Staten på väg att sälja bilprovningen

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Inget alls! Det kommer ju bli så nice! :Rockbanan

Fatta när de ska böja sig över kylaren och kolla att batteriet i dieselmercan sitter fast! Sen blir man tom inlockad i bilen för ett varv runt huset på tu man hand till bromsprovet, av en pudding som kör min favvobil!! :tuttar Har aldrig förut haft nåra såna i min kärra! Jag som nyss var så glad att den är skattebefriad och bara ska besiktigas vartannat år numer. Nu blir jag bara förbannad :mad:

Det fina i kråksången är att man kommer att få besiktiga hur ofta man vill så det är bara o boka en tur o få en redig åktur i fyrpelarlyft, ball-anseringsmaskin o bakbromsprovaren. OBS glöm ej att koppla avgasavsugningsslangen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hela grejen med privatisering av bilprovningen är superkorkad i min mening. Att ha bilprovningen statlig borgar för att en opartisk spelare kontrollerar att ditt fordon är trafiksäkert. Detta till en väldigt rimlig kostnad av ett par tre hundningar per år (bil).
Av detta genereras en liten vinst som går tillbaka till staten (folket).
Investeringar är inget problem eftersom staten helt enkelt är skyldig att se till att rätt grejor tillhandahålls för att kunna utföra besiktning på alla typer av fordon.

Med en privatisering följer ägarnas krav på vinst, och det finns då två sätt att konkurrera på. Antingen med lägre priser eller högre kvalitet. Problemet är bara att det redan idag är väldigt lågt pris på en besiktning i Sverige, och om man ska kunna täcka sina kostnader för personal, omkostnader och avbetalningar på ganska feta investeringar så har jag svårt att se hur en privat firma ska kunna göra det bättre än det statliga bolaget vi haft fram tills i somras. Man kan knappast besikta en bil snabbare än der redan görs (ca 10 minuter brukar det ta för mig). Hyran kanske man kan spara in en slant på om man lägger besiktningsstället ute på vishan, men kommer kunderna då? Personalen kanske man kan snåla in på om man anställer tex polacker som gör jobbet. Men min farhåga är att man inser att det helt enkelt är omöjligt att göra jobbet billigare än det gjorts hos Svensk bilprovning. Då blir det en orättvis konkurrens hos den statliga bilprovningen eftersom de har så låga priser. EU knallar in och pekar med sin flottiga näve och säger åt Svensk bilprovning på skarpen. Priserna höjs, de privata (utlandsägda bolagen) genererar äntligen lite vinst som går till utlandet. Svensk bilprovning lever vidare med en mindre kundkrets och genererar bra med vinst. Förlorarna blir vi som besiktar som helt prötsligt sitter och betalar högre priser varav en del går till lön till utländska bolagschefer istället för till oss själva.

Vissa saker är vettigt att privatisera. Andra är vansinne.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Hela grejen med privatisering av bilprovningen är superkorkad i min mening. Att ha bilprovningen statlig borgar för att en opartisk spelare kontrollerar att ditt fordon är trafiksäkert. Detta till en väldigt rimlig kostnad av ett par tre hundningar per år (bil).

Varför skulle kontrollen vara mer opartisk när den är statlig? Det är människor som jobbar i privata bolag, och det är människor som jobbar i statliga bolag. Kanske är det t.o.m. exakt samma människor som jobbat på Svensk Bilprovning som nu kommer att anställas av andra företag.

Av detta genereras en liten vinst som går tillbaka till staten (folket).

Vinsten i ett företag går också tillbaka till folket. Dock tar den omvägen via en aktieägare som sedan använder pengarna vidare, det skattas i flera led och till slut når pengarna ändå statens fickor.

Att en del av företagen ägs av utländska intresse är en annan fråga, det kan man snarare beskylla svensk skattepolitik för.

Men det viktigaste man måste komma ihåg är att staten har stora skulder som man betalar ränta på. Att man har en massa uppbundet kapital i statligt ägda eller delägda företag innebär alltså att man måste göra en vinst som är större än räntan man skulle kunnat spara på att sälja av andelarna för att det ska vara lönsamt.


Investeringar är inget problem eftersom staten helt enkelt är skyldig att se till att rätt grejor tillhandahålls för att kunna utföra besiktning på alla typer av fordon.

Varför skulle man inte kunna ställa samma krav på ett privat företag som på ett statligt?

Med en privatisering följer ägarnas krav på vinst, och det finns då två sätt att konkurrera på. Antingen med lägre priser eller högre kvalitet.

Problemet är bara att det redan idag är väldigt lågt pris på en besiktning i Sverige, och om man ska kunna täcka sina kostnader för personal, omkostnader och avbetalningar på ganska feta investeringar så har jag svårt att se hur en privat firma ska kunna göra det bättre än det statliga bolaget vi haft fram tills i somras. Man kan knappast besikta en bil snabbare än der redan görs (ca 10 minuter brukar det ta för mig). Hyran kanske man kan spara in en slant på om man lägger besiktningsstället ute på vishan, men kommer kunderna då? Personalen kanske man kan snåla in på om man anställer tex polacker som gör jobbet. Men min farhåga är att man inser att det helt enkelt är omöjligt att göra jobbet billigare än det gjorts hos Svensk bilprovning. Då blir det en orättvis konkurrens hos den statliga bilprovningen eftersom de har så låga priser. EU knallar in och pekar med sin flottiga näve och säger åt Svensk bilprovning på skarpen. Priserna höjs, de privata (utlandsägda bolagen) genererar äntligen lite vinst som går till utlandet. Svensk bilprovning lever vidare med en mindre kundkrets och genererar bra med vinst. Förlorarna blir vi som besiktar som helt prötsligt sitter och betalar högre priser varav en del går till lön till utländska bolagschefer istället för till oss själva.

Vissa saker är vettigt att privatisera. Andra är vansinne.


Du blandar ihop privatisering och avreglering. Avreglering öppnar för konkurrens. Staten kan fortfarande vara med och konkurrera med statligt ägda bolag. Även de statliga bolagen har dock vinstkrav.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Inget alls! Det kommer ju bli så nice! :Rockbanan

Fatta när de ska böja sig över kylaren och kolla att batteriet i dieselmercan sitter fast! Sen blir man tom inlockad i bilen för ett varv runt huset på tu man hand till bromsprovet, av en pudding som kör min favvobil!! :tuttar Har aldrig förut haft nåra såna i min kärra! Jag som nyss var så glad att den är skattebefriad och bara ska besiktigas vartannat år numer. Nu blir jag bara förbannad :mad:

Hmmmmm. :D

På en verkstad kostar det ju runt 900 spänn för att en mekaniker ska titta på bilen.

Varför skulle "nya" bilprovningen bli billigare :brinnerup
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Perfekt!
Blir som att flyga. Eller tanka tändkulan på mackbryggan i Sandhamn.
En massa unga blonda 175 cm långa puddingar med solbriller, plutmun och knullrufs, anställda på utseende. Allt kommer gå igenom! Bara man ser ut som deras far i ansiktsuttrycket och säger: "Hojen har aaalltid sett ut så här" :banana

Alla snubbar JAG sett på sandhamn har varit brunetter!
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Vad har regeringen fått det ifrån att folket vill att dem ska sälja bilprovningen... Trodde någonstans innerst inne att tanken med demokrati är inte o göra saker som säker 90% av sveriges befolkning är emot. Helt stört
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Larvigt att länka men sjukt bra inlägg.

"Den svenska regeringen har beslutat att avveckla svensk bilprovnings monopol på besiktningsverksamhet. Svenska Dagbladets ledarredaktion hejar på detta beslut med det tunga argumentet att alla ”monopol är dumma” (undrar vad de säger om våldsmonopolet) samtidigt som deras egna journalister konstaterar att detta kommer leda till att det blir dyrare att besiktiga sin bil. Inte nog med att bilprovningen är den svenska institution som år efter år åtnjuter mest förtroende av svenska folket, uppenbarligen har varken Svenskan eller infrastrukturminister Åsa Torstensson läst ens den mest grundläggande nationalekonomi.

Bilprovningen är nämligen ett skolexempel på en tjänst med en positiv externalitet. Anledningen till att vi provar alla svenska bilar med jämna mellanrum är för att de inte ska trilla isär mitt i trafiken. Detta är bra både för föraren men också för alla hennes medtrafikanter som också skulle råka illa ut ifall bromsljus är trasiga eller ifall ett hjul lossnar på motorvägen. Det betyder alltså att samhällsnyttan av att testa en bil är större än den enskilda bilägarens nytta. Varor med positiva externaliteter tenderar att underkonsumeras. Eftersom bilägaren betalar för provningen men bara får ut en del av värdet av att prova bilen så kommer hon (om hon själv får välja) att prova bilen för sällan. Det bästa för en individ är alltså om alla andra bilägare ofta kontrollerar sina bilar så att de är säkra medan man själv slipper kontrollera så ofta. Om alla försökte nyttooptimera sitt beteende så skulle detta alltså leda till att alla skulle prova sin bil för sällan med många fler olyckor i trafiken som resultat. Av detta skäl har vi en tvingande lagstiftning som säger att alla bilar måste besiktigas en gång per år för att få föras fram på våra vägar.

Om privata verkstäder ska börja besiktiga bilen samtidigt som de erbjuder sig att reparera den så har de ett incitament att underkänna bilar som annars skulle godkännas. Bilprovningen är ett exempel på en marknad där det råder stor informationsasymmetri (producenten - mekanikern, vet mycket mer om bilar än konsumenten). Få konsumenter skulle protestera ifall en mekaniker sa att det här måste du fixa annars kommer din bil att gå sönder. På det här sättet har bilprovningen många likheter med sjukvården. Läkare vet mycket mer om sjukdomar och människokroppen än patienten. Om din läkare säger att du måste gå igenom en viss behandling skulle nog få patienter protestera. Det är precis av dessa skäl som det (på områden där vårt egna omdöme brister) är dumt att ge de som ställer diagnoser ekonomiska incitament att komma fram till vissa resultat.

Regeringens tanke med att privatisera bilprovningen bygger på en idé om att privata företag som själva får ta del av vinsten av sin verksamhet ska ha ett större incitament att möta kundernas behov och önskemål (som det statliga monopolet redan verkar vara extremt bra på). Som vi har noterat så är kundernas önskemål att slippa prova sin bil så ofta. Man vill få den godkänd oavsett vilket skick den är i. Då regeringen iaf inte tagit bort bisiktningskravet så kommer fler bilprovningar möta sina kunders behov och önskemål genom att se genom fingrarna och godkänna deras bilar trots eventuella fel.
Samtidigt finns en annan effekt som kommer av samma vinstintresse. Flera besiktigande bilverkstäder kommer att kunna göra enkla pengar på att underkänna bilar och sedan erbjuda sig att reparera dem eftersom de har ett så stort informationsövertag på kunderna. Det här kan ses som en förklaring till att man såg en 26 % ökning av antalet underkända bilar när man privatiserade provningen i Danmark 2005.
Både antalet underkända bilar som egentligen är körbara och antalet godkända bilar som egentligen är farliga kan alltså förväntas att öka. Man kommer därför att behöva kontrollera, kontrollanterna så att de inte fuskar med kontrollerna.

Varför gör då regeringen detta? Det är ju knappast för att öka förtroendet för Sveriges bäst ansedda institution. Inte är det för att få lägre priser och man behöver bara ha läst A-kursen i nationalekonomi för att förstå att det med största sannolikhet kommer det att leda till mer fusk med större trafikrisker och krav på mer kontroll som resultat. Är det för att ge Svenskt Näringsliv och resten av deras skuggorganisationer på Storgatan 19 ska få lägga vantarna på utpressningsvinsterna av falskt underkända bilar? Är det för att Åsa Torstensson är socionom och inte förstår ekonomiska incitament?

Det enda man med säkerhet vet är att det inte är för konsumenternas skull.


OM DEBATTÖREN

Peter Gerlach studerar nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och är sedan 2009 ledamot i Socialdemokratiska studentförbundets styrelse."

http://www.alliansfrittsverige.nu/2009/08/augusti-17-2009-avregleringen-av.html
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Larvigt att länka men sjukt bra inlägg.

...

Sällan man läser så mycket skräp i ett enda inlägg. Givetvis är det skrivet av en sosse, det kom ju inte som någon överraskning precis.

Jag bryr mig inte om att kritisera detaljerna då du inte skrivit inlägget själv och rimligtvis inte bör ställa till svars för det, även om du märkligt nog verkar tycka att han presterat något tänkvärt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Förmodligen dyrare och sämre,,, bilprovningens höga kvalitet kommer alldeles säkert att tunnas ur.
Så blir det ju med allt som avregleras. :mad:
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Sällan man läser så mycket skräp i ett enda inlägg. Givetvis är det skrivet av en sosse, det kom ju inte som någon överraskning precis.

Jag bryr mig inte om att kritisera detaljerna då du inte skrivit inlägget själv och rimligtvis inte bör ställa till svars för det, även om du märkligt nog verkar tycka att han presterat något tänkvärt.


Kan du inte kritisera det är du snäll. Vad i detta var det som var skräp? Att det var skrivet av en sosse?
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Kan du inte kritisera det är du snäll. Vad i detta var det som var skräp? Att det var skrivet av en sosse?

Okej, bara för att du ber så snällt :) Nej, jag kritiserar inte det pga. att det skrevs av en sosse, jag menar att bara en sosse kan skriva ett så idiotiskt inlägg.

EDIT: nej förresten, idioter finns i alla läger. Dålig formulering av mig. Men bara en sosse skulle komma med just de här idiotiska argumenten...

"Den svenska regeringen har beslutat att avveckla svensk bilprovnings monopol på besiktningsverksamhet. Svenska Dagbladets ledarredaktion hejar på detta beslut med det tunga argumentet att alla ”monopol är dumma” (undrar vad de säger om våldsmonopolet)

Att likställa ekonomiska monopol med "våldsmonopol" sätter ju ribban direkt. Menar han förresten att kvinnor borde börja slå sina män i större utsträckning? Eller varför dra in det i diskussionen över huvud taget? Stendumt.

samtidigt som deras egna journalister konstaterar att detta kommer leda till att det blir dyrare att besiktiga sin bil.

Deras egna journalister? Sedan när har regeringen egna journalister? Och extra intressant är att han tydligen tror att de bestämmer vad regeringen ska göra?

Inte nog med att bilprovningen är den svenska institution som år efter år åtnjuter mest förtroende av svenska folket,

Källa på detta påstående tack!?

uppenbarligen har varken Svenskan eller infrastrukturminister Åsa Torstensson läst ens den mest grundläggande nationalekonomi.

Bilprovningen är nämligen ett skolexempel på en tjänst med en positiv externalitet. Anledningen till att vi provar alla svenska bilar med jämna mellanrum är för att de inte ska trilla isär mitt i trafiken. Detta är bra både för föraren men också för alla hennes medtrafikanter som också skulle råka illa ut ifall bromsljus är trasiga eller ifall ett hjul lossnar på motorvägen. Det betyder alltså att samhällsnyttan av att testa en bil är större än den enskilda bilägarens nytta. Varor med positiva externaliteter tenderar att underkonsumeras. Eftersom bilägaren betalar för provningen men bara får ut en del av värdet av att prova bilen så kommer hon (om hon själv får välja) att prova bilen för sällan. Det bästa för en individ är alltså om alla andra bilägare ofta kontrollerar sina bilar så att de är säkra medan man själv slipper kontrollera så ofta. Om alla försökte nyttooptimera sitt beteende så skulle detta alltså leda till att alla skulle prova sin bil för sällan med många fler olyckor i trafiken som resultat. Av detta skäl har vi en tvingande lagstiftning som säger att alla bilar måste besiktigas en gång per år för att få föras fram på våra vägar.

Om privata verkstäder ska börja besiktiga bilen samtidigt som de erbjuder sig att reparera den så har de ett incitament att underkänna bilar som annars skulle godkännas.


Eller hur. För ingen tror väl att detta skulle märkas? Enda sättet att komma undan med detta är att enbart lura kunder som inte har någon aning, och det blir nog svårt att sålla så pass bra. Ett sådant tillvägagångssätt skulle uppdagas väldigt snabbt, och företagets dyrt införskaffade verksamhetstillstånd skulle sitta jävligt löst.


Bilprovningen är ett exempel på en marknad där det råder stor informationsasymmetri (producenten - mekanikern, vet mycket mer om bilar än konsumenten). Få konsumenter skulle protestera ifall en mekaniker sa att det här måste du fixa annars kommer din bil att gå sönder.

Återigen. Det behövs inte många kunniga kunder för att ett sådant system skulle genomskådas.

På det här sättet har bilprovningen många likheter med sjukvården. Läkare vet mycket mer om sjukdomar och människokroppen än patienten. Om din läkare säger att du måste gå igenom en viss behandling skulle nog få patienter protestera.

Eftersom vi normalt sett inte betalar mer än en ytterst liten del av kostnaden för vården så går det inte att jämföra. Hade man fått betala fullt pris utan skattesubventioner hade folk varit betydligt mer benägna att skaffa en annan läkares utlåtande innan de öppnar plånboken.

Det är precis av dessa skäl som det (på områden där vårt egna omdöme brister) är dumt att ge de som ställer diagnoser ekonomiska incitament att komma fram till vissa resultat.

Som sagt. Det är inte ett incitament då det skulle medföra att verksamheten skulle stängas ner.

Regeringens tanke med att privatisera bilprovningen bygger på en idé om att privata företag som själva får ta del av vinsten av sin verksamhet ska ha ett större incitament att möta kundernas behov och önskemål (som det statliga monopolet redan verkar vara extremt bra på).

Statliga monopol är i allmänhet tvärtom väldigt dåliga på att möta kunders behov och önskemål. Och varför ska de förbättra sig? De har ju inget att förlora på att ha dålig service då de både har monopol och i det här fallet dessutom hjälps av besiktningstvånget.


Som vi har noterat så är kundernas önskemål att slippa prova sin bil så ofta. Man vill få den godkänd oavsett vilket skick den är i. Då regeringen iaf inte tagit bort bisiktningskravet så kommer fler bilprovningar möta sina kunders behov och önskemål genom att se genom fingrarna och godkänna deras bilar trots eventuella fel.

Hur ska han ha det nu? Är de benägna att underkänna för mycket eller att godkänna för mycket?

Samtidigt finns en annan effekt som kommer av samma vinstintresse. Flera besiktigande bilverkstäder kommer att kunna göra enkla pengar på att underkänna bilar och sedan erbjuda sig att reparera dem eftersom de har ett så stort informationsövertag på kunderna. Det här kan ses som en förklaring till att man såg en 26 % ökning av antalet underkända bilar när man privatiserade provningen i Danmark 2005.

Det kan också ses som att de privata bilprovningarna var bättre på att hitta fel. Med statistik kan man bevisa precis vad som helst, särskilt när man rycker siffror ur sitt sammanhang så pass vårdslöst.

Både antalet underkända bilar som egentligen är körbara och antalet godkända bilar som egentligen är farliga kan alltså förväntas att öka. Man kommer därför att behöva kontrollera, kontrollanterna så att de inte fuskar med kontrollerna.

Återigen. Varför skulle man släppa igenom trafikfarliga bilar om man tjänar en massa pengar på att underkänna dem? Har han inte läst sin egen text?

Varför gör då regeringen detta? Det är ju knappast för att öka förtroendet[ för Sveriges bäst ansedda institution. Inte är det för att få lägre priser och man behöver bara ha läst A-kursen i nationalekonomi för att förstå att det med största sannolikhet kommer det att leda till mer fusk med större trafikrisker och krav på mer kontroll som resultat.

Han sov uppenbarligen själv under den kursen då inget av det han skriver ovan är något som en lärare i nationalekonomi skulle lära ut.

Är det för att ge Svenskt Näringsliv och resten av deras skuggorganisationer på Storgatan 19 ska få lägga vantarna på utpressningsvinsterna av falskt underkända bilar?

Ska jag upprepa samma motargument en tredje gång?

Är det för att Åsa Torstensson är socionom och inte förstår ekonomiska incitament?

Han själv är tydligen nationalekonom och förstår trots detta inte ekonomiska incitament. Han verkar inte ens förstå skillnaden mellan avreglering och privatisering.

Det enda man med säkerhet vet är att det inte är för konsumenternas skull.

Konsumenterna är alla som har besiktningspliktiga fordon. De allra flesta av dessa är även skattebetalare. Skattebetalarna vill att staten sköter skattepengarna på ett så bra sätt som möjligt. Man kan såklart ha olika åsikter om vad som är bästa sättet att hantera skattepengar, men att regeringen inte skulle se till skattebetalarnas intresse är ju fjortonårs-rebell-tänkande. Att regeringen inte har samma synvinkel på saker och ting som han har är dock uppenbart, och en jävla tur för svenska folket.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det skulle ju vara ytterst intressant att se vad en oberoende aktör tyckte om skicket på de danska bilarna i exemplet. Och vem som skulle betala för att granskningen skulle genomföras.

Som jag ser det är privatisering ett sätt att sätta statliga (d.v.s våra) inkomster i någon annans ficka istället.

Inte är det så svårt att tänka sig att två huvudsakliga grenar kommer upp inom besiktningsväsendet.

Nr1: Den som vill ha ett stort genomflöde av kunder.
Nr2: Den som vill ha fler jobb till sin verkstad.

Vad blir de troligaste konsekvenserna av dessa tu?
Precis som sossen skrev blir det å ena sidan bilar som kommer igenom besiktningen som kanske inte gjort det annars och å andra sidan sådana som skulle kommit igenom besiktningen men inte gör det nu.

Allt beroende på vilken besiktare man väljer.

Säkerligen finns det bra och vettiga inspektörer även om det skulle vara privatägt men - här är ett stort men - de kommer vara styrda av direktiv som ser till att öka vinsterna.

Ett exempel på något liknande var på P1 härom dagen där de kommenterade att många friskolor inte tillhandahåller ett bibliotek för sina elever utan nyttjar de kommunala biblioteken där det är möjligt(jag har inget emot det i sak, emellertid bör skolan ha ett eget bibliotek) , eller helt enkelt avstår från att ha bibliotek öht. Med resultatet att ungarna lär sig mindre. " Det medför enorma kostnader" sades det från friskolehåll. Bu-jävla-hu grinolle, att bedriva en adekvat utbildningsverksamhet skulle kunna tänkas vara viktigare men nej, inte det inte.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det skulle ju vara ytterst intressant att se vad en oberoende aktör tyckte om skicket på de danska bilarna i exemplet. Och vem som skulle betala för att granskningen skulle genomföras.

Visst skulle det vara intressant. Men innan dess kanske sossen kan lugna ner sig med sina vilda slutsatser.

Som jag ser det är privatisering ett sätt att sätta statliga (d.v.s våra) inkomster i någon annans ficka istället.

Se andra stycket i inlägg #23 i den här tråden för svar på detta.

Inte är det så svårt att tänka sig att två huvudsakliga grenar kommer upp inom besiktningsväsendet.

Nr1: Den som vill ha ett stort genomflöde av kunder.
Nr2: Den som vill ha fler jobb till sin verkstad.

Vad blir de troligaste konsekvenserna av dessa tu?
Precis som sossen skrev blir det å ena sidan bilar som kommer igenom besiktningen som kanske inte gjort det annars och å andra sidan sådana som skulle kommit igenom besiktningen men inte gör det nu.

Allt beroende på vilken besiktare man väljer.

Och hur länge skulle de företagen få fortsätta? Det finns kontrollorgan för bilprovning.

Och inte heller Svensk Bilprovning har varit fläckfria i sin myndighetsutövning. Här är t.ex ett utlåtande från JO i ett fall där man kritiserar företagets agerande.

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=1...ge=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=5377

Säkerligen finns det bra och vettiga inspektörer även om det skulle vara privatägt men - här är ett stort men - de kommer vara styrda av direktiv som ser till att öka vinsterna.[/quote]

Statligt ägda bolag har också i uppgift att tjäna pengar. Skillnaden är bara att de oftare är dåliga på det och har svårt att klara sig då de blir konkurrensutsatta.

Ett exempel på något liknande var på P1 härom dagen där de kommenterade att många friskolor inte tillhandahåller ett bibliotek för sina elever utan nyttjar de kommunala biblioteken där det är möjligt(jag har inget emot det i sak, emellertid bör skolan ha ett eget bibliotek) , eller helt enkelt avstår från att ha bibliotek öht. Med resultatet att ungarna lär sig mindre. " Det medför enorma kostnader" sades det från friskolehåll. Bu-jävla-hu grinolle, att bedriva en adekvat utbildningsverksamhet skulle kunna tänkas vara viktigare men nej, inte det inte.

Det går att skriva en hel bok om det ämnet så det kanske är bäst att hålla oss till bilprovningen i den här tråden? Men jag kan ju säga så mycket som att jag inte håller med dig här heller :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inget företag som tjänar pengar på att laga eller sälja reservdelar till bilar kommer att få utföra besiktningar, på så sätt underkänns inte bilar i onödan för att generera vinst i andra ledet.

Men det kommer ändå att bli dyrare och sämre, det vittnar finnarna om...
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
(förvisso välskriven) text i massor

Vad gäller inlägg #23:s andra stycke så är det väl inte helt sant? Det är väl en tratt genom vilken bara en del av summan kommer staten till godo i andra och tredje hand genom olika beskattningar. Detta då jämfört med att betala in summan direkt till staten (oss).

Nog om ekonomin i denna tråd nu, även om du är en trevlig debattör :)

Det bästa för trafiksäkerheten är ett oberoende kontrollorgan, det måste vara odiskutabelt.

(Detta borde, enligt min mening, medföra att det ska vara statligt och självbärande då det nog inte finns något företag som sysslar med ren välgörenhet,slutparentes).
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Vad gäller inlägg #23:s andra stycke så är det väl inte helt sant? Det är väl en tratt genom vilken bara en del av summan kommer staten till godo i andra och tredje hand genom olika beskattningar. Detta då jämfört med att betala in summan direkt till staten (oss).

Det som inte blir till skatt i första ledet blir det ju i andra, tredje, fjärde eller x:te ledet. Men det jag tänkte närmast på var detta, jag upprepar alltså:

"Men det viktigaste man måste komma ihåg är att staten har stora skulder som man betalar ränta på. Att man har en massa uppbundet kapital i statligt ägda eller delägda företag innebär alltså att man måste göra en vinst som är större än räntan man skulle kunnat spara på att sälja av andelarna för att det ska vara lönsamt. "


Nog om ekonomin i denna tråd nu, även om du är en trevlig debattör :)

Det bästa för trafiksäkerheten är ett oberoende kontrollorgan, det måste vara odiskutabelt.

(Detta borde, enligt min mening, medföra att det ska vara statligt och självbärande då det nog inte finns något företag som sysslar med ren välgörenhet,slutparentes).

Men då är det ju paradoxalt att låta ett statligt företag ta hand om kontrollerna? Företag sysslar ju inte med välgörenhet, inte ens de statliga får man förmoda då även dessa har vinstkrav på sig.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Förmodligen dyrare och sämre,,, bilprovningens höga kvalitet kommer alldeles säkert att tunnas ur.
Så blir det ju med allt som avregleras. :mad:

Mmm, precis... så jäkla knasigt att man nu kan köpa t.ex. läkemedel på klart generösare öppettider än innan avregleringen av Apoteket. :glömdet
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Mmm, precis... så jäkla knasigt att man nu kan köpa t.ex. läkemedel på klart generösare öppettider än innan avregleringen av Apoteket. :glömdet

Blev det billigare?

Jag har alltid tänkt såhär.. om jag bara kunde handla på recept efter 18:00 så skulle jag köpa mycket mer läkemedel, det är ju så tungt att hitta ett jourapotek.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top