Staten på väg att sälja bilprovningen

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Varför skulle kontrollen vara mer opartisk när den är statlig? Det är människor som jobbar i privata bolag, och det är människor som jobbar i statliga bolag. Kanske är det t.o.m. exakt samma människor som jobbat på Svensk Bilprovning som nu kommer att anställas av andra företag.

För att ett statligt bolag har trafiksäkerheten som yttersta intresse, medan ett privat bolag alltid kommer att ha vinst i första rummet. Mer vinst genereras genom tex att testa bilarna snabbare, med lägre löner, med höjda priser, med billigare utrustning, med fler kunder. Jag kan dock inte se hur man skulle kunna göra det billigare än det redan görs idag med bibehållen kvalitet, och i så fall blir man tvungen att tulla på något annat för att kunna generera vinst. Tre år senare är vinstkravet högre, för alla privata företag måste ju generera mer och mer vinst för varje år. Vad gör man då? Som jag ser det är det bättre att låta en väl fungerande statlig bilprovning köra vidare, även om det ideologiskt känns konstigt för många.

Vinsten i ett företag går också tillbaka till folket. Dock tar den omvägen via en aktieägare som sedan använder pengarna vidare, det skattas i flera led och till slut når pengarna ändå statens fickor.

Att en del av företagen ägs av utländska intresse är en annan fråga, det kan man snarare beskylla svensk skattepolitik för.

Men det viktigaste man måste komma ihåg är att staten har stora skulder som man betalar ränta på. Att man har en massa uppbundet kapital i statligt ägda eller delägda företag innebär alltså att man måste göra en vinst som är större än räntan man skulle kunnat spara på att sälja av andelarna för att det ska vara lönsamt.

Förvisso. Jag har absolut ingen koll på hur just Bilprovningens ekonomi ser ut om man räknar in belåning för investering och alla andra utgifter och väger det mot de pengar som kommer in. Troligen så är det en förlustaffär totalt sett eftersom priset på en besiktning är så lågt. Men staten har prioriterat att ha ett lågt pris på besiktning för att folk inte ska se det som något av ondo att göra. Återigen prioriteras trafiksäkerheten först. Det skulle inte vara möjligt för ett privat företag att gå med lite förlust år ut och år in för att svenska folket skulle få en billig och väl fungerande Bilprovning. Prisbilden i Finland kanske bättre reflekterar den faktiska kostnaden för en bilprovning, och i så fall lär det ju där vi måste hamna även i Sverige för att få en privatisering att gå runt. Jag är inte emot privatisering i största allmänhet, utan bara i de fall där jag anar att konsekvenserna för folket kommer att bli försämringar.



Varför skulle man inte kunna ställa samma krav på ett privat företag som på ett statligt?

Det är klart att man kan och ska. Men drivkraften för ett privat företag kommer alltid vara att maximera vinsten, och inte något annat. Drivkraften för ett statligt företag kan vara andra saker även om man har krav på sig att generera vinst. Någonstans ifrån måste det privata företagets vinst tas. Antingen från högre priser, lägre omkostnader och effektivisering eller fler kunder. Jag tror inte att man kan göra nödvändiga investeringar och utföra samma jobb som Svensk Bilprovning gör idag till märkbart lägre pris och den lilla vinst det genererar kommer inte att hålla aktieägare nöjda. Därmed så kommer försämringar i någon form att ske. Högre priser eller lägre kvalitet tex.

Du blandar ihop privatisering och avreglering. Avreglering öppnar för konkurrens. Staten kan fortfarande vara med och konkurrera med statligt ägda bolag. Även de statliga bolagen har dock vinstkrav.

Jag har ju väldigt svårt att förstå vitsen med att avreglera marknaden och låta det statliga bolaget leva vidare in i framtiden. Jag är ganska säker på att planen är att avreglera i första steget för att sedan sälja ut det statliga bolaget helt och därmet privatisera marknaden. När detta är gjort så har vi inte längre kvar ett oberoende organ som kan prova och godkänna/underkänna våra bilar, utan vi är beroende av företag som har vinst som drivkraft. Oftast krav på mer vinst för varje år dessutom i de fall det är aktiebolag.

Kommentarer i fet kursiv stil
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skulle det handla om att ingen får montera/byta ut en katalysator på ett fordon för att detta kanske missbrukas?

Nej, det är en galen tankegång. Vilken verkstad som helst får göra det fast det blir helt olagligt att framföra fordonet om jobbet är felaktigt utfört. (För att inte tala om följderna)

Dra det tillbaks lite till: Ska en vanlig verkstad verkligen få jobba med bromsar på ett fordon? (Eller än värre, en privatperson)?


EDIT: Vi har i skåne ett par riktigt fina vingårdar. Jag skulle väldigt gärna köpt/momsat en flaska eller två för att smaka de vinerna och se om de passar mig. Det får jag inte. De sälj utomlands istället...

Du kan troligen köpa dom flaskorna via systembolaget.
Dom kan hjälpa till med det mesta.
Det går troligen till på samma sätt som om man vill köpa öl och liknande med egna etiketter på. Jag har testat.
Man går in på systemet, säger vad man vill ha och vilka som tillverkar.
Då gör systembolaget en beställning av det du vill ha du betalar för grejorna och du får hämta ut det.
Jag tror att systembolaget kallar det för att man gör en egenimport eller något sådant.
Det allra mesta går att få tag på på det sättet.

Så kolla du med vingårdarna och med närmaste systembolag om det inte finns möjlighet att få tag på några flaskor och hur du går tillväga för att få tag på dom.
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Passerade en bilfirma/verkstad som jag gör varje dag till jobbet. För 5 år sen hade dom en bil som jag var sugen på, kollade upp firman och dom var svartlistade och hade hur många anmäningar på sig som helst. När jag kollade in stället såg ägaren ut som en riktig skumraskgubbe.

Nu helt plötsligt hänger det en "Carspect, här snart" skylt där. Känns tryggt
 

cicero

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
z-650
ringde carspect angående en besiktningstid i början av sommaren (i total tidskris som vanligt!). Fick meddelandet att de inte kunde erbjuda hojbesiktningar under sommaren - vänligen återkom i höst. Avregleringen har helt klart breddat och förbättrat marknaden.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top