Sthlmsåkatråden

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag brukar åka mellangrupp... Men eftersom jag fortfarande känner mig rostig efter vintern tänker jag börja med långsam grupp. Men innan dess ska jag bli av med den här jäkla förkylningen och hostan som gör att det blir fyra hjul för min del.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Det är rätt. Ta det lugnt.
Vi vill inte ha dig (eller nån annan heller) i diket!
Ta det i er egen takt. Det finns absolut INGENTING att skämmas för.
Snarare tvärt om! Modigt att erkänna :krama

Känns alltid bra att prata med dig! :) man kan ju lätt känna sig lite pressad om man vet att man är långsam men de sitter ju i ens eget huvud. Följer gärna med och kör i den lugna gruppen. Snart ska jag ta en broms&kurv kurs också vilket säkert gör mig till en tryggare förare.

:pannkyss

Alla oavsett rutin är välkommna.
Dessutom är man lite ovan så är det mer respekterat att berätta det i stället så gruppledaren kan anpassa farten till gruppen.

Syftet är hatt köra lite och ha skoj..

Så häng på turerna som går.. Du kommer att gilla det.

Ja det känns ju skönt att berätta innan att man är lite osäker så man slipper köra med ont i magen i 5 timmar. hehe

Det gör jag gärna. :) Jag får kolla koll framåt när ni ska köra.

Jag vet hur det är följde med på någon onsdags körning förra året, körde i lugna gruppen och kände mig ändå frånåkt! *s* Men bättre att ta det lugnt och slippa ligga i diket!

Följ med på någon onsdags körning när dem börjar förra året var det 3 grupper så man kunde anpassa sig efter hur fort man ville åka!

Ja så kommer de ju definitivt att bli, jag i lugna gruppen sist... :) Men de är ok så länge man känner att andra tycker att det är ok.
Jag tog ju mitt kort förra året och har inte alls kört mycket landsväg. Egentligen inte så mycket överhuvudet taget eftersom mc kort är mitt första körkort. Men ju mer man kör desto säkrare blir man ju. :)

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Känns alltid bra att prata med dig! :) man kan ju lätt känna sig lite pressad om man vet att man är långsam men de sitter ju i ens eget huvud.

Du har nog fått svar från rätt man vad gäller den frågan ;) Han kan tala av egna erfarenheter...

P-A, me löööve ju lång time, bombom... :D

----

Å till det allvarliga... Ödmjuka, riskmedvetna och prestigelösa måste jag säga är dem trevligaste att åka med :) De som gärna lägger ribban några snäbb under vad de tror sig klara.

-@

Dr.Bike

Guest
Känns alltid bra att prata med dig! :) man kan ju lätt känna sig lite pressad om man vet att man är långsam men de sitter ju i ens eget huvud. Följer gärna med och kör i den lugna gruppen. Snart ska jag ta en broms&kurv kurs också vilket säkert gör mig till en tryggare förare.

Tack för det! Och: Detsamma.

Saken är den, i rannsakningens kranka blekhet, att det var just prestige, eller blygheten att tala om hur man ligger i nivå som förare, som fick X-antal hojar i diket i fjor...
Helt i onödan.
Rekordet var 7 hojar i diket samma kväll.
2 låg i diket på ett erkänt farligt ställe, och där har även jag varit och nosat på blommorna i dikets kant, så jag har respekt för den kurvan.
Alltnog när jag kom dit en annan gång låg där två hojar i stenskravlet och de såg ut att ha klarat sig hyggligt.
När jag så går mot dem för att hjälpa till dånar yterligare TRE hojar till över kanten!

Så vill ingen ha det i år.
Vi har diskuterat det i Km långa spalter, och det är svårt för turledarna att vare sig ta ansvar eller ens kunna se till alla, så det är altid upp till var och en att känna att "den här gruppen gick nog lite för fort".

Den som errkänner det, slår av, och tar sitt ansvar i gruppen kommer INGEN nånsin se ner på!
Tvärtom är det moget, hjältemodigt och bra på alla sätt. För det är inte bara sin egen olycka man undviker. man undviker att utsätta andra för massa tråk.

Sen händer olyckor ändå. Men det är en annan historia det.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Hysssj.... både skägget och d1ce TROR att de kör snabbt!

Stjärtegullet, vem var det du låg efter när du glömde svänga för diket och spenaten? Jag minns inte men jag tror det var vänster axel jag tittade över och såg dig sprattla i grönbetet. :hihi

Om du nu inte glömde svänge kanske det bara var så att du försökte hålla mitt tempo :brynad

-@

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Stjärtegullet, vem var det du låg efter när du glömde svänga för diket och spenaten? Jag minns inte men jag tror det var vänster axel jag tittade över och såg dig sprattla i grönbetet. :hihi

Om du nu inte glömde svänge kanske det bara var så att du försökte hålla mitt tempo :brynad

-@

Du tjatar om det där så ofta...*trött*
Min olycka kan gärna få vara din lycka, men jag valde hellre diket för att fronta med den kvinnan som hade tre ungar i baksätet som kivades och skrek, och jag tror aldrig hon ens såg mig :död
Och ja, jag körde för fort, så jag kunde inte hålla mig helt på min sida.
Ett misstag jag inte gör om.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jag vill störa den illusionen om att det är bäst att ligga sist om man är osäker.
I många fall kan det vara bättre att ligga bakom turledaren.

Det hjälper en att undvika dragspels stressen som gärna uppkommer om man ligger långt ner i kön.

Exempel:
I en mellan snabb grupp kan turledaren ligga och hålla en jämn fart på säg: 80 - 100km/h.
Frågar man sen dom som legat sist så har dom ofta kommit upp i farter runt 150 för att hänga med.

Så mitt stalltips i fråga om att köra lugnt är att ligga så nära turledaren som möjligt. Mest för att slippa stressen som gärna infinner sig om man känner att man "kommer efter".

Sen självklart är det väl så att om man inte känner sig bekväm med det så tar man kön.. ( Längs bak )

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Jag är super super ny och jätteförsiktig. Läskigt när de går för snabbt vet du. :tungan Jag följer gärna med någon gång i sommar om det finns en lugn grupp. Annars känner man sig så jävla sist hela tiden. :D Kommer iofs ligga sist ändå... :2cool

Så "siste man/kvinna är en skit" - kommer inte på tal då? :D

Skönt, då hakar jag också på :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Va roligt ni verkar ha :( Jag vill också hänga med på lite Onsdagsrepor. Roppet e att jag inte har nån R-hoj längre. Xfader har sagt att jag kan ta hans, men han kör ju alla onsdagsrepor själv :huvet

Så om det e nån som har en snabb R-hoj över en onsdag kan jag vara barnvakt. :) Isf skulle jag kunna leda en "Snabbare än snabbast"-grupp. Där vi försöker hålla oss mellan Mach 0.2- Mach 0.3 lite beroende på geografin.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit

Idag har vi varit ute och kört i ett lugnt skönt tempo i en mindre grupp, börja gärna att köra med någon/några av oss så lär du känna vägarna vi brukar köra och hittar ditt eget tempo:tummenupp

Va roligt ni verkar ha :( Jag vill också hänga med på lite Onsdagsrepor. Roppet e att jag inte har nån R-hoj längre. Xfader har sagt att jag kan ta hans, men han kör ju alla onsdagsrepor själv :huvet

Så om det e nån som har en snabb R-hoj över en onsdag kan jag vara barnvakt. :) Isf skulle jag kunna leda en "Snabbare än snabbast"-grupp. Där vi försöker hålla oss mellan Mach 0.2- Mach 0.3 lite beroende på geografin.

Vem fan skulle våga låna ut sin hoj till dig? ;)

Last edited:

biker

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1-02
Tack

Burrrrr, vad kallt det var efter stoppet i Gottröra. Frös säkert i 2 timmar efter att man hade landat hemma.

Tack för att man fick hänga med på turen´. Sorry att ni blev tvungna att dra ner på tempot för min skull bara. Hillbilly fick köra i sakta mak för en gångs skull, rumpan bakom mig. Ingen bakhjulsåkning där inte, hahaha. Den roligaste sträckan var mellan Lunda och Gottröra tyckte jag. Hänger gärna på fler gånger om det är okej, men det får gärna vara lite varmare.

Kramizar Mitza

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Burrrrr, vad kallt det var efter stoppet i Gottröra. Frös säkert i 2 timmar efter att man hade landat hemma.

Tack för att man fick hänga med på turen´. Sorry att ni blev tvungna att dra ner på tempot för min skull bara. Hillbilly fick köra i sakta mak för en gångs skull, rumpan bakom mig. Ingen bakhjulsåkning där inte, hahaha. Den roligaste sträckan var mellan Lunda och Gottröra tyckte jag. Hänger gärna på fler gånger om det är okej, men det får gärna vara lite varmare.

Kramizar Mitza

Tack själv för kort men trevligt sällskap:tummenupp

Vi for vidare till Sigtuna och petade i oss en massa onyttigheter på fiket och kom på att vi ska bilda ny mc-klubb!

MC64 ska den heta:tummenupp Insåg nämligen när vi satt där att vi alla var av samma årgång och jag var YNGST för en gångs skull!:)

biker

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1-02
Tack själv för kort men trevligt sällskap:tummenupp

Vi for vidare till Sigtuna och petade i oss en massa onyttigheter på fiket och kom på att vi ska bilda ny mc-klubb!

MC64 ska den heta:tummenupp Insåg nämligen när vi satt där att vi alla var av samma årgång och jag var YNGST för en gångs skull!:)

Så fiket har öppnat nu, vad bra.

Men då kan ju inte Hillbilly och jag va med i klubben, snyft. Vi är ju årgång 74 och 76....:huvet Att man aldrig har åldern inne.
Man kanske kan förfalska leget, hihi......så man får joina er andra.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r

Äh, kör med 525an. Du hänger lätt med i mellangruppen iaf! KalleNorton körde ju i mellangruppen med sin dt125a, men den rykte som satan efter andra etappen men det hör till :yoparty

Men egot kanske får sig en törn om du inte för köra i snabbast gruppen? :pannkyss
:D

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)

Nej! Alla väntas in. Ingen blir ifrånåkt. Detta är en skitviktig princip. Ingen skall någonsin behöva känna press av typ: Jag är för långsam eller jag platsar inte.

Nu har jag väl bara sagt vad många andra redan sagt, men detta är skitviktigt. Jag har ingen lust att plantera träkors i sommar.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r

Testar du att köra i långsamma först kommer du inte ha något problem med att hänga med, jag fick till och med hålla igen med min 125 många ställen (15hk)

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Tack för det! Och: Detsamma.

Saken är den, i rannsakningens kranka blekhet, att det var just prestige, eller blygheten att tala om hur man ligger i nivå som förare, som fick X-antal hojar i diket i fjor...
Helt i onödan.
Rekordet var 7 hojar i diket samma kväll.
2 låg i diket på ett erkänt farligt ställe, och där har även jag varit och nosat på blommorna i dikets kant, så jag har respekt för den kurvan.
Alltnog när jag kom dit en annan gång låg där två hojar i stenskravlet och de såg ut att ha klarat sig hyggligt.
När jag så går mot dem för att hjälpa till dånar yterligare TRE hojar till över kanten!

Så vill ingen ha det i år.
Vi har diskuterat det i Km långa spalter, och det är svårt för turledarna att vare sig ta ansvar eller ens kunna se till alla, så det är altid upp till var och en att känna att "den här gruppen gick nog lite för fort".

Den som errkänner det, slår av, och tar sitt ansvar i gruppen kommer INGEN nånsin se ner på!
Tvärtom är det moget, hjältemodigt och bra på alla sätt. För det är inte bara sin egen olycka man undviker. man undviker att utsätta andra för massa tråk.

Sen händer olyckor ändå. Men det är en annan historia det.

Jo sant, jag kommer aldrig känna mig så stressad att jag försöker köra på ett sätt jag ej fixar. För i så fall går jag omkull direkt. Däremot blir man ju stressad av att sega ner farten för andra men o andra sidan kör ju alla i sitt tempo. :)

Jag får passa på att köra när du är med Dr.Bike. :)

hehe I så fall är jag självutnämd skit nu på en gång! Så slipper man bli förnedrad i slutet av dagen. :)

Bra där!

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras