Stendöd KTM 660

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Jag och min kamrat var in till Lelles idag och hämtade en spretans 660 åt honom. När han skrivit på alla papper osv så tar Ragnar fram hojen och startar upp den, vilket ser hur enkelt som helst ut. Allt är frid och fröjd tills vi kommer hem och har lastat av hojen. Den startar inte hur vi en än gör! Inte ens när vi provar att rulla nerför en backe och lägga i 2'an. Startgas har jag inte vågat testa med efter att jag fick bakslag på min i vintras, vilket resulterade i att jag inte kunde gå på 2veckor :4skrika

Den har gnista. Efter 2 kick så är stiftet blött av bensin.

Startekvens:
1: Vrida soppakranen till "RES" (orginal soppan i)
1: Kicka tills det klickar
2: Tryck in dekompen och kicka en liten bit.
3: släpp upp kicken och trampa till

Jag har även testat med choke utan framgång.

Jag har själv en stånka så jag hoppas att jag använder rätt teknik, men jag kanske har missat något speciellt knep som finns hos 660'n?

Det kan även tilläggas att samtliga strypningar sitter kvar.

Någon som har nåt tips eller ska man köra 11mil till lelles för att få reda på att man missat nån skitgrej?
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
CayLe skrev:
Någon som har nåt tips eller ska man köra 11mil till lelles för att få reda på att man missat nån skitgrej?
Är det inte lättare att bara ringa? ;)
Nej, men skämt å sido. Surt som fan, hoppas det löser sig :tummenupp
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Jag skulle tro att stiftet har gått på grund av att den har blivit sur. Det luriga är att det kan synas en liten gnista när man tex sätter stiftet mot cylindern och trampar till, men den gnistan räcker inte till när det ska explodera.
Jag skulle byta stift och hålla koll på att den inte surar ner sig.

EDIT: Fel flottörnivå kanske??

Hejs
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Om ni tror att den 'surat igen' håll full gas och kicka runt kolven så att ni hör en "puff". Sen på´t igen..
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
När 660:n är helt ny kan den vara grinig som fan att starta, i know :mattias
Kör med startgas (ingen fara för bakslag så länge du inte ger gas samtidigt du kickar) och så fort ni fått i gång den ut och kör 5-10 mil så att det värsta "motståndet" i motorn försvinner. Efter det startar den hur lätt som helst.
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
Har du tagit bort alla strypningar? Gör det, byt stift och ge den en snärtig
kick HELA VÄGEN, och i övrigt med precis samma teknik som du beskriver
så får ni säkert igång den.
Men en ny 660 kan vara lite trög i början, beror nog ungefär till lika delar att
hojen är ny och att den som kickar inte har fått till snitsen riktigt....
så var det för mig iaf :)
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
CayLe skrev:
Den har gnista. Efter 2 kick så är stiftet blött av bensin.

Kolla elektrod avstånd på stiftet bra att ha ett extra om det blir surt. Svag gnista eller helt ok? Blir det för blött låter det som förgasarproblem. Kan du inte ringa eller maila till Lelles? Dem borde ju veta. Hoppas det löser sig :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Florodoltarzan skrev:
Med risk för att låta dum i huvudet, men ni har kollat att killern inte står i off-läge va?

Lycka till,

Fl. Tarzan

Finns ingen sådan på 660:n (om de inte nyligen börjat med sånt mojs) - avstängningsknappen är återfjädrande. Jag tror mer på ny maskin ( + strypt) i kombination med brist på kickteknik :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ni kan låta strypningen sitta kvar men det är en sak ni bara måste ta bort och det är gnistgallret på ljuddämparen. Ta bort den genast för annars blir den kvävd. RÖR ALDRIG GASEN!! Om den varit igång så använd (hot-button) knappen. Dra ut den så den får extra syre men glöm inte att stänga den när hojen har kommit igång. Byt stift om ni har möjlighet eller så får ni göra som "arv" sade. Om jag nu ska använda choken så brukar jag inte kicka mer än 2-3 gånger för annars blir den sur och tejpa fast gashanden bakom ryggen! :) Kicktekniken kommer av sig själv rätt snart annars så skulle du nog ha skaffat en 625 istället. Jo när du kickar se till att du kickar hela vägen ner och inte halva vägen. :tummenupp
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
660 går i stort sett inte med alla strypningar!!!!!! Bort med dessa direkt! Bikecorner i Karlstad trodde det var något fel på min hoj då de inte fick den att starta. Jag sade åt dem att genast ta bort strypningarna eftersom de ändå skulle bort direkt... Och vips värdens mest lättstartade hoj!!!

BORT MED STRYPNINGARNA!!!!! De ska väl ändå inte vara där???

Tror inte heller att någon annan hoj startar med igensatt luftburk och en "banan" i ljuddämparen, eller?

/Göran
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Håller med till 100%, rör aldrig gasen, då blir den sur.
Gör rent stiftet, kicka ur överflödig soppa och gör om -gör rätt.
Jag hatade min fd xr600 i 2veckor efter inköpet tror jag, fick nästan aldrig igång den, sen kom tekniken.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Holy Rider skrev:
Hur vet du det? :va

På min 660 fick jag dra i gasrullen 2-3ggr för att den skulle starta, dock var den inte strypt

Pga acc pump!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nackdelen med att ta bort strypningarna är att vissa har en förmåga att gasa frisk fast de vet att man ska ta det lungt i början! Nja mina strypningar på 660 satt där ca 4mil sen tog jag bort dem. Varför? Jo för att jag har haft 3 st LC4 tidigare som jag körde med lika lungt när de var nya så jag kan hejda mig. Iallafall de första 70-80 milen sen är det ok!
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Rejsmotorer ska ju köras in ganska kraftigt för att få en motor som "går bra" sedan... bara att undvika de högsta och lägsta varven på motorn! För att allt sedan ska nötas in så fort som möjligt är det "förbjudet" att hälla i syntet eller delsyntetolja de första 200 milen :fatta! ... Något som står tom i manualen :fakta ... Min hoj levererades med största sannolikhet med syntetolja så det vara bara att byta till mineral så fort den var hemma...

Nya motorer ska köras in med ganska så mycket gaspådrag för att kolvringarna ska slitas in innan det "grova" mönstret i cylinderloppet helt försvinner. Mycket gas ger högre tryck mot kolvringarna och pressar därför ut dem mot cylinderloppet. Dock är det minst lika viktigt att med jämna mellanrum motorbromsa för att skölja bort de mikroskopiska spån som uppstår av slitaget i loppet. Dvs gasa och motorbromsa om vartannat så får du en motor som håller helt tätt och du slipper en massa beläggningar på kolv och förbränningsrummet av förbränd olja. :brinnerup

Jag har aldrig haft en så "ren" motor som nu efter att ha kört in min 660 efter dessa principer. Tändstiftet och utblåset så ut som om motorn aldrig hade blivit startad efter 50 mils körning... :) Tidigare har jag fis-kört i åtminstone 100-150 mil innan jag börjat att gasa lite mer, men då är redan cylinderloppet blankslitet och det är inte längre möjligt att få en helt tät motor.

Anledningen till att man i övrigt skulle ta det lungt är att växellådan m.m. ska kunna nötas in, men dessa är ändå så välgjorda så de tar inte så mycket exra stryk jämfört med fis-körning....

Jag säger GASA med inte på för höga eller låga varav och intre för länge åt gången då man behöver motorbromsa för att skölja bort ev spån med jämna mellanrum... Byt olja och oljefilter lite mer ofta om ni kör efter denna princip.. Jag bytte iaf efter 20, 90, 180 mil.

Enligt teorierna så är detta även billigt sätt att "trimma" då det i slutändan kan ge en motor med någon kuse extra... :yoparty

Hittills problemfri hoj!!! :tummenupp
/Göran
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Jag släpper dekompen innan jag trampar till.
Jag kickar hela vägen.
Jag rör inte gasen.
Jag ska plocka bort strypningarna senare idag och testa igen, om den inte startar så kanske det är ett nytt stift som krävs.

Kul att en hoj för 80k med 0mil på mätaren inte ska gå att starta..
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Använd decomp så att du får klicket. Släpp sedan upp kicken hela vägen och trycker sedan in decompen igen och tryck försiktigt ner kicken ca 1-2 cm.
Sedan släpper du upp kicken till startläget och stampar till bestämt.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Ååååh eeeelstart, ååååh elstart, åååh elstart ååååh elstaaaart.

Det är 2000-talet, vi har uppfunnit startmotorn sen många många år.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top