Rejsmotorer ska ju köras in ganska kraftigt för att få en motor som "går bra" sedan... bara att undvika de högsta och lägsta varven på motorn! För att allt sedan ska nötas in så fort som möjligt är det "förbjudet" att hälla i syntet eller delsyntetolja de första 200 milen
... Något som står tom i manualen
... Min hoj levererades med största sannolikhet med syntetolja så det vara bara att byta till mineral så fort den var hemma...
Nya motorer ska köras in med ganska så mycket gaspådrag för att kolvringarna ska slitas in innan det "grova" mönstret i cylinderloppet helt försvinner. Mycket gas ger högre tryck mot kolvringarna och pressar därför ut dem mot cylinderloppet. Dock är det minst lika viktigt att med jämna mellanrum motorbromsa för att skölja bort de mikroskopiska spån som uppstår av slitaget i loppet. Dvs gasa och motorbromsa om vartannat så får du en motor som håller helt tätt och du slipper en massa beläggningar på kolv och förbränningsrummet av förbränd olja.
Jag har aldrig haft en så "ren" motor som nu efter att ha kört in min 660 efter dessa principer. Tändstiftet och utblåset så ut som om motorn aldrig hade blivit startad efter 50 mils körning...
Tidigare har jag fis-kört i åtminstone 100-150 mil innan jag börjat att gasa lite mer, men då är redan cylinderloppet blankslitet och det är inte längre möjligt att få en helt tät motor.
Anledningen till att man i övrigt skulle ta det lungt är att växellådan m.m. ska kunna nötas in, men dessa är ändå så välgjorda så de tar inte så mycket exra stryk jämfört med fis-körning....
Jag säger GASA med inte på för höga eller låga varav och intre för länge åt gången då man behöver motorbromsa för att skölja bort ev spån med jämna mellanrum... Byt olja och oljefilter lite mer ofta om ni kör efter denna princip.. Jag bytte iaf efter 20, 90, 180 mil.
Enligt teorierna så är detta även billigt sätt att "trimma" då det i slutändan kan ge en motor med någon kuse extra...
Hittills problemfri hoj!!!
/Göran