Stor satans spindel

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fast man befarar att det bl.a. finns Svarta änkan i väst-Sverige - import via hamnarna. Om de blir tillräckligt många och tätt nog för att föröka sig, då blir det jobbigt. De klarar vårt klimat ganska hyfsat.
Två artiklar från 2008 som pekar mot det. Finns dock inga klara bevis än på att de faktiskt klarar av att föröka sig här.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1714389.svd
http://sydsvenskan.se/sverige/article367088/Svarta-ankan-etablerad-i-Sverige.html

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Skulle aldrig ha börjat läsa den här tråden... Hatar spindlar nåt så in i helvete.

Kommer ju fan få leta igenom hela lägenheten efter spindlar innan jag går och lägger mig, för även om jag inte är rädd egentligen så skulle jag fullkomligt avlida om det kröp upp en fet jävel och satte sig i ansiktet på mig medan jag sover:näsblod

Fetespindeln kommer antagligen krypa in i örat på dig inatt...

...sov så gott!

:trött:hihi

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eeeeeew, jag är inte rädd för spindlar men det där gjorde mig fan äcklad...jag lär inte kela med dom ever igen. :zpy
För att väga upp dessa perversa hanspindlar så har naturen skapat militanta feministspindelhonor.

Som hos andra arter i släktet Latrodectus händer det att honan äter upp hanen efter parningen. På så sätt får honan ett extra tillskott av energi som hon kan överföra till äggen. En befruktad hona lagrar sperma i en speciell ficka. Sperman räcker till äggproduktion i upp till två år.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Den här jäveln bodde i mitt tält i lysekil o kom tebax varje gång jag kasta ut den - klockan är av typen stor och spindeln är 2 dm bakom klockan:D

Men va fan känn ingen oro känns ungefär som nån petar dig i ansiktet med en grästuva.

Bifogat

• IMG_6010.jpg
    IMG_6010.jpg
    241.8 KB · Visningar: 441

Kia

Guest
Ähh, en liten spindel är väl inget att gråta över? Och definitivt inte döda dem, det är ju itne speciellt snällt :(

Tjejen rensade lite i butiken *hon är florist* och då satt det några exotiska saker i taket där de hade byggt bo :näsblod Då kan man ju faktiskt döda dem när man är osäker på om de är farliga eller ej, men i Sverjet så finns det ungefär lika många giftiga spindlar som det finns på Nya Zeeland, inga med andra ord.

Kanske inte giftiga men man blir ganska sjuk när man blir biten ändå. Vet inte vad det var för spindel men för 2 somrar sen blev jag faktiskt biten.
Kom upp en morgon och kunde inte stödja på ena foten. Gjorde hemskt ont. Hade ont i alla leder och muskler i kroppen, sådär influensa ont. Spydde som en gris. Vristen såg ut som en mindre fotboll och jag skrek så fort någon rörde vid vristen. Åkte upp till Akademiska sjukhuset där de kunde konstatera att jag hade ett spindelbett på vristen. Såg ut som ett "halvt" ormbett. När en orm biter så blir det ju 3 hål i huden som en liten triangel. Det här var två hål med små hullingar. Ca 2 mm mellan hålen. Hade dagen innan legat på en såndär solsäng av trä och förmodligen hade jag väl råkat klämma spindeln så den bet mig. Det var vad de gissade på sjukhuset. Såg aldrig spindeln men fy satan va ont jag hade. Efter 24 timmar med lite vila så var jag som vanligt igen. Så de behöver ju inte vara giftiga för att det ska kännas otäckt.

Som Dreggel skrev Maine Coon katter är helt oslagbara på att rensa från äckliga kryp. :yoparty Så efter det låter jag alltid katten kolla runt bland trädgårdsmöblerna innan jag använder dem. Blä.

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Hittade den här lille rackaren springandes i ett rum.

Bifogat

• DSC00124.jpg
    DSC00124.jpg
    218.6 KB · Visningar: 377

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Ny arbetskamrat...

Bifogat

• DSC00002 (2).JPG
    DSC00002 (2).JPG
    162.2 KB · Visningar: 404

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
För att väga upp dessa perversa hanspindlar så har naturen skapat militanta feministspindelhonor.

Som hos andra arter i släktet Latrodectus händer det att honan äter upp hanen efter parningen. På så sätt får honan ett extra tillskott av energi som hon kan överföra till äggen. En befruktad hona lagrar sperma i en speciell ficka. Sperman räcker till äggproduktion i upp till två år.

Undrar om dom har inbyggt kylaggregat i fickan. :tungan

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Ny arbetskamrat...

En sån föll ned i badkaret när ungarna badade. "Hpinnel! Hpinnel!" ropade dom (de var två och tre år gamla).

Till skillnad från den där så sjönk den som en sten (kanske badskummet/tvål?) och drunknade rätt snabbt, den sprattlade bara nåra gånger... :D

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Som du själv säger skall man inte ge sig fan på ett. Polaren jobbar på en firma som importerar en hel del saker av diverse asienländer bland annat.

Han har stött på både det ena och det andra och visst fan kan de slinka ut och få en färd till ett bostadsområde etc.

Sedan finns det en spindel i sverige som är lika jäklig som getingstick. Antar att om man är allergisk eller dylikt att det kan innebära problem men det är bara spekulationer. Tyvärr vet jag ej vad den heter vet bara att jag läste om den då jag försökte artbestämma en annan spindel jag hittat...

Ähh, en liten spindel är väl inget att gråta över? Och definitivt inte döda dem, det är ju itne speciellt snällt :(

Tjejen rensade lite i butiken *hon är florist* och då satt det några exotiska saker i taket där de hade byggt bo :näsblod Då kan man ju faktiskt döda dem när man är osäker på om de är farliga eller ej, men i Sverjet så finns det ungefär lika många giftiga spindlar som det finns på Nya Zeeland, inga med andra ord.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sedan finns det en spindel i sverige som är lika jäklig som getingstick. Antar att om man är allergisk eller dylikt att det kan innebära problem men det är bara spekulationer. Tyvärr vet jag ej vad den heter vet bara att jag läste om den då jag försökte artbestämma en annan spindel jag hittat...

Den du tänker på heter Kärrspindel och ser ut som en fågelspindel i miniatyr, 5-6 cm i bendiameter. De ställen jag träffat på dem är i sunkiga sjöar.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Såg nåt liknande hemma hos tjejens syrra i Varberg.
Hittade den i källaren där vi skulle sova. Jag är inte så spindelrädd direkt men den var så stor att jag fan blev rädd.
Vi dammsög upp den till slut, även fast det kändes taskigt, och det bara smattrade i röret när den åkte in.

*Ryyyyys*

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Spindlar e jete läbbiga.

Han bits också..

Bifogat

• spiderdog%20cropped.jpg
    spiderdog%20cropped.jpg
    87.1 KB · Visningar: 2,308
Last edited:

meme

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Honda, CB750F. Suzuki SV650S, BMW F650CS
Den stora frågan är ju hur många spindlar man äter upp i sömnen? Olika svar när man googlar "äta spindlar i sömnen". Undrar om det finns någon officiell statistik... Förhoppningsvis något mindre spindlar än de som diskuterats här, annars vaknar man väl mätt på morgonen!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Den stora frågan är ju hur många spindlar man äter upp i sömnen? Olika svar när man googlar "äta spindlar i sömnen". Undrar om det finns någon officiell statistik... Förhoppningsvis något mindre spindlar än de som diskuterats här, annars vaknar man väl mätt på morgonen!

Ahaaa det e därför jag inte e nån frukostmänniska. :confused:

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...