Stoner: ”Banorna har blivit för säkra”

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
från autosport.com, Stoner tycker nått om risker och respekt, jag hajjar inte riktigt vad han vill ha sagt...

Casey Stoner has suggested that increased levels of track safety are having an adverse effect on riding standards in the world championship.

The former MotoGP champion believes the amount of run-off at modern circuits is encouraging riders to take unnecessary risks when battling with each other, and thinks they would be more circumspect if there was a greater danger of a mistake having painful consequences.

"I'm not really sure if the sport's taken the right direction," Stoner told reporters at Assen.

"There's that much run-off now, and tarmac here, tarmac there. You run off, it's your fault, deal with it, or you're going to have a bit of a bump, or whatever.

"You saw the 125s [at Silverstone] basically using all the track, going off, coming back on, no drama.

"There's no fear in the riders anymore. They keep on going further and further and it's going to come to a point where everybody starts to really smash into each other - and that's kind of what we've seen with Moto2, it's become dangerous in that aspect, they have no respect for each other."

även aftonhoran har artikeln.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Ja, det är ju bra med säkerhet, men har full förståelse för honom. Det är inget jävla dataspel där man bara kan trycka reset om man bailar..
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Guy Martin skrev:
I race bikes because its dangerous, the day they make racing 100% safe ill be at home on my mower instead.

nu kör ju han riktig road racing iof men ändå.. finns det inga naturliga risker så skapar folk själva dom.

sen så verkar det vara tabu i racingkretsar i sverige men den stora dragningen till sporten (för många fler än Guy) är nog faran och att adrenalinet pumpar hysteriskt medans man kör..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att det han snackar om är att säkerheten på banorna i dagens läge är mycket hög. Såpass hög att en krasch i dagens läge ytterst sällan leder till några allvarliga skador på förarna och det gör att man tänjer gränserna ännu mer.
Hans åsikt verkar vara att eftersom ingen är rädd att krascha så riskerar vi att det går så långt att avsaknaden av respekt för att man trots allt kör motorcykel i 200 knyck gör att man gör farligare och farligare omkörningar och att det på sikt kommer att leda till fler krascher där man tar med sig någon annan i kraschen för att man tar större risker än man borde.
Med andra ord. Den upplevda säkerheten på banorna är så hög att vi nu riskerar att förarna skapar egna risker som kommer att leda till olyckor.

Och jag tror faktiskt att det ligger något i det. På samma sätt som det som händer på våra vägar. Trafikverket hävdar att lägre farter är nyckeln till att få ner antalet skadade och döda. Bilfabrikanterna bygger säkrare och säkrare bilar med högre och högre prestanda så att det i dagsläget inte alls upplevs dramatiskt att ligga i höga farter trots att marginalerna blir mycket små om det skulle hända något oförutsett och riskerna därmed blir väldigt stora.

Poängen är väl den att man kan aldrig få bort skaderisken genom att försöka bygga säkrare och säkrare. Dom som kör kommer att skapa egna risker för dom är villiga att ta en viss grad av risk och tar man bort riskerna dom har så skapar dom nya i sin jakt på bättre resultat.

Gör man vägarna säkrare så kommer merparten av förarna att öka farten tills dom kommer till den punkt där dom har den acceptabla risken. Men i vägtrafiken är det inte för att vinna en tävling utan för att komma fortare fram. Lite samma sak kanske men ändå inte.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Kanske dom skulle köra MotoGP på mittsverige då så får dom testa en riktigt nedgången anläggning med avåkningszoner utan sand.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Finns det ens några avåkningszoner där förutom efter dom två rakorna utanför depån? :va

E4 kroken har en avåkningszon.

jag kollade den noga:va

(man kan lätt ta sig till räcket för att luta sig mot när man kraschat färdigt)
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag tror att det han snackar om är att säkerheten på banorna i dagens läge är mycket hög. Såpass hög att en krasch i dagens läge ytterst sällan leder till några allvarliga skador på förarna och det gör att man tänjer gränserna ännu mer.
Hans åsikt verkar vara att eftersom ingen är rädd att krascha så riskerar vi att det går så långt att avsaknaden av respekt för att man trots allt kör motorcykel i 200 knyck gör att man gör farligare och farligare omkörningar och att det på sikt kommer att leda till fler krascher där man tar med sig någon annan i kraschen för att man tar större risker än man borde.
Med andra ord. Den upplevda säkerheten på banorna är så hög att vi nu riskerar att förarna skapar egna risker som kommer att leda till olyckor.

Så tolkar jag det också. En ytterligare aspekt är måhända att det inte straffar sig tillräckligt hårt att köra av i den meningen att man ofta kan fortsätta rejsa.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tolkar det som Steffo_b
Det syns ju emellanåt då det laddas friskt och sen reder man inte ut det med torpedering av medtävlande på banan. Hände väl så sent som sist på Silverstone...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag läser det som "Hej, jag heter Stoner och nu har jag, dålig förlorare som jag är, hittat nåt nytt att skylla ifrån mig på"
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jag tänker direkt på Simoncelli och Barbera på Misano i 250 klassen år... 2008? Barbera bombade om Simoncelli i de snabba kurvorna och använde sedan de asfalterade avåkningszonerna för att köra på. Det var onödigt, eftersom han inte kunde hålla sig på banan någon av de 5 gångerna det hände, och Simoncelli tog tbax ut ur kurvorna för att Barbera missade. Gång på gång. Det kunde slutat med att någon av de torpedade varandra, och då skulle det inte vara värt att bomba in i svängarna och sedan använda avåkningszonerna som banbredd.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag läser det som "Hej, jag heter Stoner och nu har jag, dålig förlorare som jag är, hittat nåt nytt att skylla ifrån mig på"

Dålig förare...... knarkar du eller:va mycket kan man kalla Stoner, primadona, dåligt psyke m.m. men kallar man han dålig förare då kan man skriva inlägg på hänt i veckans insändar sida så jag slipper läsa skiten:D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja, det tror jag att du skulle kunna göra men begriper inte varför du skulle vilja göra det.
Handlar ju inte om att vilja utan om att riskera det om man kör där. Just säkerheten är Knutstorps största nackdel. Jag tycker banan är skitkul men den är farlig.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Även Mantorp har trevliga räcken. Bevittnade Alexander Lundhs vurpa där live ifjol.


När säkerhetsåtgärder utnyttjas under racingen, precis som shoebürg beskrev, börjar det gå för långt. Det kan jag hålla med om. De ligger närmare eller på gränsen under race, eftersom banan är säker, men det är fortfarande massa hojar framför/bakom.
 

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
Jag tror att det han snackar om är att säkerheten på banorna i dagens läge är mycket hög. Såpass hög att en krasch i dagens läge ytterst sällan leder till några allvarliga skador på förarna och det gör att man tänjer gränserna ännu mer.
Hans åsikt verkar vara att eftersom ingen är rädd att krascha så riskerar vi att det går så långt att avsaknaden av respekt för att man trots allt kör motorcykel i 200 knyck gör att man gör farligare och farligare omkörningar och att det på sikt kommer att leda till fler krascher där man tar med sig någon annan i kraschen för att man tar större risker än man borde.
Med andra ord. Den upplevda säkerheten på banorna är så hög att vi nu riskerar att förarna skapar egna risker som kommer att leda till olyckor.

Och jag tror faktiskt att det ligger något i det. På samma sätt som det som händer på våra vägar. Trafikverket hävdar att lägre farter är nyckeln till att få ner antalet skadade och döda. Bilfabrikanterna bygger säkrare och säkrare bilar med högre och högre prestanda så att det i dagsläget inte alls upplevs dramatiskt att ligga i höga farter trots att marginalerna blir mycket små om det skulle hända något oförutsett och riskerna därmed blir väldigt stora.

Poängen är väl den att man kan aldrig få bort skaderisken genom att försöka bygga säkrare och säkrare. Dom som kör kommer att skapa egna risker för dom är villiga att ta en viss grad av risk och tar man bort riskerna dom har så skapar dom nya i sin jakt på bättre resultat.

Gör man vägarna säkrare så kommer merparten av förarna att öka farten tills dom kommer till den punkt där dom har den acceptabla risken. Men i vägtrafiken är det inte för att vinna en tävling utan för att komma fortare fram. Lite samma sak kanske men ändå inte.

tror som du :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tycker MotoGP-banorna, de stora med långa raksträckor o skit är det som gör att MotoGP är tråkigt att titta på. Vi behöver tajtare banor likt iaf Silverstone!

Sepang osv kan gå fetbort. Tråkiga banor.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Handlar ju inte om att vilja utan om att riskera det om man kör där. Just säkerheten är Knutstorps största nackdel. Jag tycker banan är skitkul men den är farlig.
Petjo dundrade inte räcket över bäcken för några år sedan, men i övrigt så minns jag mest allvarliga olyckor ifrån andra banor. Inräknat bandagar och träningar har vi haft dödsolyckor på senare år, men inte på Knudan. Jag tycker kanske inte det är juste att peka på just denna.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top