Stilren och synlig öppningsbar hjälm i XXL?

Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Letar köpråd
Jag planerar en tur till MC-boden vid tillfälle, för köp av diverse skyddsutrustning. Men när jag tittade runt på hemsidan så lyckades jag inte hitta en enda öppningsbar hjälm i min storlek (XXL) som är både stilren och synlig. Visst, svart är snyggt, men inte speciellt synligt. Integralhjälm är inte ett alternativ för mig. Och öppen hjälm känns inte tillräckligt säkert.

Så, kan ni tipsa om bra hjälmar som uppfyller dessa krav? Med fysisk butik i Stockholm så att jag prova innan köp ...

Gult och vitt har jag väldigt svårt för. Jag lutar mer åt orange, rött eller möjligtvis blått... Och inte en massa dekaler, så att det ser ut som att man är sponsrad.

Och stilen i helhet ska inte sticka ut allt för mycket om man kör en hoj liknande dessa:

BonnevilleT120-Black-2021-MotoPlus-01.jpg
001-637408490114657174-ducati-scrambler-nightshift.jpg

Dvs ingen hjälm som ser ut att passa på bana, enduro-race eller liknande. Om jag någon gång skulle köra sånt så kommer jag ha annan hoj och annan utrustning specifikt för det.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag planerar en tur till MC-boden vid tillfälle, för köp av diverse skyddsutrustning. Men när jag tittade runt på hemsidan så lyckades jag inte hitta en enda öppningsbar hjälm i min storlek (XXL) som är både stilren och synlig. Visst, svart är snyggt, men inte speciellt synligt. Integralhjälm är inte ett alternativ för mig. Och öppen hjälm känns inte tillräckligt säkert.

Så, kan ni tipsa om bra hjälmar som uppfyller dessa krav? Med fysisk butik i Stockholm så att jag prova innan köp ...

Gult och vitt har jag väldigt svårt för. Jag lutar mer åt orange, rött eller möjligtvis blått... Och inte en massa dekaler, så att det ser ut som att man är sponsrad.

Och stilen i helhet ska inte sticka ut allt för mycket om man kör en hoj liknande dessa:

BonnevilleT120-Black-2021-MotoPlus-01.jpg
001-637408490114657174-ducati-scrambler-nightshift.jpg

Dvs ingen hjälm som ser ut att passa på bana, enduro-race eller liknande. Om jag någon gång skulle köra sånt så kommer jag ha annan hoj och annan utrustning specifikt för det.
Polaren köpte en Shoei Neotec 2 till i år och är mycket nöjd och hjälmen ser riktigt bra ut i mitt tycke för en "sådan" hjälm ?

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Orkar du åka till Lelles har de flera varianter med XXL.
Kanske bäst att ringa innan så de finns hemma för provning.
Den Mattbå Shoei hjälmen var ju snygg om den passar ditt huvud.

Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Letar köpråd
Polaren köpte en Shoei Neotec 2 till i år och är mycket nöjd och hjälmen ser riktigt bra ut i mitt tycke för en "sådan" hjälm ?
Ja, dom har några snygga modeller. Men en hjälm för 7 lax känns lite overkill, för min modesta körstil. Dessutom hjälper inte onlinebutiker om jag inte kan prova hjälmen någonstans i Stockholm först...

Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Letar köpråd
Orkar du åka till Lelles har de flera varianter med XXL.
Kanske bäst att ringa innan så de finns hemma för provning.
Den Mattbå Shoei hjälmen var ju snygg om den passar ditt huvud.

Ah, självklart ska utbudet vara bättre utanför Stockholm... Man börjar allvarligt fundera på vem som tyckte Stockholm ska ses som "huvudstad"... :unsure: :D

Det är lite moment 22 på detta... Om jag har hoj och utrustning då kan jag kanske tänka mig att köra till Uppsala, men då har jag ju redan hjälm och behöver inte åka... Om jag inte skulle köpa en enklare hjälm bara för den resan, men dels känns det onödigt och dels så är den resan nog en av de längre resorna på motorväg jag skulle göra, och då skulle jag verkligen behöva en bra och synlig hjälm redan innan avfärd... :jisses

Den mattblåa varianten har dom även på MC-boden för övrigt... Jag tänkte att den var för mörk i färgen för att ses som "high visibillity".
Och så är väl priset lite lite väl, som sagt...

Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Letar köpråd
Det spelar ingen roll hur "synlig" du gör dig. ALLA idioter (inklusive vilda djur) är ute efter att döda dig, det är det enda tänket som gör att du själv kan parkera hojen efter en körning.
Det ena leder inte till (eller utesluter) det andra... Allt annat lika så leder större synlighet till generellt sett mindre risk för olyckor.

Jag kör för övrigt redan i princip med inställningen att alla jag möter i trafiken är idioter, och/eller fulla, blinda, ouppmärksamma... Merparten av min MC-körning har faktiskt varit i landet med världens dödliga trafik (Thailand, enligt WHO), och jag har sett rätt mycket konstigheter med egna ögon. Jag var en defensiv förare redan innan, men har anpassat min körstil ännu mer efter den erfarenheten.

Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Letar köpråd
Hittade en rätt OK hjälm från Shark. Men vet inte om öppen hjälm med "mask" är säker nog. Och färgentonen kanske är på gränsen till att den inte är speciellt synlig i dagsljus...

709a2199ab6bc68e58a2a3604f1647ce28f18a69_2_PIA_193624_0_10.png

Denna Roof Boxxer Fuzo ser också rätt trevlig ut:
dff2fe79ae51c4bb722520ae970e64ba0420e83e_2_PIA_157499_0_10.PNG

Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Letar köpråd
Här https://sharp.dft.gov.uk/helmets/roof-boxer/ är ett bra ställe att kolla hur säker hjälmen är.
Tack. Jag ska kolla in den sidan.

Tyvärr släpar de efter en del och många nyare modeller är inte med än.
Jag skulle inte välja hjälm efter hur synlig den är, du har ju halvljus på t ex och det missar många.
Strålkastarna sitter ganska långt ner och syns bara i en begränsad vinkel. En hjälm sitter högre upp, och kan ses i 360 grader.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det spelar ingen roll hur "synlig" du gör dig. ALLA idioter (inklusive vilda djur) är ute efter att döda dig, det är det enda tänket som gör att du själv kan parkera hojen efter en körning.
Ja, om man inte tittar så kan ju saker vara hur synliga som helst. En kvinna som försökte köra ihjäl mig påstod envist att hon inte såg mig, och det var mitt fel. Jag tittade på hennes huvud hela tiden, och hon tittade aldrig någonsin åt mitt håll, jag kom från hennes vänster, hon svängde ut höger mitt framför mig.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin