Stockholmare tycker mest om att köra hoj. Kalmariter minst.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Är du representativ i ditt län, tror du?

Jag har ingen aning om jag är representativ för mitt län eller inte, men jag känner i alla fall ingen norrbottning som kör så lite som det anges i denna tabell. Oavsett fordonsslag. Ingen har en vanlig personbil som går så lite som tusen mil per år. Och vem äger till exempel en tung lastbil som inte går mer än tretusen mil per år...? Din nyinköpta timmerbil rullar 24/7 vilket brukar bli runt tjugo tusen mil per år. Allt annat leder till en snar konkurs.

Nej, jag väljer att betrakta dessa siffror som grovt felaktiga. Som bergnäsarn sa - jo tjena...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Eh, därför att du tyckte att Mäkinen beskrev ”precis” varför statistiken inte stämmer med verkligheten. Eller är det fler än du som skriver under kontot Lugn?

Nu var det iofs inte det jag citerade...

0f5c43b45a661720f085a2e84322cd08.jpg

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Själv kör jag (Boende i norra jämtland) i snitt 1600mil/år på mc, men det hamnar inte i statistiken då jag kört hojar för nya för att hamna hos bilprovningen. Så statistiken tar isf bara med hojar äldre än 3-4 år. Tror siffrorna i samtliga län skenar iväg rätt rejält om man skulle få med de hojarna.

:tummenupp

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
för nya för att hamna hos bilprovningen

Det är alltså mätarställningen hos bilprovningen som ligger till grund för siffrorna i det första inlägget...?

Det var väl ett urbota jävla dumt sätt att bedöma hur många mil någon kör...? Det betyder ju i så fall att de nyaste årsmodellerna i varje fordonskategori inte ens finns med i statistiken...? Alltså de årsmodeller som garanterat går flest antal mil, i alla fall då vi talar om tunga fordon...?

Jag hoppas verkligen att ingen använder denna form av statistik som underlag för politiska beslut.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är alltså mätarställningen hos bilprovningen som ligger till grund för siffrorna i det första inlägget...?

Det var väl ett urbota jävla dumt sätt att bedöma hur många mil någon kör...? Det betyder ju i så fall att de nyaste årsmodellerna i varje fordonskategori inte ens finns med i statistiken...? Alltså de årsmodeller som garanterat går flest antal mil, i alla fall då vi talar om tunga fordon...?

Jag hoppas verkligen att ingen använder denna form av statistik som underlag för politiska beslut.

*ähum*... jo, det var en grej jag måste berätta....

Du kan ge dig fan på att det är det som räknas. Vad annars? Det FINNS ju ingen annan statistik än bilprovningens mätarställningsnotering. Svensken kör ”i snitt” 1200 mil/år. Dvs ”bilägaren”, inte ”invånaren”. Är det rimligt? Nej så fan heller, det är ju bara att ta varenda tre år gammal bil på blocket, dividera mätarställningen med 3 och vips har man miltalet.

Jag är ganska säker på att ALLA politiska beslut bygger på myndighetsstatistik, och bilprovningarnas noteringar ingår i dem.

Buy quality, cry once.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Din nyinköpta timmerbil rullar 24/7 vilket brukar bli runt tjugo tusen mil per år. Allt annat leder till en snar konkurs.
Nej, jag väljer att betrakta dessa siffror som grovt felaktiga. Som bergnäsarn sa - jo tjena...

Hur många år rullar timmerbilen ?
Vad händer med timmerbilen sedan ?
Skrotas ?
Säljs för export ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
*ähum*... jo, det var en grej jag måste berätta....

Du kan ge dig fan på att det är det som räknas. Vad annars? Det FINNS ju ingen annan statistik än bilprovningens mätarställningsnotering. Svensken kör ”i snitt” 1200 mil/år. Dvs ”bilägaren”, inte ”invånaren”. Är det rimligt? Nej så fan heller, det är ju bara att ta varenda tre år gammal bil på blocket, dividera mätarställningen med 3 och vips har man miltalet.
Jag är ganska säker på att ALLA politiska beslut bygger på myndighetsstatistik, och bilprovningarnas noteringar ingår i dem.
Buy quality, cry once.

Håller med. Men frågan är om"man" gör just detta ?
Det är ju bara att ta varenda tre år gammal bil på blocket(?), dividera mätarställningen med 3 och vips har man miltalet.
Men bilar som exporteras efter 3 år hur går det med dom ? (Förekommer tydligen, SEK har fallit så lågt att begagnade bilar i Sverige ses som billiga i tex Tyskland.)

Gör man detta, när bilen kommer in för besiktning efter 3 år, används mätarställningen för att beräkna hur långt bilen rullat per år genom att dividera med 3. Och den statistiken går till myndigheterna?
Eller noteras bara mätarställningen ?
Och rullstatistiken kommer först när bilen kommer in nästa gång ?
Och man har två vägmätarställningar från kontrollbesiktning ?

Har det alltid varit så att nya bilar ska kontrollbesiktigas först 3 år efter de registrerats ?

Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har det alltid varit så att nya bilar ska kontrollbesiktigas först 3 år efter de registrerats ?

Om jag minns rätt skulle alla besiktigas varje år när den infördes.
Men det var i mitten på sextiotalet, så minnet kanske sviker.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Skrotas ?
Säljs för export ?

De kan nog drabbas av en mängd olika öden och "begagnade" timmerbilar kan nog mycket möjligt dra ner snittet. Lite grann. Men att Norrbottens tunga lastbilar skulle ha ett snitt nedåt 3000 mil per år låter osannolikt. Återigen - med dagens konkurrens- och beskattningssituation inom åkerinäringen så finns det ingen - INGEN - som står med en tung lastbil påställd som sedan inte används fullt ut.

Om dessa ändå hamnar i statistiken så indikerar det ju bara att insamlingen av statistiken och sedan dess presentation är ytterst tveksam. Något som dessutom kan anas om man faktiskt googlar efter mer information från "Trafikanalys".

Jag tänker inte lägga tid på att detaljstudera deras rapporter, men redan på första sidan anges ju timmerbilar som ett helt eget fordonsslag med över tio tusen mil i snitt, för att sedan inte nämnas alls...?

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2019/korstrackor_2018_blad.pdf

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004

Tunga fordon besiktas varje år direkt ur affär, likaså färdskrivaren. Iaf som jag fattat det då jag håller på ta C och CE i skrivande stund.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skrotas ?
Säljs för export ?

Jag skulle gissa att en timmerbil rullar 80.000-100.000 mil, sedan byts den eftersom service och rep tenderar att orsaka stillestånd vilken ingen kan ha i den branschen. Vad som sedan hamnar på chassit är mer osäkert, många brukar sluta 30-40 år senare som cirkusbil...

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Öh...!!!

:jisses

Hade ingen aning om att lastbilsmotorer (Volvo) var såhär starka. Eller ”starka” ger ju inte rättvisa åt siffrorna. Monstruösa!

Bifogat

• Skärmavbild 2019-05-11 kl. 18.52.03.png
    Skärmavbild 2019-05-11 kl. 18.52.03.png
    117 KB · Visningar: 54
  • Skärmavbild 2019-05-11 kl. 18.52.11.png
    Skärmavbild 2019-05-11 kl. 18.52.11.png
    61.5 KB · Visningar: 47
  • Skärmavbild 2019-05-11 kl. 18.54.45.png
    Skärmavbild 2019-05-11 kl. 18.54.45.png
    202.1 KB · Visningar: 34

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Öh...!!!

:jisses

Hade ingen aning om att lastbilsmotorer (Volvo) var såhär starka. Eller ”starka” ger ju inte rättvisa åt siffrorna. Monstruösa!
Skall man flytta mycket järn behöver man stora och starka motorer.
Hur mycket effekt tror du att ett containerfartyg har på propellern?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Hur mycket effekt tror du att ett containerfartyg har på propellern?
Aldrig hör talas om en bilmotor som ger 3500 Nm. En 6,7-liters V8-diesel i en sådan här Ford värsting-pickup (6,7 meter lång och 3,3 ton) ger t.ex. 1200 Nm.

Bifogat

• 1280px-2020_Ford_F-450_Limited_Super_Duty_with_Powerstroke_Turbo_Diesel_engine,_front_NYIAS_2019.jpg
    1280px-2020_Ford_F-450_Limited_Super_Duty_with_Powerstroke_Turbo_Diesel_engine,_front_NYIAS_2019.jpg
    217.5 KB · Visningar: 17
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skrotas ?
Säljs för export ?

Tidigare var det vanligt med en 100´mil på förstaägarn sen vidare till sydamerika där den snurrade en 100´till eller så för att avsluta sina dagar i afrika efter det.

Nu är det nog annorlunda, högre miljökrav(både arbetsmiljö och luft)i sydamerika bla. och längre livslängd på grejerna så de stannar längre inom europa men kanske österut när den lämnat förstaägaren.

Vet en -04 volvo som rullade förbi 200´mil 2012 på samma förare/ägare men det är inte jättevanligt, många serviceavtal ligger på en 70-80´mil så de brukar inte bli äldre hos förstaägarn.

Vanligt att större bilar minst rullar 12´/året, svårt att få ihop ekonomin annars, de som rullar längst går uppåt en 3´i månaden på skift.

Mindre distrubitionsbilar rullar nog en 6´/året i snitt iaf., få tunga bilar som går mindre än så då det blir svårt att betala den, de kostar en slant att köpa in och sen ska det på en påbyggnad av något slag och de är inte gratis de heller förutom skatter och avgifter och lön till föraren.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Nej, jag väljer att betrakta dessa siffror som grovt felaktiga.
Det har du tydligen alldeles rätt i.

:)

Ur Dagens Nyheter idag:

”Att stockholmare kör mest i bil i Sverige är dock missvisande, visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys som DN tagit del av.”

Så ifall man gör en rättvisande beräkning...

”...körde den genomsnittliga stockholmaren 588 mil under 2018. Jämtland och Dalarna, med 791 respektive 781 mil per invånare, återfinns i toppen.”

Bifogat

• Skärmavbild 2019-05-20 kl. 16.37.32.png
    Skärmavbild 2019-05-20 kl. 16.37.32.png
    808.5 KB · Visningar: 23
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...