Vad gäller hydraulstyrning så har jag samma intryck från båtprylar, jag tror det är svårt att iaf med standardelement få det att gå tillräckligt lätt för en hoj. För mycket initialfriktion i tätningar mm.
Man märker ju tex direkt av redan ett ngt för hårt åtdraget koniskt styrlager på en hoj: Hojen går som en full snok om man ska köra sakta mellan bilköer.
Jag tror (som lekman) inte heller att det är lätt att få till ett konventionellt hydraulsystem med konsekvent känsla.... inte minst i alla upptänkliga svenska utetemperaturer.
För att inte tala om kostnad, underhåll och vikt för ett hydraulsystem:
det är ju fortfarande vanligare med vajerkoppling på sporthojar än på tourers.Tom 2011 års Kawasaki ZX-10R har vajerkoppling tex.
Vägt mot detta så inser även jag att teleflexvajrar är en ingenjörsmässigt bra lösning, det som debatterats här är väl som du säger mest estetik. Mtp på vilken klass du har både på konstruktion och hantverk så känns det dessutom tveksamt om jag ens bör yttra mig vad som är snyggt
Kan bara konstatera att det tycks mig vara en fantastisk optimerad konstruktion. Befriande fri från spackel och detaljer utan en mekanisk uppgift. Känns fantastiskt att lilla Sverige har så skillade motorcykelkonstruktörer/byggare som dig och Ola Stenegärd, ISR-Acke, Tolle mm
Bara att applådera.
Lite nyfiken:
Vad väger Sluggern? Har du mätt upp ngn bakhjulseffekt än? Luftkylda twinnar är ju liksom lite intressant... även om BMW förstås fuskar med 4-ventilstoppar och slopade stötstänger numer
Själv har jag jobbat med båten i helgen, luktar nu tjära och terpentin i hela lyan
Sjösättning sista april.
Har du tid att inspektera vedhögen i sommar så är det bara att säga till så kan vi köra en tändkuletur. Dina sidventilare glömmer jag inte i första taget, vilka tidsmaskiner!