Stendöd KTM 660

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Marals76 skrev:
Använd decomp så att du får klicket. Släpp sedan upp kicken hela vägen och trycker sedan in decompen igen och tryck försiktigt ner kicken ca 1-2 cm.
Sedan släpper du upp kicken till startläget och stampar till bestämt.

Det kommer inget klick om man håller inne dekompen, vad jag märkt :va

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Var lugn... den kommer att gå så fiiint så fort strypningarna är borta om inte stiftet vart kvaddat av allt surande... men det borde det inte ha gjort... :tummenupp

Du har i alla fall en skojig hoj som bara väntar på att få wheela... Bort med SAS-systemet också!!! :7peta Pluggar finns billigt att beställa från Lelles, prata med Ragnar han vet vilka pluggar du behöver...

/Göran

Last edited:

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RMZ450 SX144
Tack för alla tips :Bugar ska upp till garaget och prova snart. Postar väl en liten bild på ellendet också

Bifogat

• ktm5.JPG
    ktm5.JPG
    117.2 KB · Visningar: 110

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
CayLe skrev:
Det kommer inget klick om man håller inne dekompen, vad jag märkt :va

Nej, nej du trycker in decompen så att du kan kicka neråt. Sedan släpper du direkt decompen sedan kommer klicket när ventiler o kolv ställt sig rätt. Då drar du in decompen igen och trampar ner någon centimeter.
Efter det släpper du upp kicken hela vägen och stampar till hårt och bestämt.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Göran_Gullbro skrev:
Rejsmotorer ska ju köras in ganska kraftigt för att få en motor som "går bra" sedan... bara att undvika de högsta och lägsta varven på motorn! För att allt sedan ska nötas in så fort som möjligt är det "förbjudet" att hälla i syntet eller delsyntetolja de första 200 milen :fatta! ... Något som står tom i manualen :fakta ... Min hoj levererades med största sannolikhet med syntetolja så det vara bara att byta till mineral så fort den var hemma...

Nya motorer ska köras in med ganska så mycket gaspådrag för att kolvringarna ska slitas in innan det "grova" mönstret i cylinderloppet helt försvinner. Mycket gas ger högre tryck mot kolvringarna och pressar därför ut dem mot cylinderloppet. Dock är det minst lika viktigt att med jämna mellanrum motorbromsa för att skölja bort de mikroskopiska spån som uppstår av slitaget i loppet. Dvs gasa och motorbromsa om vartannat så får du en motor som håller helt tätt och du slipper en massa beläggningar på kolv och förbränningsrummet av förbränd olja. :brinnerup

Jag har aldrig haft en så "ren" motor som nu efter att ha kört in min 660 efter dessa principer. Tändstiftet och utblåset så ut som om motorn aldrig hade blivit startad efter 50 mils körning... :) Tidigare har jag fis-kört i åtminstone 100-150 mil innan jag börjat att gasa lite mer, men då är redan cylinderloppet blankslitet och det är inte längre möjligt att få en helt tät motor.

Anledningen till att man i övrigt skulle ta det lungt är att växellådan m.m. ska kunna nötas in, men dessa är ändå så välgjorda så de tar inte så mycket exra stryk jämfört med fis-körning....

Jag säger GASA med inte på för höga eller låga varav och intre för länge åt gången då man behöver motorbromsa för att skölja bort ev spån med jämna mellanrum... Byt olja och oljefilter lite mer ofta om ni kör efter denna princip.. Jag bytte iaf efter 20, 90, 180 mil.

Enligt teorierna så är detta även billigt sätt att "trimma" då det i slutändan kan ge en motor med någon kuse extra... :yoparty

Hittills problemfri hoj!!! :tummenupp
/Göran
Jag har också hört det där med att man ska gasa rejält ända från början och att man då ska få en motor som går bättre. I en undersökning jag läste för ett tag sedan sågades den metoden dock. Enligt dem gick motorn bättre om man körde in den den hårda vägen men slitaget på lager och andra delar i motorn gjorde att livslängden blev sämre. Motorn gick alltså bättre men inte lika länge som en mjukt inkörd motor. Hur det egentligen förhåller sig kan man ju tvista om i evigheter... :)

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
ÄNTLIGEN!

Nu har den startat :yoparty

Efter att vi ostrypt den så hostade den till ett antal gånger för att omedelbart dö. Senare fick vi hjälp av en snubbe som själv körde KTM som kickade och sprutade i startgas, då gick den igång. Tomgången behövde höjas bra mycket för att den inte skulle dö.

Nu ska vi ut och gasa!

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RMZ450 SX144
CayLe skrev:
ÄNTLIGEN!

Nu har den startat :yoparty

Efter att vi ostrypt den så hostade den till ett antal gånger för att omedelbart dö. Senare fick vi hjälp av en snubbe som själv körde KTM som kickade och sprutade i startgas, då gick den igång. Tomgången behövde höjas bra mycket för att den inte skulle dö.

Nu ska vi ut och gasa!

nu har jag kört en 5 mil, fan vad rolig hoj :kär synd att man måste jobba i morgon bara :huvet

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Skönt att du fick igång åket tillslut.

Har ni nån bra stuntraka i Nynäs? Man kanske kan haka på ut och åka nån dag

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
Holy Rider skrev:
Hur vet du det? :va

På min 660 fick jag dra i gasrullen 2-3ggr för att den skulle starta, dock var den inte strypt
lika för mej.. jag kickar den 10 ggr med dekompen inne å pumpar med gasen vid varje kickning.. sen startar den på första!!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC