Stockholm -Hojkörning,långrunda sön 13 juli

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Hojkörning Stockholm söndag 13 juli, samling från 10.30, avfärd 11.00!

Bilder från rundan HÄR!

VIKTIGT! Blir nog rejält varmt, se till att ha med dig vattenflaska!

Samling från kl 10.30 vid McDonalds Väsby trafikplats (Upplands Väsby), dvs tid för en sen frukost och lite babbel innan vi åker iväg kl 11.00, exakt...! Sedan blir det en runda upp i Roslagen, skulle gissa att det blir cirka 30 mil, lunch på vägen, och att klockan är 17.00 innan vi är tillbaka i stan.

Kommer bli en mix av goa krokvägar, en del i bra skick och några riktiga höjdare, en del lite skumpigt, samt en del "transportsträckor" däremellan.

Tempo: Ganska så lugnt på stora vägar som Europa/ riksvägar, samt vid bebyggelse och 30-50-sträckor men sedan gasar vi på ute på småvägarna, "forcerat och intensivt men med hyfsade marginaler".... :D

För att undvika kaos, undvik omkörningar av andra i gruppen ute på krokvägarna (såvida inte hojen före dig vinkar förbi dig) Byt placering vid korsningar eller lite snyggt på en raksträcka på stor väg.

Känner du att du halkar efter och hojen bakom dig "trycker på", vinka förbi honom/henne, så slipper folk bli irriterade!

Och, håll snyggt avstånd till hojen framför dig, samt.... kör inte fortare än att DU tycker du har koll på läget, hojar i diket är väldigt o-kul! Har tyvärr sett för mycket av det i år... :( (Och en likhet mellan olyckorna är att hojen gått av i kurvan efter att det gjorts en omkörning...)

OBS!! Grupper i gruppen... Om vi blir många så kommer det av naturliga skäl bli ruggig gummisnoddseffekt, alla kan inte köra på ett led... och ska alla gasa ifatt blir det ett ruggigt tempo längre bak, bättre låta det bli grupper i gruppen, med ett vettigt tempo, så kan alla köra i ett tempo som passar den/dom, (brukar vara en blandning av såväl hojar och erfarenhet) vi samlar ju ändå ihop oss vid korsningar där vi aviker från färdriktningen!

Har du inte "kört i grupp" tidigare, ta gärna en titt HÄR!

PS/ Givetvis fulltankat (eller nästan) vid avfärd! Och ha gärna med dig en vattenflaska så att du kan dricka lite vid stoppen! /DS

Någon som hänger med?

1. benkar
2.
3.

osv

/B

Bifogat

• dagstur8maj2003.jpg
    dagstur8maj2003.jpg
    94.8 KB · Visningar: 309
Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Sorry Benkar!

Skulle gärna haka på men är inte upplagd efter dagens händelser.

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Jag är på, om jag blir ensam motard och håller ned tempot för mkt på transportsträckorna eller om det blir för många såna så avviker jag bara lite snyggt.

1. benkar
2. `gpf (svart högljudd ktm-motard)
3.
4.

Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gpf skrev:
Jag är på, blir jag ensam motard och håller ned tempot för mkt på transportsträckorna eller om det blir för många såna så avviker jag bara lite snyggt.

Långsamt (120-130) på transportsträckor är inga problem, värre om det skulle gå ultralångsamt på krokvägarna... :D Ni som har åkt med mig tidigare borde ha hunnit notera att jag kör relativt lugnt på raka vägar, men gasar på då det svänger... det är kurvorna som ger mig en kick.... :p Jag är nog konstig jag... :rolleyes:

/B

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
benkar skrev:
Långsamt (120-130) på transportsträckor är inga problem, värre om det skulle gå ultralångsamt på krokvägarna...

Ok, på krokarna så klarar jag nog att hänga på. Ser fram emot vilken väg du syftar på som berg-och-dalbana (hoppas det är den jag tror det är!) :tummenupp

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
soppatorsken skrev:

Ja, imorgon är det inget fikarundatempo som gäller... :p Men får väl ändra till "gillar att gasa när det svänger, men ändå ha lite marginal kvar för parkerade höskrindor, oväntat grus, bilar som genar genom kurvor mm :eek: " Att överleva är det primära, sedan får man ha så kul det går på allmän väg med hyfsade marginaler för det oväntade... :)

/B

Last edited:

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Muääääää!!!!

Jag vill! Jag vill! Jag vill! Jag vill!!!!!

Dumma hoj. gå sönder dan innan en benkar-körning. suck...

Jaja, en annan gång kanske. Vad är väl en bal på slottet... :)

/Lucky9

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
OK, jag testar några mil, tempot och mina övelevnadsinstingkter 40 bast o blir bara räddare för varje år :D Sånt här bus får jag inte hålla på med för särringen.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
håkanolsson skrev:
30 mil? Lite långt Finns det tid för ventiljustering o annat?

Milen rullar på snabbt när man har kul... :D I söndags var det en liten "eftermiddagsrunda" där vi åkte från Täby vid 13-tiden, och tillbaka i Tokholm vid 17.30, blev 20 mil av bara farten...

Du kan passa på att justera ventilerna när vi andra käkar lunch! ;)

/B

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gpf skrev:
Ok, på krokarna så klarar jag nog att hänga på. Ser fram emot vilken väg du syftar på som berg-och-dalbana (hoppas det är den jag tror det är!) :tummenupp

Vad jag syftar på... den är KROKIG, den är KUPERAD, den är VÄLDIGT SMAL, relativt LÅNG, perfekt för MOTARDER (tror jag....), beläggningen är SLÄT, och vägen helt enkelt UNDERBAR i mina ögon, men en del andra med "stora hojar" bara HATAR den.... och det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man ska baxa runt ångloks-VTRn där....

/B

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
benkar skrev:
Vad jag syftar på... den är KROKIG, den är KUPERAD, den är VÄLDIGT SMAL, relativt LÅNG, perfekt för MOTARDER (tror jag....), beläggningen är SLÄT, och vägen helt enkelt UNDERBAR i mina ögon, men en del andra med "stora hojar" bara HATAR den.... och det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man ska baxa runt ångloks-VTRn där....

/B

Vi ses :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
benkar skrev:

/B

Åhfyf*n va jobbit' det låter :eek: Är det OK om jag leder Rettan där? :4skrika

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S