Stoner får F1-spö

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ingen kommentar förutom vilket underbart event... något liknande hade aldrig kunnat hända i Sverige, alldeles för farligt... haha :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Såg ut som att Stoners hoj hade både fram å baklyse samt parkerades på sidostödet efter loppet.
Alltså en gatcykel.
Synd att det inte är repsolhondan han satt på förra året, det hade vart klart intressantare.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Såg ut som att Stoners hoj hade både fram å baklyse samt parkerades på sidostödet efter loppet.
Alltså en gatcykel.
Synd att det inte är repsolhondan han satt på förra året, det hade vart klart intressantare.
Oavsett förare och hoj hade de blivit förnedrade av F1:an.

Dagens F1-bilar är ca 20 sekunder snabbare än MotoGP per varv på Sepang (1:40 mot 2:00).
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5759772 skrev:
Oavsett förare och hoj hade de blivit förnedrade av F1:an.

Dagens F1-bilar är ca 20 sekunder snabbare än MotoGP per varv på Sepang (1:40 mot 2:00).

Japp, F1 vs hoj är ju sjukt uppenbart, iaf tills hojar kan generera samma downforce...
Däremot hade den andra bilen fått spö av en hoj som inte var en vanlig gathoj med slicks på...
Å andra sidan, Top Gear brukar ju vara lite rädda för att släppa in riktiga racehojar mot bilarna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Däremot hade den andra bilen fått spö av en hoj som inte var en vanlig gathoj med slicks på...
Ja, det hade den fått.

Bristen på down force är dock en fördel när det gäller toppfart för MotoGP-hojarna, men de har lägre fart ut ur kurvorna och måste bromsa tidigare :-(
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Precis som katana83 säger så har de valt att köra en ren f1-bil mot en cbr1000rr alltså en helt vanlig gathoj:huvet. Visst hade han säkert åkt på spö även om det var en gp-hoj, men det är löjligt att köra gathoj mot racebil. Lite kul att se dock att han är snabbare från linjen än båda bilarna.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
P€RRA;5759788 skrev:
Ja, det hade den fått.

Bristen på down force är dock en fördel när det gäller toppfart för MotoGP-hojarna, men de har lägre fart ut ur kurvorna och måste bromsa tidigare :-(

Du skulle kunna lägga till: mycket längre bromssträcka, mycket lägre fart in i kurvan och mycket lägre fart ut ur kurvan.

Men på Isle of Man är jag faktiskt tveksam om någon bil öht rår på hojarnas speed.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
F1 vs MotoGP från 2006, tyvärr på blöt bana ser det ur som:


Hur som helst tror jag Moss har rätt: En F1-bil accelererar snabbare än en MotoGP-hoj.
Den har mer gummi i backen och inget framhjul som vill upp i luften.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur som helst tror jag Moss har rätt: En F1-bil accelererar snabbare än en MotoGP-hoj.
Den har mer gummi i backen och inget framhjul som vill upp i luften.

Tja... mer gummi i backen spelar ingen roll för MotoGP-hojen, den spinner ju inte redan som det är i dag. Och eftersom en Modern 600 går med framhjulet i luften hela ettan så har jag svårt att se att en MotoGP-hoj skulle kunna gå mer än marginellt fortare.

Siffror jag hittade:
The figures are (for the 2006 Renault R26):

0 to 100 km/h (62 mph): 1.7 seconds
0 to 200 km/h (124 mph): 3.8 seconds
0 to 300 km/h (186 mph): 8.6 seconds

Och där kommer ju inte hojen i närheten, framför allt inte till 100 och 200. Sedan börjar den plocka; i acc 0-330 skulle nog hojen kunna konkurrera!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tja... mer gummi i backen spelar ingen roll för MotoGP-hojen, den spinner ju inte redan som det är i dag. Och eftersom en Modern 600 går med framhjulet i luften hela ettan så har jag svårt att se att en MotoGP-hoj skulle kunna gå mer än marginellt fortare.
Vad jag menar är att effekten i en MotoGP-hoj antingen får bakhjulet att spinna eller framhjulet att lyfta. Då griper elektroniken in och stryper effekten till bakhjulet. Det är ju bara att kolla på en dragracehoj för att se hur man ska designa något som ska accelerera fort från stillastående.

Utan att räkna på det tror jag att en F1-bil har mer gummi i backen per hästkraft än vad en MotoGP-hoj har.

EDIT: Jämförde toppfarterna på Sepang 2011 (det regnade ju 2012 för MotoGP). Stoner och Pedrosa noterade 315 km/h på kvalet medan rekordet för F1 är 311,4 km/h av Adrian Sutil, Force India.

http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/2011/MAL/MotoGP/QP/Classification
http://www.f1fanatic.co.uk/f1-infor...pang-international-circuit-track-information/
 
Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
.... Not bad for a #2 driver! ;)

(Ni som KAN F1 vet vad jag syftar på) ;)

På tal om F1... Nån här på Sporthoj som ska iväg och se ett lopp?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
P€RRA;5760591 skrev:
EDIT: Jämförde toppfarterna på Sepang 2011 (det regnade ju 2012 för MotoGP). Stoner och Pedrosa noterade 315 km/h på kvalet medan rekordet för F1 är 311,4 km/h av Adrian Sutil, Force India.

Jo, men det beror minst sagt en hel del på vilka downforce-inställningar man kör med på F1-bilen, d.v.s. hur banan man jämför på är beskaffad. En F1-bil utan bakvinge och minimal downforce fram toppar en skaplig bit över 400... Honda testade på Bonneville för några år sen. På gamla Hockenheim så toppade F1-orna nästan 370 och på Monza nu 340-360.

Aerodynamiken på motorcyklar är rätt katastrofal jämfört med bilar. Man får vara glad om man kommer under cW 1,0 där t.ex. moderna gatbilar ligger på 0,25-0,3. Gamla torpedkåporna gjorde massor dock! Moto Guzzi V8 gjorde 280 blås på 78 hästar! :crash
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5760591 skrev:
EDIT: Jämförde toppfarterna på Sepang 2011 (det regnade ju 2012 för MotoGP). Stoner och Pedrosa noterade 315 km/h på kvalet medan rekordet för F1 är 311,4 km/h av Adrian Sutil, Force India.

http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/2011/MAL/MotoGP/QP/Classification
http://www.f1fanatic.co.uk/f1-infor...pang-international-circuit-track-information/
Inom fyrhjulssporten kom man redan så långt man ansåg sig behöva i toppfart på 70-talet, utvecklingen av aerodynamik och däck har sedan gått mot hög kurvhastighet. Malaysia har många snabba böjar och gynnar hög downforce och jag gissar därför att F1:an har väldigt högt luftmotstånd i 300 km/h på Sepang. Skulle en F1 optimera för sluthastigheten hade de slagit hojen iom att de kan sänka luftmotståndet och ändå ha högre utgångshastighet än en hoj pga mer gummi i backen. För hojar så är "downforce" inte aktuellt.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top