StOOr Fugge

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det har du rätt i...Tänkte inte på det:D blir nog 642cc :va Ush då:huvet
jo när jag pillar dit turbon så har jag endast 8,5 k.F tror jag? 2mm spacer från org topp som ger 10-1 kan någon smartskalle räkan ut vad det blir exakt? slag 82mm borr 100mm......
om jag ska försöka ta ut 170hk då bllir det 2mm spacer men ska jag bara ta ut 100-120hk så kör jag helt org utan spacer. behöver endast ladda runt 0,5-0,6 bar för att få ut 100hk och jag tror att jag kan ladda närmare 1bar utan spikning med vanlig macksoppa 98 okt:tummenupp den är otroligt okännslig för spikning!!

Jo flatslide fugge problem?? Jag har 000000 problem !!Folk påstår att trotteln ska flyga till väders??? Har inte märk ens tendens till det och ladda minst1,1bar åtminstonde?? Därimot när jag körde org fugge (rundtrottel så ville den sväva en aning.... och var helt omöjlig att bestycka in bra.. Flääätsliden går så otroligt fint att bestycka in !! Den går faktist finare än org utan turbo!! Om jag inte tokgasade vid längre färder med kompisare så drog den endast 0,6 lit milen kompisarna var förbluffade !! dom fick söla i runt 07Lm mil på deras standard xr650ior!! om man kör HSR mikuni får man ett problem,,,,det blir en fontän av bränsle ut ur axpumsaxeln!! man måste tyvär spackla igen axpumpen bara.. Men helt klart bästa förgasare jag någonsin kört är mikuni tm 40-41mm en HSR har inte en changs i effekt mot en TM. VARFÖR?? Har inte en aning har kör båda med olika trimm och det skilljer säkert minst 2 kusar!! Smoot bore kallas dom ju enda ledtråden.. inte säkert att ens 44 mm Lectronen jag nu köpt kommer att slå 40ian tm? Finns nu tydligen tm även med axpump!! Enda nackdel är enkelvire men priset är ju otroligt 1650kr i usa ev tull då!! sprittans ny!!

TM 41, 45 samt 48 har ju samma hus som HSR och samma flöde i cfm. TM 33-40 har dock ett annat hus, det kanske var de du använde? Men då är det ju märkligt att du fick högre effekt ty TM 41-48 samt HSR 41-48 flödar ju naturligtvis mer än TM 33-40.

Det kan ju ha varit så att du i likhet med mitt ovanstående resonemang fick på en för stor förgasare med HSR:en. Ty då sjunker ju ibland inte bara mellanregistret utan ibland även maxeffekten om man väljer riktigt för stort.

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
Om du ska ladda ordentligt så kanske det kan vara ide att byta till grövre pinnbultar, det har säkert någon turboguru koll på!

Drar du toppen med "orginalmoment" nu?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
TM 41, 45 samt 48 har ju samma hus som HSR och samma flöde i cfm. TM 33-40 har dock ett annat hus, det kanske var de du använde? Men då är det ju märkligt att du fick högre effekt ty TM 41-48 samt HSR 41-48 flödar ju naturligtvis mer än TM 33-40.

Det kan ju ha varit så att du i likhet med mitt ovanstående resonemang fick på en för stor förgasare med HSR:en. Ty då sjunker ju ibland inte bara mellanregistret utan ibland även maxeffekten om man väljer riktigt för stort.

Sant, förutom att man kan 'tappa' bränslet vid låg gashastighet så kan en för stor differans i gasflödet melllan insug(förgasare) och ventiler ställa till problem. Vinkel på 3grader från kanal i topp till tratt tror jag är det optimala i de flesta fall på areaökning förutsatt 'rätt' mach vid ventil men det finns många sanningar och religioner.

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Finns tm som 41.48? Vart köpa?! Jag har endast sett 41mm!!? Jag har endast jämfört 40mm tm mot 40mm hsr med och utan turbo.. har endast testat HSR48 med måttligt trimm endast avgassytem och knfilter då blev det lite väl låg gashastighet upp till 6000v tappade säkert runt 3-5hk där men fick ev någon enstaka kuse mer runt 7-8000v, Nu därimot med värre kam,portat högre komp-f mm så skulle 48 ge ordenligt mer pullver från 6-8000v än tm40! Nu kommer jag prova först med lectronen 44mm med den får jag jämntjokt insug hela vägen från trottel till strax före ventilerna mycket bra för långt register så det blir nog bästa kompromissen om man vill ha bra körbarhet över hela registret, men jag gissar att jag kommer att förlora runt 2 kusar i toppv gämfört med en 48-50 gasare.

Om du ska ladda ordentligt så kanske det kan vara ide att byta till grövre pinnbultar, det har säkert någon turboguru koll på!

Drar du toppen med "orginalmoment" nu?

Ja jag drar något kilo till ,Bultarna går som tur är rakt igenom både cylinder & topp tror det är m10 Håller till 1,1bar åtminstonde... visserligen kommer den ge runt 40hk till nu med samma laddtryck:gnissla är lite orolig att gängerna flyger.... ev finns bättre kvalle på pinnbultar att få tag på (arp) jag ska forska på gärnboa om dom kan fixa fram något? Problemet är ju att dom måste vara gängade i varje ände:gnissla

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla på tex StiboMotors hemsida, de är mikuniagent i sverige. Där finns de flesta modellerna: www.mikuni.se

HSR 40, det var som hyndan :va jag trodde att HSR började på 42 mm. Där ser man. Men det kanske är jag som är HD-skadad. På HD använder man ju mest HSR 42, 45 och 48 mm.

/J
Finns tm som 41.48? Vart köpa?! Jag har endast sett 41mm!!? Jag har endast jämfört 40mm tm mot 40mm hsr med och utan turbo.. har endast testat HSR48 med måttligt trimm endast avgassytem och knfilter då blev det lite väl låg gashastighet upp till 6000v tappade säkert runt 3-5hk där men fick ev någon enstaka kuse mer runt 7-8000v, Nu därimot med värre kam,portat högre komp-f mm så skulle 48 ge ordenligt mer pullver från 6-8000v än tm40! Nu kommer jag prova först med lectronen 44mm med den får jag jämntjokt insug hela vägen från trottel till strax före ventilerna mycket bra för långt register så det blir nog bästa kompromissen om man vill ha bra körbarhet över hela registret, men jag gissar att jag kommer att förlora runt 2 kusar i toppv gämfört med en 48-50 gasare.

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Nu vet jag inte om du eller jag har räknat märkligt men 80hk på veven kräver 15,8 bar i Bmep och det når man inte hur gärna man än vill. För att få ett vettigt Bmep och nå 80hk måste du varva +9500 i teorin.
Rent praktiskt blir det svårt att få till tillräcklig cylinderfyllnad på en 650 stånka vid de varvtalen för att nå 80hk. Det finns en anledning till att man inte ens i supermono racing når 80hk ur originalvolymen.....

Räknade bara med formeln ur heywoods bok, Wb = bmep x n x Vsv x rps/2.
Dvs 59kw / 0.00065m^3 x (137.5/2) = 1,32MPa = 13,2bar.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Kolla på tex StiboMotors hemsida, de är mikuniagent i sverige. Där finns de flesta modellerna: www.mikuni.se

HSR 40, det var som hyndan :va jag trodde att HSR började på 42 mm. Där ser man. Men det kanske är jag som är HD-skadad. På HD använder man ju mest HSR 42, 45 och 48 mm.

/J

Nu blir jag förvirrad..tittade på stibos hemsida på tm.. Det ser ut som jag kör 2-takts tm!! har misstänkt det länge!! för jag får ha så otroligt litet lågfart endast 12-15 lågfart för att den ska gå rent. 4-takts tm från 40-48 ser ju ut som hsr!!
Så hsr 40 kan ju vara en tm:D Undra om det står på fuggen? måste nog ta mig en titt:gnissla

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...