Stockholmare tycker mest om att köra hoj. Kalmariter minst.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har du tydligen alldeles rätt i.

:)

Ur Dagens Nyheter idag:

”Att stockholmare kör mest i bil i Sverige är dock missvisande, visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys som DN tagit del av.”

Så ifall man gör en rättvisande beräkning...

”...körde den genomsnittliga stockholmaren 588 mil under 2018. Jämtland och Dalarna, med 791 respektive 781 mil per invånare, återfinns i toppen.”

...och om man analyserar bilar man själv ÄGER blir skillnaderna ännu större...


Buy quality, cry once.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det har du tydligen alldeles rätt i.

:)

Ur Dagens Nyheter idag:

”Att stockholmare kör mest i bil i Sverige är dock missvisande, visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys som DN tagit del av.”

Så ifall man gör en rättvisande beräkning...

”...körde den genomsnittliga stockholmaren 588 mil under 2018. Jämtland och Dalarna, med 791 respektive 781 mil per invånare, återfinns i toppen.”
Ja, med statistik kan man bevisa precis vilka felaktigheter som helst.
DN skrev:
Siffrorna som ligger till grund för missförståndet bygger på den genomsnittliga sträcka som varje bil rullar varje år. Data kommer från noteringar som görs vid besiktningen. Men detta genomsnitt tar inte hänsyn till att bilägandet varierar kraftigt över landet. I storstäderna är det färre hushåll som har bil. Siffrorna tar heller inte hänsyn till vem som äger fordonet och i vilket syfte bilen körs, alltså om det är en taxi, en tjänstebil eller en privatbil.
Det stämmer att Stockholmsbilar rullar flest mil per år. Men utgår man i stället från hur långt varje person i genomsnitt kör blir siffran helt annorlunda, och stockholmarna hamnar då i botten.
Ja, delar man sträckan alla bilar har kört med alla innevånare så blir det ju helt klart andra siffror än om man bara tittar på hur långt varje bil går. Men fortfarande så körs ju bilarna längst i Sverige :huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, det första påståendet kändes onekligen märkligt med tanke på att MP har sin stora väljarbas just i Hufvudstaden...INGEN som är beroende av 3000+ mil per år i bilen röstar på dem...

Att folk från glesbygden fortfarande bara kör 500-700 mil per år känns konstigt, men jag antar att raggarbilar och andra påställda fordon som knappt används drar ner snittet rejält.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det första påståendet kändes onekligen märkligt med tanke på att MP har sin stora väljarbas just i Hufvudstaden...INGEN som är beroende av 3000+ mil per år i bilen röstar på dem...

Att folk från glesbygden fortfarande bara kör 500-700 mil per år känns konstigt, men jag antar att raggarbilar och andra påställda fordon som knappt används drar ner snittet rejält.

Man får ju lägga ihop dem då: Om norrbottningen i genomsnitt har 3,2 bilar så blir det ju en rejäl bit över 2000 mil per år...

Plus hoj, snöskoter osv. Statistiken kanske borde baseras på försäljning av 95 oktanig bensin (/98/104/diesel/etanol) dividerat med antalet hushåll?


EDIT: kompletterade med bränslen... :hihi


Buy quality, cry once.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att jag har kvar några leksaker som klarar sig med 95 oktan...

Men det vore onekligen intressant att se försäljningssiffror för olika typer av bränsle. BF95, BF98, diesel och E85. För varje län eller till och med kommun, totalt och även per capita. BF98 i en fjällkommun under påsk...ojojoj...
 
Last edited:

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns en stor andel fordon som är reggade på företag med HQ som har adress Stockholm och även myndigheter baserade i Stockholm, men där bilarna aldrig varit i länet ens.

Statistik och forskares gissningar är en sak, verkligheten ngt helt annat.
Och då kommer vi ner till vems verklighet vi pratar om, Miljömupparnas med Helldén i spetsen, som tror att alla kan ta tuben överallt, eller möjligen en elsparkcykel för att få lite motion, eller vår andras? :va
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hell-den anser sig ju ha tolkningsföreträde eftersom han är en bättre människa än vi andra.
Dessutom kan han hysta in baaaarnen på sin sida.

Hell-Den & MP 1
Sverige 0

...i varje fråga dom handlägger.
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top