Stephen Hawking VS Suomalainen

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Om man reser i tiden så ska man ju ha förflyttat sig från vår tid till en annan. Precis som att när man har rest i rummet så har man förflyttat sig från en plats till en annan, inte bara tittat på den andra platsen genom en kikare.

Ja, var det inte det jag skrev i mitt sista stycke?
Jag reflekterar om mycket, därav att det blir dubbla budskap, jag påstår inte att någonting är rätt eller fel.

Tycker att det var LÅNGT sagt

Hmm det är cirka 4 ljusår till vår närmaste stjärna, Alpha Centauri A,B
Ett avstånd som bara tar cirka 65000 år att åka med dagens teknik.

Och det är "bara" 4 ljus timmar till Pluto.
Och cirka 8 ljus minuter till vår egen sol
Och våran måne ligger cirka 1 ljus sekund från jorden.

Du har helt rätt, det var jag som drog mig till minnes vad mellanstadielärarna lurade i mig för 15 år sedan. 4-5 ljustimmar är en mer korrekt siffra, my bad.

Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
För att det inte finns någon absolut tid, dvs tiden går olika fort beroende på betraktarens läge och fart.

Detta förklarar resor "in i framtiden" och det är inget som någon ifrågasätter idag. Däremot resor bakåt i tiden...de är betydligt klurigare, även om det finns teorier som gör det möjligt, och precis det du anför, att vi inte har en massa turister från framtiden är ett väldigt bra indicium på att det inte fungerar på makronivå.

Ingen som ifrågasätter? :va

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag tror på Stephen H, han verkar ha lite koll....och så Robert Lind så klart, om han finns :död?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Ingen som vet någonting om ämnet vill säga. Vet du många fysiker som inte accepterar den allmänna och den speciella relativitetsteorin?

Nje det är inte heller sant, googla på tex "time does not exist" så hittar du ganska snart fysiker mfl som anses smarta som tvivlar på att tiden finns.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nje det är inte heller sant, googla på tex "time does not exist" så hittar du ganska snart fysiker mfl som anses smarta som tvivlar på att tiden finns.

Sedan kan fysikerna tvivla på att tiden existerar som den är definierad i fysiken. Vilket nödvändigtvis inte betyder att de inte tror att det finns tid (Oavsett vad de vill kalla det och hur de vill definiera det). ;)
Fysiker är ett roligt släkte.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sedan kan fysikerna tvivla på att tiden existerar som den är definierad i fysiken. Vilket nödvändigtvis inte betyder att de inte tror att det finns tid (Oavsett vad de vill kalla det och hur de vill definiera det). ;)
Fysiker är ett roligt släkte.

Nja.
Som jag förstått det, så är problemet att vi använder tidsmätning för att hantera en dimension som vi i högsta grad påverkas av, men inte kan varsebli.
Om man inte bortser från tidsmätningen, så är det svårt att tänka sig denna dimension.
Tror jag.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nja.
Som jag förstått det, så är problemet att vi använder tidsmätning för att hantera en dimension som vi i högsta grad påverkas av, men inte kan varsebli.
Om man inte bortser från tidsmätningen, så är det svårt att tänka sig denna dimension.
Tror jag.

Problemet är definition. Hur definierar man en dimension? Om en liter mjölk står och ruttnar är det för att processerna som konstant sker gör att det blir så då NU hela tiden förändras. Är det en dimension?

Jag tror problemet sitter i att människan har ett EQ på 7 (EQ har inget med emotionell intelligens som lattemorsor anser utan representerar hjärnkapaciteten kontra kroppens stödkrav av denna) och använder sig av fragment från händelser, lagrade i skallen för att dra lärdom av saker man varit med om för att lättare kunna planera kommande händelser.
Detta gör att vi skapar oss en "dåtid" (som givetvis inte finns utan bara var en tidigare version av NU) men eftersom vi kartlägger allt annat som avstånd och vikt med över, under, framför, osv så har vi ett sett att se på tid som inte stämmer överens med verkligheten.

Det är svårt att lägga in tid som en faktor, jämförbar med rum då rum är något vi kan påverka. Tiden bara är där.
Till och med ljuset vars hastighet räknas som en konstant har ett ursprung och kan försvinna då källan dör men tiden kommer knalla vidare.

Kanske är "tiden" den allra viktigaste faktorn att räkna mot.

Jag hävdar likförbaskat å det grövsta att tiden inte är som en axel det går att resa över utan det finns bara ett NU som visserligen förändras.
Ingen/inget har någonsin rört sig i detta NU. objekt har fått sina atomers processer att påverkas av gravitation men ändå fysiskt stannat i NU.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
(EQ har inget med emotionell intelligens som lattemorsor anser utan representerar hjärnkapaciteten kontra kroppens stödkrav av denna)
Har kanske inte med saken att göra men exakt vad skulle detta betyda??
Har trors allt läst en hel del om både IQ, EQ såväl som neropsykologi och aldrig stött på detta begrepp. Fattar faktiskt inte ens vad som menas med "kroppens stödkrav av denna"...

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Önskar att man hade en hoj som klarar nära-ljuset hastighet (YZF .999 Lightspeed?). Då skulle jag köra fullgas i ett år, då skulle det gått 30 år på SH och denna tråden vore troligen död.

Edit: Ang klockor i satelliter så har jag hört att de är av typen Mora.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Har kanske inte med saken att göra men exakt vad skulle detta betyda??
Har trors allt läst en hel del om både IQ, EQ såväl som neropsykologi och aldrig stött på detta begrepp. Fattar faktiskt inte ens vad som menas med "kroppens stödkrav av denna"...

Om man har eq 1 så stöder hjärnan de funktioner kroppen kräver av hjärnan. ex. en schimpans har eq 2, dvs dubbelt så potent hjärna mot vad dess kropp kräver. En delfin har eq 5 men då är dess kropp spolformad där schimpansens krom har 4 extremiteter och kan greppa med både händer och fötter. En tusenfoting har under 1 i eq och därför stöder hjärnan inte kroppen fullt ut. Den kar väldigt komplex kropp och alla ben träffar inte alltid där de ska.

En människa har eq 7.

Var ett grymt intressant program om detta för några år sedan som jag förgäves försökt hitta.

Enda anledningen till att jag tog upp det är just att vi använder oss av vår överflödiga hjärnkapacitet till att bena upp saker och ting för att göra det enklare för oss. Bl.a. att lära oss av misstag.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Om man har eq 1 så stöder hjärnan de funktioner kroppen kräver av hjärnan. ex. en schimpans har eq 2, dvs dubbelt så potent hjärna mot vad dess kropp kräver. En delfin har eq 5 men då är dess kropp spolformad där schimpansens krom har 4 extremiteter och kan greppa med både händer och fötter. En tusenfoting har under 1 i eq och därför stöder hjärnan inte kroppen fullt ut. Den kar väldigt komplex kropp och alla ben träffar inte alltid där de ska.

En människa har eq 7.

Var ett grymt intressant program om detta för några år sedan som jag förgäves försökt hitta.

Enda anledningen till att jag tog upp det är just att vi använder oss av vår överflödiga hjärnkapacitet till att bena upp saker och ting för att göra det enklare för oss. Bl.a. att lära oss av misstag.
Skulle vara intressant att se progammet men så här snabbt verkar det vara rätt...diffust för att uttrycka det snällt.
Jag fattar liksom inte riktigt vad man menar, eller hur man beräknar, vilken kapacitet hjärnan behöver ha för att stödja kroppens funktioner eller vilka funktioner man menar att kroppen behöver.

Skulle som sagt varit intressant att veta mer men jag får väl dö nyfiken!

För övrigt så tror jag på S. Hawkings. Jag har läst några böcker av honom. Får nog erkänna att jag fattar första halvan, efter det tycker jag bara att det är spännande och intressant men begriper det lika bra som jag förstår ett kopplingsschema över min mc. Så jag är tvungen att lita på honom, vilket bara baseras på en förhoppning och tro på att han inte önskar lura mig. Säger han att tiden existerar och är en dimension så får det vara så..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Skulle vara intressant att se progammet men så här snabbt verkar det vara rätt...diffust för att uttrycka det snällt.
Jag fattar liksom inte riktigt vad man menar, eller hur man beräknar, vilken kapacitet hjärnan behöver ha för att stödja kroppens funktioner eller vilka funktioner man menar att kroppen behöver.

Som sagt jag letar själv efter det. Det handlade bl.a. om delfiner de lyckades kommunicera med genom en smart konstruktion. Problemet var att delfinerna levde lite för kort i förhållande till inlärningskurvan men de hoppades på en generationslösning där ungdelfiner skulle få
kunskap av de äldre och på så sätt börja ett par snäpp upp i "kursplanen"...

För övrigt så tror jag på S. Hawkings. Jag har läst några böcker av honom. Får nog erkänna att jag fattar första halvan, efter det tycker jag bara att det är spännande och intressant men begriper det lika bra som jag förstår ett kopplingsschema över min mc. Så jag är tvungen att lita på honom, vilket bara baseras på en förhoppning och tro på att han inte önskar lura mig. Säger han att tiden existerar och är en dimension så får det vara så..

Tror inte heller han är ute efter att lura någon. Däremot kan en brinnande fascination för något få även den mest komplexa person att vilja leta efter saker som inte finns.

Tänk så här. Än så länge har jag inte haft fel och hans teorier inte fått stöd i exempel.
Han har helt klart mer kött på benen men skapar dessutom fler obesvarade frågor. Inget har (så vitt vi vet än) flyttats ur NU utan allt som påverkats är egenskaper i objekten som i sin tur påverkats av varierande gravitation, och det är inget jag bestrider men det har inte med en tidsaxel att göra. Så länge de finns kvar har de inte färdats i tiden.

Det KAN ju vara så att objekt färdats i tiden och således inte finns här vilket skulle göra att vi inte kan undersöka dessa men inget av experimenten vi startat har lett till detta.

Den dagen jag motbevisas lyfter jag på hatten men jag tror verkligen inte den kommer.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man har eq 1 så stöder hjärnan de funktioner kroppen kräver av hjärnan. ex. en schimpans har eq 2, dvs dubbelt så potent hjärna mot vad dess kropp kräver. En delfin har eq 5 men då är dess kropp spolformad där schimpansens krom har 4 extremiteter och kan greppa med både händer och fötter.
Räknade de med att halva delfinhjärnan sover, då?
Delfiner är intressanta kreatur som kan simma fortare än musklerna räcker till och kan läka nästan hur stora sår som helst.

Apjävlar sitter mest och kliar sig i röven.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Räknade de med att halva delfinhjärnan sover, då?
Delfiner är intressanta kreatur som kan simma fortare än musklerna räcker till och kan läka nästan hur stora sår som helst.

Apjävlar sitter mest och kliar sig i röven.

Men att kordinera ett angenämt rövkli kräver ett majestätiskt samarbete mellan hjärnhalvorna. Att åla fram å andra sidan kan ligger i ryggmärgen.

från tiden som dimension eller inte till rövkli på 5 sidor. Det är nästan rekord.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Någonting som retar mig är alla program som pratar om 11 dimensioner, men efter rummets 3, ev tiden som 4:e så brukar det ta stopp i förklaringarna och man får aldrig svar på det. Vilka är de resterande dimensionerna?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!