Staten på väg att sälja bilprovningen

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
på pappret ja ..
Kunkurrensen på Städningen på våra sjukhus e ju lysande ..... eller?
eller underhållet på våra tåg.
för att ta några exepel.

Gaaah!! Våga inte ens nämna sjukhus... får eksem i kroppen bara det kommer på tal. :död

I Sthlm har vi lyckats privatisera en akutmottagning och vid flertalet undersökningar så är det just den som hamnar i topp vad gäller nöjdast patienter, nöjdast personal, fräschast sjukhusmiljö osv osv osv... men ändå försöker Sossarna få fram det som att det är jättehemskt med privat akutvård.

Och nej, jag misstänker att städningen på just det sjukhuset är förhandlat medans det på resten av de statliga upphandlas gemensamt.

För er som förespråkar statligt ägande föressten, har ni någonsin varit med om en offentlig upphandling?
När man gjort den resan några ggr så blir fan mörkrädd över hur den statliga världen funkar. :huvet

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nordpool med sådär 250 aktörer, mest privata......

Nord Pool Spot ägs av systemoperatörerna i Norge (Statnett), Sverige (Svenska kraftnät), Finland (Fingrid) och Danmark (Energinet.dk).
http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Fakta-om-elmarknaden/Priset-pa-elenergi-satts-pa-Nord-Poolnaden/

Men visst, den handlas på en börs så den handlas av alla operatörer och då bestäms priset därigenom.

Men till detta kommer de statligt kontrollerade nätavgifterna och skatter.

Och om EL nu är så avreglerat varför får privatpersoner själva inte producera EL och sälja tillbaka till nätet vid överproduktion? Det får man i Tyskland.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inget emot privat ägande, men jag förstår fortfarande inte vad som kan bli bättre med att privatisera bilprovningen?

Kvalité? Dvs vi får säkrare bilar på vägarna?
Pris? Det blir billigare?
Utbudet, ja det bör öka. Men att utbudet skulle öka och efterfrågan därmed vara "lägre" och därmed ge lägre pris är jag tämligen skeptiskt till när man puttar in den sista variablen;
Vinst. Ja, vinstmarginalen lär bli större.

Så det som blir bättre är alltså för de flappstarar som inte ids ha framförhållning längre än näsan räcker och boka i tid? Fantastiskt!

Låter lika klokt som att införa Euro-valuta för "det blir ju enklare att resa då" :D:gnissla:huvet:glömdet:död

Faktafel. Eftersom Tele2 & Telia delar 3G nät så har du exakt samma täckning med båda operatörerna.

Haha.. Mycket till 3g täckning...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Själv jobbar jag med 3 & Telenor som också delar 3G-nät (utanför de tre storstäderna), så jag tycker såklart också att både Tele2 & Telia suger =)

Har telenor i jobbet och har inget gott att säga om dom förutom just att jag har ett sjukt lågt pris. Man får vad man betalar för... Kanon att kunna ringa oändligt mycket, men det reglar man genom att inte funkar mer än i centralorterna.
"Mobil täckning, om du står still i stan" borde vara den nya slogan...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har inget emot privat ägande, men jag förstår fortfarande inte vad som kan bli bättre med att privatisera bilprovningen?

Kvalité? Dvs vi får säkrare bilar på vägarna?
Pris? Det blir billigare?
Utbudet, ja det bör öka. Men att utbudet skulle öka och efterfrågan därmed vara "lägre" och därmed ge lägre pris är jag tämligen skeptiskt till när man puttar in den sista variablen;
Vinst. Ja, vinstmarginalen lär bli större.

Så det som blir bättre är alltså för de flappstarar som inte ids ha framförhållning längre än näsan räcker och boka i tid? Fantastiskt!

Låter lika klokt som att införa Euro-valuta för "det blir ju enklare att resa då" :D:gnissla:huvet:glömdet:död

Ehr :näsblod
Detta är redan avreglerat sedan 1/7 förra året... så att man säljer SBP är att man bara ökar takten för privata aktörer att kunna etablera sig... för det handlar inte om vilka som får besikta eller inte nu, det handlar om de fysiska stationerna då det tidigare redan är klart sedan 1år tillbaka.

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
Återstår att se ...
Har telenor i jobbet och har inget gott att säga om dom förutom just att jag har ett sjukt lågt pris. Man får vad man betalar för... Kanon att kunna ringa oändligt mycket, men det reglar man genom att inte funkar mer än i centralorterna.
"Mobil täckning, om du står still i stan" borde vara den nya slogan...

Så du tycker att 3G näten hos Telenor, Tele2 och Telia är helt värdelösa? Inte funderat på att din dåliga täckning kanske har nån annan gemensam nämnare? :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv jobbar jag med 3 & Telenor som också delar 3G-nät (utanför de tre storstäderna), så jag tycker såklart också att både Tele2 & Telia suger =)

Fast det är stora skillnader där.

Tele2 och Telia delar inte nät, de har ett samägt bolag (Svenska UMTSnät AB) som Tele2 "gav" sin UMTSlicens då Telia halkade ur upphandligen och på det sättet slapp Tele2 ta hela investeringen. Sen köper både Tele2 och Telia kapacitet av Svenska UMTSnät.

Telenor och 3 samarbetar med utbyggnaden på landet för att slippa ta kostnaden själv men de har fortfarande två av varandra oberoende nät på många ställen (där det är mest befolkning och folk i rörelse).

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jepp, så är det verkligen... för vem vill inte ha tillbaka den icke konkurrensutsatta telemarknaden och dess priser vi hade innan avregleringen? :glömdet :huvet

Äh, du får väl vara nöjd med att vi har reglerad bostadsmarknad för hyreslägenheter med anor från DDR-tiden.

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
Återstår att se ...
Fast det är stora skillnader där.

Tele2 och Telia delar inte nät, de har ett samägt bolag (Svenska UMTSnät AB) som Tele2 "gav" sin UMTSlicens då Telia halkade ur upphandligen och på det sättet slapp Tele2 ta hela investeringen. Sen köper både Tele2 och Telia kapacitet av Svenska UMTSnät.

Telenor och 3 samarbetar med utbyggnaden på landet för att slippa ta kostnaden själv men de har fortfarande två av varandra oberoende nät på många ställen (där det är mest befolkning och folk i rörelse).

Som kund så ringer du via exakt samma basstation och nätelement ett par steg uppåt oavsett om du har Tele2 eller Telia. Så jo, dom delar nät.
På samma sätt så äger 3 & Telenor varsin hälft av 3GIS (3G Infrastructure Services AB) som i sin tur är dom som underhåller/bygger ut 3G nätet.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
varför inte privatisera polis , brandkår och ambulans oxo ..

har man inte abonnemang, - sorry grabben jag skiter väll i om du har blivit påkörd . du är ju inte betalande kund.
eller Var god dröj .. John Doe här är Guldkund så du får allt vänta!

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
varför inte privatisera polis , brandkår och ambulans oxo ..

har man inte abonnemang, - sorry grabben jag skiter väll i om du har blivit påkörd . du är ju inte betalande kund.
eller Var god dröj .. John Doe här är Guldkund så du får allt vänta!

Har du försökt ringa tex polisen de sista åren!? Det finns inte en chans att komma fram och anmäla tex en pågående rattfylla!
Har själv försökt två gånger och har gett upp efter mer än tio minuters "var god vänta på din tur"..
OCH det är ett sk prioriterat ärende...

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Har du försökt ringa tex polisen de sista åren!? Det finns inte en chans att komma fram och anmäla tex en pågående rattfylla!
Har själv försökt två gånger och har gett upp efter mer än tio minuters "var god vänta på din tur"..
OCH det är ett sk prioriterat ärende...

Tänk då hur det blir om du inte har "Guldkortet" !:D

ännu roligare hade det varit om man haft privatiserade Rättegångar:gnissla

-är du inte nöjd får du vända dig till konsumentombudsmannen! :yoparty

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Som kund så ringer du via exakt samma basstation och nätelement ett par steg uppåt oavsett om du har Tele2 eller Telia. Så jo, dom delar nät.
På samma sätt så äger 3 & Telenor varsin hälft av 3GIS (3G Infrastructure Services AB) som i sin tur är dom som underhåller/bygger ut 3G nätet.

Det jag menade är att Tele2 och Telia bygger ett nät under gemensamt bolag, så de inte bara delar nät utan de äger nätet helt och hållet tillsammans.

3 och Telenor äger sina egna nät men släpper in varandra i vissa områden för att på så sätt tillgodose PTS krav på 3Glicensen.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Mmm, precis... så jäkla knasigt att man nu kan köpa t.ex. läkemedel på klart generösare öppettider än innan avregleringen av Apoteket. :glömdet

Om det handlar om öppetider så har man i allafall i Katrineholm lördagsöppet på bilprovningen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning