Stockholmssyndrom

• Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Hoj
TDR 125
Stockholmssyndromet i så fall är väl att de (innerstadsbor) inte kommer från Stockholm utan från "Kungsholmen" eller "Vasastan".

Sedan har jag en bekant som har en hobby - att snacka om hur bra andra delar av Sverige är. Själv är han södermalmare och åker sällan på studiebesök till centrala Stockholm.

Sedan finns det ett Solnasyndrom också. De erkänner knappt att de ligger i Stockholms län trots att Solna kommun gränsar till innerstan.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sedan finns det ett Solnasyndrom också. De erkänner knappt att de ligger i Stockholms län trots att Solna kommun gränsar till innerstan.

Inte resting. Jag upplever nämligen det motsatta, att de som bor i Solna så gärna skulle bo 2km längre söderut.

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Har ej läst hela tråden så någon kanske redan sagt det

men visst är tjejernas attityd i sthlm taskig när man ska flörta/ragga?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Stockholmssyndromet i så fall är väl att de (innerstadsbor) inte kommer från Stockholm utan från "Kungsholmen" eller "Vasastan".

Nu är det ju så att Stockholms Stadshus ligger på Kungsholmen... eller du kanske bara räknar Gamla Stan till Stockholm... för t.ex. så sades det ju när man flyttade ut Kungliga Tekniska Högskolan dit den ligger idag att det var ju förkastligt att man kunde flytta ut Kungliga Tekniska Högskolan på landet.

Så var drar du gränsen egentligen?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu är det ju så att Stockholms Stadshus ligger på Kungsholmen... eller du kanske bara räknar Gamla Stan till Stockholm... för t.ex. så sades det ju när man flyttade ut Kungliga Tekniska Högskolan dit den ligger idag att det var ju förkastligt att man kunde flytta ut Kungliga Tekniska Högskolan på landet.

Så var drar du gränsen egentligen?

Bor man utanför de gudsförgätna biltullarna får man finna sig i att vara en andra klassens medborgare.....

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
..Visste ni föressten att det i början av 1900-talet bodde fler Svenskar i Chicago än i Malmö?..
Visste ni att på 1600-talet var tysktalande i klar majoritet i Sthlm?...
Så dom flesta "ur-stockholmarna" är egentligen tyskar:tungan :D

KEX heter det!!! Eller säger ni "tjuken" också?!?
Äähhh, klart de heter tjekss. Precis som tjotte, tjalastjula eller tjååt.:tungan

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bor man utanför de gudsförgätna biltullarna får man finna sig i att vara en andra klassens medborgare.....

Fast det är ju inte vad Chaan säger, enligt honom så är även Kungsholmen och Vasastan såkallade Stockholmswannabe... förstår inte logiken.

Själv är jag nöjd med att vara förortsbo numera... 8år inne i city fick räcka.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Stockholmssyndromet i så fall är väl att de (innerstadsbor) inte kommer från Stockholm utan från "Kungsholmen" eller "Vasastan"..

Det e väl inte så konstigt att man säger sin stadsdel..
Stockholm e ju så jäkla stort att det är lite svårt att identifiera sig med det. Först måste man klargöra vad man menar men Stockholm.
Frågar du 10 olika personer får du troligen också 10 olika svar.
Vissa syftar på de personer som bor innanför tullarna, andra på stockholms kommun, vissa snackar om Stor-stockholm.. osv.
Stadsdelarna är sig så pass "stora" som mindre städer, och tex bara på östermalm bor det ca 40.000 invånare!
I min gamla hemstad Kalmar bor det 60.000 invånar i kommunen!
Så därför e det lättare att identifiera sig med sitt område, oftast är det inte heller lika laddat att säga att man kommer från södermalm, än att säga att man är stockolmare.
När någon tex frågar en vart man kommer ifrån och man säger att man bor i Vasastan eller Nacka eller Solna, så säger man bara vart man bor, inte vad man härstammar från, det e ju en helt annnan diskussion.
Jag är inflyttad som många andra och umgås (nästan) bara med andra inflyttade från kalmar/öland/norrland/göteborg.
Vi bor alla i innerstan, men kommer inte ursprungligen härifrån, jag ser oss inte som "stockholmare" även om vi bor och jobbar/pluggar här.
Men nu är jag en tjej som håller hårt i mina rötter, och de vänner som har bott här längre typ 3-4 år säger nu att de kommer från stockholm när någon frågar. Medan jag säger kalmarit bosatt i sthlm.
Men nu är jag så färsk häruppe, så vem vet om 20 år kanske jag kommer benämna mej som stockholmare :va :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast det är ju inte vad Chaan säger, enligt honom så är även Kungsholmen och Vasastan såkallade Stockholmswannabe... förstår inte logiken.

Själv är jag nöjd med att vara förortsbo numera... 8år inne i city fick räcka.
Tolkar jag resonemanget rätt, så vill boende på kungsholmen eller i vasastan inte förknippas med patrasket som kallar sig "Stockholmare".

Tankeexperiment:
Ni som ser er som Stockholmare.
Vilka andra ser ni som "äkta" stockholmare?
Brukar visa sig att Storstaden inte är mycket större än Lomma.
I bästa fall Falun.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Så därför e det lättare att identifiera sig med sitt område, oftast är det inte heller lika laddat att säga att man kommer från södermalm, än att säga att man är stockolmare.

Är det inte så att de som bor i de finare områdena gärnar påpekar det, medan övriga nöjer sig med att tituleras "stockholmare"? :va

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ah ok, nu är jag med på resonemanget.

Att man nämner stadsdelen är nog för att det är någon med vid tillfället som faktiskt känner till stockholm och då behöver man oftast specificera det lite för att inte få följdfrågor om var mer exakt.

t.ex. om jag är i Göteborg (vilket händer några ggr per år) och nån frågar så är jag från Stockholm... är jag i stockholm så är jag från Sollentuna (tidigare var det Kungsholmen och före det var det City, som jag bodde i alltså).
För er som inte känner till Stockholm så ligger Sollentuna 1,5mil norr från city och kräver då sin förklaring när någon känner till Stockholm... de som bor i Malmö t.ex. anser att 1,5mil är landet (en polare som är malmöit letar hus, han vill ut ur stan och känna frisk luft som han säger, han vägrar bo längre bort än 2mil, här i stockholm är det fortfarande storstan).

Det är alltså för att man skall vara förmer utan snarare om referensramar... precis som förr då man tyckte att man flyttade KTH ut på landet, idag är det väldigt centralt beläget mitt i stan. (Samma geografiska plats)

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Är det inte så att de som bor i de finare områdena gärnar påpekar det, medan övriga nöjer sig med att tituleras "stockholmare"? :va

Nä, det tror jag inte.
Det finns ju många "fina" områden i stockholm. Hade jag bott på södermalm eller i solna, hade jag ju sagt vart jag bor med.
Men om nån frågar mej vart jag bor
(har aldrig förstått intresset av denna fråga)
(lika tråkig-fråga som vad man jobbar med),
säger jag bara inne i stan, utan att uppge område.
Om de frågar vart i stan säger jag bara vid KTH.
Jag undviker faktiskt att säga att jag bor på östermalm, då det är så laddat och folk tror att man e nån snobb som bor på strandvägen då.
Nope, jag går i mina röda gummistövlar i stan och ser nog mer ut ut som
"bonde-söker-fru" tjej än snobb på gatorna här.. :näsblod :)

Vad spelar det för roll vad man bor? Jag e samma tjej som när jag bodde i Kalmar ju..

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Dunderhonung: Man vill ju veta hur långt det är hem nästa morgon förstår du väl... ;) ha ha ha

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Dunderhonung: Man vill ju veta hur långt det är hem nästa morgon förstår du väl... ;) ha ha ha

Aha, e det därför jag får frågan SÅ ofta?! :näsblod :D
Men hädan efter ska jag säga att jag bor ute på landet (läs KTH) då! :)
Passar bra med mina gummistövlar ju! :tungan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...