Stockholmskörning - Hur gör man?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tog kortet nu i veckan och en sak som jag inte har fått lära mig, som jag behöver lära mig, är hur jag ska tänka när det gäller körning på morgonen inne i stan. Jag kör själv tex vid köerna från liljeholmen till Hornstull. Där är det ju stopp i alla filer redan från E4an.

De hojar jag ser kör i bussfil, kör mellan bilar, kör på höger och vänster sida, och sedan ställer sig längst fram vid rödljuset.

Är detta "rätt"? Vad säger ni? Hur tänker ni?
Jag förstår självklart att man inte ska utmana ödet, och hela tiden vara medveten om filbyten osv.

En annan sak, vid rödljus i Stockholm när det är tex 2 filer och ca 5 bilar i varje kö, stannar man snällt längst bak? Eller åker man fram även där?

Det vore snällt med lite svar om hur ni tänker och resonerar, även vad ni har för erfarenheter om vad man inte ska göra.

Tack!
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag brukar ibland köra i bussfilen där vid bron mellan liljeholmen och hornstull och sedan ställa mig längst fram, men det är som du säger, man utmanar ödet :).
Men inne i stan om det är rödljus så brukar jag oftast (om det finns möjlighet) åka mellan bilarna och ställa mig längst fram. Kan även hända att jag passerar på höger/vänster sida av körfältet om det inte går att köra mellan bilarna.
Mitt resonemang för filtrering i trafik är; Om jag inte passerar bilar i kö så är det ännu ett fordon som står i kö (jag själv) och därmed minskar jag istället kön om jag kör förbi mellan bilarna :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Finns det plats att ta sig fram till rödljuset göra iaf jag det oftast.
Åka i bussfilen är väl eg inte tillåtet och kan resultera i böter, jag använder den dock om det är väldigt tjock i trafiken när man är upp i stockholm på hoj.
Samma sak som bilfärjor, lika bra att hojarna är först, dom ska ju ändå om bilarna vid nåt tillfälle... :D
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Jag brukar ibland köra i bussfilen där vid bron mellan liljeholmen och hornstull och sedan ställa mig längst fram, men det är som du säger, man utmanar ödet :).
Men inne i stan om det är rödljus så brukar jag oftast (om det finns möjlighet) åka mellan bilarna och ställa mig längst fram. Kan även hända att jag passerar på höger/vänster sida av körfältet om det inte går att köra mellan bilarna.
Mitt resonemang för filtrering i trafik är; Om jag inte passerar bilar i kö så är det ännu ett fordon som står i kö (jag själv) och därmed minskar jag istället kön om jag kör förbi mellan bilarna :)

+1 :rock:fakta
 

choppergubbe

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha C-40
Just den lilla sträckan är ju knepig då man måste skära tvärs över högerfilen om man sedan skall åka rakt fram mot västerbron. Ställer man sig längst fram där får man vara beredd på att gasa på, annars blir man antingen omkörd eller påkörd (har varit med om bägge i den korsningen). I övrigt så är det säkraste sättet i Stockholmstrafiken att åka snabbare än alla andra, dock inte för snabbt för att hinna reagera :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Om jag ser att det slår om från grönt till rött och jag vet att jag kan ta mig längst fram i kön så gör jag det, annars tar jag det väldigt varsamt när jag kryssar mig fram.
Från Nacka fram till Slussen så får man köra i bussfilen i en väldigt lång sträcka, den fördelen används ganska friskt. :tummenupp

Sen ska man självklart se upp för mottrafikanter som inte har någon koll runtomkring sig. :huvet
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
För jääävla fånigt att MC inte får nyttja bussfiler i innerstan.....:dummer

Asch, jag har bara blivit stoppad en gång, av en mc-polis.
Han sa bara att jag inte borde göra så, och sen körde han vidare. :)

Kungsträdgårdsgatan har jag också kört förbi på många gånger när det har varit poliskontroll, fast dom har alltid varit upptagna med att stoppa bilar så jag har bara passerat utan att dom ens har kollat på mig. :banana
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kör aldrig till jobbet längre, sitter på bussen och sover istället..
Men skaffa en olycksfallsförsäkring + livförsäkring, sen är det bara ge dig ut i kaoset!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Störst först och tveka aldrig, annars är du en död liten lammunge" var vad min körskolelärare sa till mig vid min första stadskörning.
Efter det har det bara gått utför....:rolleyes:
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Går det att komma fram mellan bilarna, gör det.
Går det att komma fram bredvid bilarna på vänster sida, gör det.
Går det att komma fram bredvid bilarna på höger sida, gör det.
Går det att köra över bilarna, gör det.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack för alla tips.
Mjukstartade idag då det är klämdag, det var ju tomt :tummenupp men lär bli värre på måndag :va.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Du kommer märka hur alla andra kör, och när du köat snällt i stekhet sommarvärme tillräckligt många gånger kommer du börja köra likadant.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Det är det jag misstänker, övning ger färdighet säger man ju, nu vet jag hur jag kan tänka i de olika situationerna så det är bra, men har ni mer tips så är ni välkomna att skriva mer. :tummenupp
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Kungsträdgårdsgatan har jag också kört förbi på många gånger när det har varit poliskontroll, fast dom har alltid varit upptagna med att stoppa bilar så jag har bara passerat utan att dom ens har kollat på mig. :banana

Där är det dock tillåtet att köra för transport till fastigheterna, jag brukar transportera min hoj till MC parkeringen vid fastigheten, det måste juh räknas :katt
Fast igår var polisen inte så glada på mig och sa att jag inte fick parkera där :(
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag köpte en högljudd hoj och skinnställ, bilisterna flyttar på sig som om man hade blåljus haha, alla är ju livrädda för eCkxXxsttreeema motorcyklister :yoparty
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns det plats så kör man där, med fingrarna på broms och koppling och alla sinnen på helspänn. Men att köra hoj inne i stan känns ganska meningslöst. Jag bor strax söder om Söder och jobbar i Solna, det går fortare att cykla genom city än att köra hoj, trampcykeln vinner med 10 minuter, och då har jag inte räknat med ombyte, 10 minuters promenad till garaget osv :näsblod Ju mer mitt i smeten man hamnar, desto trängre blir det, och svårare att smita mellan med hojen :(
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
"Störst först och tveka aldrig, annars är du en död liten lammunge" var vad min körskolelärare sa till mig vid min första stadskörning.
Efter det har det bara gått utför....:rolleyes:

När blev en hoj störst i trafiken? Eller menar du den förare som är störst...? :va
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top