*ähum*... jo, det var en grej jag måste berätta....
Du kan ge dig fan på att det är det som räknas. Vad annars? Det FINNS ju ingen annan statistik än bilprovningens mätarställningsnotering. Svensken kör ”i snitt” 1200 mil/år. Dvs ”bilägaren”, inte ”invånaren”. Är det rimligt? Nej så fan heller, det är ju bara att ta varenda tre år gammal bil på blocket, dividera mätarställningen med 3 och vips har man miltalet.
Jag är ganska säker på att ALLA politiska beslut bygger på myndighetsstatistik, och bilprovningarnas noteringar ingår i dem.
Buy quality, cry once.
Håller med. Men frågan är om"man" gör just detta ?
Det är ju bara att ta varenda tre år gammal bil på blocket(?), dividera mätarställningen med 3 och vips har man miltalet.
Men bilar som exporteras efter 3 år hur går det med dom ? (Förekommer tydligen, SEK har fallit så lågt att begagnade bilar i Sverige ses som billiga i tex Tyskland.)
Gör man detta, när bilen kommer in för besiktning efter 3 år, används mätarställningen för att beräkna hur långt bilen rullat per år genom att dividera med 3. Och den statistiken går till myndigheterna?
Eller noteras bara mätarställningen ?
Och rullstatistiken kommer först när bilen kommer in nästa gång ?
Och man har två vägmätarställningar från kontrollbesiktning ?
Har det alltid varit så att nya bilar ska kontrollbesiktigas först 3 år efter de registrerats ?