2310716 Ja det är sång i de gamla GSX 1100-spisarna! Det enda jag möjligtvis än idag kan tycka låter råare var när de förr toktrimmade de äldre tvåventilarna, Kawa Z1000 och Suzuki GS1000. Gud vad rått de lät på tomgång med fyrkantiga kamlober, bigbore-kit och stenhårda ventilfjädrar, rupetti-ruppetti!!!
Jag minns fortfarande doften av att i mitten av 80-talet som 18-åring ligga bakom de hårda Katana-pojkarna med 170 hästarstrim och trattförsedd RS-brygga , doften av bränd Castrol RS, het metall, -98 oktan, lukten av bränt gummi under otaliga roll-on burnisar, vevhusrök från slang i coca-colaburk.
En Katana med rensad Vance&Haynes-megafon var det som gällde förr. Då ,liksom nu 20 år senare, var det samling onsdagar vid donken Svea. Jag hade min apflelgrüna tvåtakts Kawa H2 med "Evergreen" på tanken. Portad med 833-cyllar, 3 Mikuni 38
r, hemräknade/svetsade kammare, najade budweiser ölburkar som ljuddämpare efter stingerrören. En av tjejerna som då stod i kassan på Donken står fortfarande kvar!
En yngre upplaga av den mc-tokige Peter (?) stod då, liksom nu, där varje onsdag för att prata med sina idoler, oss mc-grabbar och -tjejer.
Vid 22- tiden lättade alla hojarna från Donken Svea till Wennergren-Center. Där samlades alla vassa hojar och bilar (på den tiden åkte alla rakt fram). Professorn med buggyn med corvair-sexa, Asconan med Garett-lastbilsturbon, Honda 750:n med turbon, bakhjulsfantomerna Lonny Blomberg och Furstenhoff. "Make my day"-Katanan med stumstag och slicks. Sedan for alla ut till Kymlingelänken (Kistarakan) och drog. En snubbe som åkte en toktrimmad sleeper-Valiant och ibland en grå Renault4 och var polare med de flesta poliser vinkade iväg alla ekipage som ville dra. Han stängde av Kymlingelänken med samma värdsliga min som Karlsson på taket. Jeepfolket roade sig med att braka runt i skogen runtikring och fälla björkar. När polisen kom vart det återsamling vid Donken Svea för hojfolket.
En gång rullade Fursten ut en fullblown roadracehoj med slicks ur en vit van framför Mc Donalds (preskriberat?) och drog med på Sveavägen. När race-katanorna dundrade in på Sveavägen hölls högerfoten i megafonen ty vid Handels stod länstrafikgruppen och vinkade in hojar för bullerkontroll. Alla hårda pojkars högerstövlar var svarta av sot (lika macho som att idag ha skrapade knäpuckar).
För de som var nattmänniskor var det sedan bara att hänga på rejset ned till Kornhamnstorg via Sveavägstunneln/Tegelbacken för fortsatt färd till någon strand för nattbad i urartad, naken och dekandent stil. Sedan var det för min del hem till föräldrahemmat till oroliga föräldrar och förhör vid frukostbordet.
Att det gick att arrangera sådan samlingar för oss 60-talister på den tiden, utan internet och SH förstår jag inte. Men när alla var samlade så skingrades man inte så lätt. Alla insåg på ngt vis vilken sällsynthet det var att få ihop så mycket folk. Alla höll ihop till långt in på småtimmarna, Det kunde dröja länge till nästa gång tänkte man.... men nästa onsdag var det dags igen!
/J