Tysken skrev:Hur fungerar en sån i praktiken, hur ser vevaxeln ut osv?
Tysken skrev:Hur fungerar en sån i praktiken, hur ser vevaxeln ut osv?
Mattias skrev:Stjärnmotorn kan inte ha jämnt antal cylindrar, såvida den man inte bygger ihop två stjärnor i tandem.
X-Expert skrev:
burner skrev:Intressant läsning.
Undrar hur effektiv en stjärnmotorkonstruktion är, med tanke på verkningsgrad och dyl.
Den kan inte vara så effektiv med tanke på konstruktionen eller har jag fel ?
Bj.O.rn skrev:Effektiv? verkningsgrad?
Det var först och främst effekt/viktförhållande samt acceptabel kylning man var ute efter.
/B
Trötter skrev:Glöm inte sen heller bort att dem ryska sjärnmotorerna snurrar åt "fel" håll
Chris Ash skrev:Vad var Sabren? En H-motor? Två ihopsatta radtolvor var det väl.....
Bj.O.rn skrev:Ett H, ja två boxertolvor på varandra, det har jag för mig, i vissa böcker har jag för mig dom kallar den en X-motor men naiper-sabren hade väl två vevaxlar, inte en?
här förresten: http://www.eagle.ca/~harry/aircraft/tempest/sabre/
/B
Chris Ash skrev:Det är rätt jäkla manligt att spränga ljudvallen med en kolvmotor.......
Twosaint skrev:Ursäkta ?
Chris Ash skrev:Jag som läste "sub-sonic" som "super-sonic".....men ok nästan 1000km/h med en kolvmotor är fortfarande väldigt manligt
Twosaint skrev:Ja jag var lite fundersam där, om jag inte misstar dig för nån annan så har jag för mig att du är rätt påläst iaf då det gäller militära material och fordon.
Trodde du även hade pejling på "flyghistoria".
Varför det just heter "ljudvallen" kommer från engelska "wall" man trodde att ljudvallen var något som inte gick att passera därför att plan som närmade sig den slets sönder och man talade om "brickwall".
Just under och ovanför mach 1 beter sig planet oroligt och dom första som passerade den talade om ett lugn som trädde in då man kommit över mach 1.
Och närmar man sig mach 3 börjar friktionen i luften att smälta legeringar.
Chris Ash skrev:Iofs måste väl propellern först genom ljudvallen? Går det överhuvudtaget med ett propellerplan?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|