Stoppa de nya vansinniga P-reglerna för MC i Sthlm. Skriv under.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Gissa till vilket bottenlöst hål pengarna behövs till, lär inte vara sista idiotiska förslaget som kommer poppa upp.........

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bilaga 3 Förslag till plan för gatuparkering

Har en intressant INLEDNING (sida 2)
3 punkten sista meningen:
Detta kan användas för att öka andelen resor som sker med de yteffektiva färdmedlen, dvs. kollektivtrafik, gång och cykel.

Här har det uppenbart gjorts ett fel, rätt formulerat blir det
dvs. gång, cykel, moped, motorcykel och kollektivtrafik.
Ordningen efter den yta respektive varje fordon tar.
En tom buss är faktiskt inte yteffektiv.
Större delen av dygnet är yteffektiviteten på kollektivtrafiken låg.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
En MC är både mer yteffektiv och energisnåla än bussar och tåg per passagerare om man tar hänsyn till att kollektivtrafiken är dåligt fylld under stora delar på dygnet. Dessutom är MC ett mycket snabbare transportmedel vilket ökar produktiviteten hos invånarna.

Det är bara en politiker som kan omvandla denna fakta till att man ska låta MC betala dubbelt så hög avgift jämfört med bil för samma parkeringsyta.

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Om det där går igenom kan man ju undra hur lång tid det tar innan MC blir trängselskattepliktiga också? :(

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Man upphör aldrig att förvånas... Skrivet på jag också

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om det där går igenom kan man ju undra hur lång tid det tar innan MC blir trängselskattepliktiga också? :(
Det lär inte dröja länge :fakta

Jag cykelpendlar mellan Huddinge och Solna varje dag, dvs längs med 73'an en bra bit, och i början av året var det faktiskt mycket mindre bilar, precis när dom hade höjt trängselskatten och infört den på essingeleden också, men nu är trafiken tillbaka på nästan samma nivåer som förut, folk verkade snabbt inse att kollektivtrafiken inte är så mycket billigare, inte snabbare och inte erbjuder några som helst mervärden, förutom miljöaspekten då. Någon tia om dagen kan det ju vara värt att slippa stå i snålblåsten och vänta på att dom ska lösa frusna växlar och signalfel... Folk vänjer sig fort med några hundra extra i trängselskatter varje månad, det är en pizzakväll mindre, och det försvinner i det stora skvalpet för gemene man, men staten drar in miljarder på det. Men å andra sidan verkar det ju behövas för att täcka alla förlustfyllda jättearenor som ploppar upp som könsvårtor överallt :gnissla

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
nä MC bullrar och man kan skadas illa när man ramlar
inför regler på max effekt (tex 30 hk räcker) samt höga böter eller fängelse på tex utbytta ljuddämpare eller korta kopplingsgrepp
samt att folk under 35 skall ej tillåtas köra fortare än 80km/timmen
transponder/GPS loggning obligatorikst monterat på alla MC med realtid uppdatering till polisens servrar så dom snabbt kan ingripa vid hastighetsövertädelser eller vådlig körning på kurviga vägar

Street T

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2014
Hoj
Street Triple - 13
Signa, skriv en kommentar så de förstår problematiken. Annars tycker jag att vi samlas, och parkerar våra motorcyklar på bilparkeringar samt fyller alla mc-parkeringar med en hoj per ruta. Vilka idioter, dem mjölkar på allt de kan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skitlätt, börja betala för en bilruta och parkera på tvären i den, det tar väl cirka en vecka innan bilisterna inser vilken jävulsk vinst det vore att ha gratis MC parkeringar när 15 motorcyklar tar upp alla tillgängliga parkeringar på en populär bilparkering.

Sätt även en skylt på hojen "Jag tvingas betala för en hel bilruta, därför tar jag en hel bilruta, Tycker du att det är fel, påverka dina politiker"

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Funkade dock inget vidare i Göteborg när man gjorde något liknande för några år sedan...

Skitlätt, börja betala för en bilruta och parkera på tvären i den, det tar väl cirka en vecka innan bilisterna inser vilken jävulsk vinst det vore att ha gratis MC parkeringar när 15 motorcyklar tar upp alla tillgängliga parkeringar på en populär bilparkering.

Sätt även en skylt på hojen "Jag tvingas betala för en hel bilruta, därför tar jag en hel bilruta, Tycker du att det är fel, påverka dina politiker"

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
EU-parlamentet har under hösten beslutat att MC och mopeder ska ses som en del av lösningen på köer, trängsel och parkeringsproblem i Europas större städer.

Så då är alltså Stockholm en småstad? Eller tycker politikerna kanske att stockholm ligger utanför Europa?

Problemet är väl att vi är för få motorcyklister. I vissa länder med många som kör motorcykel eller moped så hade det blivit kaos (ännu värre) om alla hade börjat åka bil istället.
Sen om en stor del av alla röstberättigade skattebetalare hade kört motorcykel och/eller moped så hade det väl inte varit lika kul (för politikerna) att jävlas med den kategorin.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Mja, först ska du HITTA en tom ruta

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...