Stockholmskörning - Hur gör man?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Dessutom är det klokt att snedda in och ställa sig framför vid rödljusen. Då ger man inte bilföraren chansen att försöka tränga sig förbi. Han/hon måste köra över dig i så fall och den spärren är det ytterst få (tyvärr inte alla) som saknar...
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Körde till jobbet idag för första gången då det var "vanlig" kö = kö hela vägen när E4an och Södertäljevägen går ihop till efter bron. Körde bussfilen, köade lite, tog rygg på en annan mc-förare, men han hade smalt styre och bra koll så han kom in överallt.

Själv köade jag snällt på trånga ställen och tog tillfället i akt när det uppstod lite öppningar. Bilarna står jävligt tätt på bron och det går knappt köra mellan på de flesta ställen. Läskigt men helt klart något man kan lära sig.

:tummenupp

Jag körde min första sthlmpendling i måndags. Jag försöker att inte köra om när trafiken rör på sig. Står det still, eller går väldigt långsamt, så tar jag mig längst fram. Skall dock erkänna att jag inte känner mig helt trygg där ute, men det kanske kommer..? Jag sparar 30 minuter enkel resa jmf med kommunalt, så det känns ändå värt det.
 

ribzon

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2011
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Striple 675 R -13
Jag pendlar istortsätt varje dag från Hässelby till fridhemsplan och bergslagsvägen är alltid fullsmetad med bilköer. Det tar ett tag att vänja sig så kör lugnt och riskera inget du kommer ångra. Bättre komma fram sent än aldrig. Taxi är dom som prejar mest och ligger alltid å slicka mittlinjen som om dom kommer snabbare fram :huvet Man har kvaddat några backspeglar genom åren men inga personskador än :rock
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Försöker komma förbi bilarna på ett smidigt sätt utan att utmana ödet. Försöker alltid hålla koll på vad som händer framför bilarna för att kunna förutse ev. filbyten och annat. Vid rödlysenförsöker jag komma så långt fram som möjligt, är man hyfsat snabb på rullen är man iväg långt före bilarna.
Men som många säger, det gäller att tänka i fler led och inte bara på hur man själv kör. Passerar man ex på vänstersidan om en bil kan man snegla lite på förarens vänsterhand för att se om dom börjar fingra på blinkersspaken, m.m.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Har nu testat tre olika färdsätt från jobbet och med bil var det olidligt.
Klockan 16.45, Sollentuna - Skarpnäck
Bil - 90 min (via Essingeleden, inga avgifter)
Kollektivt 70 min (pendel och buss)
MC 45 min (via Klarastrandsleden avgift x2, dock inte för MC)

När vädret tillåter blir det alltid MC, ta det soft och kör där det finns plats, folk som pendlar är ofta vana med att det finns MC. Många lämnar ändå lite utrymme, om de ser en.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag bor i Älta och jobbar på ett uppdrag i Lijleholmen. Funkar utmärkt att köra mellan bilarna, bussfil och vägrenen. Det går fort och smidigt. Jag har kört hoj till jobbet i många år och aldrig råkat ut för något. Det gäller bara att vara vaken. Köra som bil och snällt stå i kön är värdelöst, då missar man ju det bekväma med att ta knarren till jobbet.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det är onekligen lite läskigt att se hur nu blint litar på dessa mobilsurfande bilister...
Visst, ni tar er fram smidigt, men ett vingel pga facebookuppdatering i fel tillfälle.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag vill minnas att SMC Stockholm, vid ett flertal tillfällen, har försökt få kommunen att öppna upp bussfälten generellt för motorcyklister. SL- har vid åtminståne ett av tillfällena varit remissinstans. SL ställde sig i alla fall då positiva till MC i bussfälten, den gången.

Den MC- polis jag talade med om saken sa ungefär så här "Tja. Om du kör som folk, så skall jag allt ha en bra dålig dag, om jag skall sätta dit dig för det där".

Med det i minnet så kör jag alltid i bussfälten numera. Tydligen är jag inte ivägen för någon. Det ökar framkomligen och säkerheten för alla.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Den MC- polis jag talade med om saken sa ungefär så här "Tja. Om du kör som folk, så skall jag allt ha en bra dålig dag, om jag skall sätta dit dig för det där".

Passade på att följa en kortege med polisbilar som eskorterade någon utländsk dignitet för några år sedan. Kortegen körde i bussfilen och således jag oxå, då åker sidorutan ner på passagerarplatsen på polisbilen framför mig och ut kommer en hand med pekfingret sträckt i luften varpå polismannen viftade med handen. Ajabaja. Jag :hej snällt tillbaks.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Det berodde förmodligen snarare att du hängde efter kortegen än att du körde i bussfilen ;)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det berodde förmodligen snarare att du hängde efter kortegen än att du körde i bussfilen ;)

Det tror jag också.

En maskerad snubbe, typ en biker med integralhjälm, som börjar hänga efter ett dignitär som skyddas av poliseskort, kan nog räkna med att bli utsatt för en hel del 'specialbehandling' från ordningsmakten. Beväpnad biker är ju en klassisk avrättningsmetod i skumma kretsar. Tuxedo skall vara glad att konstapeln nöjde sig med pekfingret.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top