sTf_paPs-Dragon Slayer, hyra hoj i USA
Summering av erfarenheter av att hyra och åka hoj i North Carolina under två dygn.
=================================================================
Hoj BMW fusk 800 F650GS
Det går inte att stöldförsäkra hojen och man får inte heller med något lås annat än hojens tändnings/styr lås. När man frågar om detta får man bara en undrande blick tillbaka och frågar man igen så blir svaret "but this is North Carolina not Miami"
Övernattning
Diverse turistpryttlar = $150
Bränsle ca $4 per gallon
1 amerikansk gallon = 3,78541L, 1$ = 6,93 Kr, 4x6,93/3,78541 = 7,32 kr/liter
Böter = $0
Bail = $0
Att tänka på
Jag är på affärstripp till Asheville (NC) i Augusti och stannar kvar 2 dar efter att jobbet är klart.
Dessa dar tänkte jag använda till att testa Tail of the dragon.
Jag har nu fått bekräftat att jag både får hyra och köra motorcyckel i North Carolina med ett svenskt MC-körkort.
Jag har hittat en firma som kommer att hyra ut både hoj och utrustning till mig.
Nu kommer den stora frågan, vad skall jag hyra för hoj ?
BMW F650 GS (800cc) ABS á $145/dag
BMW G650 GS ABS á $135/dag
Suzuki DL 650 V-STROM $125/dag
Kawasaki Ninja 650R $140/dag
Kör en SpeedTriple -06 så en naken/"äventyrs" kanske passar bäst ? Vilken av BMWna och Suzukin tycker ni kan funka bäst ?
Kawan vore kanske kul men pallar man en dag i sadeln på den, 55 bast/103kg/195cm ?
Asheville -> Hendersonville hämta hoj ca 3,5 mil
Hendersonville -> Tail of the Dragon ca 15,5 mil
Tail of the Dragon ToR 2x318 kurvor på 22 miles (7,2 mil)
Tail of the Dragon -> Hendersonville lämna hojen ca 15,5 mil
Henderssonville -> Asheville 3,5 mil
Hendersonville lämna hojen
Toatalt på hoj 31+nx7,2= minst 38,2 mil antagligen kan n bli större än 1
Tacksam för synpunkter på hojarna, har inte kört någon av dom !
/sTf_paPs
Summering av erfarenheter av att hyra och åka hoj i North Carolina under två dygn.
Hoj BMW fusk 800 F650GS
- Hyra hoj 2x $145 = $290
- Optional Collision damage waiver (CDW) = 2x$20 = $40
- Sales Tax (moms)= $22,48
- Obligatorisk liability insurance (= trafikförsäkring)= 2x$15 +$3 = $33
- Totalt = $385,48
Det går inte att stöldförsäkra hojen och man får inte heller med något lås annat än hojens tändnings/styr lås. När man frågar om detta får man bara en undrande blick tillbaka och frågar man igen så blir svaret "but this is North Carolina not Miami"
Övernattning
- Deal's Gap fyrbädds rum (dubbelsäng+våningssäng) med dusch, toa, liten spis, kyl, TV med satellit kanaler, egen MC parkering, fräscht = $59
- Sales Tax = $4,57
- San-Ran Motel Robbinsville (2 dubbelsängar) mycket fräscht, egen MC parkering = $60
- Internet /dygn = $7
- Sales tax =$5,19
- Totalt = $135,76
Diverse turistpryttlar = $150
Bränsle ca $4 per gallon
1 amerikansk gallon = 3,78541L, 1$ = 6,93 Kr, 4x6,93/3,78541 = 7,32 kr/liter
Böter = $0
Bail = $0
Att tänka på
- Var vänlig och hjälpsam, alla andra är det !
- Släng inte skräp på marken, kan bli mycket dyrt = $5000 och uppåt.
- Dom flesta kör hastigehetsbegränsningen + moms = ungefär som här.
- Om någon markerar uppe på sin hjälm med öppen hand betyder det att det finns minst en människa med hatt länger fram
- Använd backspeglarna Sheriffen ligger bakom dig ett dag för att ge dig chansen att sakta ner innan dom stoppar dig.
- Hastighetsbegränsningen visas på vita skyltar
- Om du ser en gul hastighetsskylt (tex 10mph) verkar det betyda typ "du bör inte köra fortare än så här". Sådana skyltar sitter där av en anledning
- Tanka ofta, även om du inte behöver, uppe i bergen vet man aldrig hur långt det är till nästa mack.
- Om du får soppatorsk eller något annat strul längs vägen, oroa dig inte. Sätt dig ner och ta en snus, frukt, dricka och beundra utsikten istället, det kommer strax någon (bil, hoj, polis, ranger) och frågar om du behöver hjälp.
- Mittmarkeringen är gul och oftast dubbelheldragen och det betyder samma som i Sverige. Om du vill förbi verkar dom flesta tycka det är ok men bättre är att åka upp bakom och göra några däckvärmar svängar. Dom flesta svänger då in på första möjliga ställe och släpper förbi dig. Både hojar och bilar.
- I princip alla vinkar fast med armen snett neråt och typ V tecken. Vinka tillbaka. Obs även människor som bor längs vägen vinkar istället för att vifta med knytnäven och slänga ut skit på vägen. Tex mammor som spelar kula med sina småttingar på vägen.
- Se upp för sköldpaddor.
- !!! I Robbinsville finns det inga alkoholhaltiga drycker alls !!!. Har man med sig är det dock helt ok att dricka dom.
- Poliserna verkar helt ointresserade av hur din hoj ser ut bara du har schysta däck, trafikförsäkring och en DOT märkt hjälm på huvudet.
- Observera att det alltid tillkommer "Sales tax" på angivna priser.
- Om man får eller inte får köra MC i Tennese med ett svenskt MC kort vet jag inte. När jag frågade José vid återlämnandet av hojen hävdade han fortfarande att man fick det och att sheriffen bara ville skrämmas. Jag blev stoppad 2 gånger till. 1 koll av hoj och hjälm och en nykerhetskoll och ingen av dom gångerna kommenterade dom mitt svenska körkort.
Jag är på affärstripp till Asheville (NC) i Augusti och stannar kvar 2 dar efter att jobbet är klart.
Dessa dar tänkte jag använda till att testa Tail of the dragon.
Jag har nu fått bekräftat att jag både får hyra och köra motorcyckel i North Carolina med ett svenskt MC-körkort.
Jag har hittat en firma som kommer att hyra ut både hoj och utrustning till mig.
Nu kommer den stora frågan, vad skall jag hyra för hoj ?
BMW F650 GS (800cc) ABS á $145/dag
BMW G650 GS ABS á $135/dag
Suzuki DL 650 V-STROM $125/dag
Kawasaki Ninja 650R $140/dag
Kör en SpeedTriple -06 så en naken/"äventyrs" kanske passar bäst ? Vilken av BMWna och Suzukin tycker ni kan funka bäst ?
Kawan vore kanske kul men pallar man en dag i sadeln på den, 55 bast/103kg/195cm ?
Asheville -> Hendersonville hämta hoj ca 3,5 mil
Hendersonville -> Tail of the Dragon ca 15,5 mil
Tail of the Dragon ToR 2x318 kurvor på 22 miles (7,2 mil)
Tail of the Dragon -> Hendersonville lämna hojen ca 15,5 mil
Henderssonville -> Asheville 3,5 mil
Hendersonville lämna hojen
Toatalt på hoj 31+nx7,2= minst 38,2 mil antagligen kan n bli större än 1
Tacksam för synpunkter på hojarna, har inte kört någon av dom !
/sTf_paPs
Last edited: