Stefans ZX9-R renovering.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Plockat lite igår kväll.

Generator keden var jävulskt lös, så spännde upp den, men gjorde inte mycket hemmåt.
IMG309.jpg


Så det vart att plocka ut och fortsätta.

Men nu tror jag jag kan ha lokaliserat det.
Växellådan går runt smidigt och fint & vevparti är mjukt som smör. :tummenupp
När man snurrar på axeln tilll generator & startmotor:

Vid närmare inspektion visar det sig att denna:
IMG310.jpg


Vilket vad jag förstår borde vara startmotor "kopplingen" vobblar rätt illa.
Nu är bara bekymret att komma åt de delarna.

Frågan är bara hur mycket smådelar man har utåt golvet när man öppnar växellådan/vevhuset. :gnissla
Går det ok att plocka ihop med samma lager, de som sitter kilade mellan motorhalvorna eller förstör man dem när man delar maskin? :va
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Börjat försöka splitta dårå.

IMG316.jpg


Kamasas idé om hur man gör en mejsel tydligen:
IMG318.jpg


Det mest borta efter lite bråk:
IMG319.jpg


Men, nu är frågan, behöver man plocka bort växel mekanismen för att få isär halvorna eller nej?
IMG320.jpg


Någon invigd som har koll? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Plopp!
IMG321.jpg


Andra halvan:
IMG322.jpg


lyft ur lådan:
IMG323.jpg


Kommit åt startmotor kopplingen, allting verkar spela individuellt, bara när dreven går i varann som det surrar en del. :va
IMG324.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Här har det visst stått still ett tag, rasslade ihop allt jag ville byta och skickade iväg en offert förfrågan, men det skulle landa på i runda slängar 20papp i endast delar.
Har därför monterat ihop motorn lite grovt utan att byta ut några delar.
Kommer att måsta leta upp en beggad maskin istället då det inte håller ekonomiskt att renovera denna...

Relaterad fråga så, någon som har koll på om en motor från faceliftade modellen (runt 98) passar i motorfästena?
Det är ju inte helt samma motor, har mindre uppdateringar vad jag kan hitta, men blocket ser jävulst likt ut, så kanske den kan passa i fästen samt rymmas i ramen? :va
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Du vill inte ha vita mätartavlor?
Har helt nya liggande som aldrig kom på min gamla ninja :crash
200kr inkl frakt.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Här har det visst stått still ett tag, rasslade ihop allt jag ville byta och skickade iväg en offert förfrågan, men det skulle landa på i runda slängar 20papp i endast delar.
Har därför monterat ihop motorn lite grovt utan att byta ut några delar.
Kommer att måsta leta upp en beggad maskin istället då det inte håller ekonomiskt att renovera denna...

Relaterad fråga så, någon som har koll på om en motor från faceliftade modellen (runt 98) passar i motorfästena?
Det är ju inte helt samma motor, har mindre uppdateringar vad jag kan hitta, men blocket ser jävulst likt ut, så kanske den kan passa i fästen samt rymmas i ramen? :va


Nope det gör den inte.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Relaterad fråga så, någon som har koll på om en motor från faceliftade modellen (runt 98) passar i motorfästena?
Det är ju inte helt samma motor, har mindre uppdateringar vad jag kan hitta, men blocket ser jävulst likt ut, så kanske den kan passa i fästen samt rymmas i ramen? :va

Facelift vet jag inte riktigt om det är rätt att kalla den som kom 98... StreetfighterGBG vet säkert mer men jag tror inte en enda skruv passar mellan modellerna, allting var nytt..:va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Leta upp något på en tysk skrot och ta en liten semestertripp söderut..?
Man kan köpa öl & sprit på turen också, dvs. man kan övertyga polarna att de betalar resan...liksom... :rolleyes:
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Leta upp något på en tysk skrot och ta en liten semestertripp söderut..?
Man kan köpa öl & sprit på turen också, dvs. man kan övertyga polarna att de betalar resan...liksom... :rolleyes:

Nja, lite lång resa om man skall köra pickup som drar 2 litter milen, billigare att köpa ny hoj då. :)

Brukar finnas i fjollträsk till & från, får väta på att en passlig dyker upp helt enkelt. :/
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har det hänt lite igen...

Hämtade en maskin för nåra veckor sedan:
DSC_0024.jpg

Denna verkar mycket mer lovande & tystare, men, men, vem vet innan man provat?

Efter en del pillande sitter den nu i ramen:
DSC_0035.jpg

Började på kylsystemet idag, efter att ha kopplat lite el.

Kylrören sog rätt slitna ut, så började tvätta/slipa ur alla delar:
DSC_0036.jpg

Nerslipat:
DSC_0037.jpg

Måla för lite rostskydd:
DSC_0038.jpg

Kylare i:
DSC_0039.jpg

Sitter på vintersemester den här veckan, så med lite flyt bör det bli provstart. :yoparty
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Pysslat lite med att få på de sista kylslangarna osv idag.

Fläckade i lite färg på underramen där den varit repad:
DSC_0040.jpg

DSC_0041.jpg

Snott lite prylar från gamla maskinen, framförallt slangar & ventiler för vevhusventilation & den trycksatta luftboxen, då de kört med podfilter på denna.
DSC_0043.jpg

Börjar ta sig sakta men säkert:
DSC_0044.jpg

:)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dum som man är så trodde jag ju grenröret skulle gå på innanför kylaren. Jomen fasen heller. Så fick börja med att riva bort saker idag..... :huvet

Grenröret i, nya packningar och bytt lite pinbultar:
DSC_0045.jpg

Kedjan på:
DSC_0046.jpg

Kedjekåpa och kopplings slav:
Tydligen fans här lite skillnader mellan '94 & '97, men ordnade sig med lite plock...
DSC_0047.jpg

Förgasarbryggan på:
DSC_0048.jpg
Tog lite verktygsjakt, jobbigt när man får spendera halva dagen att leta verktyg... :gnissla

Kylsystemet färdigmonterat, är ett förbaskat råttbo på dessa maskiner av någon knasig anledning... :va
DSC_0049.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äh, nu jävlas det för mig på riktigt! :mad:
Börjar bli som polarens Triumph Spitfire, allt är rätt, men ingenting fungerar! :dummer

Smackade på ljuddämparen ifall detn skulle gå igång, dum som jag var...:
DSC_0050.jpg

Testbänken 1.0, tänkte, alldeles i rätt anda, att det nog kunde behövas på en maskin som inte gått på 2-3 år...:

DSC_0051.jpg

Men sen börjar jävelskapen, fyller upp kylsystemet & skall lufta. Det är iofs det mest komplicerade kylsystemet jag kommit i kontakt med, de jag jobbat med på bilar har ofta haft en ut och en in, plus värmepaket, detta är fan löjligt, men ändå. Gör enligt boken, fyller allt, långsamt för att få ut så mycket luft som möjligt, öppnar luft nippeln, ingenting kommer ut.... ...väntar en 10min... ingenting kommer ut, tänker "vafan, skit i nippeln" tar en nål och petar igenom nippeln... ingenting.... ah, vafan skruvar ut hela nippeljäveln, tänk på att hela systemet är fullt av kylvätska, långt ovanför dessa delar, gått i just mer än anvisade totala mängden och inget läckage, men NÄE, INGENTING kommer ut med nippeln i handen. :gnissla

Tänker "skit i det, kommer när jag vevar", och går vidare till kopplingen, tar av locket fyller upp, bråkar en hel del med packningen, luftar enligt verkstadshandbok, men faaaan heller, inte en droppe olja går från behållaren till slangen ens! :huvet

Ids inte ödsla mer tid på det innan maskinen går, så skiter i det pckså tills vidare.

Vevar, startar inte, slut på batteri, far å käkar middag ist, kommer tillbaks, kopplar i båtbatteriet ist, 62 Ah istf 10 finns det fan att veva med. :tummenupp Först kommer inte soppa fram, stöpslar i en handpump mellan tanken & föggarna, och pumpar upp tryck, startar fan inte. Kollar stiften, slipar upp dem, testar mot blocket, alla fyra blixtrar som faen. Sprutar soppa i föggarna, i helvitte heller.....

Man kan ju bli trött av mindre...... :huvet
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det är sånna dagar man undrar varför man gick upp ur sängen. Men kämpa på. Det kommer lösa sig!
Coola hojar det där.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är sånna dagar man undrar varför man gick upp ur sängen. Men kämpa på. Det kommer lösa sig!
Coola hojar det där.

Nåjo, tänker att den bör gå igång bara man får all olja och skit ur cylindrarna, gnista, comp & soppa liksom, vad mer behöver man?! :va

Men sen återstår ju bara de andra 3-4 udda jävla beymmren. :dummer
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Se där ja!

SÅ ska det låta. Härligt!
Synd du inte hade en längre bensinslang. Då hade du kunnat ta en provtur :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Se där ja!

SÅ ska det låta. Härligt!
Synd du inte hade en längre bensinslang. Då hade du kunnat ta en provtur :D
:crash
Bulta på tanken är en smal sak, däremot var 2 tändhattar sopslut (sönderklämda) så kör fulmekat med kablar utan tätningar påpetade, då det inte verkar finnas pirat som passar dessa maskiner (orginal beställda). Måste även plocka igenom förgasarbryggan då fjädern inte drar tillbaks spjällen hela vägen = tomgång på 6k rpm om man inte petar ned spjället för hand. Och så är jag ju fortfarande utan koppling, så provtur är nog en bit borta än.
Däremot ruggigt skönt att ha liv som lön för mödan & bekräftelse på att det kommer att gå att få igång, efter att jag ändå lagt ner närmare 10k & en 50 timmar i garaget på'n. :)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top