Stoner till Honda!

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Helt seriöst, vad är det som gör att alla verkar hata Puig? Har inte hängt med så mycket i MotoGP de senaste åren utan tänker mest på honom som en skaplig 500 åkare.
När Dani hoppade från Michelin till Bridgestone under slutet av säsongen 2008, så krävde däcktillverkarna en vägg mellan Dani och Nicky. Telemetridata var också otillåtet att dela med sig av.

Om detta sa Alberto Puig:
"All I can say is that Hayden may be bothered because now he can´t access information and telemetry data from Dani´s bike. With this information he was able to improve his riding, as he had all of Dani´s references and now he can´t use that any longer. He was simply copying as he never knew how to set-up a bike. A professional rider can´t be complaining because he can´t get access to the other rider´s data, because finding what works best is his job, not the other rider´s. Everybody knows that a racing team doesn´t work like a football team. It involves two riders, but each is working for himself and the factory will support the rider who has the best chance. Because when it comes to winning, only one rider wins. It has always been like this and it always will be like this - anybody who says the opposite is just lying to look good."

Påståendet är ganska starkt då Hayden faktiskt vann VM 2006 när Pedrosa var rookie, tydligen helt utan att kunna ställa in en motorcykel. Pedrosa väger typ 20kg mindre än Hayden, bara där känns det som en dålig idé att kopiera hans inställningar rakt av. Dessutom körde Hayden förhållandevis bra under slutet av säsongen 2008 och spöade Pedrosa både på Indianapolis och Phillip Island.


Vissa tyckte att Puig var oprofessionell när han så öppet kritiserade Hayden. Andra tyckte att han gjorde bort sig då han spred lögner om Nicky, bara för att få sin "egen" förare att framstå i bättre dager. Det man skall veta är att Nicky inte var helt oskyldig till detta då han visste att han var på väg bort från Honda, och öppet gnällde över att Dani fick mer support från HRC och att Puig styrde och ställde i teamet som han ville.

Så det var en ful skilsmässa och inget mer egentligen.

Säga vad man vill om Puig men det var han som "hittade" Casey Stoner och ordnade en sits i Telefonica Movistar i spanska 125cc mästerskapet 2001.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur Du än vänder och vrider på det talar Resultatet hos Honda dock för Hayden
Goddag yxskaft. :confused:

Frågan var Puig och varför han väcker sådan antipati hos somliga och jag anförde hans engagemang för Pedrosa som tänkbart motiv. Varför börjar du skriva om ”resultat hos Honda”?

...Hayden vann faktiskt VM 2006 när Pedrosa var rookie...
Stämmer. Då hade Hayden ingen nytta av att snegla på Pedrosas hoj, för det gick bra för Hayden.

Jag tror det betydde mycket att Rossi, som är en stor förare som väger ungefär lika mycket som Hayden, hade kört Hondan till flera titlar och fått den att fungera oerhört bra.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Puig är en otrevlig "räv" i racinvärlden som gör vad han kan för förare, team m.m...... tycker det behövs fler som han och färre som jag som för det mesta spyr galla på ett forum:D
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag tror det betydde mycket att Rossi, som är en stor förare som väger ungefär lika mycket som Hayden, hade kört Hondan till flera titlar och fått den att fungera oerhört bra.

Rossis tid som utvecklare hos Honda låg två säsonger tillbaka i tiden när Hayden hade sitt stora år. Det verkar inte särskilt sannolikt att RC211V anno 2006 i särskilt stor utsträckning var en produkt av utveckling som skedde fram till år 2003. I vart fall inte i avgörande utsträckning.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Goddag yxskaft. :confused:

Varför börjar du skriva om ”resultat hos Honda”?


Elementärt min käre watson:

I slutändan vill väl ändå Mr Puig vinna en titel med sitt sirapssega Pedrobot projekt och för Honda är just titlar det resultat som räknas. Hedersvärda 2:a platser går liksom helt förbi..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Elementärt min käre watson:

I slutändan vill väl ändå Mr Puig vinna en titel med sitt sirapssega Pedrobot projekt och för Honda är just titlar det resultat som räknas. Hedersvärda 2:a platser går liksom helt förbi..
Om resultat är vad som räknas hos HRC så vill jag gärna höra hur du förklarar att Pedrosa är den man satsat på sedan 2006 och inte Hayden, iofs har ju pedrosa producerat de resultat som HRC har fått sedan dess så det besvarar kanske sig självt..
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det komiska är att de som kritiserar Puig inte verkar fatta att det är Puigs jobb att se efter Pedrosa – inte att se efter Hayden.

Mr Puig har allt för ofta sina arroganta fingrar i Pedrobots syltburk.. Känslan är snarare att Nicky mer än gladeligen slipper se fanstyget :tummenupp
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Mick Doohan har väl sagt att Pedrosas problem är folket runt honom... Det var väl med adress Puig inbillar jag mig.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Mick Doohan har väl sagt att Pedrosas problem är folket runt honom... Det var väl med adress Puig inbillar jag mig.

Fast Mick Doohan är ju en surk*k som gärna slänger ur sig gliringar till höger och vänster.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jupp, så är det. MEn det finns åtminstone någon utanför SH som inte gillar Puig.:)
Det är säkert masor som ogillar Puig, både av de som träfat honom, arbetat med honom eller sådana som oss som bara ser på tv och läser tidningar/internet.
Puig är säkert inte helt enkel att arbeta med, han vet vad han vill och är bered att jobab för det och då är det lätt att bli illa omtyckt. Hans resultat som manager är dock ganska imponerande.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Nog. Väl. Kanske.

:rolleyes:

Ännu en kommentar utan någon som helst substans.:lol Var hittar du förresten kanske i det jag skrev?
Bara för din skull så ändrar jag formuleringen lite, så kanske vi kan övergå till att diskutera sakfrågan:

Mick Doohan har sagt att Pedrosas problem är folket runt honom... Det var med adress Puig inbillar jag mig.

Så, nu väntar jag på nästa kommentar, som bör bli; källa?:)

Det är säkert masor som ogillar Puig, både av de som träfat honom, arbetat med honom eller sådana som oss som bara ser på tv och läser tidningar/internet.
Puig är säkert inte helt enkel att arbeta med, han vet vad han vill och är bered att jobab för det och då är det lätt att bli illa omtyckt. Hans resultat som manager är dock ganska imponerande.

Det håller jag med om.
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Utan att förstöra disskussionen - Några nyheter om Stoner och Honda?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ser dock ut som Pedrobot blir tidernas dyraste 1:a förare utan titel!

Om det skulle vara ett imponerande resultat för Mr Puig är väldigt tveksamt!
Så allt är Puigs fel när bla. HRC inte har lyckats med sina hojar de senaste åren?
Pedrosa har tagit tre VM-titlar. Stoner, Elias etc. är alla förare som har kommit fram mycket tack vare Puig. Red Bull Rookies Cup är i stora delar Puigs verk. etc etc.
Det går inte att bortse ifrån att Ouig är mycket bra på det han gör, om man inte är förblindad av att hitta på smeknamn åt en förare man inte gillar förstås.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top