Stefans ZX9-R renovering.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Blev som sagt att plocka igenom tändsystemet, tjuvkoppla 2 stift lite halvfuskigt pga inga rätta delar hemma, sandpappra upp tändstiften & blåsa ur cylindrarna, sen smällde det igång efter en 15-20 sek på veven.
Backtänt en par gånger men lite övertalning så gick den ändå skapligt tycker jag. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tagit lite paus över helgen, men idag har jag pysslat lite igen. :)

Lyckadess pilla ihop lite bättre tomgång, nu måste nog trycksatta luftboxen på innan man kan göra så mycket mer.

Luftade den förbaskade kopplingen, halvvägs igenom måste jag byta slavcylinder pga sprucken:

DSC_0055.jpg

Allt som allt tog det en 2.5 timmar (!). Otroligt vilket projekt det kan vara när det är tomt, tydligen.
Nå nu är det kirrat iaf. :)

Nu väntar jag egentligen på tändhattar som tätar och går att köra med så ska tank och grejjor på sen. Måste köra ordentligt med värme i maskin sedan för att få kylsystemet ordentligt luftat, å det får vänta tills man får tändhattar & tank å så på att man kan rulla ut den och göra't.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fått hem tändhattar idag, så pulade ihop tändsystemet.
Lite mer ordentligt denna gång. :)

DSC_0057.jpg

De gamla såg förbannat fräscha ut:
DSC_0059.jpg
:p

Plocka av tätningen och plastgängan som skall täta och hålla kabeln på plats i tändspolen från gamla kabeln:
DSC_0061.jpg

Då där inte finns någon urgröpning för dessa så fixerade jag tätningsringen på plats med lite silikonbaserat monteringslim:
DSC_0062.jpg
Tätningen ser sedan till att den gängade koppen har nånting att greppa kabeln med, så att den sitter som den skall i spolen. :)

Halvvägs i spole ändan:
DSC_0060.jpg

Fittigt fint, som jag gjort det själv:
DSC_0063.jpg
:)

Sen bara att måtta upp kablarna och ta av dem i passlig längd, sen gänga på tändhattarna. :)

Lite skillnad mellan de nya orginal och de billiga som inte passade jag använt för provstarten:
DSC_0064.jpg
Framförallt var de alldeles för korta, och tätningen sitter i fel ända, pga kortheten fick jag tom köra utan för att kunna få ut dem igen sen.

Testar förståss att alla fyra sprakar som de ska mot blocket innan jag plockar ihop. Funkar fin fint. :tummenupp

Så är det klart, allt tätt och skyddad och i med sprojlans stift:
DSC_0065.jpg

:tummenupp

Imorgon kväll skall luftboxen på så att motorn får rätt mängd luft. Hoppas på vettigt väder så jag kan rulla ut den och justera föggar samt lufta ur kylsystemet sedan bara.

Går det utan bekymmer är den i princip fit for fight sen, minus kåpor då... :banana
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fredags:

Pillade på luftbox osv:
DSC_0066.jpg

Märkte att jag kukat upp lite med kylsystemet, skall sitta ett glykolfilter efter föggarna som skall kopplas i vattenpumpen...

Fick tömma systemet och byta övre röret på vattenpumpen till ett med anslutning för detta, tur fan att man har dubletter ibland:
DSC_0067.jpg

DSC_0068.jpg

DSC_0069.jpg

Såderja, har vi kylvattenfiltret på, spolade ur det och så innan montering of course:
DSC_0070.jpg

Lördag, grovjusterar föggar:

Tar sig, däremot lite lurig angående förgasarjusteringen, se böla-ut-efter-hjälp-tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262274-F%F6rknasarjustering

:)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nuså, blev att byta vattenpump från andra maskin igår kväll, så nu fan är den tät.
Fått stabil tomgång runt 1000rpm vid varmkörd maskin nu också, dock går den inge vidare på kall, och tappar inte varv så snabbt som jag skulle vilja.

Blir iaf att börja plocka ihop & justera ked osv. för en provtur ikväll. så för jag se hur det ter sig sen. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Spännde ked, monterade tank, säten osv idag.

Måsta gänga om soppa kranen för handtaget, det skall motarbetas på alla plan bara. :)
DSC_0077.jpg

Provkörningsklar:
DSC_0078.jpg
:)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Efter lite om och men blev det att tvätta ur munstycken, å lite annat smått gott idag, efter lite mer skruvande på blandningen har jag fått den att brumma slaget ok:


:banana

Provkört efter att monterat luftbox osv, fasen vad bra den går. :)

Och även med varmkört ok tomgång:
:nicka

Bara kåpor på nu, sen skall den köras i bänk för att finjusteras lite och få facit på prylarna i mitten av månaden. :)

Skitnöjd. :kär
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gött mos, bra jobbat! Trägen vinner! :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lite bilder från gårdagen:

DSC_0085.jpg

DSC_0086.jpg

:)

Gav mig på kåporna idag.

Lite dåligt med clips på mag-"läppen" (vad fan heter en sån?:va), så borrade och pressade i gummimuttrar istället.
DSC_0089.jpg

Ä int ho vacker?!

DSC_0090.jpg

DSC_0091.jpg

:tuttar
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul med mycket bilder!
Blir dock förbannad på folk som river motorer på under timmen när det tar mig två dagar att byta olja + filter!!! :huvet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hej hå!
Nej, det vart inte mycket körande i sommar, pengarna tog slut helt enkelt... :(

Hade igång och körde nåra repor, men den gick aldrig riktigt rent. Hade in till verkstad och satte vakuumklockor på insugen & de dansade runt helt vilt å gav inget vettigt mätvärde, visade sig att spjällen låg och "studsade" som om kompression blåst tillbaks i insuget. Tog hem hojen & rev toppen och justerade ventilspel över ett par eftermiddagar, mycket riktigt var många av ventilerna åt helvite för tajt justerade.
Efter att ha shimsat in ventilerna verkar vakuumspjällen ligga mycket stabilare, och det känns som att den suger mycket jämnare (känner på trattarna vid tomgång respektive gaspådrag).
Men som sagt, sen tog pengarna slut och jag fick aldrig klockor på den igen. Sedan stod det stilla nåra månader tills början av augusti.

Har nu renoverat vad som återstod av tändsystemet, för att va säker på att gnistan inte spökar.
Har dock haft problem att få liv i verkstaden för att få klockor på den igen, har bestämt mig för att satsa på att skaffa mig en egen carbtune för att avläsa detta (alltid bra att ha ändå), men har inte lyckats hitta en bra återförsäljare. :/
Beställde hem bredbandslambda utrustning så man kan få ut kvitto på bränsle blandningen & justera in denna pålitligt, på varje fögg/cylle individuellt, med fakta som grund (då jag är lite för kass för att göra't på kännsla), så får man ut vad maskinen förtjänar, utan att köra sönder nått.

Framgaffeltätningarna for på en testrepa, då den stått för länge och de torkat, kommer måsta byta dessa, men vill få maskin att gå först.
Hojen går egentligen skapligt att köra, lite orolig tomgång, men inget som inte bör fixa sig med en balansering. Bränsleblandningen är jag mest petig med då jag vet att mycket i detta bygge inte är orginal, och bestyckningen då kan variera, och jag är skitnojjig att blåsa en kolv eller nått när man laddar på, som många lyckats med med dessa maskiner.

Sorry för mycket text! :crash
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kul med mycket bilder!
Blir dock förbannad på folk som river motorer på under timmen när det tar mig två dagar att byta olja + filter!!! :huvet
Riva är inget problem, att få ihop sen, är bekymret. :crash
Denna hojjen är i stort ett lärdomsexperiment för mig. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har en par dagar ledigt, så pysslade ihop en aux tank medans jag väntar på prylar:

DSC_0147.jpg

DSC_0148.jpg

Pysslat ihop med en gammal sprite flarra.

Plockade av förgasarbryggan för att grunjustera blandningen, så att alla ligger lika till att börja med:

DSC_0149.jpg

Med lite tur kommer prylarna imorgon. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har jobbat en hel del, men inte vart så aktiv att uppdatera tråden bara. :)

Fick på carbtunen, lite taskigt var att nivån flyttade sig en del mellan föggarna med luftbox på gentemot utan, och luftboxen måste av innan spjällen kunde justeras. Visade sig också vara riktigt jävligt ur balans. Men till sist fick jag den inom gränsvärdena och gå ok.


Monterade bredbandslambda för att justera in bränsleblandning på orginalföggarna för att funka på den modifierade maskinen.

Tatt hål:
DSC_0165.jpg

DSC_0166.jpg

Är väl närmare 5 år sedan jag svetsat nått senast, så blev några turer svetsa/slipa, svetsa/slipa, slipa/svetsa hos polaren som bessitter svets innan jag var nöjd med att det var gastätt.

Monterade grenröret på hojjen, gängade om några kylarfästen med dålig gänga när det ändå var avplockat för grenrörsmontering.

Fan inte snyggt, men funkar:
DSC_0170.jpg
Syns dåligt på bilden, men måste ta väck orginalsvetsen (gjort i två halvor) för att få plats att svetsa, så den strängen till höger är en ersättning för den, inte bara rådd. :) (fast det ser ut så:rodnar)

Börjar bli ihopplockad igen.
Polaren ville visst inte vara med på bild:
DSC_0171.jpg
:hihi

Dratt in elslinga, stripat fast allt, monterat så det går att dra väck utan åverkan, då det skall vara en tillfällig installation.

DSC_0173.jpg

Redo för testrepor:
DSC_0174.jpg

Visade sig att den gick riktigt fruktansvärt magert på tomgång och låga varv. Blev urborrade tomgångsmunstycken till sist efter mycket körande & skruvande fram och tillbaka.

Tyvärr visade det sig att jag måste offra låg & lugn tomgång för att få denna maskinen gå bra med dessa föggar, men nu går den iaf som bara satan när man väl kommer iväg. tomgången som sagt lite hög och orolig, men det får jag leva med. :p

Alldeles brunt i brallan rapp är den. :banana

Nu har jag börjat plocka av lambda prylarna och i princip har jag gjort vad jag ville göra, lagom till vintern.... :/
Framgaffeltätningar skall bytas och sen är det kåpor på och gasa. :)
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top