Statistik

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
På mitt jobb tillverkar vi en pryl som har en viss längd (x)mm.

De tillverkas i batcher om kanske 1000. För att se att vi har gjort rätt så väljer vi ut 5 och mäter dem och kollar så att de ligger rätt, det vill säga kollar vad medelvärdet på alla är.

Är det någon som har färska statistik kunskaper och kan visa på att det gör någon skillnad om vi mäter 2 5 eller 10...

Typ konfidensintervall eller liknande.

Man kan väl anta att det är en normalfördelning på tillverkningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att det har betydelse ja.
Rent generellt så är ju ett provuttag alltid en uppskattning av det verkliga värdet hos en population.
Ju mindre provuttaget är desto sämre blir uppskattningen.
Ett väldigt litet provuttag kommer att resultera i en hög standardavvikelse och ett osäkert mätvärde. Dvs sannolikheten för att det verkliga medelvärdet ligger långt ifrån erat uppmätta medelvärde är hög.

Sen beror det ju på vilka krav ni har och vad ni förväntar er från er tillverkningsprocess.

Det handlar ju egentligen om hur stort provuttag ni tycker att ni har råd med kontra hur stor risk ni är villiga att ta med tanke på att det kanske kommer ut felaktiga produkter från er tillverkning.

För att ta ett hypotetiskt exempel.

Antag att ni vill tillverka en metallstav som är 100 mm lång.
Kravet är att minst 95% ska ligga inom +- 0,1mm
Ni kontrollmäter 5 st som blir 99,95mm, 100,05mm, 100,00mm, 99,95mm, 100,05mm.

Räknar du på dom två första så blir det 0,07 i standardavvikelse och 100 i medel
Räknar du på dom tre första så blir det 0,05 i standardavvikelsen och 100 i medel

Eftersom vi vill ha ett 95% konfidensintervall så ska vi räkna med 2 standardavvikelser.

Då ligger i det första fallet 95% inom +- 0,14mm vilket skulle vara underkänt.
I det andra fallet ligger 95% inom +-0,1mm vilket skulle vara godkänt.

Skulle mätvärdena fortsätta att fördela sig likadant så skulle 100 mätvärden ge en standardavvikslse på 0,045 vilket skulle innebära att 95% skulle ligga inom +- 0,09mm

Det ni egentligen måste avgöra är att bestämma hur många som får vara utanför spec och sedan välja storleken på provuttaget utifrån den noggrannhet som krävs.

Har ni en process med hög precision och ett ganska stort spann på avvikelsen så kanske det räcker med att mäta en eller två. Har ni ett snävt spann på tillåten avvikelse så säger ett urval på två eller tre ingenting.

Normalfördelningen för ett urval kommer att närma sig den verkliga normalfördelningen och ge en bättre och bättre approximation ju fler mätvärden ni samlar in. 3 är mycket bättre än 2. 10 är avsevärt bättre än 3 osv. Fler mätvärden än 100 ger inte någon större förbättring i precisionen. Någonstans däremellan så planar det ut.

Det finns massor med teori hur stora provuttag man bör göra för att få tillräckligt exakta mätvärden med hänsyn till den förväntade normalfördelningen i processen. Men det är inget som jag är riktigt insatt i.

Vill du göra det enkelt för dig så mät 100 enheter och lägg in i Excel och räkna ut standardavvikelsen för dom två första. för dom tre första osv så ser du var det planar ut och vart ni har tillräcklig noggrannhet.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Vilket fullständigt lysande svar !

Jag är inte riktigt med på denna innebörd dock:

Att det har betydelse ja.

Eftersom vi vill ha ett 95% konfidensintervall så ska vi räkna med 2 standardavvikelser.

Jag inser att jag har rätt mycket att göra här, får börja med att damma av några böcker om statistik...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns 2 huvudsakliga, enkla sätt att räkna det på beroende på om populationen (den totala tillverkningen i urvalet) är just 1000, eller oändlig. "Oändlig" eller "ändlig" (somdet faktiskt refereras till grammatiskt korrekt eller ej) har ett gränsvärde runt 30 eller så om jag minns rätt (Det gjorde jag inte efter koll)..

I sak är det inte jättekomplicerat alls att beräkna standardavvikelsen, konfidensintervallen osv om du bara mäter "n" enheter.

Gör flera mindre stockprov så kan ni ju se om samplingfördelningen har stor varians sen, men då får ni ju med liten insats en bild som växer sig klarare och klarare för varje stockprov sen.

Konfidensintervall för oändlig population kan beräknas enligt:

µ ± t(n-1;1-a/2) * s/√n

Där:

µ = medelvärdet i stickprovet = (längd 1 + längd 2 + ... + längd 3) / n
n = antalet enheter i stickprovet
a = alfa = signifikansnivån = 1-konfidensnivån = den säkerhet du vill ha i ditt resultat. Ju mindre alfa desto större konfidensintervall
s = standardavvikelse för stickprovet
t = t-värde, hämtas ur t-tabell (typ som normalfördelningstabell fast tvådimensionell)

s = √1/n-1 * ∑(Xi-µ)^2

∑(Xi-µ)^2= summan av (mätvärde 1 minus medelvärdet upphöjt till 2)+(mätvärde 2 minus medelvärdet upphöjt till 2) osv

t(n-1;1-a/2) = vid 95% konfidensnivå och ett stickprov om 30 enheter -> t30-1;1-a/2 = t29;1-0,05/2 = t29;0,975 (hämtas direkt ur t-tabell)= 2,045

Hoppas jag inte hoppade nåt steg nu.. Lite rörigt att skriva rätt upp & ner
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på den ganska prepubertala stämningen här ibland blir man impad över den totala kunskapen som det här forumet faktiskt besitter! :Bugar

Snygga käftsmällar med info där, både Steffo och Agile :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om det rör sig om ett urval ur en ändlig population, vilket det räknas som om n/N>10% så måste man korrigera för detta.

(Om populationen som du föreslår är 1000, så måste alltså stickprov dras om minst 100 för att den ska räknas som oändlig, med urval om 30 enheter t.ex måste det göras en ändlighetskorrektion).

I slutet av formeln ovan har du delen : s/√n

Den byts då ut mot √(s^2/n*(1-n/N)) [roten ur alltihop alltså]

Hela formeln blir då: µ ± t(n-1;1-a/2) * √(s^2/n*(1-n/N))


Och svaret kan formuleras som t.ex:

KI = 96 < µ < 104

Om medelvärdet skulle vara 100 och inferensen ± 4
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilket fullständigt lysande svar !

Jag är inte riktigt med på denna innebörd dock:



Jag inser att jag har rätt mycket att göra här, får börja med att damma av några böcker om statistik...

Det där har att göra med grunden bakom standardavvikelse.

Man definierar en standardavvikelse som den avvikelse inom vilken drygt 68% av populationen.
95% ligger inom två standardavvikelser. Jag har för mig att en bit över 99% ligger inom +- tre standardavvikelser.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top