Faktafel. Eftersom Tele2 & Telia delar 3G nät så har du exakt samma täckning med båda operatörerna.
Om du ursäktar att jag påpekar det. Allt är inte 3G. Att dom delar 3G nät är irrelevant för täckningen när man ska ringa. För att ringa krävs det bara en GSM uppkoppling och GSM nät har Telia ett eget som har täckning till skillnad från Comviq, Telesnor och dom andra som säljer abonnemang utan täckning. (Det finns en värld utanför storstaden)
Ett mobilabonnemang som bara har täckning inne i stan är helt värdelöst.
Jag har testat alla operatörer och kommer aldrig att ha något annat än Telia om inte dom andra börjar sälja mobilabonnemang värda namnet.
Ute vid sommarstugan så funkar inget annat än Telia. Det har jag personligen testat. Med Comviq, Tele2, Telenor eller någon annan går det inte ens att ringa eller skicka ett SMS men med Telia så kan jag till och med koppla datorn till telefonen och surfa.
Hur går det till om det är samma nät som du påstår?
Och då pratar vi faktiskt inte 20 mil ut i vildmarken. Det ligger mellan Borlänge och Falun. Dvs det är mindre än 2 mil till två av dalarnas större städer. Och ca 25 mil från Sveriges Huvudstad.
Själv jobbar jag med 3 & Telenor som också delar 3G-nät (utanför de tre storstäderna), så jag tycker såklart också att både Tele2 & Telia suger =)
Det har du väl full rätt att tycka. Men jag håller inte med.
Telenor tappade för mig täckning oacceptabelt mycket utanför städerna.
Dessutom hade dom problem inne i städerna.
det gick inte att gå genom centrala uppsala och prata i telefon utan att tappa samtalet minst 4 gånger.
Och varenda gång jag passerade på vägen utanför Karolinska i solna så dog samtalet.
Deras 3G GSM handover var ett skämt som gjorde att man tappade samtal precis hela tiden.
Att försöka göra nytta genom att klara av telefonsamtal på pendeln mellan Uppsala och Stockholm gick inte eftersom det var stört omöjligt att höra vad någon sade.
Med Telia funkar allt detta totalt smärtfritt.
Men du kanske inte har färdats utanför storstäderna och testat på skillnaden. Och du kanske dessutom alltid är still när du pratar i telefon. Om du någon gång provar att förflytta dig under samtalet så kommer du säkerligen att märka av den ohyggligt dåliga handovern och täckningen hos Telenor och 3.
Som kund så ringer du via exakt samma basstation och nätelement ett par steg uppåt oavsett om du har Tele2 eller Telia. Så jo, dom delar nät.
På samma sätt så äger 3 & Telenor varsin hälft av 3GIS (3G Infrastructure Services AB) som i sin tur är dom som underhåller/bygger ut 3G nätet.
Ja. Men då pratar du fortfarande bara om 3G nätet.
När vi pratar om vanliga telefonsamtal som ju är det man mestadels gör med en telefon (Även om dom flesta springer omkring med smartphones som kan bra mycket mer än så) så har det ingen betydelse.
Då är det GSM täckningen som har betydelse och då är Telia totalt överlägset alla andra operatörer.
Så du tycker att 3G näten hos Telenor, Tele2 och Telia är helt värdelösa? Inte funderat på att din dåliga täckning kanske har nån annan gemensam nämnare?
På min förra arbetsplats så hade vi Telenor som operatör men det sades upp från centralt håll eftersom det var så många som klagade så mycket på att man tappade samtal eller inte fick kontakt med nätet.
Att ringa via Telenor var lite som ett lotteri.
Den gemensamma nämnaren där var faktiskt Telenor som har ett uselt nät.