Stoppad av polisen, till fots??

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det var en polis som sa det, han kan mycket möjligt ljugit då även de gör det.

Från tämligen initierade källor vill jag minnas att man har rätt att se brickan, men inte polisleg. (De ljög säkert inte, jag däremot kan säkert minnas fel :D)

tkdrille

Guest
Ang uniform för civilpolis så kan de ha shorts och hawaiiskjorta. Jag vet för jag råka köra om en sådan :D Han legitemera sig såklart. Och var i tjänst för han hade kameran igång.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Från tämligen initierade källor vill jag minnas att man har rätt att se brickan, men inte polisleg. (De ljög säkert inte, jag däremot kan säkert minnas fel :D)

Jag tror jag mindes rätt :hihi
http://www.dt.se/brottsplats/1.4777187-poliser-maste-inte-visa-legitimation
Oavsett om en polisman är uniformerad eller ej ska polislegitimationen medföras under tjänsteutövning. Trots att det förekommer att personer falskeligen utger sig för att vara poliser kan man utgå ifrån att den som bär en polisuniform också är en polis.

Att visa polislegitimationen är det enda sätt som en civilklädd polis kan styrka sin befogenhet på.

Det finns inget uttalat krav på att en polisman är skyldig att uppvisa polislegitimationen om någon ber om det. Dock står det i Polisförordningen att polisen ska uppträda "hövligt, hänsynsfullt och med fasthet samt iaktta självbehärskning och undvika vad som kan uppfattas som utslag av ovänlighet eller småaktighet." Polisens värdegrund ger också stöd för att en polisman i normalfallet bör visa upp sin legitimation när någon ber om det.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

Poliser ljuger aldrig :mattias

Det är ju högst lämpligt att civilpolis legitimerar sig om dom gör ingripanden, annars kan det ju sluta illa när den omhändertagne tvingas freda sig eftersom han eller hon uppfattar situationen som väldigt hotfull. Det blir helt enkelt en rättsosäker situation för den enskilde.

Dessutom tror jag inte den omhändertagna skulle ha åkt dit för våld mot tjänsteman eftersom det inte står klart att det är polisen som frihetsberövar. Det gör också att poliserna själva inte får upprättelse enligt lag när dom blir drabbade av våld. Jag tror även att bryter mot Polisförordningen om uppträdande att avstå legitimering vid begäran. Sker ingripandet tillsammans med uniformerad personal är det en annan sak.

Polismännen borde också - såvida inte situationen med fog av polismännen kunnat uppfattas som trakasserier från Lundmarks sida - oaktat de var iklädda uniform ha visat sina legitimationer på Lundmarks begäran, särskilt som de vid ingripandet patrullerade i civilt tjänstefordon. Polismyndighetens uppfattning i denna del vinner stöd i flera JO-uttalanden, bl.a. JO 1966 s. 134 och 1968 s. 82, där det framgår att sådan skyldighet i princip föreligger utom i fall då någon i trakasseringssyfte eller annars utan grundad anledning begär att få veta polismannens namn eller om trängande tjänsteuppgifter eller i övrigt särskild omständighet talar mot detta.

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=4027

Narkotikaspan jobbar i civila kläder och visar normalt leg.

Enligt Pär Halldén tar polisen till sig den kritik som framkom i fjol och säger att man alltid strävar efter att ge ett bra och professionellt bemötande.
- En del uppfattade inte att de civilklädda som ingrep var poliser. Vi ska bland annat bli bättre på att legitimera oss vid ingripanden.

http://www.unt.se/inc/print/stor-polisinsats-under-reggaefestivalen-309809-default.aspx

Om poliser konsekvent vägrar att visa leg på begäran kommer den här typen av brott säkerligen att öka rejält.

Under den senaste veckan har ett antal försök till grova stölder utförts mot ensamma äldre människor längs norrlandskusten. Gärningsmannen utger sig för att vara polis och hävdar att han är där för att titta på hur man förvarar sina ägodelar och värdesaker.

http://www.vk.se/567038/tjuv-utger-sig-vara-polis

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Det kan de göra, de kan även ha fel i både sak & mening, de är ju, trotts allt, mänskliga även de. :fakta

Men tror man att man ska få de själva att inse och/eller erkänna detta har man minsan tagit sig vatten över huvet... :brinnerup