Staten på väg att sälja bilprovningen

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om det handlar om öppetider så har man i allafall i Katrineholm lördagsöppet på bilprovningen.

Nej, det handlar inte om banaliteter som öppettider, det är snarare effekter av fri konkurrens.

Det handlar om att det inte skall vara upp till en aktör att sätta regler för när man kan besikta sitt fordon, det skall finnas konkurrens så man som konsument själv kan välja det som passar en själv bäst.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Nej, det handlar inte om banaliteter som öppettider, det är snarare effekter av fri konkurrens.

Det handlar om att det inte skall vara upp till en aktör att sätta regler för när man kan besikta sitt fordon, det skall finnas konkurrens så man som konsument själv kan välja det som passar en själv bäst.

I fallet med SBP skulle jag säga att det handlar om trafiksäkerhet.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
I fallet med SBP skulle jag säga att det handlar om trafiksäkerhet.

Skulle det handla om att ingen får montera/byta ut en katalysator på ett fordon för att detta kanske missbrukas?

Nej, det är en galen tankegång. Vilken verkstad som helst får göra det fast det blir helt olagligt att framföra fordonet om jobbet är felaktigt utfört. (För att inte tala om följderna)

Dra det tillbaks lite till: Ska en vanlig verkstad verkligen få jobba med bromsar på ett fordon? (Eller än värre, en privatperson)?


EDIT: Vi har i skåne ett par riktigt fina vingårdar. Jag skulle väldigt gärna köpt/momsat en flaska eller två för att smaka de vinerna och se om de passar mig. Det får jag inte. De sälj utomlands istället...
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Skulle det handla om att ingen får montera/byta ut en katalysator på ett fordon för att detta kanske missbrukas?

Nej, det är en galen tankegång. Vilken verkstad som helst får göra det fast det blir helt olagligt att framföra fordonet om jobbet är felaktigt utfört. (För att inte tala om följderna)

Dra det tillbaks lite till: Ska en vanlig verkstad verkligen få jobba med bromsar på ett fordon? (Eller än värre, en privatperson)?


EDIT: Vi har i skåne ett par riktigt fina vingårdar. Jag skulle väldigt gärna köpt/momsat en flaska eller två för att smaka de vinerna och se om de passar mig. Det får jag inte. De sälj utomlands istället...

Jag ser det så här - En oberoende kontroll att bromsarna funkar känns bra. Oberoende utan vinstintresse. Det närmaste vi kommer är staten.

Vad gäller bolagsmonopolet har jag inga problem med det i dagsläget. Den viktigaste frågan gällande bolaget är att kunna köpa kall öl och kallt vitt vin.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så du tycker att 3G näten hos Telenor, Tele2 och Telia är helt värdelösa? Inte funderat på att din dåliga täckning kanske har nån annan gemensam nämnare? :)

jag tycker inte att du som jobbar för 3 ska komma här å snacka!! sämre jävla skitföretag än vad 3 är får man ju fan leta efter:arsele
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nej, det handlar inte om banaliteter som öppettider, det är snarare effekter av fri konkurrens.

Det handlar om att det inte skall vara upp till en aktör att sätta regler för när man kan besikta sitt fordon, det skall finnas konkurrens så man som konsument själv kan välja det som passar en själv bäst.

Det finns saker som vi människor inte ska behöva välja "säkerhet" är ett område.
Sen är det så löjligt att tro att konkurrens blir billigare och bättre, det som händer med när konkurrens är att de svaga skall konkurreras ut och på vägen försämras innehållet. Det finns många exempel, äldreomsorg, SJ, vägunderhåll.
Grejen med att sälja ut statens egendom är ett borgligt påfund att försvaga staten och låta marknaden styra,, dåligt tycker.
 

tkdrille

Guest
jag tycker inte att du som jobbar för 3 ska komma här å snacka!! sämre jävla skitföretag än vad 3 är får man ju fan leta efter:arsele

Du har helt rätt. 3g nätet suger sjukt. Dock har jag telenor. Jag ångrar så otorligt när jag gick över till dem. Och de gäller inte bara 3g nätet utan vanliga nätet man talar i med. Arbetstelefonen har telenor med och kommer man minsta lilla utanför samhällen så är man inte direkt kontaktbar.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
på pappret ja ..
Kunkurrensen på Städningen på våra sjukhus e ju lysande ..... eller?
eller underhållet på våra tåg.
för att ta några exepel.

Konkurrensen är det inget fel på, problemet är att stat och landsting anlitar de som erbjuder lägst pris i stället för att ställa krav på kvalitet. Eller så anlitar de den firma där de har flest släktingar och vänner :rolleyes:

Och hur gick det med elpriset ? :huvet:glömdet

Elmarknaden är inte avreglerad. Du kan inte välja vem som ska leverera el till dig. Och statliga Vattenfall tar ut ohyggliga summor i vinst varje år, på kundernas bekostnad. Tack för det statliga monopolet!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du har helt rätt. 3g nätet suger sjukt. Dock har jag telenor. Jag ångrar så otorligt när jag gick över till dem. Och de gäller inte bara 3g nätet utan vanliga nätet man talar i med. Arbetstelefonen har telenor med och kommer man minsta lilla utanför samhällen så är man inte direkt kontaktbar.

har sagt upp allt som har med 3 att göra å gått tillbaks till telia, har 3 små barn och jag vill kunna bli nådd överallt och alltid ifall antingen skolan eller dagiset behöver kontakta mig av ngn anledning, tyvärr så vill inte 3 detsamma:mad::huvet:arsele, samma sak gäller sambon, hon jobbar ändå väldigt centralt.

ringer man hennes telefon (3) när hon är på jobbet kommer man ALLTID till hennes telesvar pga att täckning saknas, hon kollar dock av sin telefon mellan rasterna men då är hon tvungen att gå ut för att få liv i skiten:näsblod
 
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Problemet nuförtiden är väl också det att "staten" dvs. borgarna är lika med bolagstänkande; dvs. man tänker inte demokrati; man tänker vinst.
Det är ju därför det ser ut som det gör när många kommentarer dissar kvarvarande "statliga bolag" som försäkringskassan, sjukhus m.fl.
Dessa ovanstående "bolag" ska numera under borgerlig flagg dra in pengar till statskassan för att finansiera skattesänkningar....

Så att i dagsläget privatisera bilprovningen tror jag har mindre betydelse....prislappen kommer att hamna högre oavsett om vi privatiserar eller om vi behåller det statligt med en borgerlig regering.

Byter vi däremot regering tror jag att vi kan vänta en ännu högre höjning av avgiften för besiktning ( om nu SBP fortfarande är statligt vid den tidpunkten ). Detta för att åtgärda den skit som borgarna har ställt till med gällande sjukvård och andra skyddsnät som tidigare fungerat bättre....
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Visst har dom tyngd. Men om man antar att den totala förbrukningen av läkemedel i Sverige inte påverkades av avregleringen så medför det ju att en stor aktörs omsättning nu är utfördelad på 3 som ju följdaktligen vardera bara får 1/3 av omsättningen.

Dessutom är det ju så att tre stora aktörer inte är tillräckligt för att uppnå konkurrens. Istället för en monopolsituation får man en oligopolsituation vilket på intet sätt är bättre för konsumenterna.

Sen är väl också hela poängen med statliga monopol inom "kritiska" branscher just att garantera god service i HELA landet. Inte bara i köpstarka regioner med friska, högutbildade och rika människor.

Både apotek och systembolaget har ju starka inslag av folkhälsa, något som privata aktörer naturligtvis inte är intresserade av.

Likadant är det ju med bilprovningen, sålänge det är ett statligt ägt bolag är ju deras uppdrag trafiksäkerhet. Samma sekund som det blir pivat ändras ju detta uppdrag till profitmaximering. Inte lär trafiksäkerheten bli bättre av det, och inte lär det bli billigare för konsumenten heller.

Men det är klart, korkskallar som inte kan planera in sin besiktning kanske kan få det problemet löst. Fast det tror jag nog inte riktigt på det heller. Lär inte finnas så mycket pengar att tjäna på att bygga en massa överkapacitet för att undvika väntetider.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det jag menade är att Tele2 och Telia bygger ett nät under gemensamt bolag, så de inte bara delar nät utan de äger nätet helt och hållet tillsammans.

Fast det är inte riktigt så enkelt.
De har samma täckning men långt ifrån samma kapacitet i nätet.
Bra för att Tele2 har täckning i en cell innebär inte att du får plats i deras kapacitet för den cellen. Det händer ju då och då att man blir nedkopplad när man byter cell.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Problemet nuförtiden är väl också det att "staten" dvs. borgarna är lika med bolagstänkande; dvs. man tänker inte demokrati; man tänker vinst.
Det är ju därför det ser ut som det gör när många kommentarer dissar kvarvarande "statliga bolag" som försäkringskassan, sjukhus m.fl.
Dessa ovanstående "bolag" ska numera under borgerlig flagg dra in pengar till statskassan för att finansiera skattesänkningar....

Så att i dagsläget privatisera bilprovningen tror jag har mindre betydelse....prislappen kommer att hamna högre oavsett om vi privatiserar eller om vi behåller det statligt med en borgerlig regering.

Det du säger är alltså att du hade föredragit om skattebetalarna tagit en del av kostnaden när du besiktigar bilen. För det är ju alternativet.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Det du säger är alltså att du hade föredragit om skattebetalarna tagit en del av kostnaden när du besiktigar bilen. För det är ju alternativet.

För mig personligen spelar det ingen roll egentligen...
Inlägget är mer ett konstaterande och ett siande:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Faktafel. Eftersom Tele2 & Telia delar 3G nät så har du exakt samma täckning med båda operatörerna.

Om du ursäktar att jag påpekar det. Allt är inte 3G. Att dom delar 3G nät är irrelevant för täckningen när man ska ringa. För att ringa krävs det bara en GSM uppkoppling och GSM nät har Telia ett eget som har täckning till skillnad från Comviq, Telesnor och dom andra som säljer abonnemang utan täckning. (Det finns en värld utanför storstaden)

Ett mobilabonnemang som bara har täckning inne i stan är helt värdelöst.

Jag har testat alla operatörer och kommer aldrig att ha något annat än Telia om inte dom andra börjar sälja mobilabonnemang värda namnet.
Ute vid sommarstugan så funkar inget annat än Telia. Det har jag personligen testat. Med Comviq, Tele2, Telenor eller någon annan går det inte ens att ringa eller skicka ett SMS men med Telia så kan jag till och med koppla datorn till telefonen och surfa.

Hur går det till om det är samma nät som du påstår?

Och då pratar vi faktiskt inte 20 mil ut i vildmarken. Det ligger mellan Borlänge och Falun. Dvs det är mindre än 2 mil till två av dalarnas större städer. Och ca 25 mil från Sveriges Huvudstad.

Själv jobbar jag med 3 & Telenor som också delar 3G-nät (utanför de tre storstäderna), så jag tycker såklart också att både Tele2 & Telia suger =)

Det har du väl full rätt att tycka. Men jag håller inte med.
Telenor tappade för mig täckning oacceptabelt mycket utanför städerna.
Dessutom hade dom problem inne i städerna.
det gick inte att gå genom centrala uppsala och prata i telefon utan att tappa samtalet minst 4 gånger.
Och varenda gång jag passerade på vägen utanför Karolinska i solna så dog samtalet.
Deras 3G GSM handover var ett skämt som gjorde att man tappade samtal precis hela tiden.
Att försöka göra nytta genom att klara av telefonsamtal på pendeln mellan Uppsala och Stockholm gick inte eftersom det var stört omöjligt att höra vad någon sade.

Med Telia funkar allt detta totalt smärtfritt.

Men du kanske inte har färdats utanför storstäderna och testat på skillnaden. Och du kanske dessutom alltid är still när du pratar i telefon. Om du någon gång provar att förflytta dig under samtalet så kommer du säkerligen att märka av den ohyggligt dåliga handovern och täckningen hos Telenor och 3.

Som kund så ringer du via exakt samma basstation och nätelement ett par steg uppåt oavsett om du har Tele2 eller Telia. Så jo, dom delar nät.
På samma sätt så äger 3 & Telenor varsin hälft av 3GIS (3G Infrastructure Services AB) som i sin tur är dom som underhåller/bygger ut 3G nätet.

Ja. Men då pratar du fortfarande bara om 3G nätet.
När vi pratar om vanliga telefonsamtal som ju är det man mestadels gör med en telefon (Även om dom flesta springer omkring med smartphones som kan bra mycket mer än så) så har det ingen betydelse.
Då är det GSM täckningen som har betydelse och då är Telia totalt överlägset alla andra operatörer.

Så du tycker att 3G näten hos Telenor, Tele2 och Telia är helt värdelösa? Inte funderat på att din dåliga täckning kanske har nån annan gemensam nämnare? :)

På min förra arbetsplats så hade vi Telenor som operatör men det sades upp från centralt håll eftersom det var så många som klagade så mycket på att man tappade samtal eller inte fick kontakt med nätet.

Att ringa via Telenor var lite som ett lotteri.

Den gemensamma nämnaren där var faktiskt Telenor som har ett uselt nät.
 
Last edited:

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Återstår att se ...
Fast alla (vad jag vet) 3Glurar har en roaming till GSM och där är Telia erkänt bäst på landsbygden. (även fast det finns sköna undantag)

Absolut, men då på väldigt öde platser uppe i norrland osv, där finns det absolut ingen täckning alls förutom med Telias GSM nät.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Absolut, men då på väldigt öde platser uppe i norrland osv, där finns det absolut ingen täckning alls förutom med Telias GSM nät.

en del kanske klagar på att telia är lite dyrare än de andra blaha blahaföretagen men det är väl som med allting annat, kvalitet kostar (och jag är beredd att betala för det), visst kan man "ringa" billigare med t ex erat skitföretag men då får man räkna med vssa "bieffekter":arsele
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Finns andra varbölder att fixa.

Skit i att sälja ut SBP det finns andra riktiga varbölder i den ofantliga sektorn som borde privatiseras och åtgärdas direkt.

Här är ett riktigt megaäckligt skräckexempel.

:huvet:huvet Fastigehetsregistret :huvet:huvet

Fastighetsregistret har en ritning på din fastighet och så har de skrivit upp vem som äger den också.

Om man nu säljer sitt hus så ska fastighetsregistret.
-1. Sätta sig vid datorn och knappa in namnet på nya ägaren (20 sekunder)
-2. Skriva ut lappen med nya ägarnamnet (10 sekunder) så man kan ta med sig pappret till banken.

Nå vad tror ni man tar för detta ... 300 kr tex .... nä ... 3,5% av vad villan är värd, dvs om den är värd 3 mille så ska de ha 100.000 kr för att behaga trycka på printknappen och skriva utt papperslappen.

Jag tror vilken privat firma som helt hade skrivit ut lappen för en 100-lapp istället.

Nä den dagen SPB skall ha tex 3,5% av bilen värde för att godkänna den då är det dags för att privatisera. :tummenupp
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Skit i att sälja ut SBP det finns andra riktiga varbölder i den ofantliga sektorn som borde privatiseras och åtgärdas direkt.

Här är ett riktigt megaäckligt skräckexempel.

:huvet:huvet Fastigehetsregistret :huvet:huvet

F.

Jag tror vilken privat firma som helt hade skrivit ut lappen för en 100-lapp istället.

Nu skall man nog inte blanda äpplen och päron. Vad fastighetsregistret gör är ju nämligen smygbeskattning, vilket också är själva syftet. Fast man kallar det avgift;)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top