Stellan Egeland - Slugger

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu är du dummare än vanligt.

Vaddå jag säger vad jag tycker, dåligt klammrad gummislang på sidan av ett bygge som tekniskt håller värdsklass är som att lägga en hundskit på en bröllopstårta.

Sen att jag inte gillar byggstilen heller är en annan sak, Stellan gillar stilen och bygger förjäkligt bra hojar i den stilen, det kan jag uppskatta ändå.

Bara han klammrar slangarna...

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Vaddå jag säger vad jag tycker, dåligt klammrad gummislang på sidan av ett bygge som tekniskt håller värdsklass är som att lägga en hundskit på en bröllopstårta.

Sen att jag inte gillar byggstilen heller är en annan sak, Stellan gillar stilen och bygger förjäkligt bra hojar i den stilen, det kan jag uppskatta ändå.

Bara han klammrar slangarna...

Nej. Du säger vad du tycker Stellan tycker. Till och med du måste ju inse att den där hojen, med alla hundratals byggtimmar, är exakt som Stellan vill ha den. Inte mer. Inte mindre.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej. Du säger vad du tycker Stellan tycker. Till och med du måste ju inse att den där hojen, med alla hundratals byggtimmar, är exakt som Stellan vill ha den. Inte mer. Inte mindre.

Så Stellan ville ha BAJSKORVAR av gummi hängandes på sidorna av sin hoj, efter hundratals timmar av byggande?

Okej, du kanske känner till hans sexuella preferenser, det är säkert precis rätt att ha det så...

Om du tittar på bilden på oljekylaren till slutväxeln har han brytt sig om att böja till kopplingarna så att den metallomspunna slangen får en jämn radie runt, men det två meter långa gummislangen ska hänga på en upphängning vid cylindern?

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Så Stellan ville ha BAJSKORVAR av gummi hängandes på sidorna av sin hoj, efter hundratals timmar av byggande?

Okej, du kanske känner till hans sexuella preferenser, det är säkert precis rätt att ha det så...

Om du tittar på bilden på oljekylaren till slutväxeln har han brytt sig om att böja till kopplingarna så att den metallomspunna slangen får en jämn radie runt, men det två meter långa gummislangen ska hänga på en upphängning vid cylindern?

De hårda styrvajerna, som liknar de till båtar, böjer du inte lätt. De går där de går, antar jag. Inget som går att knöla in i ramen om det ska fungera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De hårda styrvajerna, som liknar de till båtar, böjer du inte lätt. De går där de går, antar jag. Inget som går att knöla in i ramen om det ska fungera.

Dom borde gå att knäcka in under "tanken", man böjer dom ju trots allt även på båtar, annars hade man ju kanske kunnat bygga på ett annat sätt, det finns ju hydrauliska styrningar till båtar också.

Men ok, dom kanske måste gå snett över tanken på utsidan, men den två meter långa gummisangen till frambromsen? som hänger med en upphängningspunkt efter sidan då?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Ett mästerverk i teknisk konstruktion, av en hemmapulare med klass. Harriern må ha varit snyggare, men denna är styggare.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Motvilligt får jag nog ge guw en viss poäng...:va
Slangarna/wirearna ser lite skumma ut...

Men efter att ha smygit in på Stellans underbara blogg i några år
så är det ändå rätt svårt att föreställa sig att någon detalj överhuvud
taget inte sitter där Stellan tycker att den ska sitta.

Se´n står står det väl var och en fritt att tycka...
Själv blir jag tårögd av glädje varenda gång det dyker upp en
ny bild på någon sjukt vacker och genomtänkt detalj...muttrar, najtråd,
svetsar, det tycks aldrig ta slut..:Bugar:Bugar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Motvilligt får jag nog ge guw en viss poäng...:va
Slangarna/wirearna ser lite skumma ut...

Men efter att ha smygit in på Stellans underbara blogg i några år
så är det ändå rätt svårt att föreställa sig att någon detalj överhuvud
taget inte sitter där Stellan tycker att den ska sitta.

Se´n står står det väl var och en fritt att tycka...
Själv blir jag tårögd av glädje varenda gång det dyker upp en
ny bild på någon sjukt vacker och genomtänkt detalj...muttrar, najtråd,
svetsar, det tycks aldrig ta slut..:Bugar:Bugar

Bara för att folk ska förstå min poäng, jag håller helt med dig, Stellan har underbar humor, hans blogg är skitkul att läsa, nästan alla hans tekniska lösningat är magiskt vackra och funktionella och väldigt kluriga.

Det är just därför jag kräks över en tvvåmeters gummisang upphängd med ett buntband från macken i någon skruv på ventilkåpan....

Det är inte Stellanklass på den lösningen helt enkelt.

Han hade ju kunnat fräsa ut små titanupphängningar där slangen låstes med rostfri tråd eller nåt, och framförallt, en snyggare slang eller gömma bort den...

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Du kan inte böja en teleflexstyrning till ett zäta och tro att den ska funka sen, styrkablarna sitter där dom sitter just för att det ska funka.

Fuck the fork.....melikesalot !

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Bara för att folk ska förstå min poäng, jag håller helt med dig, Stellan har underbar humor, hans blogg är skitkul att läsa, nästan alla hans tekniska lösningat är magiskt vackra och funktionella och väldigt kluriga.

Det är just därför jag kräks över en tvvåmeters gummisang upphängd med ett buntband från macken i någon skruv på ventilkåpan....

Det är inte Stellanklass på den lösningen helt enkelt.

Han hade ju kunnat fräsa ut små titanupphängningar där slangen låstes med rostfri tråd eller nåt, och framförallt, en snyggare slang eller gömma bort den...

Håller med om det ser konstigt ut, han kanske är ute efter lite custom-chopper stuket, typ:
easy_rider_poster.JPG

med vajern/slangen?

Stellan Egeland

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Hoj
Massa gammalt skit
Man får givetvis tycka precis vad man vill om mina byggen, men som några har nämnt så har jag faktiskt tänkt igenom det mesta och det blev som jag ville ha det. "Slangarna som hänger i buntband" är styrvajrar och dom sitter i plastklammer(ännu lättare än titan, men duger inte att göra skruvar av). Dragningen av vajrarna är så rak som möjligt av den enkla anledningen att dom fyller sin funktion bäst då. Transformersutseendet har inte kommit till av någon annan anledning än att delarna sitter där dom enligt min enkla åsikt sitter bäst, funktionen har styrt utseendet. Studera gärna ett tag och försök flytta nåt till en bättre placering utan att nåt annat får en sämre placering, glöm inte tyngdpunkten när ni flyttar runt. Att dölja teknik under kåpor är inte min grej och jag älskar när man kan följa varje slang och lista ut dess funktion. Jag är för tunn för att köra fort nog för att behöva en kåpa dessutom.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sjukt snyggt som vanligt men skulle vilja se mer "gambyggen"
av dig stellan. de är ju där du briljerar.
exos är nog de coolaste jag sett över allt jag sett.
kanske för att man gillar den "japanska" stilen. :)

du har inte funderat på nå cafebygge?
alu tank/bakdel el varför inte coolfiber. fet motor med för mycket hk.
trummor som nästan är större än fälgen. :yoparty

Last edited:

Stellan Egeland

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Hoj
Massa gammalt skit
Ozeo, Jo jag e sjukt torsk på gammal oljemarinerat skit, men det ena utesluter ju inte det andra. Garaget är ju fullt av grejor som läcker och värmetickar. Var nära att köpa en halvtopp-motor i höstas.

Glömde att kommentera hydraulstyrningen. Det tar bort känslan i styret, men ja... snyggt hade det varit.
Slingen på bromsslangen... Ja, tänk på att det styr i navet. Bluetooth finns inte som bromsslang ännu.

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
MZ!
Världsklass, som alltid Stellan. :tummenupp

Jag håller med Ozeo, Esox är den ballaste choppern som någonsin kickats igång med snusdosor i fuggarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Glömde att kommentera hydraulstyrningen. Det tar bort känslan i styret, men ja... snyggt hade det varit.

Har du provat?
För på båtar är det ju precis tvärtom, det ger en oerhört direkt känsla.

Audi had ehydraulik mellan växelspak och växellåda på någon modell och alla berömde "den direkta känslan i länkaget"

Har du provat så köper jag den förklaringen, men det låter ju konstigt att det skulle bli sämre än wire.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati