev:
2634614 Sådär nu har jag varit ute i garaget ett par timmar. Har provat med startgas i fuggarna, täppa igen luftfiltret & kopplade på batteriet från bilen.
Detta dock utan framgång. Värmde även tändspolarna ifall dessa hade fått in vatten (vet dock inte om det var tillräkligt lång tid, någon som har erfarenhet av detta?), dock utan någon framgång.
Det lät som att den var nära att tända när jag hade kopplat på bilbatteriet, men det ljudet försvann lika fort som det kom.

Har dock inte kollat tändtiften idag. Jag antar att jag borde det men min tändstiftsnyckel var värdelös.

Någon som har några fler ljusa idéer?

Fyra tändstift lägger inte av samma dag!
Har du inte gnista på tändstiften (och det kollar du enklast med ett löst stift så du slipper plocka ur ordinarie) då har du något annat galet i tändkretsen. Säkring, säkerhetsbrytare, elektronikboxen...
Håller tummarna och väntar på att du vinner över den trilskande motorn!

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
G-L skrev:
2634715 Fyra tändstift lägger inte av samma dag!
Har du inte gnista på tändstiften (och det kollar du enklast med ett löst stift så du slipper plocka ur ordinarie) då har du något annat galet i tändkretsen. Säkring, säkerhetsbrytare, elektronikboxen...
Håller tummarna och väntar på att du vinner över den trilskande motorn!
Tänkte jag skulle lägga lite energi på det. Ska bara rota fram ett tändstift (borde väl gå med vilket som?) och sedan pröva gnistan på den.
Kollade säkringarna idag med, alla var hela.
Annars är det ju som sagt cdi-box, tändspolarna och något annat kul.
Med säkerthetsbrytaren menar du den på styret då eller?

Om jag har gnista och den inte starta ändå så är ju frågan om kompen dödar gnistan... Då borde det ju vara tändspolarna... men det blir ju ett senare problem:)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
BusenEdo skrev:
2635572 Tänkte jag skulle lägga lite energi på det. Ska bara rota fram ett tändstift (borde väl gå med vilket som?) och sedan pröva gnistan på den.
Kollade säkringarna idag med, alla var hela.
Annars är det ju som sagt cdi-box, tändspolarna och något annat kul.
Med säkerthetsbrytaren menar du den på styret då eller?

Om jag har gnista och den inte starta ändå så är ju frågan om kompen dödar gnistan... Då borde det ju vara tändspolarna... men det blir ju ett senare problem:)

Mmmm; det går med i stort sett vilket stift som helst. Öppna gärna upp gapet lite; åtminstone några millimeter ska spolen klara när stiftet inte utsätts för kompressionen.

Jag menar egentligen samtliga säkbrytare men just nu är det väl den för friläget + den på styret som är mest aktuella. Lägg i och ur växeln några gånger + slå på/av kontakten på styret om du inte får gnista på provstiftet.

Om du inte får gnist: Börja inte byta delar (tändspolar med mera) innan du med kopplingsschemats och multimeterns hjälp har mätt upp det elektriska! Skitfel är betydligt vanligare än totalpaj - särskilt som allt startade med en tvätt.

Last edited:

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Tog mig ut i garaget imorse efter jobbet, går natt så fick jobba lite kviskt innan det var dax att lägga sig.
Iallafall så prövade jag med tändsiften på cylinder 1 & 4. Båda gångerna hade jag gnista, jämt och blå hela tiden.

Blev lite konfunderad så fick ju börja pilla lite till.
Kunde konstatera följande:
1: När man slår av och på på knappen på styret så bryts strömmen som den ska. När man slår på den så börjar bensinpumpen att låta (tror att det är den iallafall). Dock lät den inte varje gång och ibland var det inte riktigt som det skulle heller.

2: En kabel var skarvad med en kabelsko till boxen under sadeln. Kabeln var röd/vit och drogs direkt till - polen på batteriet.
Någon som vet om det ska vara så och vad den är tillför?

3: En lång kabel går från + polen från batteriet. Den har ett skydd i änden så jag tror inte att den ska vara inkopplad. Gissar mera på att det är kabeln som används vid programering utav boxen, ex vid strypning.

Jag tar med två bilder. En på skarven och en på den långa kabeln. Om det är någon som har el-schemat till en yzf 750r liggandes och kan skicka till mig vore det jättebra.

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Tja. Har du kollat så att den får sås som den skall? Har du fin gnista och sås så borde den tända. Jag har en likadan hojj och min soppapump säcka ihop i somras. Kan bero på det...

Men hör du att den går så ska inte det heller vara några probs. Koppla loss bränsle slangen ifrån fuggarna o kolla så att den skjuter på bra med soppa, då kan du stryka det från listan.

Om du har sås så det räcker och den inte tänder borde stiften bli muggiga o lukta soppa när du tar ur dem.

Testa drenera förgasarna och köra igen.

Och om du funderar på att bygga/lacka om så kan du ju kolla på mitt bygge ifrån förra vintern. Blev jävligt nöjd med det!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106110

Lycka till!!!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har du gnista ska den starta/gå igång med startgas..
råka inte ha en trasa i insuget :D troru har nå soppa el inställn problem...

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
ozeo skrev:
2643374 har du gnista ska den starta/gå igång med startgas..
råka inte ha en trasa i insuget :D troru har nå soppa el inställn problem...

Jag håller med den borde starta utan mankemang. Fuggaran synkades när jag lämnade in den på service. Så de borde vara som de ska. Får ge gasen ett försök till.
Första gången jag prövar med startgas nu. Men när jag använde den så kom det en vätska istället för gas ska det vara så?

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Kolla kamkedjespännaren, hadde det problemet med min. Kedjan rappar och kammen stod fel. därför vill den inte tända på bl.a startgas. Hoppas du klarar ventilerna. Kolla innan du forsätter att nöta på med startmotorn :tummenupp

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
BusenEdo skrev:
2643392 Jag håller med den borde starta utan mankemang. Fuggaran synkades när jag lämnade in den på service. Så de borde vara som de ska. Får ge gasen ett försök till.
Första gången jag prövar med startgas nu. Men när jag använde den så kom det en vätska istället för gas ska det vara så?

Bara för att dom har synkat förgasarna betyder det inte att dom fungerar klanderfritt. Jag sätter mina fem cent på att du har igensatta lågfartsmunstycken. Ta lös förgasarbryggan, töm flottörshusen och skruva sedan bort locket på undersidan. Därifrån kommer du åt munstyckerna och kan skruva bort dom med en vanlig skruvmejsel. Pilla inte i dom bara utan blås istället.

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Ska pröva med startgas en gång till. Min som jag använde var visst lite lustig då den var mer i flytande form då jag sprutade. Inget gasmoln eller något:D
Hoppas att det får med den så kan man ju koncentrera sig mer på bränsle tillförseln.
Om den inte startar med gasen så får jag helt enkelt prova med att rengöra förgasarna.

Ska ta med bilderna på kablarna nästa gång, någon som har minsta idé sen är välkommen:tummenupp

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
BusenEdo skrev:
2643930 Ska pröva med startgas en gång till. Min som jag använde var visst lite lustig då den var mer i flytande form då jag sprutade. Inget gasmoln eller något:D
Hoppas att det får med den så kan man ju koncentrera sig mer på bränsle tillförseln.
Om den inte startar med gasen så får jag helt enkelt prova med att rengöra förgasarna.

Ska ta med bilderna på kablarna nästa gång, någon som har minsta idé sen är välkommen:tummenupp

startgasen ska va lite blöt.
men om det kommer in tillräckligt vet jag ej..

gick den som den skulle när du ställde bort den?

hade en hoj som vägra starta om den stog för länge..fick ta startkablarna då. var tvungen o ha fullt mos i batteriet.
gick runt o inget hände..kunde gnugga länge oså men var ändå tvungen o ha fullt.

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Den gick när jag ställde av den ja. Jag har prövat med att ha starkablar på. Men jag kanske inte stod tllräckligt länge för att få fullt.
Tänkte att jag skulle ställe den inomhus nu. Låta den torka till ordentligt så om någon fukt finns försvinner.
Ska även ge startgasen en chans till:)

Lägger med blderna på kablarna nu med:gnissla

Bifogat

• DSC00120.JPG
    DSC00120.JPG
    77.2 KB · Visningar: 50
  • DSC00122.JPG
    DSC00122.JPG
    79.4 KB · Visningar: 53
Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
verkar jäkligt skumt att kablarna skulle hoppa omkring av sig själv precis efter du stängde av den efter sista repan..
och att kamkedja el likn skulle gjort de..
:rolleyes:

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
ozeo skrev:
2645006 verkar jäkligt skumt att kablarna skulle hoppa omkring av sig själv precis efter du stängde av den efter sista repan..
och att kamkedja el likn skulle gjort de..
:rolleyes:
Kamkedjan känns inte heller som något alternativ. Kablarna tror jag inte att det är något problem med. Det jag torr är att det antingen är nått strul med bränsletillförseln ex. skit i förgassarna elelr bensinpumpen. Eller någon eldetalj som inte är som den ska vid fukt.
Ska som sagt ge startgas en chans till och även plocka in den inomhus å se om det blir bättre när den har blivit varm.
Hjälper inte det prövar jag med ett nytt batteri:tummenupp

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Provade att koppla bort bensinslangen från förgassaringången idag/morse.
Vred om nycklen och sedär, bensinen kom utan problem.
Så om jag då inte har fel så har jag bensin som åker in i förgasarna. Jag har gnista på tändstiften. Så det borde betyda att det är antingen skit i förgasaran eller i luftfiltret!
Får som sagt pröva med stratgasen igen. Annars är det in med den i värmen å sen se vad som händer:tummenupp

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
BusenEdo skrev:
2643015

2: En kabel var skarvad med en kabelsko till boxen under sadeln. Kabeln var röd/vit och drogs direkt till - polen på batteriet.
Någon som vet om det ska vara så och vad den är tillför?

Det bör vara avstrypningen.

Om jag kommer ihåg och hittar haynes manualen när jag kommer hem kan jag nog fixa elschema till dig. Kan dock inte lova något.

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Zam skrev:
2646361 Det bör vara avstrypningen.

Om jag kommer ihåg och hittar haynes manualen när jag kommer hem kan jag nog fixa elschema till dig. Kan dock inte lova något.
Låter jättebra:tummenupp
Nu blev jag lycklig:Bugar
Vad gör att det kan vara avgasstrypningen?

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
BusenEdo skrev:
2646379 Låter jättebra:tummenupp
Nu blev jag lycklig:Bugar
Vad gör att det kan vara avgasstrypningen?
Bara vad jag blev tillsagd när jag kollade upp var strypningen (avstrypning inte avgasstrypning) satt. Hade en sån kabel på min så jag var nöjd.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati