"sTf_paPs-Dragon Slayer, hyra hoj i USA"

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
sTf_paPs-Dragon Slayer, hyra hoj i USA

Summering av erfarenheter av att hyra och åka hoj i North Carolina under två dygn.
=================================================================

Hoj BMW fusk 800 F650GS
  • Hyra hoj 2x $145 = $290
  • Optional Collision damage waiver (CDW) = 2x$20 = $40
  • Sales Tax (moms)= $22,48
  • Obligatorisk liability insurance (= trafikförsäkring)= 2x$15 +$3 = $33
  • Totalt = $385,48

Det går inte att stöldförsäkra hojen och man får inte heller med något lås annat än hojens tändnings/styr lås. När man frågar om detta får man bara en undrande blick tillbaka och frågar man igen så blir svaret "but this is North Carolina not Miami"

Övernattning
  • Deal's Gap fyrbädds rum (dubbelsäng+våningssäng) med dusch, toa, liten spis, kyl, TV med satellit kanaler, egen MC parkering, fräscht = $59
  • Sales Tax = $4,57
  • San-Ran Motel Robbinsville (2 dubbelsängar) mycket fräscht, egen MC parkering = $60
  • Internet /dygn = $7
  • Sales tax =$5,19
  • Totalt = $135,76

Diverse turistpryttlar = $150 :rodnar

Bränsle ca $4 per gallon

1 amerikansk gallon = 3,78541L, 1$ = 6,93 Kr, 4x6,93/3,78541 = 7,32 kr/liter

Böter = $0 :D
Bail = $0 :tummenupp

Att tänka på
  1. Var vänlig och hjälpsam, alla andra är det !
  2. Släng inte skräp på marken, kan bli mycket dyrt = $5000 och uppåt.
  3. Dom flesta kör hastigehetsbegränsningen + moms = ungefär som här.
  4. Om någon markerar uppe på sin hjälm med öppen hand betyder det att det finns minst en människa med hatt länger fram :)
  5. Använd backspeglarna Sheriffen ligger bakom dig ett dag för att ge dig chansen att sakta ner innan dom stoppar dig.:rolleyes:
  6. Hastighetsbegränsningen visas på vita skyltar
  7. Om du ser en gul hastighetsskylt (tex 10mph) verkar det betyda typ "du bör inte köra fortare än så här". Sådana skyltar sitter där av en anledning :skrämd
  8. Tanka ofta, även om du inte behöver, uppe i bergen vet man aldrig hur långt det är till nästa mack.
  9. Om du får soppatorsk eller något annat strul längs vägen, oroa dig inte. Sätt dig ner och ta en snus, frukt, dricka och beundra utsikten istället, det kommer strax någon (bil, hoj, polis, ranger) och frågar om du behöver hjälp.
  10. Mittmarkeringen är gul och oftast dubbelheldragen och det betyder samma som i Sverige. Om du vill förbi verkar dom flesta tycka det är ok men bättre är att åka upp bakom och göra några däckvärmar svängar. Dom flesta svänger då in på första möjliga ställe och släpper förbi dig. Både hojar och bilar.
  11. I princip alla vinkar fast med armen snett neråt och typ V tecken. Vinka tillbaka. Obs även människor som bor längs vägen vinkar istället för att vifta med knytnäven och slänga ut skit på vägen. Tex mammor som spelar kula med sina småttingar på vägen.
  12. Se upp för sköldpaddor.
  13. !!! I Robbinsville finns det inga alkoholhaltiga drycker alls !!!. Har man med sig är det dock helt ok att dricka dom.
  14. Poliserna verkar helt ointresserade av hur din hoj ser ut bara du har schysta däck, trafikförsäkring och en DOT märkt hjälm på huvudet.:tummenupp
  15. Observera att det alltid tillkommer "Sales tax" på angivna priser.
  16. Om man får eller inte får köra MC i Tennese med ett svenskt MC kort vet jag inte. När jag frågade José vid återlämnandet av hojen hävdade han fortfarande att man fick det och att sheriffen bara ville skrämmas. Jag blev stoppad 2 gånger till. 1 koll av hoj och hjälm och en nykerhetskoll och ingen av dom gångerna kommenterade dom mitt svenska körkort.

=================================================================

Jag är på affärstripp till Asheville (NC) i Augusti och stannar kvar 2 dar efter att jobbet är klart.

Dessa dar tänkte jag använda till att testa Tail of the dragon.

Jag har nu fått bekräftat att jag både får hyra och köra motorcyckel i North Carolina med ett svenskt MC-körkort.

Jag har hittat en firma som kommer att hyra ut både hoj och utrustning till mig.

Nu kommer den stora frågan, vad skall jag hyra för hoj ?

BMW F650 GS (800cc) ABS á $145/dag

BMW G650 GS ABS á $135/dag

Suzuki DL 650 V-STROM $125/dag

Kawasaki Ninja 650R $140/dag

Kör en SpeedTriple -06 så en naken/"äventyrs" kanske passar bäst ? Vilken av BMWna och Suzukin tycker ni kan funka bäst ?

Kawan vore kanske kul men pallar man en dag i sadeln på den, 55 bast/103kg/195cm ?

Asheville -> Hendersonville hämta hoj ca 3,5 mil
Hendersonville -> Tail of the Dragon ca 15,5 mil
Tail of the Dragon ToR 2x318 :yoparty kurvor på 22 miles (7,2 mil)

TailOfTheDragon.jpg

Tail of the Dragon -> Hendersonville lämna hojen ca 15,5 mil
Henderssonville -> Asheville 3,5 mil

Hendersonville lämna hojen

Toatalt på hoj 31+nx7,2= minst 38,2 mil antagligen kan n bli större än 1 :D

Tacksam för synpunkter på hojarna, har inte kört någon av dom !

/sTf_paPs

Last edited:

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Är knappast världens mest erfarenhetsfyllda pilot då jag inte tagit kortet än :D Men nu råkar det vara så att BMW F650 GS är just den hoj vi har på körskolan. Har provkört några få bl.a. hornet, transalp, varadero, shadow; och är själv nybliven ägare till en Kawa zx6r. Men jag måste säga att BMWn är i särklass den skönaste av dem alla. Sjukt hanterbar, kraft så det räcker och blir över och du sitter väldigt bekvämt :tummenupp Hade jag haft pengar så det räcker hade jag köpt mig en sådan bara för att ha på nån långtur i framtiden, gillar den skarpt!

My two cents :yoparty

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Är knappast världens mest erfarenhetsfyllda pilot då jag inte tagit kortet än :D Men nu råkar det vara så att BMW F650 GS är just den hoj vi har på körskolan. Har provkört några få bl.a. hornet, transalp, varadero, shadow; och är själv nybliven ägare till en Kawa zx6r. Men jag måste säga att BMWn är i särklass den skönaste av dem alla. Sjukt hanterbar, kraft så det räcker och blir över och du sitter väldigt bekvämt :tummenupp Hade jag haft pengar så det räcker hade jag köpt mig en sådan bara för att ha på nån långtur i framtiden, gillar den skarpt!

My two cents :yoparty

Tackar för synpunkterna, känns som ett säkert kort.

Firman har nu bekräftat att det kommer funka per mail så nu är det bara att välja hoj och boka.

Någon som testad Suzukin ?

Någon lång som har en Ninja 650R ?

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
En dag på en sån väg, då skulle det bli sporthojen för min del iaf... Har kört varadero som 125 och den typen av cykel är ju förbannat skön att sitta och åka på, men börjar vägen slingra sig sådär och man får chansen att testa på en sporthoj (om man nu inte brukar åka den typen av cykel) då skulle mitt val bli enkelt...!

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Sporthoj?? Ninja 650R är väl ändå en amerikansk ER-6f... Jag hade gått på F650GS´en alla dagar i veckan. :tummenupp

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Sporthoj?? Ninja 650R är väl ändå en amerikansk ER-6f... Jag hade gått på F650GS´en alla dagar i veckan. :tummenupp

Tur att du sa det

1309563760.jpg

Ser klart ut som en ER6, då går den bort.

Dom har Honda CBR1000RR också men då blir det genast rejält dyrare och känns lite overkill för mig.

och BMW R1150R men den ser djävligt klumpig ut, är den det ?

Hjälm ingår och Jacka+byxor och boots $55

Last edited:

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Honda VFR1200F
The Tail Of The dragon är en helt sanslöst fantastisk väg!! :tummenupp
Körde där förra året på en Harley Road King och det gick hur bra som helst.
Är man i USA så ska man åka Harely, det hör liksom till.

Vägen är väldigt hårdbevakad med poliser som åker fram och tillbaka, så räkna inte med att du kommer köra direkt fort. 318 kurvor lär man sig inte på en eftermiddag.
Så bättre att bara ta det lugnt och njuta av den fantastiska vägen och de fina vyerna på en skön och bekväm cykel!

De har Riktigt goa hamburgare i vid Deals Gap resorten också, rekommenderas starkt! :tummenupp

Nedan några bilder från när jag var där i Maj 2010.

Bifogat

• img_2630.jpg
    img_2630.jpg
    220.4 KB · Visningar: 180
  • DSC_0554.JPG
    DSC_0554.JPG
    168.6 KB · Visningar: 191
  • DSC_0551.JPG
    DSC_0551.JPG
    185.9 KB · Visningar: 190
  • DSC_0549.JPG
    DSC_0549.JPG
    194.1 KB · Visningar: 180
  • DSC_0547.JPG
    DSC_0547.JPG
    175.3 KB · Visningar: 174
  • DSC_0539.JPG
    DSC_0539.JPG
    194.1 KB · Visningar: 280
  • DSC_0533.JPG
    DSC_0533.JPG
    213.8 KB · Visningar: 207
  • DSC_0532.JPG
    DSC_0532.JPG
    220 KB · Visningar: 186
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
The Tail Of The dragon är en helt sanslöst fantastisk väg!! :tummenupp
Körde där förra året på en Harley Road King och det gick hur bra som helst.
Är man i USA så ska man åka Harely, det hör liksom till.

Vägen är väldigt hårdbevakad med poliser som åker fram och tillbaka, så räkna inte med att du kommer köra direkt fort. 318 kurvor lär man sig inte på en eftermiddag.
Så bättre att bara ta det lugnt och njuta av den fantastiska vägen och de fina vyerna på en skön och bekväm cykel!

De har Riktigt goa hamburgare i vid Deals Gap resorten också, rekommenderas starkt! :tummenupp

Nedan några bilder från när jag var där i Maj 2011.

Hyrde du HDn ? Den enda som svarat mig om hojuthyrning har inte någon HD.

Hade inte tänkt bomba direCkt utan mer njuta och filma. Får klart ta och testa burgarna :tungan

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Honda VFR1200F

Hade inte tänkt bomba direCkt utan mer njuta och filma. Får klart ta och testa burgarna :tungan

Japp vi hyrde Harley cyklar hos Eagel Riders, men det var nere i Orlando. Sen gick resan till New Orleans vidare genom landet ända upp till Boston. Blev totalt 520 mil på hoj.

Riktigt fina utsiktsplatser där och på vägarna runt omkring, med mycket bra film och fotomöjligheter.
Blue Ridge Parkway ligger i närheten och bjuder också på fantastiska vägar och vyer. Rekommenderas också skarpt!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Japp vi hyrde Harley cyklar hos Eagel Riders, men det var nere i Orlando. Sen gick resan till New Orleans vidare genom landet ända upp till Boston. Blev totalt 520 mil på hoj.

Riktigt fina utsiktsplatser där och på vägarna runt omkring, med mycket bra film och fotomöjligheter.
Blue Ridge Parkway ligger i närheten och bjuder också på fantastiska vägar och vyer. Rekommenderas också skarpt!

Mitt plan hem går inte förrän 1538 dan efter jag planerat för Tail of the Dragon. Har redan kollat lite på Blue ridge Parkway, kanske hinner med den innan flyget hem om jag slaggar vid the dragon.

Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå

När jag var i USA 07 skulle vi hyra HD i NC.
Kommer inte ihåg vad stället heter, men har det säkert nedskrivet hemma.
Det var en HD-återförsäljare iaf, låg utanför Kill Devil Hills om jag inte missminner mig.

Mitt tips, om du vill hyra HD, kolla med någon återförsäljare i närheten.

Edit: Kitty Hawk var det visst.
8739 Caratoke Highway
Harbinger, NC 27941-9771

Tel: (252) 491-2091

http://www.harleybay.com/custompage2.asp?pg=rentals

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
När jag var i USA 07 skulle vi hyra HD i NC.
Kommer inte ihåg vad stället heter, men har det säkert nedskrivet hemma.
Det var en HD-återförsäljare iaf, låg utanför Kill Devil Hills om jag inte missminner mig.

Mitt tips, om du vill hyra HD, kolla med någon återförsäljare i närheten.

Edit: Kitty Hawk var det visst.
8739 Caratoke Highway
Harbinger, NC 27941-9771

Tel: (252) 491-2091

http://www.harleybay.com/custompage2.asp?pg=rentals

Kitty Hawk var ju inte direkt nära Asheville :rolleyes:

Det lutar åt en BMW F650 GS

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda

(Grupptryck) var min tanke :tungan

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda ,Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda Honda, Honda, Honda, Honda

Detta känns som en upprepning :mad:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Nu är det klart, ......hoppas jag.

Hojen BMW F650GS bokad tillsammans med skinnställ 15:00 19/8 till 12:00 21/8.

Mapp över USA inköpt (39 Euro) och nerladdad i min Garmin Zumo 550.

Planerade rutter inlagda. Detta innebar att jag var tvungen att lära mig hur man skapar en rutt direkt i GPSen eftersom den Mapsource jag har i datorn inte stöder USA mappen. Att lägga in rutter direkt i GPS är ju plättlätt........om man har en karta över området på en dator också, tex google maps

Så här har jag tänkt mig.
Plan.jpg

A) Jobb
B) Hämta MC
C) Blue Ridge Parkway, åker den till D
D) Deal's Gap Motorcycle resort
E) Tail of the Dragon
F) Flygplatsen

Jag skall lägga in lite andra intressanta rutter, kan vara bra att ha om tiden räcker till :D

Planen är att sova en natt på Deal's gap men tänkte chansa och inte boka innan eftersom man inte vet vilken natt det blir. I värsta fall får man väl sova under bar himmel.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Planerade rutter inlagda. Detta innebar att jag var tvungen att lära mig hur man skapar en rutt direkt i GPSen eftersom den Mapsource jag har i datorn inte stöder USA mappen. Att lägga in rutter direkt i GPS är ju plättlätt........om man har en karta över området på en dator också, tex google maps

View attachment 341862

A) Jobb
B) Hämta MC
E) Tail of the Dragon
F) Flygplatsen

Jag skall lägga in lite andra intressanta rutter, kan vara bra att ha om tiden räcker till :D

Kul! Var dock på din vakt. Trafiken där borta är inte lika civilicerad som här. :)

Kolla om du kan spara rutten du kör på något sätt så vi andra kan följa din framfart, om än i efterhand.

Lycka till!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Kul! Var dock på din vakt. Trafiken där borta är inte lika civilicerad som här. :)

Kolla om du kan spara rutten du kör på något sätt så vi andra kan följa din framfart, om än i efterhand.

Lycka till!

Det blir inget racetempo och jag har kört bil i LA (bland annat Mullholland drive) eftersom min äldsta son (rBy) bor där. Jag har varit i Asheville förut och trafiken är inte särskilt tät. Det funkar säkert. Risken är nog mest att man glömmer tiden och får brått till flyget :)

Min Zumo skapar tracks som enkelt kan importeras till datorn men problemet kan bli att jag inte kan visa dom eftersom min Mapsource är för Europa.

Jag tar med min ContourHD mycket minne och extra batteri samt en Olympus SP-800UZ. Har cig och USB kabel för båda. Tar bara med clampen och kamerafästet från min Magic arm. Laptopen har jag ju med i och med jobbet.

Sorry, blev inte Honda. Man kan faen inte åka omkring med packväskor på en RR hoj :D

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99

View attachment 341862

A) Jobb
B) Hämta MC
E) Tail of the Dragon
F) Flygplatsen

Planen är att sova en natt på Deal's gap men tänkte chansa och inte boka innan eftersom man inte vet vilken natt det blir. I värsta fall får man väl sova under bar himmel.

Låter bra, lite jobba, mycke hojja :tummenupp

Zebban (Macahan) behövde bara en mocka jacka och bar himmel, så det ska väl funka :yoparty

/D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping